• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۰:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی دلایل افت دروازه‌بان پرسپولیس در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دو کارشناس

لک، گلری که تجربه دارد ولی تمرکز نه!

عزیزیان: ایراد از فنایی نیست، حامد فعلا به گوهری اولویت دارد/ سیدی: گوهری باید بازی کند تا لک بفهمد رقیب دارد، او یاغی است

به‌نظر من حامد در سال گذشته خوب کار کرد، اما امسال مقداری تزلزل داشته است. باید ریشه این افت موردبررسی قرار گیرد که آیا خارج از فوتبال یا در فوتبال چه چیزهایی باعث ایجاد این افت شده است، چون لک در بسیاری از گل‌های دریافتی درصد اشتباهاتش زیاد بوده است.

لک، گلری که تجربه دارد ولی تمرکز نه!

روزبه دلاور، خبرنگار: پرسپولیسی‌ها در فصل جاری در 19بازی، 12بار دروازه تیم‌شان را بازشده دیدند و این آمار برای خط دفاع و دروازه یک تیم مدعی نمی‌تواند فاجعه باشد، اما ایده‌آل هم نیست. نکته نگران‌کننده برای هواداران پرسپولیس به اشتباهات تکراری دروازه‌بان اول این تیم برمی‌گردد. حامد لک که به‌تازگی قراردادش را تمدید کرده، نشانی از آن دروازه‌بان آماده دو سال قبل که بهترین دروازه‌بان فصل لیگ قهرمانان شد و با پیراهن سرخ تا فینال پیش رفت، ندارد. همین مساله سبب شده عده‌ای به داود فنایی، مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس انتقاد کرده و او را یکی از دلایل ضعف خط دروازه معرفی کنند. با فنایی تماس گرفتیم تا نظرش را در این خصوص جویا شویم، اما او که با معرفی و احیای دروازه‌بانانی مثل پیام نیازمند و رشید مظاهری و حتی همین حامد لک یکی از مربیان امتحان پس‌داده به‌حساب می‌آید، حاضر نشد جواب منتقدانش را بدهد و اعلام کرد قصد سکوت دارد. برای بررسی علل متزلزل ظاهر شدن لک در این فصل سراغ دو مربی سابق دروازه‌بانان پرسپولیس رفتیم.

 عزیزیان: الان تجربه لک به گوهری اولویت دارد

سعید عزیزیان درخصوص وضعیت خط دروازه پرسپولیس و عملکرد حامد لک به «فرهیختگان» گفت: «به‌نظر من حامد در سال گذشته خوب کار کرد، اما امسال مقداری تزلزل داشته است. باید ریشه این افت موردبررسی قرار گیرد که آیا خارج از فوتبال یا در فوتبال چه چیزهایی باعث ایجاد این افت شده است، چون لک در بسیاری از گل‌های دریافتی درصد اشتباهاتش زیاد بوده است.»

عزیزیان نظر منتقدان درخصوص ضعف لک در بازی با پا را قبول دارد و در این‌مورد ادامه داد: «بله، حامد باید روی بازی با پا بیشتر کار کند، چون در فوتبال کار با پای دروازه‌بان فقط کاشته کنار دروازه زدن نیست و باید خیلی مطمئن درمقابل دروازه با توپ بازی کرد و توپ را به بازیکن خودی رساند. البته چندین بار هم به‌درستی انجام داده، اما موارد بسیار کمی اتفاق افتاده است. به‌نظر من او با تمرین بیشتر بازی با پا در پشت مدافعان می‌تواند برای پرسپولیس نقش سوئیپر را داشته باشد.»

وی با دفاع از عملکرد فنایی در سمت مربیگری دروازه‌بانان پرسپولیس افزود: «فنایی خودش دروازه‌بان بزرگی بود و مطمئن باشید درمورد نقص‌های دروازه‌بان خود در تمرینات کار می‌کند، اما در زمین فوتبال، دروازه‌بان براساس اتفاقات بازی باید آموزش‌های مربی را پیاده کند. نمی‌توان گفت وقتی عملکرد دروازه‌بان خوب است مربی کار کرده و وقتی بد بود مربی کار نکرده است! باید تمرکز دروازه‌بان در زمین فوتبال به همان بازی باشد و دغدغه‌های دیگر را فراموش کند.»

دروازه‌بان سابق پرسپولیس در پایان درخصوص شناختش از گوهری و اینکه اگر مربی دروازه‌بان پرسپولیس بود، از گوهری به جای لک استفاده می‌کرد یا خیر، گفت: «من این دروازه‌بان را در سایپا دیده بودم. در صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان هم بازی کرده است، در تیم‌های قبلی خود خوب کار کرده، اما اینجا پرسپولیس است و باید عملکرد خیلی بهتری نسبت‌به تیم‌های قبلی‌اش داشته باشد. با فیزیک و اندام مناسبی که دارد با تلاش چندین برابری جایگاه خوبی در پرسپولیس به‌دست می‌آورد، اما هنوز زود است، باید اول به بررسی مشکلات لک پرداخت، چون تجربه او بالاست و پرسپولیس در این مقطع نیاز به بازیکن باتجربه دارد. درنهایت آقای گل‌محمدی و فنایی تشخیص می‌دهند که با لک ادامه دهند یا به گوهری فرصت خواهند داد.»

 سیدی: فنایی باید گوهری را به لک ترجیح بدهد

محسن سیدی، مربی سابق دروازه‌بانان پرسپولیس درخصوص متزلزل ظاهر شدن حامد لک در فصل‌جاری به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «باید از چند منظر به این قضیه نگاه کنیم. لک در سال قبل و همچنین بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشت، اما نبودن در تیم ملی ازنظر روانی در عملکرد بازیکن تاثیر می‌گذارد. باید دید در باشگاه در چه تمرینانی شرکت می‌کند. فلسفه مربیگری می‌گوید کادرفنی باید روی نقاط قوت هم کار کند تا بشود از آن استفاده کرد؛ برای شروع مجددهای خوب، برای ساختن ضدحملات یا خنثی کردن حملات حریف‌. نقاط ضعف که جای خود دارد! بحث دیگر نداشتن رقیب است، شرایط زندگی بازیکن هم مهم است مثل خواب و تغذیه و داشتن مشاور که خیلی اهمیت دارد. نکته دیگر اینکه بازیکن یا مربی یا هر آدمی به جایگاه یا پولی می‌رسد باید دید ظرفیت آن را دارد یا نه.»

سیدی درخصوص انتقاد بعضی‌ها از داود فنایی اظهار داشت: «اینکه بخواهیم بلافاصله شخصی را مقصر جلوه بدهیم، فرهنگ درستی نیست. همه ما روزهای بد و خوب داریم‌. مساله این است که در تیم‌های بزرگ فشارها روی مدیر و مربی و بازیکن زیاد است. باید مربی و اعضای تیم بتوانند هجمه‌ها را کنترل کنند. باید پذیرفت طرفدارها همیشه از تیم‌شان برد می‌خواهند. اعتقاد دارم مربی دروازه‌بانان باید ثابت باشند و مدیرها اگر می‌خواهند کمک کنند باید مربی‌ها را به کلاس‌های آموزشی بفرستند. بنده ۸ تا ۹ سال در نفت کار کردم، هنوز هم فوتبال ایران از نفت تغذیه می‌شود، چون مربی‌ها در آنجا ثبات داشتند. فکر می‌کنم با رقابت ایجاد کردن وضعیت لک بهتر خواهد شد. در زمان مربیگری ما در پرسپولیس همین کار را با علی بیرانوند و رادو کردیم و من مثل یک دوست با رادو حرف می‌زدم، حتی از او خواهش می‌کردم عصبانی نشود. من کار خاصی با رادو نمی‌کردم، فقط روی مسائل روحی و روانی کار می‌کردم. فنایی هم از مربیان خوب فوتبال ما است و حتما همین کارها را می‌کند.» سیدی درباره نقطه ضعف لک در فصل جاری گفت: «حامد باید کنترل شود، چون نشان داده یک یاغی است. به‌نظرم ایراد اصلی به باشگاه برمی‌گردد و دست مربیان بسته است. مدیران بلد نیستند قرارداد خوبی ببندند و جرایم انضباطی را لحاظ کنند. حامد باید متوجه شود در چه تیمی است و چه جایگاهی دارد. هیچ فردی بزرگ‌تر از باشگاه نیست و همه باید این را بپذیرند. بازهم‌ می‌گویم مدیران ضعیف مقصر هستند؛ به‌خصوص یکی مثل انصاری‌فرد. این را حتما بنویسید!»

سیدی در پایان درباره دروازه‌بان دوم پرسپولیس اضافه کرد: «من اگر جای فنایی بودم، از گوهری به‌جای لک استفاده می‌کردم. او بیشترین درخشش را در نفت آبادان داشت، در مسجد سلیمان‌کاپیتان بود. حامد باید بداند رقیب دارد. کالدرون حرف خوبی می‌زد، می‌گفت مسئولیت کار خودتان را برعهده بگیرید. بازیکن اگر بد کار کرد باید روی نیمکت بنشیند،‌ اگر این کار را نکنند آن به ضعف مربی برمی‌گردد. دودل شدن مربی باعث می‌شود بازیکن فکر دیگری کند. بازیکن فکر می‌کند هرکاری انجام‌ دهد فیکس است و این خوب نیست. یک مربی باید مدیر باشد، داود راهکار را پیدا می‌کند و مساله خاصی نیست. ان‌شاءالله اتفاق خوب برای باشگاه پیش بیاید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار