• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۸ - ۰۲:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز:

اختتامیه جشنواره شعر عربی بشارت مهدوی هفته آینده برگزار می‌شود

جشنواره شعر عربی بشارت مهدوی برای اولین‌بار در سطح ملی با میزبانی استان خوزستان به زبان عربی فصیح توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان برگزار شد. پیش از این جشنواره‌هایی که توسط دیگر نهادهای استان خوزستان با محوریت زبان عربی برگزار شده بود، با زبان عربی عامیانه بوده است.

اختتامیه جشنواره شعر عربی  بشارت مهدوی هفته آینده برگزار می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه معارف مهدوی برنامه‌هایی را با عنوان ویژه‌برنامه‌های مهدویت رجب و شعبان1400 با مشارکت تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کند. این برنامه‌ها از 13رجب آغاز شده و نیمه‌شعبان به پایان می‌رسد. یکی از واحدهایی که در این حوزه ورود کرده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. گودرز شاطری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درخصوص جشنواره شعر عربی بشارت مهدوی عنوان کرد: «این جشنواره برای اولین‌بار در سطح ملی با میزبانی استان خوزستان به زبان عربی فصیح توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان برگزار شد. پیش از این جشنواره‌هایی که توسط دیگر نهادهای استان خوزستان با محوریت زبان عربی برگزار شده بود، با زبان عربی عامیانه بوده است.»

او در ادامه افزود: «30اثر به جشنواره ارسال شد که از این تعداد 12شعر برگزیده شدند. همچنین از سه شاعر پیشکسوت استان خوزستان نیز تکریم و تقدیر به‌عمل آمد. اختتامیه این جشنواره به‌صورت ویژه از شبکه ماهواره‌ای الاهوازی به‌صورت مستقیم و زنده پخش شد. پس از استقبال از جشنواره برای آنکه توجه ویژه‌ای ازسوی مخاطبان صورت گرفت، بخش زبان عامیانه یا شعبی نیز اضافه شد. البته اختتامیه بخش زبان عربی عامیانه به‌صورت مجزا و در روز دوشنبه 23اسفند برگزار می‌شود.»

شاطری درخصوص چگونگی شکل‌گیری بخش زبان عربی عامیانه یا شعبی و اختتامیه آن اظهار کرد: «برای آنکه بتوانیم به شعرای زبان عامیانه نیز انگیزه‌ لازم را بدهیم و از شعرای توانا در این بخش نیز تقدیر به‌عمل بیاوریم، این قسمت را به جشنواره اضافه کردیم. با توجه به محدودیت تعداد شاعر در زبان عربی، استقبال خوبی صورت گرفت و 70شاعر در این جشنواره شرکت کردند.»

شاطری با اشاره به حضور علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان میهمان ویژه جشنواره ادامه داد: «همه حاضران در اختتامیه اعم ‌از داوران و شرکت‌کنندگان در بخش شعر زبان عربی فصیح به اتفاق درخواست دادند تا دبیرخانه مرکزی این جشنواره به‌صورت دائمی در شهر اهواز دایر شود.»

شاطری درخصوص داوری جشنواره شعر بشارت اظهار کرد: «داوران توسط کمیته استان انتخاب شده بودند. این انتخاب هم بر پایه توانایی داوران در زبان عربی فصیح و هم در شعر بوده است. چهار داور برای داوری آثار ارسالی انتخاب شدند.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درخصوص استقبال از جشنواره شعر بشارت مهدوی گفت: «استقبال از جشنواره بسیار خوب بود و جوانان به‌طور خاص نگاه ویژه‌ای داشتند. در این جشنواره 6شاعر جوان شرکت کرده بودند.»

او درباره نقش دانشگاه آزاد در امر مهدویت برای جامعه عنوان کرد: «نقش دانشگاه درحال حاضر بسیار خوب است، اما می‌تواند بسیار پررنگ‌تر نیز شود؛ به‌خصوص با برگزاری این قبیل جشنواره‌ها این نقش بسیار بهتر دیده می‌شود.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درخصوص مهدویت و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در چله مهدویت که در فاصله 40روز مابین 13رجب تا 15شعبان انجام می‌شود، در دو حوزه پژوهشی و فرهنگی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است. این یک اتفاق بسیار خوب و اقدام مثبتی بود که صورت گرفت. با این اقدام، هر واحد دانشگاه آزاد به‌نوعی درگیر مساله مهدویت شده و یک جریان مثبتی را در سطح کشور به‌راه انداخته است. این جریان می‌تواند شبهات پیش‌آمده درخصوص مهدویت و غیبت را به‌صورت علمی و دانشگاهی پاسخگو باشد. همچنین نتایج به‌دست آمده به‌علت متقن بودن بسیار درست و دقیق است و دیگر شک و شبهه‌ای به آن وارد نمی‌شود.»

او در ادامه افزود: «تصمیم داریم یک نشریه دانشجویی به زبان عربی با موضوع مهدویت راه‌اندازی کنیم تا این مسیر در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه‌دار باشد.»

شاطری درمورد ورود دانشگاه آزاد اسلامی به مقوله مهدویت عنوان کرد: «این اتفاق یک ورود بسیار خوب، بجا و به‌موقعی بوده که توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. همچنین به‌صورت کلی و طبیعی نیز از دانشگاه انتظار می‌رود درخصوص این مسائل اصلی و ریشه‌ای وارد شود. به‌لطف خدا دانشگاه آزاد اسلامی به‌موقع و با یک عملکرد بسیار مناسب در این راه قدم برداشته و انتظار است این مسیر را با همین توان برای سال‌های طولانی ادامه دهد.»

* ستار محمودی نسب 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین