• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۲ - ۰۳:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «سردر» این هفته از دانشگاه آزاد اسلامی خارگ بخوانید

قطب مهندسی دریایی دانشگاه آزاد

هم‌اکنون در دانشگاه آزاد واحد خارگ هفت رشته مدیریت صنعتی و کمیسر دریایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، مهندسی برق در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، کامپیوتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی، حمل‌ونقل دریایی در مقطع کارشناسی‌ارشد و رشته ناوبری در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند.

قطب مهندسی دریایی دانشگاه آزاد

 راضیه فلاح، خبرنگار: در سردر این هفته از بندرماهشهر به «دُر یتیم خلیج‌فارس» رفتیم؛ ابتدا با خودرو به بندربوشهر رفتیم و سپس با لنج‌ مسافربر به جزیره مهم و استراتژیک ایران رسیدیم. در گوشه‌گوشه شهرهای جنوب ایران می‌شود بوی خلیج‌فارس را استنشاق کرد. رطوبت در این فصل سال بسیار کمتر از تابستان است و چشم‌انداز 360درجه‌ای از دریا جذابیت بصری برای جزیره خارگ به وجود آورده است. صدای بوق کشتی‌ها و مشعل‌های پالایشگاه نفت در شهرهای جنوبی یک منظره همیشگی و تکراری است اما برای من که از تهران به این شهرها سفر کرده‌ام، ویژگی خاصی محسوب می‌شود که از دیدن و شنیدن‌شان سیر نمی‌شوم. اینجا برای خارجی‌ها و شرکت‌های نفتی‌شان شاید شناخته‌شده‌تر باشد؛ به علت آنکه همه صادرات نفت ایران از این جزیره انجام می‌شود. جزیره خارگ در این فصل با مقایسه‌ای ساده نسبت به تهران آب‌وهوایی گرم‌تر دارد. در زمان جنگ هشت‌ساله ایران، نبود نیروی متخصص دریایی در کشور به شدت احساس می‌شد. احساس نیاز و دسترسی راحت برای مردم ساکن جزیره به تحصیلات تکمیلی، باعث شد تا در سال 1367 دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد با محوریت رشته‌های دریایی با مساحت 26هزار مترمربع در جزیره خارگ تاسیس کند. دانشگاه آزاد واحد خارگ تنها دانشگاه فعال کشور در رشته مهندس دریایی است که سالانه 70 درصد از نیروی دریایی ایران را آموزش می‌دهد. شاید بتوان گفت بعد از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جزیره بر اهمیت استراتژیک آن با آموزش نیروی دریایی متخصص افزوده شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ:

معرفی سالانه 400 دانشجو به سازمان کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش

محسن واعظ‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد واحد خارگ درخصوص تعداد هیات‌علمی این واحد، اظهار کرد: «این واحد دانشگاهی در حال حاضر 9 هیات‌علمی دارد که دو استادیار در رشته‌ نفت و دو دانشجوی دکتری و مابقی مربی هستند.»

او درخصوص تعداد رشته‌های درحال تدریس در دانشگاه واحد خارگ، گفت: «هم‌اکنون در دانشگاه آزاد واحد خارگ هفت رشته مدیریت صنعتی و کمیسر دریایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، مهندسی برق در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، کامپیوتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی، حمل‌ونقل دریایی در مقطع کارشناسی‌ارشد و رشته ناوبری در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند. همچنین رشته ناوبری که تنها در این واحد دانشگاهی تدریس می‌شود، محبوب‌ترین رشته بین دانشجویان دانشگاه بوده و رشته مدیریت کمیسر دریایی از اقبال کمتری بین دانشجویان برخوردار است.» واعظ‌زاده در ادامه افزود: «برخی رشته‌ها که در سال‌های گذشته در دانشگاه تدریس می‌شدند مانند اقیانوس‌شناسی و شیمی به علت نبود مخاطب به‌صورت کلی از چرخه تدریس در دانشگاه خارج شدند؛ حتی رشته عملیات پتروشیمی که در سال گذشته در مقطع کاردانی ناپیوسته تاسیس شد از این قاعده مستثنی نیست.»

واعظ‌زاده درخصوص تعداد دانشجویان درحال تحصیل واحد خارگ، عنوان کرد: «این واحد دانشگاهی هم‌اکنون هزار و 76 دانشجوی در حال تحصیل دارد و از سال 1367 تا امروز حدود سه‌هزار نفر از این واحد فارغ‌التحصیل داشته است.»

او در ادامه عنوان کرد: «واحد خارگ تنها دانشگاه در کشور است که رشته مهندسی دریایی در آنجا تدریس می‌شود؛ البته دانشگاه چابهار نیز این رشته را در سال‌های گذشته تدریس می‌کرد که امروز در حالت نیمه‌تعلیق قرار دارد و دانشگاه محمودآباد تنها برای ارگان‌های نظامی آموزش دانشجو دارد.»

واعظ‌زاده در ادامه درخصوص هدف از تاسیس رشته مهندسی دریایی در واحد دانشگاهی خارگ ادامه داد: «تا قبل از تاسیس این رشته، کارمندان و کاپیتان‌های دریایی کشور اغلب خارجی و از کشورهایی مانند فیلیپین و سنگاپور بودند. بنابراین تصمیم گرفته شد تا در این رشته به خودکفایی برسیم. درحال حاضر نیز 70 درصد از پذیرفته‌شدگان نیروی دریایی در همه بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی از فارغ‌التحصیلان این واحد هستند. همچنین مراکز خصوصی در آموزش این رشته فعال هستند اما هیچ‌کدام از آنها اجازه صدور مدرک برای فارغ‌التحصیلان ندارند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درخصوص اقدامات انجام‌شده برای سند تحول و برنامه راهبردی پنج‌ساله، اظهار کرد: «در تلاش هستیم برای رشته‌های کامپیوتر و مدیریت‌ها که تا مقطع کارشناسی‌ارشد درحال تدریس هستند، مقطع دکتری نیز ایجاد شود.»

او درخصوص روند اجرایی طرح پویش در واحد خارگ، گفت: «به علت آنکه این واحد دانشگاهی بیشتر در زمینه دریانوردی فعالیت دارد، دانشجویان را برای گذراندن دوره‌های کارورزی به سازمان کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش معرفی می‌کنیم. اگر دانشجویان معرفی‌شده علاقه‌مند به ادامه فعالیت باشند پس از این دوره می‌توانند در این شرکت‌ها استخدام شوند.»

واعظ‌زاده درباره چگونگی روند معرفی دانشجویان به این مراکز و شرکت‌ها توضیح داد: «این مراکز در زمان‌های مشخصی اعلام نیاز کرده و دانشجویان داوطلب را به آنها معرفی می‌کنیم. در یک‌سال تعداد افراد معرفی‌شده نیز با توجه به اعلام شرکت‌ها بین 200 تا 400 نفر بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد واحد خارگ درخصوص چگونگی اجرای طرح پایش در این واحد، اظهار کرد: «از آنجایی که بیشتر دانشجویان کارشناسی‌ارشد در رشته‌های مدیریت و رشته‌‌های دریایی هستند و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره خارگ و وجود شرکت‌های مرتبط با دریا، دانشجویان پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های خود را در این حوزه‌ها انجام می‌دهند. هم‌اکنون دو پایان‌نامه در این طرح درحال اجراست.»

او درخصوص ماموریت منطقه‌ای واحد خارگ گفت: «موقعیت جغرافیایی جزیره خارگ در ماموریت منطقه‌ای دانشگاه نیز تاثیر بسیاری داشته و برای این واحد فعالیت در زمینه صنایع دریایی و نفت انرژی عنوان شده است.»

واعظ‌زاده اظهار کرد: «جزیره خارگ با صنعت دریانوردی پیوند خورده و به‌نوعی با این صنعت معرفی می‌شود. این واحد دانشگاهی نیز با این صنعت ارتباط زیادی دارد، به‌طوری که 760 نفر از دانشجویان ما در رشته‌های مرتبط با صنعت دریایی تحصیل می‌کنند.»

مدیرکل پژوهش دانشگاه آزاد واحد خارگ مطرح کرد

کسب درآمد یک‌میلیاردو500میلیون تومانی

 غلامرضا دلبر، مدیرکل پژوهش دانشگاه آزاد واحد خارگ درخصوص اقدامات پژوهشی انجام‌گرفته از ابتدای سال، گفت: «درسال 1400 در این واحد دانشگاهی از 35 عنوان پایان‌نامه دفاع شد و دو مقاله علمی-پژوهشی در زمینه صنعت دریانوردی و مقاله علمی -ترویجی در زمینه صنعت دریانوردی نیز نوشته شده است. همچنین از سال 1367 که این واحد تاسیس شد 450 عنوان پایان‌نامه، دو مقاله ISI، هفت مقاله علمی-پژوهشی و یک طرح پژوهشی نوشته شده و دانشجویان در 50 کنفرانس شرکت داشته و گواهی شرکت ارائه کرده‌اند.» دلبر درخصوص روند اجرای طرح پویش در واحد خارگ، اظهار کرد: «برای اجرای این طرح نیاز به کارهای ابتدایی بود که درحال حاضر اجرای طرح پویش در مرحله امکان‌سنجی و رایزنی جهت اجراست.»

مدیرکل پژوهش دانشگاه آزاد واحد خارگ درخصوص نحوه اجرای طرح پایش عنوان کرد: «هنوز در مراحل ابتدایی اجرای این طرح بوده و تاکنون برای برنامه علمی پایداری شبکه برق قدرت و منابع انرژی تجدیدپذیر دو عنوان پایان‌نامه ارائه شده است.»

غلامرضا دلبر درخصوص میزان درآمدهای اقتصادی غیرشهریه‌ای این واحد دانشگاهی در سال گذشته، گفت: «این دانشگاه برای جذب درآمدهای غیرشهریه‌ای در تلاش است تا تفاهمنامه‌‍‌ای با موسسات آموزشی منعقد کند، ضمن آنکه با جذب خدمات مختلف از کمک‌های شرکت‌های مستقر در جزیره نیز توانسته به‌طور غیرمستقیم درآمدهای غیرشهریه‌ای به میزان یک‌میلیاردوپانصد‌میلیون تومان داشته باشد.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ:

حضور فعالی در آیین هفته فرهنگی خارگ داشتیم

رضا صداقتی، معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه آزاد واحد خارگ درخصوص کارنامه فرهنگی این واحد دانشگاهی، عنوان کرد: «سال گذشته طبق کارنامه ارسالی از سامانه پایش فرهنگی، این واحد در درجه کیفی متوسط قرار گرفت. البته در دو سال اخیر، به علت شیوع کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها انجام مراسم‌‌‌ها و فعالیت‌ها در بستر مجازی برگزار شد.»

او درخصوص برنامه‌های فرهنگی در این واحد دانشگاهی گفت: «ساخت یادمان برای شهدای گمنام دانشگاه واحد خارگ در دستورکار قرار گرفته است؛ تاکنون حدود 50 درصد از مراحل ساخت انجام شده و در تلاش هستیم مابقی کار را با سرعت بالاتری انجام دهیم. همچنین در فضای مجازی کارگروه‌هایی تشکیل شده تا در حوزه‌های مختلف مانند هنری، ورزشی و... افراد مستعد شناسایی شوند تا بتوانیم آنها را در گروه‌های مرتبط عضو کنیم و برنامه‌های ارسالی از استان و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود.»

صداقتی افزود: «تعامل با ادارات و ارگان‌ها را انجام داده‌ایم. در هفته‌های گذشته نیز مراسم هفته فرهنگی خارگ بود و مراسم مختلف دهه فجر به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درخصوص تغییر روند فعالیت‌های این واحد، اظهار کرد: «در هفت ماه نخست شیوع کرونا در کشور شرایط پیش‌ آمده سخت و توانایی انجام فعالیت‌ها کم شده بود. این اتفاق در کمترین میزان تاثیرگذاری، کیفیت برنامه‌ها را نیز تغییر داده است. بعد از مدتی و به‌نوعی با تثبیت شرایط، توانستیم جلسات و نشست‌ها را در بستر مجازی ادامه دهیم و پیگیری‌های لازم را اجرا کنیم. البته کیفیت اجرای برنامه‌ها در مقایسه با حضوری کاهش پیدا کرد؛ اما در مواردی حتی جلسات همایشی نیز در اپلیکیشن دانشگاه برگزار شد.»

او درخصوص فعالیت‌های فرهنگی واحد خارگ برای بعد از اپیدمی کرونا گفت: «در استان برنامه‌ریزی برای انجام برخی فعالیت‌های فرهنگی انجام شده و براساس آن نقاط ضعف فرهنگی را در واحد مشخص می‌کنیم و برای بهبود اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. همچنین برای صرفه‌جویی در زمان و سرعت عمل، هماهنگی‌های اجرای برخی نشست‌های مختلف دانشجویی انجام شده است. در ادامه این فعالیت‌ها، پیگیری‌های لازم برای بهتر شدن فعالیت‌های نشریات و کانو‌ن‌های دانشجویی در دستورکار است.»

صداقتی درخصوص تعداد نشریات دانشجویی در واحد خارگ، عنوان کرد: «در این واحد، دو نشریه دانشجویی یکی با نام‌ وصال در زمینه مهدویت فعال است و دیگری که به‌تازگی مجوز فعالیت را کسب کرده با نام دریانوردی و در حوزه رشته‌های مرتبط با همین عنوان است. البته فعالیت و تعداد نشریات در این ایام کرونایی تحت‌تاثیر قرار گرفت و بسیار کمتر شده که با برگزاری حضوری دانشگاه این بخش را هم ارتقا می‌دهیم.»
 معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درخصوص فعالیت تشکل‌های دانشجویی، گفت: «واحد خارگ درحال حاضر دو تشکل دانشجویی فعال دارد.»

ویژگی‌های شاخص واحد خارگ در یک نگاه

1 میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای

واحد خارگ با جذب خدمات مختلف از کمک‌های شرکت‌های مستقر در جزیره توانسته به‌طور غیرمستقیم یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای کسب کند.

هدفمندی پایان‌نامه‌ها در حوزه‌های مرتبط با دریا

با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره خارگ دانشجویان پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های خود را در این حوزه‌ها ارائه می‌دهند؛ درحال حاضر 2 پایان‌نامه برای برنامه علمی پایداری شبکه برق قدرت و منابع انرژی تجدیدپذیر ارائه شده است.

فعالیت در حوزه صنایع دریایی و نفت

جزیره خارگ با صنعت دریانوردی پیوند خورده و به‌نوعی با این صنعت معرفی می‌شود. بنابراین برای این واحد فعالیت در زمینه صنایع دریایی و نفت انرژی درنظر گرفته شده است.

حضور 760 دانشجو در صنعت دریانوردی

«دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خارگ در حوزه دریانوردی مهارت آموزی می کنند. به طور میانگین760 نفر از دانشجویان این واحد دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با صنعت دریایی تحصیل می‌کنند.

حضور سالانه 400 دانشجو در صنعت دریانوردی

دانشجویان این واحد برای گذراندن دوره‌های کارورزی به سازمان کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش معرفی می‌شوند. در یک سال تعداد افراد معرفی‌شده با توجه به اعلام شرکت‌ها بین 200 تا 400 نفر است.

2 نشریه فعال در حوزه مهدویت و دریانوردی

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ دو نشریه دانشجویی با نام وصال در زمینه مهدویت و همچنین نشریه دریانوردی در حوزه رشته‌های مرتبط با دریا درحال فعالیت است.

واحد خارگ به روایت آمار

  9 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت

7رشته دانشگاهی

1076دانشجوی درحال تحصیل

3000 فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف

26000مترمربع مساحت دانشگاه

حضور در 50 کنفرانس ملی و بین‌المللی

7 مقاله علمی-پژوهشی

450 عنوان پایان‌نامه

70 درصد نیروی دریایی از فارغ‌التحصیلان واحد خارگ

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار