• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۳ - ۰۰:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
همه پلن‌های استقلال درصورت از دست دادن یزدانی و مرادمند

امید فرهاد به آمادگی غلامی است

وضعیت سربازی دو بازیکن تیم استقلال، سیاوش یزدانی و حسین مرادمند ازجمله موضوع‌های پربحث این روزهای ورزش کشور است. این دو بازیکن که یکی به ۲۸سالگی و دیگری به ۳۰سالگی رسیده‌است طبق قانون باید خود را برای خدمت وظیفه عمومی معرفی کنند.

امید فرهاد به آمادگی غلامی است

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: وضعیت سربازی دو بازیکن تیم استقلال، سیاوش یزدانی و حسین مرادمند ازجمله موضوع‌های پربحث این روزهای ورزش کشور است به‌طوری که تقریبا تمامی اخبار ورزشی و فوتبالی در این چند روز پیرامون این خبر بوده که بالاخره یزدانی و مرادمند سرباز می‌شوند یا خیر. از یک‌طرف استقلالی‌ها مدعی هستند این دو بازیکن براساس مفاد قانونی آیین‌نامه مصوب در ستادکل نیروهای مسلح که برای ورزشکاران تدوین شده است، می‌توانند از راهکارهای قانونی در این خصوص استفاده کنند. این درحالی است که سایر اهالی فوتبال معتقدند با توجه به شرایط موجود، استقلالی‌ها راهی برای استفاده از مفاد قانونی نداشته و با اقدامات غیرقانونی یا فراقانونی درحال حل مشکل دو مدافع سرباز خود هستند.

این دو بازیکن که یکی به ۲۸سالگی و دیگری به ۳۰سالگی رسیده‌است طبق قانون باید خود را برای خدمت وظیفه عمومی معرفی کنند، چراکه از فرصت قانونی به‌عنوان عضویت در لیگ برتر و تیم‌ملی استفاده کرده و سربازی خود را تا این زمان به تعویق انداخته‌اند، با این حال باشگاه استقلال که طی روزهای گذشته در این خصوص تلاش‌های زیادی را به خرج داده، تا لحظه آخر امیدوار است این مشکل برطرف شود. در این خصوص از منابع نزدیک به باشگاه استقلال شنیده می‌شود ستادکل نیروهای مسلح موافقت اولیه را برای تعویق خدمت این دو بازیکن تا 21اردیبهشت‌ماه اعلام کرده اما در ادامه به‌واسطه برخی اتفاقات، شرایط پیچیده‌شده تا چالش جدیدی پیش‌روی مدافعان سرباز استقلالی قرار بگیرد.

اگرچه باشگاه استقلال در روزهای اخیر تلاش کرده است با استفاده از قوانین و مقررات موجود و به‌نام سربازقهرمان فرصت بیشتری برای بهره‌برداری از این دو بازیکن در تیم استقلال داشته باشد و بر این اساس نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه انجام داده است، اما برخی رسانه‌ها روز گذشته از این اتفاق خبر دادند که این دو بازیکن دیگر هیچ فرصتی برای بازی در باشگاه استقلال نداشته و باید خود را برای خدمت وظیفه معرفی کنند و حتی این‌طور مطرح کردند که سیاوش یزدانی و حسین مرادمند فقط تا امروز مهلت دارند که خود را برای انجام خدمت وظیفه عمومی معرفی کنند در غیر این صورت مشمول غایب تلقی می‌شوند و اجازه بازی در هیچ تیمی را نخواهند داشت. برخی رسانه‌ها نیز قدم را فراتر گذاشته و از محل خدمت این دو بازیکن نیز خبر دادند که طبق آن یزدانی باید به فجرسپاسی لیگ برتری برود و مردامند هم به ملوان در لیگ دسته اول.

برخی اخبار ضدونقیض هم منتشر شد مبنی‌بر اینکه فرهاد مجیدی سرمربی تیم فوتبال استقلال به‌واسطه این اتفاق روز بسیار سخت و عصبی را در تمرین پشت‌سر گذاشته و تهدید به استعفا کرده است، هرچند این خبر بعدا خیلی زود تکذیب شد؛ اما در ادامه وقتی این خبر منتشر شد که مجیدی کاپیتان تیمش را دراختیار باشگاه گذاشته و مشخص شد که او واقعا روز سخت و پرچالشی را سپری کرده است.

این درحالی است که در این چند روز یزدانی و مرادمند در کارهای تاکتیکی استقلال حاضر شده و برای دیدارهای بعدی این تیم در ترکیب ثابت، در تمرینات به شبیه‌سازی بازی‌های رسمی مشغول شدند تا حداقل در این چند روز مشخص شود که مجیدی پلن جایگزینی را درصورت جدایی دو مدافع خود ندارد یا فرصت کافی برای هماهنگی به‌منظور تغییرات اجتناب‌ناپذیر برای تیمش را در روزهای اخیر نداشته است.

 فرهاد روی باشگاه حساب کرده بود؟

نکته قابل‌توجه درخصوص پشت‌پرده عصبانیت مجیدی به این موضوع برمی‌گردد که گویا سرمربی آبی‌پوشان درخصوص حل‌شدن مشکل دو مدافع تیمش روی اقدامات باشگاه حساب ویژه‌ای باز کرده بود و به‌نظر می‌رسد به درازا کشیدن این ماجرا تا حدودی ذهنیت فرهاد را به‌هم ریخته و باعث برخی واکنش‌ها ازسوی وی شده است. او در چند نشست خبری قبلی هم سربسته به مشکلات پیرامونی تیمش اشاره و اعلام کرده بود روی تدبیر آجرلو برای رفع برخی مشکلات حساب ویژه‌ای باز کرده است. البته مجیدی قبلا هم نشان داده بود در مواجهه با چالش‌های جدی شخصیت مقاومی ندارد و زود میدان را خالی می‌کند، با این حال تکذیب زودهنگام خبر جدایی مجیدی نشان داد که این‌بار قرار نیست او زود جا زده و استقلال را ترک کند.

حالا این ابهام به وجود می‌آید که با وجود این جریانات اخیر، چرا کادرفنی استقلال در پنجره زمستانی برای آن که محکم‌کاری کند مدافعی را خریداری نکرد که احتمالا پاسخ این سوال به این موضوع برمی‌گردد که این کار چه‌بسا این ذهنیت را بین اهالی فوتبال تقویت می‌کرد که یزدانی و مرادمند رفتنی هستند و به همین منظور و برای خنثی‌شدن این ذهنیت، بازیکنی در پست آنها خریداری نشد؛ ریسکی که تا لحظه تنظیم این خبر نگرفته و چه‌بسا آبی‌ها مجبور شوند حدود یک‌سوم رقابت‌های لیگ را در غیاب دو مدافع مطرح خود به پایان ببرند.

با این تفاسیر اگر چنین تفکری نزد استقلالی‌ها وجود داشت آنها باید به‌جای عارف آقاسی یک مدافع دیگر را خریداری می‌کردند تا اگر هم اتفاق مدنظر آنها رخ می‌داد، این خرید را به جدایی آقاسی و جایگزینی او ربط بدهند نه جریانات دیگر مدنظرشان.

 چه سرنوشتی در انتظار استقلال است؟

اینکه بعد از جدایی احتمالی یزدانی و مردامند چه بر سر استقلال می‌آید می‌تواند خود موضوع یک گزارش مفصل باشد مبنی‌بر اینکه بررسی‌های لازم به عمل بیاید که مجیدی بعد از رفتن دو مدافع خوب تیمش برای اینکه روند مطلوب استقلال متوقف نشود، چه برنامه‌هایی را می‌تواند پیاده کند. البته پرواضح است که کادرفنی استقلال ماه‌ها تلاش کرد این مدافعان را در ترکیب سه‌دفاعه جا بیندازد تا امروز آبی‌ها با بهترین آمارهای دفاعی در صدر جدول، بدون شکست جا خوش کنند و این امر یعنی جدایی یزدانی و مرادمند، مطمئنا خواه‌ناخواه تحت هر شرایطی استقلال را دچار خسران کرده و به این تیم برای ادامه رقابت‌های لیگ شوک وارد خواهد کرد.

اما اینکه درصورت وقوع این اتفاق چه بر سر استقلال می‌آید می‌تواند حداقل به موارد زیر اشاره کرد، هرچند قبل از آن گفته می‌شود که درصورت جدایی این دو چهره، استقلال در خط‌دفاعی فعلا روزبه چشمی، محمد دانشگر، عارف غلامی و محمدجواد به‌آفرین را دراختیار دارد. این درحالی است که درحال حاضر در این بین دانشگر موجه‌تر از بقیه بوده چراکه چشمی به امید اینکه امسال در پست هافبک دفاعی تیم را در سال جام‌جهانی همراهی کند به استقلال بازگشت و بازی او در خط‌دفاع در چند بازی قبلی نشان داد که تمرکزی برای انجام این کار ندارد. ازسوی دیگر به‌آفرین یک چهره جوان و بی‌تجربه به‌شمار می‌رود و درنهایت غلامی نیز از یک مصدومیت سنگین بازگشته و برای رسیدن به شرایط مطلوب هنوز کار دارد، این درحالی است که طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، عارف غلامی بعد از سپری‌کردن دوران نقاهت، در تمرینات آبی‌ها به اوج آمادگی رسیده و از دقیقه اول تا آخر تمرین پابه‌پای سایر بازیکنان در تمرینات پرفشار استقلال شرکت می‌کند و جالب اینکه هفته گذشته هم در یک حرکت خشن به سبک ورزش‌های رزمی توپ را حین تمرین دفع کرد که این حرکت وی موجب ترس و دلهره کادرفنی و سایر بازیکنان ‌شد تا جایی که از او خواستند در این موقعیت بعد از سپری‌شدن یک مصدومیت جدی، با آرامش بیشتری کار را دنبال کرده تا دوباره دچار مصدومیت و دوری از میادین نشود.

با این تفاسیر پلن‌های احتمالی مجیدی برای ترمیم خط‌دفاعی استقلال برای ادامه رقابت‌های لیگ می‌تواند موارد زیر باشد:

 احتمال خرید مدافع آزاد خارجی

استقلالی‌ها فعلا از 3بازیکن خارجی بهره می‌برند و هنوز جا برای خرید یک بازیکن خارجی غیرآسیایی برای این تیم وجود دارد که درصورت درخواست مجیدی، آنها می‌توانند از یک مدافع آزاد که تا پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی قراردادش را فسخ کرده باشد، استفاده کنند.

 استفاده از ظرفیت‌های دفاعی سایرین

در استقلال چند بازیکن هستند که می‌توانند در خط‌دفاعی و در مرکز زمین این تیم را کمک کنند. در گذشته نیز و در اواخر دهه80 با مصدومیت و محرومیت مدافعان استقلال، بازیکنانی مانند فرزاد مجیدی برای این تیم در مرکز خط‌دفاعی بازی کردند. اتفاقا او در سال‌هایی که اسقلال سه‌دفاعه بازی می‌کرد در ترکیب این تیم به میدان رفت و حالا بازیکنانی نظیر غفوری، جلالی یا آمانوف به‌همراه هافبک دفاعی‌های این تیم نیز چه‌بسا بتوانند در این نقطه از زمین آبی‌ها را همراهی کنند اما مطمئنا تمامی این نفرات تجربه و تمرکز لازم را برای همراهی استقلال در این پست نداشته و این تیم ضربه اساسی را درصورتی که کادرفنی این تیم به نفرات بازی بدهد، خواهد خورد.

 احتمال تغییر تاکتیک

این موضوع یعنی تغییر تاکتیک درصورتی که بازیکنان مدافع استقلال از این تیم جدا شوند احتمالش بیشتر از سایر گزینه‌هاست از این جهت که اگر آبی‌ها از سیستم با سه دفاع به سیستم با چهاردفاع روی بیاورند؛ با وجود مدافعان راست و چپ تخصصی، از جمع 4نفر باقی‌مانده فقط دو نفر به میدان رفته و 2نفر دیگر می‌توانند به‌عنوان نفرات ذخیره پشت خط بمانند که در این صورت نیز شانس بازی‌کردن دانشگر و غلامی در این پست بیشتر از سایرین است.

در هر صورت ساعت‌های سرنوشت‌سازی برای استقلالی‌ها باقی‌مانده و آنها همچنان امیدوار هستند اتفاق خوشایندشان یعنی تعویق خدمت مرادمند و یزدانی محقق شود تا با خیال راحت و بدون همه این حرف‌وحدیث‌ها و بدون آنکه نیاز به اقدام خاصی باشد به‌کار خود در رقابت‌های فصل بیست‌ویکم ادامه دهند. در هر صورت این تیم امروز شانس اول قهرمانی فصل محسوب شده و اگر ترکیب این تیم دستخوش تغییراتی شود، این امر می‌تواند به‌عنوان دست‌انداز و مانع در راه قهرمانی آبی‌ها به حساب بیاید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار