• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۱ - ۰۰:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

صیانت حیات‌وحش با دوربین

کارگردان مستند «گنجینه‌‌های هیرکانی»، بعد از دو دهه کار مستند در زمینه ‌طبیعت حیات‌وحش و تجربه ‌مواجهه با حیوانات شگفت‌آور و تهدیدکننده، همچون گرگ در مناطق برفی، این‌بار به سراغ حیوانات جنگل‌های هیرکانی رفته است.

صیانت حیات‌وحش با دوربین

حمید قریشی، فیلمنامه‌نویس و منتقد: مستند «گنجینه‌های هیرکانی» به طیف‌های مختلفی از جانوران پرداخته است که می‌تواند برای مخاطبانش جالب‌توجه و هیجان‌انگیز باشد. این نوع مستند، بیشتر نوعی دغدغه برای حفاظت و صیانت حیات‌وحش محسوب می‌شود. مستندساز برای انتقال این مفاهیم کوشیده است از فرم تصویری و گفتار ساده‌تری استفاده کند. تصویربرداری این مستند با دقت بالایی انجام گرفته است‌، چراکه نزدیک شدن به حیوانات تهدیدکننده، خطر زیادی را متوجه‌ آنها می‌‌کند. کارگردان مستند «گنجینه‌‌های هیرکانی»، بعد از دو دهه کار مستند در زمینه ‌طبیعت حیات‌وحش و تجربه ‌مواجهه با حیوانات شگفت‌آور و تهدیدکننده، همچون گرگ در مناطق برفی، این‌بار به سراغ حیوانات جنگل‌های هیرکانی رفته است. طبیعتی که فی‌النفسه زیبایی آن چشم‌نواز و حیرت‌آور است. این مستند روایتی ساده و روان دارد که خود موضوع و سوژه آن را به ما نشان می‌‌دهد و قرار نیست طراح و کارگردان، مخاطب را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هدایت کند یا با روایت کلاسیک و مشخص همراه کند. سوژه و موضوع متنوع و فراوان است همانند لوکیشن و همین‌طور قاب‌بندی‌‌ها و زوایایی که کارگردان آن را به ما نشان می‌‌دهد. گرچه هرازگاهی سوژه‌ها به تکرار می‌‌انجامد اما هیچ‌گاه ملال‌آور و کسل‌کننده نمی‌‌شود. موسیقی فیلم تم شاعرانه دارد، انتخاب خیلی خوبی بود که با شاعرانگی طبیعت ترکیب شده و با روند و ریتم مستند هماهنگ شده است. مستند «گنجینه‌‌های هیرکانی» می‌‌توانست بهتر از این ساخته شود اگر از تکنیک فیلمبرداری نوین بهره می‌‌برد. چنین امکانی به کارگردان ایرانی، این فرصت را می‌‌دهد تا هنر خود را با تکنیک و فناوری نوین ترکیب کند و درنهایت مستندی بسازد در حد و اندازه‌ استانداردهای جهانی. با این حال اگر ما به چگونگی ساخت این مستند فکر کنیم، می‌‌فهمیم برای تک‌تک این فریم‌‌ها ساعت‌‌ها وقت و انرژی گذاشته شده است. تحمل گرسنگی، سرما و گذر از جاده‌ها و صخره‌های صعب‌العبور، کمترین آسیبی است که به عوامل فیلمبرداری وارد می‌شود. آنها برای ثبت یک لحظه از رفتار حیوانی شگفت‌آور مانند پلنگ، ناگریزند هفته‌ها در دل جنگل مخوف به کمین بنشینند تا سوژه خود را به دام دوربین بیندازند. مستندساز قاب‌های خیره‌کننده‌ای به ما ارائه می‌‌دهد. او از لنز تله استفاده کرده است و با انتخاب نماهای لانگ‌شات و مدیوم، سوژه را به همراه طبیعت انبوه معرفی می‌کند و جزئیات صحنه را به‌عهده مخاطب می‌سپارد. گرچه شاید برخی جزئیات از چشم بیننده پنهان بماند، اما کارگردان با این انتخاب نماها، همواره هوش و خیال مخاطب را دست بالا می‌گیرد.

مستند «گنجینه‌‌های هیرکانی» برخلاف اغلب مستندهای چند سال اخیر در جست‌وجوی هیچ حیوان خاصی نیست. در این فیلم جست‌وجوگر مخاطب است نه کارگردان. فیلم مخاطب را برمی‌انگیزاند تا به جست‌وجوی موضوع و حیوان موردعلاقه‌ خود برود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟