• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۲:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

چرا دانشجویان ایرانی سراغ دانشگاه‌های اوکراین می‌روند؟

دانشگاه‌های اوکراین جزء بهترین دانشگاه‌ها در اروپای شرقی است که شهریه‌های پایین‌تری دارد. دروس دانشگاهی در این کشور به زبان‌های روسی، اوکراینی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود و همین امر باعث شده طیف گسترده‌ای از دانشجویان از کشورهای مختلف دنیا تمایل به تحصیل در این دانشگاه‌ها را داشته باشند.

چرا دانشجویان ایرانی سراغ دانشگاه‌های اوکراین می‌روند؟

معمولا زمانی که حرف از تحصیل در خارج از کشور می‌شود، بسیاری افراد گزینه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی را پیش‌رو قرار می‌دهند که اغلب با هزینه‌ها و استانداردهای بسیار بالایی مواجه و درنهایت عده‌ای از رفتن منصرف می‌شوند. اما اوکراین به‌عنوان یکی از گزینه‌های روی میز، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی، هم هزینه‌های تحصیلی و زندگی بسیار پایین و مناسبی دارد و هم دانشگاه‌های آن از اعتبار بالایی برخوردارند. معمولا رشته‌های مهندسی و خلبانی جزء پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در این کشور محسوب می‌شوند و همچنین، رشته‌های علوم و فناوری هم در جذب دانشجوی بین‌المللی پیشرو هستند. همچنین تحصیل در برخی رشته‌های مهندسی ازجمله مهندسی کامپیوتر به دلیل اهمیتی که دارد، شرایط خاصی را برای اعطای اقامت دائم پیش‌روی دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، رشته‌های پزشکی، داروسازی و زیست‌شناسی نیز از دیگر رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های اوکراین به‌شمار می‌روند. به‌عبارتی، دانشگاه‌های اوکراین جزء بهترین دانشگاه‌ها در اروپای شرقی است که شهریه‌های پایین‌تری دارد. دروس دانشگاهی در این کشور به زبان‌های روسی، اوکراینی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود و همین امر باعث شده طیف گسترده‌ای از دانشجویان از کشورهای مختلف دنیا تمایل به تحصیل در این دانشگاه‌ها را داشته باشند.

در این میان، دانشگاه‌های اوکراینی به‌دلیل موقعیت خوبی که دارند، یکی از انتخاب‌های دانشجویان ایرانی برای تحصیل به‌شمار می‌روند. بهترین دانشگاه‌های اوکراین در سطح جهانی و نیز وزارت علوم ایران موردتایید هستند. دانشجویانی که به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشند دیگر لزومی به گذراندن دوره‌های مقدماتی زبان اوکراینی ندارند. آنها پس از ورود به دانشگاه‌های این کشور، مقطع کارشناسی را مانند ایران در چهار سال، کارشناسی‌ارشد را بین دو تا سه سال و مقطع دکتری را بین سه تا پنج سال می‌گذرانند. به‌طورکلی، دانشجویانی که انتخاب می‌کنند در این کشور به زبان روسی تحصیل کنند باید یک دوره موسوم به «پاتفک» که معادل پیش‌دانشگاهی در ایران است، بگذرانند. درواقع، این دوره، یک دوره برای آماده‌سازی دانشجویان بین‌المللی پیش از ورود به دانشگاه است که دروسی چون زبان روسی، تاریخ اوکراین؛ ریاضی، فیزیک و مکانیک برای رشته‌های مهندسی؛ شیمی، زیست‌شناسی و زبان تخصصی برای گروه پزشکی شامل می‌شود. بنابراین دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دانشگاهی را نگذرانده‌اند یا هیچ مدرک دانشگاهی ندارند هم می‌توانند برای تحصیل در این کشور تقاضا دهند. هزینه دوره پاتفک در دانشگاه‌ها و شهریه این دوره بین 2200 تا 2500 دلار برای پاتفک روسی است و هزینه خوابگاه سالانه بین 1500 تا 2000 دلار تخمین زده می‌شود. به‌طورکلی، هزینه تحصیل در اوکراین از 1500 تا 4000 دلار در سال متغیر است که طبق رشته و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار