• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۲:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حمله به اوکراین و تبعاتی که همچنان ادامه دارد

آتش جنگ، گریبانگیر ورزش روسیه

لهستان روز گذشته اعلام کرد باتوجه به حمله روسیه به اوکراین حاضر نیست در دیدار برابر این تیم در پلی‌آف جام جهانی بازی کند و به این ترتیب ممکن است تغییراتی در این مسابقات که قرار است چند هفته دیگر برگزار شود، ایجاد شود.

آتش جنگ، گریبانگیر ورزش روسیه

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: پس از مدتی تنش و اخبار مختلف درباره احتمال جنگ در شرق اروپا بالاخره بامداد چهارشنبه روسیه تصمیم به حمله به اوکراین گرفت تا بحران جدیدی در این منطقه استراتژیک دنیا شکل بگیرد. این اتفاق و جنگ شدیدی که در مناطق شرقی اوکراین درجریان است، تاثیر منفی زیادی روی ورزش این کشور داشته و باعث تعطیلی برخی مسابقات ازجمله لیگ این کشور شده است. ازسوی دیگر حمله روس‌ها به همسایه غربی خود باعث ایجاد جوی منفی در بین برخی ورزشکاران و نهادهای تصمیم‌گیر در ورزش دنیا شده و به‌دنبال این اتفاق محرومیت‌هایی را برای ورزش این کشور درنظر گرفتند. یکی از نخستین واکنش‌ها در این زمینه لغو میزبانی سن‌پترزبورگ از فینال لیگ قهرمانان و انتقال آن به پاریس بود و در ادامه میزبانی برخی رقابت‌ها همانند مسابقات فرمول یک که یکی از مراحل آن هرساله در سوچی روسیه برگزار می‌شود از این کشور سلب شد. در چنین شرایطی حالا لهستان هم اعلام کرده حاضر نیست در مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی با روسیه دیدار کند و به این ترتیب ممکن است این رقابت‌ها نیز تحت‌الشعاع جنگ خونین در اوکراین قرار گیرد.

حمایت لوا از بازی نکردن با روسیه

لهستان روز گذشته اعلام کرد باتوجه به حمله روسیه به اوکراین حاضر نیست در دیدار برابر این تیم در پلی‌آف جام جهانی بازی کند و به این ترتیب ممکن است تغییراتی در این مسابقات که قرار است چند هفته دیگر برگزار شود، ایجاد شود. یوفا اگرچه میزبانی روسیه را در این مرحله لغو کرده، اما فعلا از کنار گذاشتن آنها از این مسابقات خودداری کرده است. به این ترتیب در مسیر B صعود به جام جهانی قرار است پس از دو بازی لهستان - روسیه و سوئد - جمهوری چک تکلیف فینالیست‌ها مشخص شود و درنهایت یک تیم از بین آنها جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را به‌دست خواهد آورد.

سزاروی کولژا، رئیس اتحادیه فوتبال لهستان روز گذشته در توئیتی اعلام کرد تیم ملی این کشور حاضر نیست دیدار با روسیه را برگزار کند: «دیگر حرف زدن کافی است و وقت عمل فرا رسیده است. باتوجه به تهاجم روسیه به اوکراین، تیم ملی لهستان در دیدار برابر این تیم در پلی‌آف صعود به جام جهانی حاضر نخواهد شد. این تنها تصمیم درست است و ما درحال رایزنی و مذاکره با سوئد و جمهوری چک هستیم تا تصمیمی واحد در این زمینه گرفته و آن‌را به اطلاع فیفا برسانیم.» جالب اینکه پس از این توئیت، روبرت لواندوفسکی، بهترین بازیکن جهان در سال 2021 و ستاره لهستانی و گلزن بایرن مونیخ از این تصمیم حمایت کرد و گفت این تصمیم کاملا درست است: «اصلا نمی‌توانم تصور کنم درحالی‌که روس‌ها مشغول حمله و جنگ با اوکراین هستند، ما با تیم ملی این کشور بازی کنیم. البته بازیکنان و هواداران فوتبال روسیه در این زمینه مقصر نیستند، اما ما نمی‌توانیم وانمود کنیم هیچ اتفاقی رخ نداده است.»

البته پیش‌تر، این سه کشور در بیانیه‌ای مشترک خواستار تصمیم‌گیری فوری یوفا و فیفا در زمینه این مسابقات شده بودند، اما اقدام دیروز لهستانی‌ها واکنشی بسیار جدی به اتفاقات اخیر در اوکراین است. ازسوی دیگر فیفا هم به‌دنبال یافتن راه‌حلی در این‌باره است تا هم جریمه‌ای سنگین برای روسیه نباشد و هم تیم‌های رقیب از این تصمیم اقناع شوند. البته اوکراینی‌ها هم در دیدارهای پلی‌آف حضور دارند و باید در نخستین بازی خود در ورزشگاه همپدون پارک گلاسگو به مصاف اسکاتلند بروند. این درحالی‌ است که جنگ باعث تعطیلی لیگ اوکراین شده و این کشور شرایط مناسبی به‌منظور آماده‌سازی برای این رقابت‌ها را ندارد و مشخص نیست وضعیت تیم ملی این کشور برای حضور در این مسابقه چگونه خواهد بود.

این البته تنها مشکلاتی نیست که ورزش روسیه پس از تهاجم ارتش این کشور به اوکراین گرفتار آن شده است. به‌‌دنبال این اتفاق میزبانی فینال لیگ قهرمانان و رقابت‌های فرمول یک از آنها گرفته شد. هرکدام از این دو اتفاق می‌تواند ضرر مالی زیادی را به روس‌ها وارد کند. در رقابت‌های مختلف فوتبال نیز بازیکنان با بنرهای ضدجنگ وارد زمین شده و مخالفت خود را با این اتفاق نشان دادند. در بوندس‌لیگا و پیش از شروع بازی هوفن‌هایم و اشتوتگارت بازیکنان دو تیم پارچه‌ای را به نمایش گذاشتند که روی آن نوشته شده بود: «جنگ را متوقف کنید». در ورزشگاه نیز نوشته‌هایی با این مضامین که ما مخالف جنگ هستیم و صلح مهم‌ترین چیز برای همه ما است به چشم می‌خورد.

احتمال فروش چلسی

عصر امروز قرار است دو تیم چلسی و لیورپول در فینال جام اتحادیه به مصاف هم بروند و مخالفان جنگ در بریتانیا به‌دنبال برگزاری تظاهراتی اعتراض‌آمیز در حاشیه این مسابقه هستند. پلیس لندن نگران این است که این تجمع به خشونت کشیده شود و به همین دلیل به‌دنبال ایجاد تمهیداتی است تا از درگیری‌ها جلوگیری کند. یکی از دلایلی که این تجمع در آستانه مسابقه چلسی برنامه‌ریزی شده، ارتباط نزدیکی است که رومن آبراموویچ، مالک روس و متمول آبی‌ها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارد و به همین علت تظاهرکنندگان می‌خواهند از این طریق صدای خود را به گوش رهبران روس برسانند. پلیس سطح امنیت ورزشگاه ومبلی لندن را افزایش داده و ازسوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که اقداماتی خرابکارانه در حاشیه این بازی رخ دهد. به همین دلیل تعداد نیروهای امنیتی و پلیس حاضر در ورزشگاه به اندازه قابل‌توجهی افزایش یافته و ازسوی دیگر قرار است هواداران حاضر در ورزشگاه هم با دقت بیشتری مورد بازرسی قرار گیرند.

وقایع اخیر باعث شده تا این احتمال هم مطرح شود که شاید آبراموویچ به‌دلیل این مشکلات و رابطه نزدیکی که به حکومت روسیه دارد، مجبور به فروش باشگاه انگلیسی شود. این تاجر نفتی که پس از فروپاشی شوروی توانست با حضور در صنعت نفت این کشور به‌سرعت تبدیل به یک میلیاردر شود، در سال 2003 چلسی را خرید و از آن زمان تاکنون توانسته با صرف هزینه‌های هنگفت در این باشگاه به تمامی افتخارات ممکن در فوتبال انگلیس و اروپا دست پیدا کند. حالا جنگ اوکراین باعث به‌وجود آمدن این شایعه شده که شاید او مجبور شود چلسی را بفروشد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف به‌خصوص آمریکایی‌ها منتظرند تا درصورت جدی شدن این ماجرا، پیشنهادهای خود را ارائه کنند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به‌تازگی گفته که کشورش قرار است تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کند، اما فعلا آبراموویچ از این تحریم‌ها در امان مانده است. با این‌حال نشریه بلومبرگ می‌گوید سرمایه‌گذاران زیادی منتظرند تا اگر آبراموویچ مجبور به فروش چلسی شد، این باشگاه را که گفته می‌شود حداقل 1.5 میلیارد پوند ارزش دارد، از چنگ او خارج کرده و بخرند. حتی این نشریه نوشته که در ماه جاری میلادی یک پیشنهاد رسمی نیز به باشگاه چلسی رسیده که موردقبول قرار نگرفته است. البته حتی پیش از شروع این جنگ نیز آبراموویچ مخالفان زیادی در انگلیس داشت و آنها اعتقاد داشتند این میلیاردر روس که ثروت او حدود 13 میلیارد دلار برآورد می‌شود، فرد مناسبی برای مالکیت یکی از باشگاه‌های بزرگ این کشور نیست.

قراردادهایی که شاید لغو شوند

قراردادهای اسپانسری باشگاه‌ها و نهادهای مختلف با شرکت‌های روسی به یکی از چالش‌های اساسی در ورزش اروپا تبدیل شده است و باتوجه به فضای ضدجنگی که در این قاره به‌وجود آمده، به‌نظر می‌رسد برخی از این قراردادها به‌زودی لغو شود. نخستین واکنش را در این زمینه باشگاه منچستریونایتد داشت که قرارداد 40 میلیون پوندی خود با شرکت هواپیمایی اروفلوت روسیه را لغو کرد. آنها با هواپیمایی ملی روسیه قراردادی 6 ساله داشتند که هنوز 18 ماه از آن به قوت خود باقی است، اما پس از شروع درگیری‌ها تصمیم گرفتند آن‌را ملغی کنند. همچنین کمپانی روسی گازپروم که یکی از غول‌های انرژی اروپا به‌شمار می‌رود، یکی از اسپانسرهای اصلی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود و حالا یوفا مشغول بررسی امکان لغو قراردادی است که از سال 2012 امضا شده و سالی 33.6 میلیون پوند درآمد نصیب آنها می‌کند. درحالی‌که هنوز 2 سال از این قرارداد باقی مانده است، لغو آن ضرری 66 میلیون پوندی را به یوفا خواهد زد. رئال‌مادرید هم سال گذشته قرارداد اسپانسری با یک بنگاه شرط‌بندی روسی امضا کرده که تا سال 2023 معتبر است و حالا باتوجه به جنگ اخیر تحت فشار است تا به همکاری خود با این بانک خاتمه دهد. این اتفاق باتوجه به اینکه رئالی‌ها شرایط مالی چندان مناسبی ندارند و برای تابستان پیش‌رو هم درحال برنامه‌ریزی برای خرید ستاره‌هایی چون امباپه و هالند هستند، می‌تواند دردسرساز شود.

جنگ اوکراین ازسوی دیگر باعث بروز مشکلاتی برای بازیکنان اوکراینی که در سایر کشورها بازی می‌کنند شده و لژیونرهای این کشور نگران خانواده و بستگان خود هستند که در اوکراین حضور دارد و ممکن است جان‌شان در خطر باشد. آندری یارمولنکو، مهاجم اوکراینی وستهام یکی از نفراتی است که با این مشکل روبه‌رو شده و دیوید مویس، سرمربی این تیم به او مرخصی داده تا با خیالی آسوده پیگیر وضعیت خانواده‌اش باشد. یارمولنکو که کاپیتان تیم ملی اوکراین است، به‌شدت نگران سلامت خانواده خود است و به همین دلیل در دیدار امروز تیمش برابر ولورهمپتون غایب خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار