• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۵ - ۰۱:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جمال ساداتیان، تهیه‌کننده و سینمادار

از هر سه نفر، یک نفر به سینما می‌رود

الان که قیمت بلیت سینما پایین است آیا مردم به سینما می‌روند؟ ما در سال‌هایی که جمعیت کشور 30 میلیون نفر بوده 65 میلیون بلیت فروختیم، یعنی مردم دوبار در سال به سینما می‌رفتند. این موضوع به کیفیت فیلم‌ها بستگی دارد و قیمت بلیت تاثیری روی کاهش یا افزایش مخاطب ندارد.

از هر سه نفر، یک نفر به سینما می‌رود

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار: جمال ساداتیان تهیه‌کننده و سینمادار در پاسخ به اینکه آیا تعداد مخاطبان سینمای ایران قابل‌قبول است یا خیر، گفت: «ما باید خودمان را با آمار و ارقام سرگرم کنیم و ببینیم براساس این آمارها در چه وضعیتی هستیم. فرض کنید آمریکا با 340 میلیون جمعیت، دوسال پیش و قبل از کرونا یک‌میلیارد و 250 بلیت فروخته است، یعنی به‌طور متوسط مردم چهاربار به سینما رفته‌اند. در کره جنوبی به‌طور استاندارد مردم سالی پنج‌بار به سینما می‌روند و در اروپا بین سه یا چهاربار است. تصور کنید ما از 80 میلیون جمعیتی که داریم در بهترین شرایط که سال قبل از کرونا بود 27 میلیون بلیت فروختیم، یعنی در کشور ما از هر سه نفر، یک نفر به سینما رفته‌ و به همین دلیل است که همیشه این گلایه‌ها وجود دارد که اقتصاد سینما موقعیت خوبی ندارد.»

همه هزینه‌ها 5 برابر شده، چرا بلیت گران نشود؟

این سینمادار درباره افزایش 50 درصدی قیمت سینما و ارتباط آن با کاهش تعداد مخاطبان گفت: «الان که قیمت بلیت سینما پایین است آیا مردم به سینما می‌روند؟ ما در سال‌هایی که جمعیت کشور 30 میلیون نفر بوده 65 میلیون بلیت فروختیم، یعنی مردم دوبار در سال به سینما می‌رفتند. این موضوع به کیفیت فیلم‌ها بستگی دارد و قیمت بلیت تاثیری روی کاهش یا افزایش مخاطب ندارد. برای قیمت سینما هم تمهیداتی می‌اندیشند. اگر مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند سینماها به سه‌دسته تقسیم شده و روزهای سه‌شنبه هم نیم‌بهاست. با این همه خدمات باز مردم به سینما نمی‌روند و دلیلش هم کیفیت فیلم‌هاست. مردم باید با فیلم ارتباط برقرار کنند. من معتقدم اگر فیلم خوب بسازیم قیمت بلیت سینما مهم نیست. پاکستان که کشور همسایه ماست و از لحاظ اقتصادی از ما پایین‌تر است قیمت بلیتش پنج‌دلار است. در سه‌سال گذشته همه‌چیز در کشور پنج‌برابر شده و قیمت بلیت سینما دست‌نخورده، با این حال با چه مکانیسمی قرار است سینما اداره شود. من نمی‌گویم تاثیر ندارد اما به شدتی نیست که همه معتقدند به محض اینکه بلیت گران می‌شود تعداد مخاطب کاهش پیدا می‌کند.»

وی در ادامه درباره اینکه چه عواملی باعث می‌شود شورای صنفی تصمیمی مبنی‌بر افزایش قیمت بلیت سینما بگیرد، گفت: «به این دلیل که سینما و فیلمسازی دچار مشکل است و باید تناسبی بین قیمت‌ها وجود داشته باشد. وقتی همه‌چیز پنج برابر شده باید یک تناسبی بین هزینه تمام‌شده با هزینه فروش باشد یا خیر.»

 بلیت مجانی هم به سینما نمی‌روند

ساداتیان در پاسخ به اینکه آیا با افزایش قیمت بلیت سینما به‌مرور جنس مخاطب تغییر می‌کند یا همچنان مخاطب عام را می‌توان در این سالن‌ها مشاهده کرد، گفت: «به‌نظر من سینما برای عام مردم است. وقتی در پایتخت، سینما به سه دسته تقسیم شده و قیمت‌های متفاوت وجود دارد، چرا مردم با قیمت‌های پایین و نیم‌بها به سینما نمی‌روند؟ همه اینها به ارتباط عاطفی ربط دارد که مردم با اثر برقرار می‌کنند. شما تا لباسی را دوست نداشته باشید آن را نمی‌خرید، آثار فرهنگی نیز همین‌طور است، مردم باید با آن ارتباط برقرار کنند و اگر این اتفاق نیفتد حتی اگر بلیت را مجانی کنی به سینما نمی‌روند. ما اگر بخواهیم سینمای فعالی داشته باشیم باید بگذاریم تولیدکنندگان آثارشان را تولید کنند و قضاوت با مردم باشد و نه قضاوت در وزارت ارشاد و با آدم‌هایی که هنر را نمی‌شناسند. آنقدر که حوزه سانسور بالای سر سینمای ماست، خودسانسوری ناخواسته ایجاد می‌شود. اگر ما فیلم‌های موردپسند را بسازیم مردم بدون در نظر گرفتن قیمت به سینما می‌روند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار