• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۱:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در سردر این هفته از واحد ملایر بخوانید

واحد ملایر قطب تولید مبل و منبت می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در سال 1367 فعالیت خود را با رشته جغرافیا آغاز کرد و از آن سال تاکنون 20 هزار فارغ‌التحصیل داشته است. فضایی 30 هکتاری و بزرگ که پنج دانشکده علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، معماری و علوم پزشکی را در خود جای داده است.

واحد ملایر قطب تولید مبل و منبت می‌شود

راضیه فلاح، خبرنگار: برای «سردر» این هفته به پایتخت مبل و منبت ایران سفر کردیم. حدود پنج‌ساعت زمان برد تا از تهران به این شهر غربی کشور رسیدیم. شهری کوهستانی که هوایش در مقایسه با تهران خنک‌تر است. آسمان آبی و آفتابی با ابرهای پراکنده و خورشیدی که خیلی شفاف‌تر و درخشان‌تر از تهران می‌تابد. برای من که در این فصل سال به‌علت آلودگی در تهران عادت به وارونگی هوا دارم؛ همین امر ساده جذابیت چشم‌نوازی را به‌همراه دارد. یک گشت کوچک در شهر بزنید متوجه قدمت شهر تا زمان ایلامیان می‌شوید. برای بازدید از اماکن باستانی شهر مانند یخچال طبیعی، آتشکده نوشیجان، تالاب فصلی آقاگل و آرامگاه باباحسین باید از شهر خارج شد؛، بنابراین تصمیم می‌گیرم بعد از یک گشت مختصر از پارک سیفیه به دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر بروم. این واحد در سال 1367 فعالیت خود را با رشته جغرافیا آغاز کرد و از آن سال تاکنون 20 هزار فارغ‌التحصیل داشته است. فضایی 30 هکتاری و بزرگ که پنج دانشکده علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، معماری و علوم پزشکی را در خود جای داده است. این واحد دانشگاهی در سال گذشته توانسته رتبه خوب کشوری را برای کارنامه فرهنگی خود ثبت کند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در سال‌های اخیر در زمینه مبل و منبت و صنایع غذایی -به‌طور ویژه تولید کشمش- گام‌های مهمی برداشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر:

دانشکده مهارتی واحد ملایر با 17 رشته تشکیل شد

محمدعظیم خدایاری با اشاره به ماموریت این واحد در حوزه مبل و منبت، در تشریح روند اجرای طرح پایش اظهار کرد: «از آنجا که ماموریت دانشگاه درخصوص مبل و منبت بوده، توانستیم چهار چالش را شناسایی و بیش از 300 موضوع یا زمینه پژوهشی را احصا کنیم که در این زمینه 9 پایان‌نامه نیز دفاع شده است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص راه‌اندازی سرای نوآوری در حوزه مبل منبت خاطرنشان کرد: «دانشگاه ملایر اولین سرای نوآوری در این صنعت را راه‌اندازی کرده است و در نظر داریم هسته‌های فناور فعال را در این سرا فعال کنیم و توانسته‌ایم مجوزهای لازم را کسب و درحال بازسازی مکان مورد نظر هستیم.» وی درخصوص چگونگی روند طرح پویش در این دانشگاه گفت: «طرح پویش از اول نیمسال دوم آغاز و درحال رایزنی‌های لازم برای انجام این طرح با صنایع فعال در شهرستان هستیم. در نظر داریم بعد از ایام نوروز در اولین اقدام 50 نفر را به صنایع معرفی کنیم. از این تعداد بخشی از دانشجویان را با توجه به رشته صنایع چوب که در دانشگاه تدریس می‌شود به حوزه مبل و منبت و مابقی به کارخانه‌های تولید کشمش معرفی خواهند شد.» خدایاری در ادامه افزود: «درحال‌حاضر دو رشته پرستاری و اتاق عمل در این دانشگاه تدریس می‌شود. با توجه به استقبالی که از رشته‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر شده، برای افزایش رشته‌ها در این حوزه تصمیم‌هایی گرفته‌ایم، همچنین در نظر داریم برای رشته‌های پرمخاطبی مانند روانشناسی و مدیریت گردشگری با توجه به نیازهای منطقه و شهرستان، مقطع دکتری را فعال کنیم.»

او درخصوص مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر عنوان کرد: «تنها مرکز تحقیقات این دانشگاه با نام ساختمان‌های پیش‌ساخته در حوزه عمران و معماری فعال است و درحال‌حاضر توانسته‌ایم محصول کانکس تاشونده را بسازیم تا در زمان زلزله مشکل حمل‌ونقل کانکس به‌نوعی حل شود، البته این محصول هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.» خدایاری درباره تعداد مرکز رشد دانشگاه واحد ملایر گفت: «در دانشگاه یک مرکز رشد فعال وجود دارد که در حوزه هسته بازی‌های کامپیوتری فعال است. واحد فناور دیگر، در حوزه تولید و پرورش لارو برای درمان کار می‌کند، همچنین هسته رسانه غدیر در دانشگاه در زمینه تولید محتوا و ساخت تیزر فعالیت دارد.» وی افزود: «این هسته‌های فناور هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و نتوانسته‌ایم از طریق آن برای دانشگاه کسب درآمد داشته باشیم. همچنین درصددیم فضایی 700 مترمربعی را به هزار و 400 مترمربعی سرای دانشگاه بیفزاییم تا فعالیت‌های این بخش را گسترش دهیم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص فعالیت‌های دانشکده مهارتی این واحد گفت: «یک دانشکده مهارتی با 15 رشته در مقطع کاردانی و دو رشته کارشناسی ناپیوسته راه‌اندازی شده است و همچنین با تغییراتی که در آموزشکده‌های سما انجام شده، امسال دو دوره نرم‌افزارهای کار با دستگاه CNC و دیگری دوره پیکرتراشی متناسب با صنعت مبل و منبت برگزار شده‌اند.» او در زمینه مدارس سما در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «این دانشگاه پنج مدرسه سما در همه مقاطع دارد که حدود هزار و 300 دانش‌آموز در آنها به تحصیل مشغولند و از این تعداد دو مدرسه پسرانه و سه مدرسه دیگر مخصوص دختران است.» خدایاری عنوان کرد: «پیش از این یک همکاری بین دانشگاه و سازمان فنی-حرفه‌ای آن بوده است و دوره‌های مهارتی در مراکز جوار صنعت با همکاری این سازمان انجام می‌شدند. علاوه بر این در این مرکز مشاوره شغلی راه‌اندازی شده و در هفته 15 نفر مراجعه‌کننده داشتیم که در ایام کرونا مقداری تحت‌تاثیر آن قرار گرفته است.» وی با اشاره به فضای 30 هکتاری دانشگاه که در دو سایت 23 هکتاری و هفت هکتاری واقع شده، تصریح کرد: «در نظر داریم از فضای فیزیکی واحد استفاده بهینه‌ای داشته باشیم. در این زمینه یک قرارداد با فروشگاه زنجیره‌ای فعال شهر منعقد شده که هم‌اکنون فعالیت خودش را آغاز کرده است، مضاف بر اینکه تاسیس یک کلینیک تخصصی در حوزه درمان با همکاری مرکز بهداشت شهرستان دنبال می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص میزان درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه گفت: «در سال گذشته از طریق برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و مشارکت با فروشگاه زنجیره‌ای شهر توانستیم حدود یک‌میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشیم.» خدایاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دانشگاه امسال توانست 11 انجمن علمی جدید را تاسیس کند که همه موفق به کسب مجوز از سازمان مرکزی شده‌اند.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر:

فعالیت سرای نوآوری مبل و منبت با افتتاح فضای فیزیکی دوبرابر می‌شود

محمد رحیمی، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص اقدامات انجام‌شده برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین در واحد ملایر گفت: «در این واحد دانشگاهی برای رسیده به این مهم تلاش‌های زیادی شده است، به‌طور مثال مرکز رشد و باشگاه پژوهشگران جوان بسیار فعالی داریم، همچنین مرکز تحقیقات خانه‌های پیش‌ساخته و موقت، سرای مبل و منبت دانشگاه بسیار فعال عمل می‌کند و در نظر داریم با افتتاح رسمی فضای فیزیکی سرای مبل و منبت در سال پیش رو بتوانیم رشته‌ها و دانشجویان بیشتری را به‌سمت صنعت مبل و کشاورزی به‌خصوص تولید کشمش جذب کنیم.» معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص میزان پیشرفت عملکرد سرای این واحد عنوان کرد: «با افتتاح فضای فیزیکی سرای نوآوری دانشگاه و مستقر شدن دانشجویان، هیات‌علمی و فعالان صنعت شهرستان، می‌توانیم عملکرد این سرا را تا 50 درصد افزایش دهیم.»

او در ادامه افزود: «دانشگاه درحال‌حاضر همکاری با فعالان صنایع را دنبال می‌کند ولی نبود فضای مناسب سرعت عملکرد ما را کند کرده است. با در اختیار قرار دادن دفتر مشخص به صنایع فعال می‌توانیم در مباحث برند‌سازی و فروش بهتر عمل کنیم و فرصت‌های بیشتری را بسازیم.»

رحیمی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌هایی بین دانشگاه و صنعتگران گفت: «درحال‌حاضر با فعالان مبل و منبت، اتحادیه تولیدکنندگان مبل و منبت، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی، هلال‌احمر و سپاه انصارالحسین استان تهران تفاهمنامه‌هایی منعقد شده‌ است.» معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر اظهار کرد: «دانشگاه واحد ملایر برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم روی فعالیت بهتر مرکز رشد و مرکز تحقیقات متمرکز شده تا بتوانیم هسته‌های فناور بیشتر و بهتری را با همراهی فعالان صنعت، نخبگان شهری و دانشجویان تشکیل دهیم و شتاب بیشتری را در این خصوص به‌وجود آوریم.» او درخصوص برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه توضیح داد: «رویداد «ایده‌آرا» بستری برای ارائه ایده، پردازش، پرورش قدرت خلاقیت، حمایت از ایده‌های خلاق و نوآورانه، تبدیل ایده‌ها به محصولات مورد نیاز بازار با توان رقابت بالا و توسعه کسب‌وکارهای نوپاست. در استان همدان نیز پنج ایده‌آرا را تعریف کرده‌ایم که سه ایده‌آرا به دانشگاه واحد ملایر اختصاص یافته است. علت این امر هم دغدغه‌مندی این واحد در زمینه مرکز رشد، سرای نوآوری و مرکز تحقیقات در سطح استان است. ایده‌آرا با زمینه صنایع‌دستی با محوریت مبل و منبت را برای عملکرد بهتر سرای نوآوری دانشگاه، در اختیار دارد و ما توانسته‌ایم در این زمینه 20 ایده را ثبت کنیم و در روزهای آینده نیز به انتخاب ایده برتر می‌پردازیم. ایده‌آراهای دیگر درخصوص صنایع غذایی و تولید انگور و کشمش و همچنین خانه‌های پیش‌ساخته و فضای سریع ساخت هستند و درنهایت با بررسی همه ایده‌ها می‌توانیم چند هسته فناور خوب و مناسب را تشکیل دهیم.» رحیمی درخصوص میزان درآمد به‌دست‌آمده از فعالیت‌های پژوهشی در واحد ملایر گفت: «بیشتر درآمد به‌دست‌آمده این واحد از طریق برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی است. دوره‌های انجام شده در زمینه مبل و منبت، ارتقای مهندسی ساختمان در شهرستان بوده که با برگزاری در فضای مجازی حتی توانسته‌ایم در سطح چند استان دیگر فعالیت کنیم. از طریق دوره‌های دانش‌افزایی توانسته‌ایم حدود 800 میلیون تومان کسب درآمد داشته باشیم.»

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر:

حضور پرشور دانشجویان ملایری در رویدادهای ملی دانشگاه آزاد اسلامی

حسین امیری درخصوص کارنامه فرهنگی این واحد اظهار کرد: «واحد ملایر سال گذشته توانسته در بین واحدهای سطح یک، نمره خوبی را کسب کند. عامل مهم در کسب این امتیاز به غیر از تلاش دانشجویان و همکاران، برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و کسب رتبه اول در سطح کشور برای این کرسی‌ها بوده است.» معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در ادامه گفت: «رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی در چهار محور بهداشت و سلامت، اجتماعی، هنر و معماری و فرهنگی است که در 2 عنوان بهداشت و سلامت، اجتماعی رتبه اول کشوری، در محور معماری رتبه سوم و در محور فرهنگی مقام چهارمی کشور را کسب کردیم. » وی با بیان کسب رتبه‌های برتر در جشنواره رشد ادامه داد: «دانشگاه واحد ملایر در جشنواره رشد نیز توانست در بخش پوستر رتبه اول، در بخش انیمیشن رتبه دوم و در بخش کانون‌ها و دبیران برتر رتبه سوم کشوری را کسب کند.» امیری درخصوص برنامه‌های معاونت دانشجویی فرهنگی این واحد عنوان کرد: «تلاش داریم جشنواره‌ها را به بهترین شکل اجرا کنیم، برای مثال می‌توان از حضور بیش از 73 شرکت‌کننده و 210 اثر در جشنواره رشد نام برد. در جشنواره حماسه تا حماسه هم 143 نفر شرکت کرده‌اند.»  او در ادامه گفت: «برگزاری این جشنواره‌ها بخشی از فعالیت معاونت دانشجویی فرهنگی به‌حساب می‌آید و بخش دیگر مربوط به چگونگی مقابله با چالش‌هاست که مهم‌ترین آنها مشکلات مالی و نبود نقدینگی است. تلاش داریم چالش‌های مالی را با ارائه راهکارهای متفاوت در آینده برطرف کنیم.»

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر درخصوص تعداد تشکل‌ها و کانون‌های فعال دانشگاه واحد ملایر گفت: «اکنون تنها دو تشکل دانشجوی و اساتید فعال در این واحد دانشگاهی داریم، همچنین 10 کانون فعالیت دارند که از این میان می‌توان به مهدویت، ژیکان در حوزه هنر، سپهر فعال در حوزه ادبیات، فیلم و عکس، هلال‌احمر، نویسندگان، حقوق و صنایع‌دستی اشاره کرد.» او درخصوص تعداد نشریات فعال در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «درحال‌حاضر پنج نشریه در واحد ملایر با نام‌های قاب آسمان، پرتو، انعکاس، پیام دانشجو و ورزش بدون وقفه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی فعالیت می‌کنند.»

ویژگی‌های شاخص واحد ملایر در یک نگاه

یک‌میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای

واحد ملایر در سال گذشته از طریق برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و مشارکت با فروشگاه زنجیره‌ای شهر توانست حدود یک‌میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد.

مرکز تحقیقات ساختمان‌های پیش‌ساخته، فعال در حوزه عمران و معماری

مرکز تحقیقات ساختمان‌های پیش‌ساخته واحد ملایر در حوزه عمران و معماری فعال است؛ درحال حاضر یک محصول کانکس تاشونده در این مرکز ساخته شده تا در زمان زلزله مشکل حمل‌ونقل کانکس حل شود.

فعالیت در حوزه مبل و منبت

ماموریت منطقه‌ای واحد ملایر در حوزه مبل و منبت تعریف شده و تاکنون نیز چهار چالش در این راستا شناسایی و بیش از 300 موضوع یا زمینه پژوهشی احصا شده است.

راه‌اندازی یک دانشکده مهارتی با 17 رشته

در دانشگاه آزاد واحد ملایر یک دانشکده مهارتی با 15 رشته در مقطع کاردانی و دو رشته کارشناسی ناپیوسته در این واحد راه‌اندازی شده است.

معرفی 50 دانشجو به صنایع به‌زودی

در واحد ملایر طرح پویش آغاز شده و قرار است بعد از ایام نوروز در اولین اقدام 50 نفر به صنایع معرفی شوند. از این تعداد بخشی از دانشجویان به حوزه‌ مبل و منبت و مابقی به کارخانه‌های تولید کشمش معرفی خواهند شد.

5 مدرسه با 1300 دانش‌آموز

این دانشگاه 5 مدرسه سما در همه مقاطع دارد که حدود هزارو300 دانش‌آموز در آن به تحصیل مشغول هستند. از این تعداد، دو مدرسه پسرانه و سه مدرسه دیگر مخصوص دختران است.

واحد ملایر به روایت آمار

90عضو هیات‌علمی رسمی

102 رشته فعال دانشگاهی

3100 دانشجوی درحال تحصیل

20000فارغ‌التحصیل در تمام مقاطع

30هکتار مساحت زمین دانشگاه

198مقاله بین‌المللی از ابتدای تاسیس

116کتاب تالیفی و ترجمه از ابتدای تاسیس

6004پایان‌نامه از ابتدای تاسیس

عکس نوشت

  تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی استان همدان و مرکز تحقیقات خانه‌های پیش‌ساخته منعقد شد

   کانون فرهنگی و هنری ژیکان  واحد ملایر در مسابقه رویدادهای صنایع خلاق شرکت کرد و جزء ۶۰ برگزیده مسابقه رویدادهای صنایع خلاق قرار گرفت

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار