• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منوچهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای قهرمانی باید هر دو طرف نرمش نشان بدهند

امیدوارم پایان فصل وریا جام را بالای سر ببرد

بازیکنان استقلال و پرسپولیس همه سربازند تا مردم را خوشحال کنند/ نباید گروهی بسیج شوند تا به هر ترتیبی استقلال را زمین بزنند

در این یک هفته اخیر کامل با وریا بودیم و او شرایط را کامل درک می‌کند و می‌داند که استقلالی‌ها نگران این داستان هستند و امیدوارم همه طرف‌ها در این خصوص یک نرمش خاصی داشته باشند.

امیدوارم پایان فصل وریا جام را بالای سر ببرد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: امین منوچهری پیشکسوت استقلال این روزها به یک پدل‌باز قهار تبدیل شده است، هرچند هنوز هم فوتبال را فراموش نکرده و دوره‌های دانش‌افزایی مربیگری هم شرکت می‌کند. این چهره جمعه گذشته با دعوت از برخی ستاره‌های فوتبال ایران یک جام پدل را برگزار کرد و با توجه به حضور نفراتی مانند مسعود شجاعی، علیرضا حقیقی و وریا غفوری این جام تا حد زیادی خبرساز شد و البته سوژه اصلی‌اش حضور کاپیتان استقلال بود که فعلا توسط کادر فنی در اختیار باشگاه قرار گرفته و اجازه حضور در تمرینات را ندارد. البته منوچهری تاکید دارد این اتفاقات در همه تیم‌ها رخ می‌دهد و آرزو دارد که در پایان فصل جاری استقلال، غفوری با بازوبند کاپیتانی جام قهرمانی را برای استقلال بالا ببرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با منوچهری را در ادامه می‌خوانید.

خیلی از اهالی ورزش هنوز نمی‌دانند رشته ورزشی پدل چیست و به واسطه حضور ستارگان فوتبال در این رشته تازه اسم پدل به گوش آنها خورد. خودت چطور با این رشته آشنا شدی؟

خودم این روزها سعی می‌کنم دانش مربیگری خودم را در فوتبال به‌روز کنم و براین اساس در چند دوره کلاس دانش‌افزایی هم با لطف آقای جباری و چراغپور شرکت کردم. در این بین با دوستان نزدیکم مثل آقا مجتبی و سایر افرادی که فوتبال را قشنگ می‌فهمند، دورهم جمع شده و درباره مسابقات مختلف داخلی و خارجی صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم در کنار هم همه بازی‌ها را ببینیم. در هر صورت همه اینها تاثیرگذار است. هنوز هم به فوتبال علاقه دارم و خودم را از این رشته جدا نمی‌دانم. به خاطر آمادگی بدنی خوبی که داشتم می‌توانستم تا 4 سال آینده هم بازی کنم و به خاطر همین آمادگی بدنی که دارم و همیشه علاقه داشتم بدنم آماده باشد این رشته ورزشی را انتخاب کردم. این درحالی است که هرکسی یک بار راکت این رشته را در دست گرفته و یک بار آن را امتحان کند به آن علاقه‌مند می‌شود. خیلی سریع آن را یاد می‌گیرید و خیلی چیز پیچیده‌ای ندارد و اگر اصول اولیه را یاد بگیرید می‌توانید با توجه به هوش و خلاقیت خودتان این بازی را انجام بدهید. بین عصب و عضله و ذهن درگیری خوبی ایجاد می‌کند و این رشته اتفاق جالبی را در ذهن به وجود می‌آورد. فکر می‌کنم به خاطر این دلایل است که این رشته ورزشی تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است. درباره این رشته هم باید تاکید کنم که یک رشته بین تنیس و اسکواش است که دو نفره و به صورت تیمی بازی می‌شود. زمین آن دورتادور شیشه است و دو تیم مثل تنیس روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و بیشتر قوانین آن در بازی شبیه به تنیس و اسکواش است. با این تفاوت که می‌توانید از شیشه اطراف زمین به‌عنوان یک ابزار برای کسب امتیاز استفاده کنید. در هر صورت ورزش جالبی است و باید بیشتر به آن توجه شود.

در بازی روز جمعه همراه با وریا غفوری، علی حقیقی و مسعود شجاعی چه گذشت؟

بچه‌ها با توجه به اینکه از آنها خواستم تا این رشته را امتحان کنند به این رشته علاقه‌مند شدند. البته شجاعی در اسپانیا این رشته را قبلا دنبال می‌کرده و در آن تبحر دارد. آقا مسعود از قبل این رشته را می‌شناخت و بعد که متوجه شدند در ایران هم این رشته را بازی می‌کنند برایشان جالب بود و در ادامه به دفعات ما را همراهی کرد. برای تمرینات ریکاوری که بخواهد عرق دربیاورد این رشته مناسبی است. بقیه بچه‌ها هم که اشاره کردید در این مسابقه و جام جمعه گذشته ما را همراهی کردند. وریا هم با توجه به مسائلی که برایش پیش آمده احساس کردم از لحاظ ذهنی نیاز دارد ورزشی را انجام بدهد که دور از فوتبال باشد و به همین دلیل پدل را به او پیشنهاد دادم که او هم با لطف خود ما را همراهی کرد. مجتبی جباری هم 4 ماهی می‌شود به جمع پدل‌بازان اضافه شده و خیلی به این رشته علاقه‌مند شده و بقیه دوستان هم هرکسی این رشته را امتحان کند به آن علاقه خاصی پیدا می‌کند. خود من به شخصه به خاطر زلاتان این رشته را آغاز کردم و با توجه به علاقه‌ای که به این چهره داشتم احساس کردم این رشته خیلی جالب و جذاب است و از آنجایی که او هم آن را دنبال می‌کند بعد از آن من هم این رشته را امتحان کردم که دیدم خیلی جذاب است و دیگر آن را تا امروز رها نکردم.

وریا می‌گفت چند دست حریف را بردیم اما همان یک دستی که امین و علی بردند را رسانه‌ای کردند. انگار بازار کری‌خوانی خیلی داغ بود؟ بحث آبی و قرمز هم وجود داشت؟

کری خواندیم اما بحث آبی و قرمز مطرح نبود اما از آنجایی که وقتی روبه‌روی هم هستیم دوست داریم برنده باشیم و این هم از جذابیت‌های این بازی است. اتفاقات جالبی در این مسابقه افتاد که هم یک روز خوب را پشت سر گذاشتیم و هم از بازی کردن لذت بردیم. جالب اینکه طبق عادت‌های فوتبالی علی حقیقی با توجه به اینکه گلر است، چند باری با دست مخالف چند توپ را گرفت و کار را برای تیم ما درآورد و فکر می‌کنم او می‌تواند در این رشته هم پیشرفت کند. وقتی نفراتی مانند شجاعی یا جباری این بازی را انجام می‌دهند همان ظرافت‌هایی که در فوتبال داشتند را در زمین ارائه داده و همان‌طور باهوش و فانتزی بازی می‌کنند یا مثلا وریا غفوری قدرتی بازی می‌کند. یعنی همان فاکتورهایی که بازیکنان در فوتبال دارند را به وضوح در این رشته می‌بینید که این موارد باعث می‌شود تا صحنه‌های جالبی رقم بخورد.

وضعیت وریا چطور است؟ هواداران استقلال یک مقدار نگران شرایط کاپیتان‌شان هستند.

امیدوارم این وضعیت زود به پایان برسد. در هر صورت وریا خودش خیلی علاقه دارد که این شرایط تمام شود. می‌دانم که اولویت برای او استقلال است اما برخی مواقع آدم‌ها به خاطر فشاری که به آنها وارد می‌شود و اتفاقاتی که می‌افتاد از لحاظ ذهنی نمی‌توانند روی خودشان کنترل داشته باشند اما من فکر می‌کنم وریا می‌داند که هدف او و همه استقلالی‌ها امسال قهرمانی این تیم است و چه خودش باشد و چه نباشد دوست دارد این تیم قهرمان شود. امیدوارم خیلی زود این مشکل و سوءتفاهم که بین سرمربی و کاپیتان استقلال پیش آمده حل شود و دوباره اتحاد را در استقلال ببینیم. فرهاد مجیدی هم آدم بزرگی است و فوتبالیست بزرگی بوده و مربی خوبی هم نشان داده که است و قطعا شرایط را درک می‌کند و این اتحاد و همدلی را به تیم دوباره می‌آورد و شما مطمئن باشید این مساله وریا و اتفاقی که افتاده هیچ آسیبی به استقلال و قهرمانی این تیم در پایان فصل نخواهد زد. دو آدم بزرگ و فهمیده در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و شرایط را حتما درک می‌کنند. خود وریا سال‌هاست کاپیتان این تیم بوده و آدم فهمیده و بزرگی به‌شمار می‌رود و مجیدی هم به همین شکل.

در جریان مسابقه پدل باهم در این زمینه صحبت کردید؟

در این یک هفته اخیر کامل با وریا بودیم و او شرایط را کامل درک می‌کند و می‌داند که استقلالی‌ها نگران این داستان هستند و امیدوارم همه طرف‌ها در این خصوص یک نرمش خاصی داشته باشند. بالاخره هر آدمی ممکن است اشتباه کند و نتواند لحظاتی روی خودش تسلط و کنترل داشته باشد و قطعا همه این موضوع را درک می‌کنند و تنها موفقیت و قهرمانی استقلال است که برای همه هواداران مهم است و در این بین اشخاص تاثیرگذار نیستند و بازهم تاکید می‌کنم این موضوع را هم آقای مجیدی درک می‌کند و هم وریا و هردو طرف می‌خواهند استقلال قهرمان شود.

بحث نرمشی که مطرح کردی اگر اتفاق بیفتد شاید با قهرمانی همراه باشد.

بله و یاد واژه نرمش قهرمانانه افتادم. در هر صورت یک‌سری موارد نیاز است و شما برای اینکه به سمت موفقیت بروی همیشه نباید بجنگی بلکه برخی مواقع صلح و آرامش باعث می‌شود که اتفاقات خوبی رقم بخورد. کمااینکه چندین‌بار این اتفاق افتاده که وریا بعد از گلزنی به سمت مجیدی رفته و او را در آغوش گرفته و از سوی دیگر نیز مجیدی به دفعات در نشست‌های خبری خود اعلام کرده وقتی آرام می‌شوم که وریا جام را بالای سر ببرد. این موارد در همه تیم‌ها اتفاق می‌افتد؛ از تیم‌های داخلی تا تیم‌های مطرح خارجی مثل منچستریونایتد و یوونتوس در کل دنیا از این دست اتفاقات می‌افتد و یک امر طبیعی است. پیروز قربانی یک جمله قشنگ دارد و می‌گوید در تیمی که بین بازیکنان دعوا نشود آن تیم برای موفقیت نمی‌جنگد. حتما مستند تاتنهام را دیده‌اید که دو بازیکن در رختکن دعوایشان می‌شود و مورینیو یک‌جوری وارد رختکن می‌شود که انگار آن را ندیده است و از کنار آن صحنه عبور می‌کند و جالب اینکه تاتنهام در نیمه‌دوم، همان بازی که یک بر صفر عقب بود را 2 بر یک می‌برد. از این دست ماجراها در تمام تیم‌های دنیا رخ می‌دهد. بالاخره 20 آدم با تفکرات مختلف با هم زندگی می‌کنند و یک مربی با یک تفکر دیگر تیمش را اداره می‌کند و این اختلاف‌نظرات پیش می‌آید. مهم مدیریت است که انجام شود و شما مطمئن باشید که این اتفاق می‌افتد.

با فرهاد مجیدی هم در این خصوص صحبت کردی؟

با ایشان صحبت خاصی نکردم اما یک‌جورهایی چون از بچگی او را دوست داشتم فکرش را می‌خوانم و می‌دانم که چه جور است و به چه چیزی علاقه دارد یا هدفش چیست و مطمئنم هدفش چیزی جز قهرمان‌کردن استقلال نیست و تمام تلاشش را می‌کند تا با تمام قوا با توجه به شرایطی که الان پیش آمده این جنگی که به راه افتاده است را ببرد و تیمش را موفق کند.

درباره موضوع 2 سرباز استقلال چه صحبتی داری؟ فکر می‌کنی با این وضع آبی‌ها در این فصل عاقبت به‌خیر شوند؟

چند روز پیش رادیو گوش می‌کردم و فردای بازی استقلال و فجرسپاسی یک برنامه هواداری پخش می‌کردند و دوستان داشتند این موضوع سربازی را به تمسخر می‌گرفتند. در هر صورت این قوانین نظام وظیفه است اما صحبت من این است که نمی‌خواهم بگویم قانون نباید اجرا شود بلکه همه‌جای دنیا فوتبالیست‌های جامعه افراد برجسته‌ای هستند و بالاخره یک استعدادی داشته‌ و به یک جایی رسیده‌اند. شاید نظام‌وظیفه برای یک آدم عادی نتواند صبر کند و مجوز تعویق ندهد اما برای بازی‌های ملی یا باشگاهی که 30،20 میلیون هوادار دارد و سرنوشت آن تیم به حضور یا عدم‌حضور آن بازیکن بستگی دارد، درحالی که در برهه زمانی فعلی از لحاظ موقعیت کشور اجباری هم برای حضور به‌موقع وجود ندارد و اگر مرادمند و یزدانی حالا به خدمت نروند اتفاقی برای مملکت‌مان نخواهد افتاد؛ دلیل برخی پافشاری‌ها را نمی‌فهمم. آنها پس می‌توانند سه ماه دیگر بروند اما اگر آنها امروز به سربازی بروند و استقلال قهرمان نشود، 30میلیون نفر سرخورده می‌شوند و دل‌شان می‌شکند و چه‌بسا دچار افسردگی بشوند و نمی‌توانند دیگر مقابل رقیب سرشان را بلند کنند. من از لحاظ ملی صحبت می‌کنم یعنی 20،30میلیون نفر را ناراحت کنیم چون قانون برای همه یکی است؟ به نظر من این قانون نباید برای همه یکی باشد بلکه برای فوتبالیست‌هایی که در سطح اول بازی می‌کنند می‌توان یک مقدار نرمش داشت. امروز بازیکنان استقلال و پرسپولیس همه سرباز هستند؛ سرباز به خوشحال‌کردن مردم و هواداران میلیونی که دارند.

با همه این تفاسیر فکر می‌کنی استقلال چه سرنوشتی را در پایان فصل خواهد داشت؟

خیلی امیدوارم در پایان فصل وریا جام را بالای سر ببرد و همه‌چیز در زمین فوتبال رقم بخورد و گروهی بسیج نشوند تا حالا چون استقلال پنج امتیاز اختلاف دارد بخواهند به هر ترتیبی این تیم را زمین بزنند. مثلا مدام بگویند تیم زیبا بازی نمی‌کند و مدام بهانه‌های الکی بیاورند و داستان درست کنند و بخواهند محرومیت‌هایی را ایجاد کنند. همین بازی آخر دو پنالتی برای استقلال نگرفتند تا در دقایق پایانی آن فشار وحشتناک روی دروازه حسینی بیاید و چه‌بسا بازی یک بر یک می‌شد. این موارد و اشتباهاتی که رخ می‌دهد آزار‌دهنده است.

به‌عنوان سوال آخر؛ از وضعیت علی کریمی که رابطه نزدیکی با او داری چه خبر؟

تازه تمریناتش را شروع کرده و مشغول کارهای بدنی است تا به آمادگی کامل برسد و متاسفانه فکر نکنم بتواند تا یک ماه دیگر به سطح بازی کردن برسد اما مطمئنا هر زمانی او سرحال باشد یکی از بهترین هافبک‌های ایران است و امیدوارم هرچه سریع‌تر به این مرز برسد، چون هم تیم ملی به او نیاز دارد و هم هوادارانش دوست دارند او را هرچه سریع‌تر در زمین فوتبال ببینند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار