• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۸ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مومنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پنالتی‌های ما؟ مدافعان به‌خاطر فشار زیاد اشتباه می‌کنند

آقایان حرص و ولع جلوی استقلال را مقابل سایرین هم دارند؟

هدف تخریب استقلال بود نه یزدانی و مرادمند، کاش ابهامات ما را هم برطرف می‌کردند/قرار نبود یک‌شبه 500میلیارد درآمدزایی کنیم، معاندان درباره بورس تبلیغ منفی می‌کنند

با توجه به مشکلاتی که برای بورس به‌وجود آمد، خیلی از رسانه‌های معاند برای بورس تبلیغ منفی انجام می‌دهند که این موضوع نباید مورد توجه مردم و به‌خصوص در بخش فوتبال مورد ‌توجه هواداران قرار بگیرد.

آقایان حرص و ولع جلوی استقلال را مقابل سایرین هم دارند؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در هفته بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر درحالی موفق شد گل‌گهر سیرجان را شکست دهد که به‌جز بحث نتیجه‌گیری در این دیدار، ماجرای نیمکت‌های دو تیم و جنجال ایجادشده در جریان این مسابقه در روزهای اخیر نقل مباحث خبری و رسانه‌های ورزشی شد و هنوز واکنش‌ها به این اتفاقات ادامه دارد. عضو هیات‌مدیره استقلال که قبلا بازیکن همین تیم بوده معتقد است برخی چهره‌ها و تیم‌ها مقابل استقلال حرص و ولع دارند و خوب است مقابل سایر تیم‌ها هم همین‌گونه رفتار کنند و به‌سادگی بازی‌ها را واگذار نکنند! وی همچنین حضور در بورس را اتفاق مثبتی برای سرخابی‌ها می‌داند و از هواداران هر دو تیم می‌خواهد در این ماجرا حضور فعالی داشته باشند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد مومنی را در زیر می‌خوانید.

صحبت را از بورس و عرضه سهام استقلال به هواداران آغاز کنیم. به‌نظر می‌رسد آن‌طور که باید از این موضوع استقبال نشد.

با توجه به مشکلاتی که برای بورس به‌وجود آمد، خیلی از رسانه‌های معاند برای بورس تبلیغ منفی انجام می‌دهند که این موضوع نباید مورد توجه مردم و به‌خصوص در بخش فوتبال مورد ‌توجه هواداران قرار بگیرد. در هر صورت این اولین و تازه‌ترین تجربه‌ای است که برای نظام باشگاه‌داری برمی‌داریم و در این زمینه هواداران محترم هر دو تیم باید خیلی فعال باشند و تشریک‌مساعی کنند؛ چراکه با این کار به باشگاه محبوب خود کمک می‌کنند. آنهایی که عشق و علاقه دارند چه بهتر که این کار را انجام دهند و کسانی هم که دنبال سود هستند می‌توانند به ما کمک کنند، چون این قضیه لازم و ملزوم هم هستند و هم ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم و هم آنها می‌توانند. ما در امر سوددهی می‌توانیم به آنها کمک کنیم و هواداران هم می‌توانند با خرید سهام به باشگاه خود کمک کنند. این موضوع یک امر منطقی و علمی است که می‌توان در این خصوص صحبت‌های کارشناسی زیادی را مطرح کرد و مطمئنم در آینده نه‌چندان دور خبرهای بهتری به سمع و نظر علاقه‌مندان خواهد رسید.

درباره موضوع یزدانی و مرادمند اقدامات باشگاه به نتیجه نرسید و این 2نفر در مقطع حساسی از استقلال جدا شدند. در این خصوص واقعا چه اتفاقی افتاد؟

در وهله اول از همه کسانی که در این خصوص زحمت مثبت و منفی کشیدند تشکر می‌کنم، اما باشگاه زحمت خود را کشید، یعنی ما خیلی سعی کردیم تا این اتفاق مثبت برایمان بیفتد که در هر صورت این اتفاق نیفتاد. ما در قضایای قانونی دیگران که شاید راه برای کمک هم داشت دخالت نمی‌کنیم و آنها هرطور صلاح دانستند عمل کردند، اما ما در این زمینه خیلی تلاش کردیم و به خیلی موارد هم رسیدیم که درنهایت کار انجام نشد، ولی باز هم تاکید می‌کنم باشگاه در این زمینه هیچ کوتاهی‌ای نکرد. من در جزئیات این امور هستم و مطمئنم آجرلو فراتر از یک مدیر باشگاه برای این دو نفر زحمت کشید. این در‌حالی است که درباره خدمت سربازی وحید امیری بحث محرمانه‌بودن اطلاعات پرونده مطرح شد که شاید آنها یک ادله‌های قانونی در این زمینه داشته باشند که ما از آن اطلاعی نداشته باشیم. اما در هر صورت بحث سربازی دست آقایان است و این‌طور مطرح کردند که پرونده محرمانه است و ما به آن احترام می‌گذاریم و می‌گوییم حرف شما درست و خدای‌ناکرده نمی‌خواهیم نیروی انتظامی که حافظ صلح و امنیت کشور است را زیرسوال ببریم، اما چه بهتر که اطلاعات جامعی می‌دادند، همان‌طور که برای تیم رقیب‌مان جای سوالی پیش نیامد و آنها خیلی تلاش کردند با برخی اقدامات، مسیر را برای قهرمانی تیم‌شان هموار کنند، برای هواداران ما هم این توضیحات ارائه می‌شد و ابهامات آنها را مرتفع می‌کرد. به‌خاطر برخی تخریب‌ها لازم است به هواداران استقلال عرض کنم که هدف از برخی اقدامات، یزدانی و مرادمند نبودند، بلکه هدف تخریب استقلال و آسیب به این تیم در روزهایی که در بهترین شرایط قرار داشت و فراهم کردن مسیر برای قهرمانی حریف بود. در‌واقع ما را دنبال حواشی مخرب انداختند تا این اتفاقات جاده‌صاف‌کن موفقیت خودشان باشد، اما باز هم تاکید می‌کنم نظام وظیفه که در بسیاری از عرصه‌ها زحمت می‌کشد و شکی در آن نیست و اینجا هم با ما همکاری کردند و نشد؛ بهتر بود عزیزان در این سازمان یک جواب قانع‌کننده به هواداران استقلال بدهند که ابهامات آنها هم برطرف شود. در هر صورت ما هم 30میلیون هوادار داریم و جزء اجتماع عظیم این مملکت هستیم و ما هم از آنها یک توقع منطقی داریم که در این مورد پاسخگو باشند. اتفاقا هواداران ما خیلی منطقی هستند و دوست دارند با همه ارکان مملکت همسو و همدل باشند و نمی‌خواهند کسی یا چیزی را تخریب کنند، اما بهتر بود که جوابی بدهند که هواداران ما راضی شوند. مثلا می‌گفتند نیروی انتظامی زحمت خود را کشیده و با باشگاه همکاری کرده، اما به‌خاطر این ادله نتوانسته است. ما هم که فراتر از قانون نیستیم و دوست داریم قانون اجرا شود، اما در هر صورت آنها هم این‌طور تصمیم گرفتند.

این شایعه هم مطرح شد که با وجود موافقت ستادکل نیروهای مسلح، نظام وظیفه با این موضوع موافقت نکرد. این موضوع صحت دارد؟

در جریان این موضوع نیستم و خبر ندارم.

درباره قرعه‌کشی جام‌حذفی و دیدار با نساجی از مرحله یک‌چهارم نهایی چه صحبتی دارید؟

ما در لیگ برتر مشکلات زیادی داریم. در‌واقع علاوه‌بر اینکه باید جلوی‌ انگیزه بازیکنان حریف را بازیکنان‌مان بگیرند، جلوی ‌انگیزه مربیان رقبا را هم باید مربیان‌مان بگیرند. یعنی خیلی‌ها می‌آیند جلوی استقلال امسال به هر جهت عرض‌اندام می‌کنند و مثلا می‌گویند که حق ماست که این اتفاقات برای ما بیفتد. به هر صورت با توجه به اینکه الان آقای الهامی و بیانی آنجا هستند و این تیم بازیکنانی دارد که قبلا استقلالی بودند و‌ انگیزه‌های زیادی دارند تا جلوی استقلال خودشان را نشان دهند و حرف‌های زیادی را درباره ما می‌زنند؛ اما با احترام به تیم مقابل که تیم بزرگی است و هواداران خوبی دارد، ما باید تلاش خود را به‌کار بگیریم تا از این مرحله به سلامت عبور کنیم که دور از انتظار هم نیست. البته نساجی خیلی خوب بازی می‌کند، اما ما هم توانایی این را داریم که در بازی رو‌در‌رو در جام‌حذفی مثل رقابت‌های لیگ که از همه تیم‌ها بهتر هستیم، از حریف شمالی هم در حذفی بهتر بازی کنیم و برنده این بازی بسیار سخت باشیم و به نیمه‌نهایی برسیم.

درباره بازی با گل‌گهر و اتفاقات این دیدار و جنجال نیمکت‌های دو تیم صحبت کنید.

درخصوص این دیدار باید بگویم که به همه مربیان تیم‌های لیگی این حق را می‌دهم که از تیم خود دفاع کنند چون دارند برای آن تیم زحمت می‌کشند و از آن تیم ارتزاق می‌کنند. من به‌عنوان یک کارشناس فوتبال این صحبت را مطرح می‌کنم، نه در جایگاه یک مدیر، اما باید تاکید کنم که چه خوب است که اگر در دیدار با استقلال و جلوی این تیم حرص و ولع دارند جلوی بقیه تیم‌ها هم داشته باشند، نه اینکه در سایر بازی‌ها به‌راحتی بگذرند. همین که جلوی استقلال می‌گویند سر ما را بریدند جلوی تیم‌های دیگر هم بایستند و اگر اتفاقی می‌افتد حداقل بگویند که پایمان را زدند. نمی‌خواهیم جلوی دیگر تیم‌ها بگویند که سرمان را بریدند بلکه بگویند خطا بوده و داور نگرفته و پایمان را زدند. حداقل این اندازه توقع می‌رود نه اینکه درخصوص رفتارها و واکنش‌ها فاصله زیادی بین استقلال و سایر تیم‌ها باشد. به‌نظرم این عدالت فوتبالی نیست که برخی مربیان و بازیکنان در قبال استقلال در پیش گرفتند. به شما اطمینان می‌دهم که همه تلاش ما این است که استقلال در صدر جدول بماند اما در این زمینه خیلی باید زحمت بکشیم. زحماتی مانند اینکه منابع مادی تامین کرده و بتوانیم بازیکنان‌مان را سرحال نگه داریم و به آنها برسیم که مشکلی برایشان به وجود نیاید؛ حتما که نباید اتفاقات دیگر را رقم بزنیم. در زمین هم بازیکن هر کاری که باید با توجه به نظرات مربیان انجام می‌دهد اما کادر مدیریتی دارد همه تلاش خود را برای موفقیت و نه برای حواشی می‌کند. ما برای سرپا نگه داشتن بازیکنان و تیم خود تلاش می‌کنیم و چقدر خوب می‌شود که بقیه تیم‌ها هم این روند را ادامه بدهند و یک تیم حرفه‌ای از هر لحاظ داشته باشند که در این صورت فوتبال ما زیباتر و درست‌تر خواهد شد.

به‌عنوان فوتبالیستی که در پست مهاجم بازی می‌کردید آیا رودی ژستد را در زمین برای استقلال موثر می‌بینید؟

همیشه وقتی در زمین بازی می‌کردم، سرمربی به من چند شرح وظایف را می‌سپرد و می‌گفت باید این کارها را انجام بدهی. الان شاید درباره استفاده از این مهاجم خیلی‌ها با فرهاد مجیدی هم‌عقیده نباشند اما او می‌گوید کاری که می‌خواهد را ژستد برایش انجام می‌دهد و ما باید همسو با سرمربی باشیم و حتما انتظاراتی که یک سرمربی از بازیکنش دارد و برای او ترسیم کرده است را انجام می‌دهد و رضایت سرمربی را برآورده کرده وگرنه هیچ مربی‌ای مهره‌سوزی نمی‌کند که یک بازیکنش را بی‌دلیل روی نیمکت بنشاند. هر بازیکنی که بازی می‌کند، سرمربی در قبال وی هدفی دارد که اگر سرمربی در زمین بازی و درطول مسابقه به آن هدف برسد حتما رضایت خاطر را دارد. من هم قبول دارم ژستد باید بیشتر گل بزند و بیشتر در زمین باشد و موقعیت‌ها را خراب نکند اما درنهایت سرمربی تصمیم‌گیرنده است و باید به نظر او احترام بگذاریم.

گفته می‌شود که وعده‌ها درخصوص تحقق منابع مالی برای استقلال در فصل جاری محقق نشده است.

اتفاقا در این مورد توضیح دارم. 500میلیاردی که از آن صحبت کردیم قرار نیست یک‌شبه این رقم را درآمدزایی کرده و به حساب‌مان این پول واریز شود. ما گفتیم از ابتدا تا انتهای سال این موضوع را محقق می‌کنیم و الان هم پول‌هایی که درطول فصل هزینه کردیم به هر جهت در همین زمینه و در همین راستا بوده است. نمی‌توانیم یک‌شبه 500میلیارد آورده و آن را بین همه تقسیم کنیم. هیچ‌جای دنیا این شکلی نیست. روزانه یا هفتگی یا ماهانه برای هر کسی حقوقی درنظر گرفته می‌شود. چه کارگر باشد چه مهندس یا معلم که سرجمع آن را ماهانه به‌عنوان حقوق پرداخت می‌کنند. ما هم سالانه این کار را می‌کنیم و تا الان هم 40درصد پول بچه‌ها را دادیم و بقیه آن را هم می‌دهیم و نگفتیم که در این مورد نمی‌توانیم بلکه مشکلی در این زمینه نداریم و سعی می‌کنیم در روزهای آتی هم اتفاقات خوبی را برای باشگاه رقم بزنیم. به‌دنبال این هستیم که مثل بازیکنان و کادرفنی که زحمت زیادی می‌کشند تا رضایت خاطر هواداران را تضمین کنند ما هم رضایت خاطر کادرفنی و بازیکنان را تامین می‌کنیم.

درباره داوری‌های لیگ چه صحبتی دارید؟ گفته می‌شود برای استقلال بیشتر از حد میانگین پنالتی گرفته می‌شود.

مدافعان حریف خطا و اشتباه نکنند تا داور پنالتی نگیرد، ما که دنبال برخی مسائل نیستیم. مدافعان حریف چرا اشتباه می‌کنند؟ مگر ما به آنها می‌گوییم که شما اشتباه کنید تا برای ما پنالتی بگیرند؟ ما که در این مورد دستوری یا توصیه‌ای نکردیم. ما را متهم می‌کنند یا داوران را متهم می‌کنند که چرا برای استقلال پنالتی زیاد می‌گیرند چرا مدافعان حریف خطا زیاد می‌کنند که داوران بخواهند پنالتی بگیرند. این نشانه فشار زیادی است که روی بازیکن می‌آید تا اشتباه کند. اسم و ابهت استقلال تیم‌های دیگر و بازیکنان آنها را می‌گیرد و به‌نظرم یکی از دلایل بزرگی که باعث می‌شود این اتفاق بیفتد اشتباه فردی بازیکنان است و نه به داور ارتباطی دارد و نه به هیچ‌کس دیگری. اینکه این اتفاقات می‌افتد جزئی از فوتبال است و کسانی که بهانه می‌گیرند و حاشیه درست می‌کنند باید قبول کنند که ابهت استقلال فراتر از این صحبت‌هاست و همان‌طور که در آسیا این بزرگی و ابهت مطرح است، در لیگ کشورمان هم به این شکل است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار