• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۵ - ۰۲:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح شد

انجام پژوهش‌های مرتبط با مهدویت در دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی

اولین ماموریت دبیرخانه مهدویت استان آذربایجان شرقی، فیلم کوتاه مهدوی بود و این جشنواره به‌نوعی پیوند حوزه‌ هنر و مهدویت به‌شمار می‌رود. همچنین هر سه‌شنبه جلساتی درخصوص جهاد تبیین را که مبانی معرفتی تمدن‌سازی مهدوی است در سامانه همدانان برگزار کردیم. این جلسات برای رابطان مهدوی کل استان و کارمندان و اساتید برگزار می‌شد و استقبال خوبی نیز از این جلسات شد.

انجام پژوهش‌های مرتبط با مهدویت  در دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری «چله‌ مهدویت» سعی در ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه‌ مهدویت دارد. ویژه‌برنامه‌های چله‌ مهدویت با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه برگزار می‌شود. واحد آذربایجان شرقی نیز یکی از واحدهایی است که برای این چله برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

حسن عباسی، دبیر جشنواره مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی این استان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره برنامه‌های دانشگاه در این حوزه گفت: «اولین ماموریت دبیرخانه مهدویت استان آذربایجان شرقی، فیلم کوتاه مهدوی بود و این جشنواره به‌نوعی پیوند حوزه‌ هنر و مهدویت به‌شمار می‌رود. همچنین هر سه‌شنبه جلساتی درخصوص جهاد تبیین را که مبانی معرفتی تمدن‌سازی مهدوی است در سامانه همدانان برگزار کردیم. این جلسات برای رابطان مهدوی کل استان و کارمندان و اساتید برگزار می‌شد و استقبال خوبی نیز از این جلسات شد.»

او ادامه داد: «همچنین جلسات دیگری برای خانواده‌ها به‌صورت حضوری در نظر گرفته‌ایم. این سلسله‌جلسات شامل مباحث بعد از ازدواج، دوران بارداری، هفت سال اول تربیت فرزندان و... است که هر یکشنبه با حضور افراد علاقه‌مند برگزار خواهد شد. فعالیت دیگر نیز که طبق جشن همای رحمتی که در 24 بهمن‌ماه برگزار شده دنبال می‌شود، این در این بخش اشعاری در مدح مولوی توسط ترک‌زبانان گفته شده است.»

عباسی به گستردگی طرح‌های چله‌ مهدویت این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: «در حوزه‌ محصولات کشاورزی آموزش‌هایی داشته‌ایم به این دلیل که در تمدن مهدوی باید همه‌ محصولات سالم و ارگانیک باشند. در حوزه‌ بقیه‌ رشته‌ها نیز جلساتی داشتیم. در بخش دیگر هم از 18 بهمن تا 27 اسفند چله‌ ختم آل‌یاسین را شروع کردیم که هر شب خوانده می‌شود و تا نیمه‌‌شعبان هم ادامه دارد. کمپین دیگری با عنوان صدقه شکرگاهی از 27 بهمن‌ماه برگزار شده که طی آن روزی پنج‌هزار تومان صدقه به نیابت پنج‌تن آل‌عبا و امام رضا(ع) و یکی از شهیدان هشت‌سال جنگ تحمیلی و شهیدان مدافع حرم داده می‌شود و در روز نیمه‌‌شعبان با جمع شدن این صدقات، گوسفندی را قربانی خواهیم کرد.»

دبیر جشنواره مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ما حدود 20 رابط داریم که در این جلسات حضور پیدا می‌کنند، افزود: «هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی به دستور دکتر طهرانچی مستقلا

جلساتی داشته و به‌صورت مستقل در این زمینه برنامه‌هایی را برگزار می‌کند، البته باید به این مساله اشاره کنم که واحد بانوان دانشگاه ما نیز بسیار فعال است و برنامه‌ریزی‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است.»
او یادآور شد: «پیشنهادی درخصوص کتب مهدویت دادیم که از مرکز تخصصی مهدویت این کتب را جمع‌آوری و به دانشجویان و اساتید معرفی کنیم تا هر دانشجو یا استاد کتاب را مطالعه و آن کتاب را خلاصه‌نویسی کند. این فعالیت از لحاظ پژوهشی نیز بسیار اثرگذار است. درحال‌حاضر چند تن از دانشجویان در این حوزه وارد شده و خلاصه آثاری را که در این باره خوانده‌اند برای ما ارسال کرده‌اند.»

عباسی با بیان اینکه این طرح باعث افزایش سرانه‌ کتابخوانی نیز می‌شود، اظهار داشت: «درواقع توفیقی اجباری برای آشنایی با مهدویت برای دانشجویان است. آنها از این طریق مهدویت را به‌خوبی درک و نمره‌ای نیز دریافت می‌کنند. قطعا چنین فعالیت‌هایی تاثیرگذار خواهد بود و به ترویج مهدویت کمک می‌کند. دانشگاه با این فعالیت‌ها بحث مهدویت را که در جامعه و دانشگاه مظلوم واقع‌شده بود، پررنگ‌تر کرده است.»

دبیر جشنواره مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت:‌ «با کلید خوردن چله‌ مهدویت شاهد تغییراتی در این حوزه بوده‌ایم اما این فعالیت نیاز به زمان دارد و قطعا تاثیرگذاری خود را در آینده‌ای نزدیک نشان خواهد داد. نکته مهم این است که خوشبختانه استقبال دانشجویان از این جریان بسیار خوب و قابل‌توجه بود و با دانشگاه مرکزی قرار گذاشتیم که پنج نمره برای تحقیقات مهدویت در نظر گرفته شود. با این حرکت بالطبع استقبال دانشجویان افزایش نیز خواهد یافت. تا جایی که هنوز چند روزی از شروع ترم جدید نمی‌گذرد اما شاهد هستیم 10 مورد پژوهش در حوزه‌ مهدویت در دانشگاه انجام شده و تا پایان ترم تعداد این پژوهش‌ها بیشتر نیز خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار