• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۴ - ۰۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

حرکت به‌سمت دانشگاه کارآفرین را آغاز کرده‌ایم

تغییر نگرش در نظام ساختاری آموزش‌وپژوهش در دانشگاه آزاد باعث شده جوانان رغبت زیادی برای تحصیل در واحدهای آن داشته باشند؛ چراکه در سال‌های اخیر دانشگاه توانسته از لحاظ کیفی نیز رشد قابل‌توجهی داشته باشد. یکی از نکات قابل‌تامل درباره این دانشگاه طرح پویش است، طرحی که توانسته ظرفیت‌های مثبتی را در جامعه به وجود بیاورد و تصویر آموزش کاربردی و مهارتی را برای دانشجویان و جوانان بسازد و درنتیجه فرصت آموزش کاربردی برای دانشجویان را به وجود آورده است.

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، بعد از تهران دومین استان کشور در جذب دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی به حساب می‌آید. همین امر باعث شده 45درصد از مخاطبان تحصیل در مقاطع تکمیلی استان خواستار تحصیل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان باشند. همچنین تغییر نگرش در نظام ساختاری آموزش‌وپژوهش در دانشگاه آزاد باعث شده جوانان رغبت زیادی برای تحصیل در واحدهای آن داشته باشند؛ چراکه در سال‌های اخیر دانشگاه توانسته از لحاظ کیفی نیز رشد قابل‌توجهی داشته باشد. یکی از نکات قابل‌تامل درباره این دانشگاه طرح پویش است، طرحی که توانسته ظرفیت‌های مثبتی را در جامعه به وجود بیاورد و تصویر آموزش کاربردی و مهارتی را برای دانشجویان و جوانان بسازد و درنتیجه فرصت آموزش کاربردی برای دانشجویان را به وجود آورده است.

ازسوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی استان درخصوص بحران‌های اجتماعی مانند سیل، زلزله و کرونا عملکرد خوب و مثبتی را از خود نشان داده و توانست دوشادوش مردم در بحران‌ها، به خدمات‌رسانی بپردازد. در مبحث فناوری نیز به‌طور جدی، دنبال توسعه مراکز رشد هستیم و با فعالیت‌های مثبتی که معاونت فناوری‌ونوآوری سازمان مانند رویداد گام دوم داشته، می‌توان این جدیت عمل را نظاره‌گر بود. البته گام دوم در اردیبهشت سال آینده آغاز می‌شود و پس از آن، این رویداد سالانه برگزار خواهد شد. درصدد هستیم این رویداد در حد شعار باقی نماند و بتوانیم از خروجی‌های این رویداد به‌عنوان هسته‌های فناور در مراکز رشد استفاده کرده و درنهایت بعد از آموزش و هدایت آنها، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط آنها را داشته باشیم. قطعا تحقق این مساله باعث می‌شود از طریق تجاری‌سازی علم بتوانیم درآمدهای پایداری برای دانشگاه بسازیم.

استان خوزستان با دارا بودن 27شهرستان، 6میلیون نفر جمعیت داشته و از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی، صنعت، هنر، فرهنگ، پزشکی، اجتماعی و گردشگری برخوردار است. همچنین فعالیت هزار و 200واحد تولیدی فعال در 73شهرک صنعتی و هم‌مرز بودن با کشورهای عراق و کویت باعث شده این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. ذخایر نفت، گاز و خاک حاصلخیز درکنار 5رودخانه پرآب کشور از دیگر مزایای این استان است. درکنار این قابلیت‌ها، داشتن هزار و 460عضو هیات‌علمی تمام‌وقت، تکنسین و کارکنان مجرب، آزمایشگا‌ه‌های پیشرفته و کارگاه‌های نیمه‌صنعتی را که قابلیت اشتراک با شهرک‌های صنعتی دارد می‌توان جزء ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این استان دانست. همچنین دارا بودن زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مجتمع‌های ورزشی که قابلیت میزبانی در سطح ملی را دارد، مرکز رشد قوی، دسترسی به راه‌های دریایی، ریلی و... از دیگر مزایای دانشگاه به‌شمار می‌رود.

طبیعی است به‌علت تنوع اقلیمی و شرایط متفاوتی که در هر شهر و شهرستان استان خوزستان وجود دارد؛ دانشگاه آزاد می‌تواند در هر حوزه‌ای فعالیت متفاوت و مفیدی را داشته باشد. برای مثال در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اروند وجود دارد که یک منطقه صادراتی به حساب می‌آید. دانشگاه آزاد درخواست سرای نوآوری صادرات برای این شهر داده است. همچنین در شهرستان‌های شادگان و سوسنگرد توان تولید خرما و نخیلات وجود دارد که همین محصول کشاورزی به‌تنهایی قابلیت بسیار زیادی در صنایع اقتصادی مانند بسته‌بندی و تولید محصولات جدید ترکیبی دارد. شهرستان‌های دزفول و شوشتر دارای اهمیت گردشگری هستند. در شهرستان مسجدسلیمان و امیدیه صنعت نفت و گاز فعال است و در شهرستان بهبهان دامپروری و صنعت لبنیات و درکنارش پرورش گل نرگس وجود دارد. حتی در خود شهرستان اهواز که یک شهر تمام‌صنعتی به حساب می‌آید هم دانشگاه می‌تواند ورود کرده و فعالیت‌های مثبتی داشته باشد. بنابر‌این هر واحد دانشگاهی در منطقه‌ای وجود دارد که قابلیت‌های خاص خود را دارد. دانشگاه آزاد استان خوزستان به‌جد در همه حوزه‌ها ورود کرده که اگر درصد کمی از این توانمندی‌ها هم به نتیجه برسد؛ این دانشگاه توانسته تحول‌های بسیار خوب و مفیدی را در استان به‌وجود بیاورد.

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید سند تحول جامع و دقیقی را تدارک دیده که بیش از 70درصد آن به اهمیت علم کاربردی‌وفناوری نوآورانه توجه کرده است. در استان خوزستان نیز این دانشگاه درصدد است با آمایش سرزمینی هر منطقه این سند را اجرایی کند. متاسفانه در گذشته نتوانستیم به‌درستی رشد جمعیت را تخمین بزنیم و به همین دلیل نتوانستیم سرمایه‌گذاری نسبت به پتانسیل‌های هر منطقه داشته باشیم؛ اما با اجرای سند تحول که براساس تغییرات به وجود آمده در سطح جامعه نوشته شده؛ دانشگاه آزاد نیز می‌تواند با آینده‌نگری درست نسبت به رشد جمعیت، پتانسیل‌های منطقه و حتی تغییراتی که در جامعه ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز در زمینه پایش رشته‌ها، برنامه‌های علمی، فرهنگ و هنر و فعالیت‌های تولیدی را به‌صورت هدفمند دنبال کرده و درحال بومی‌سازی علم متناسب با منطقه است. قطعا با توجه به فعالیت‌هایی که واحدهای مختلف استان یعنی واحدهای اهواز، دزفول، آبادان، ایذه، مسجدسلیمان، ماهشهر و حتی واحد امیدیه انجام داده‌اند، امید داریم در آینده سرآمد کشور باشند.
دانشگاه آزاد اسلامی در این استان به چهار حوزه مهم سلامت و پزشکی، صنعت، کشاورزی و علوم‌انسانی (به‌طور خاص مسائل مربوط به جامعه) ورود کرده و انتظار داریم نتایج مثبتی را نیز از این مهم کسب کنیم. طبیعی است در هر حوزه‌ای که اساتید بیشتری فعالیت کنند، نتایج قابل‌قبول‌تری نیز به‌دست می‌آید. با توجه به تنوع اقلیمی، شرایط و توسعه استان و رشته‌های تخصصی که تدریس می‌شوند می‌توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم. ازسوی دیگر برنامه ما این است برای رسیدن به دانشگاه سرآمد، بتوانیم با تجاری‌سازی از علم درکنار تولید علم به موفقیت برسیم. همچنین باعث تعالی فرهنگی جامعه شویم، البته حوزه فرهنگ بسیار گسترده است و موضوعاتی مانند فرهنگ الگوی مصرف، فرهنگ زندگی، توجه به آیین‌های ایرانی اسلامی و... را در بر می‌گیرد. اگر در همه این زمینه‌‌ها با توجه به پتانسیل‌هایی که در استان داریم، درست عمل کنیم و هم‌راستا با دانشگاه کارآفرین قدم برداریم، می‌توانیم بگوییم به‌سمت دانشگاه سرآمد نیز حرکت کرده‌ایم. طبیعی است تحقق این مساله باعث می‌شود جوانان با رغبت زیادی به تحصیل در دانشگاه آزاد بیایند و آن را انتخاب کنند؛ چراکه آنگاه با علم بر اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک نیروی موثر برای تولید کار با مهارت درکنار هویت ایرانی-اسلامی باشند، تحصیل در این واحد را دنبال می‌کنند.

یکی از نکاتی که دانشگاه آزاد به‌دنبال تحقق آن است، رسیدن به دانشگاه نسل سوم است، دانشگاهی به‌معنی واقعی به‌دنبال تجاری‌سازی علم خواهد بود. ما نیز در این استان برای رسیدن به این هدف علاوه‌بر اینکه مراکز رشد را گسترش می‌دهیم، برای واحدهایی که مراکز رشد ندارند نیز شرایطی را به وجود آورده‌ایم که به‌صورت اقماری با مرکز رشد دانشگاه واحد اهواز همکاری می‌کنند تا دانشگاه بتواند همه هسته‌ها و شرکت‌های فناور را در زیرمجموعه خود حفظ کند. تعداد قراردادهای پژوهشی و تولید محصول از صنایع مختلف هسته‌های نوآور که در استان انجام می‌شود، نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به‌دنبال درآمدزایی و تجاری‌سازی علم است. بعد از این مرحله، حرکت باید به‌سمت دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین برود. البته امروز در سطح جامعه دانشگاه آزاد به‌علت فعالیت‌های مثبت مانند قراردادهایی که با صنایع مختلف داشته، به‌عنوان دانشگاه نسل سوم و کارآفرین شناخته شده است.

یکی از موضوعات قابل‌توجه دراین‌باره آن است که ما در سه‌ماه اخیر، 12تفاهمنامه عملیاتی با صنایع مختلف بسته‌ایم. برای مثال می‌توان به تفاهمنامه با منطقه آزاد اروند، پتروشیمی مارون، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، شرکت ملی حفاری، آب و برق خوزستان، اداره کار و رفاه اجتماعی استان، شرکت فولاد اکسین و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد. همچنین امید داریم با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده بتوانیم قراردادهای مناسبی را از دل این تفاهمنامه‌ها به‌دست بیاوریم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین