• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۱ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

کیفیت آثار بخش دانشجویی قوی‌تر از قبل شده است

در مبحث کتاب اسلامی بودن یا اثرگذاری بومی مولفه بسیار مهمی است. برای مثال یک کتاب یا مقاله بتواند در تجاری‌سازی یا در راستای علمی شدن یا اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاثیر داشته باشد.

کیفیت آثار بخش دانشجویی قوی‌تر از قبل شده است

علیرضا اسفندیاری‌مقدم، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و داور جشنواره فرهیختگان درخصوص فرآیند آثار ارسالی به نهمین جشنواره فرهیختگان اظهار کرد: «آثار ارسالی در 6گروه علوم‌انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی مهندسی، هنر و معماری و پزشکی است.» او درخصوص تعداد آثار ارسالی به جشنواره فرهیختگان در حوزه علوم انسانی و هنر گفت: «از هر استان در هر حوزه‌ای یک اثر ارسال می‌شود؛ برای مثال 31 مقاله و 31 کتاب و به همین ترتیب دیگر آثار ارسال می‌شود. اما اگر بخواهم به‌صورت حدودی با یک ضرب بگویم، بالغ‌بر 200 اثر در حوزه علوم انسانی و هنر ارسال می‌شود.»

اسفندیاری‌مقدم درخصوص تعداد مراحل داوری‌ آثار ارسالی عنوان کرد: «برای هر دوره از جشنواره سه مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست در خود واحد صورت می‌گیرد. پس از این مرحله آثار منتخب در سطح استان غربال و سپس به مرحله نهایی می‌رسد. درحال حاضر نیز در مرحله پایانی داوری‌ها به سر می‌بریم.»

او درخصوص معیارهای انتخاب آثار در حوزه علوم انسانی و هنر گفت: «به‌عنوان مثال اگر بخواهیم مقاله برتر را انتخاب کنیم، باید در مجلات معتبر علمی، پژوهشی منتشر شده و دارای رتبه وزارتین علوم یا بهداشت باشد. اگر به زبان انگلیسی است ترجیح بر آن است که در پایگاه‌های معتبر جهانی نمایه شده باشد. معیارهای دیگر هم اینکه اگر اثر چندمولفه باشد، مولفه هیات‌علمی اسمش در رتبه چندم آمده و در کدام نشریه منتشر شده و همان نشریه چه رتبه‌ای دارد.» او در بیان شاخص‌های کلی و عمومی در انتخاب آثار عنوان کرد: «اهمیت در اصالت موضوع است؛ برای مثال، مقاله‌ای که منتشر می‌شود، چقدر تازگی و نوآورانه ارائه شده و در یک نشریه معتبر چاپ شده باشد. دیگر موارد حائز اهمیت روزآمدی است. به بیان دیگر، اثر باید در سه سال گذشته منتشر شده باشد. از دیگر شاخص‌های مهم انتخاب کاربردی بودن است. در مبحث کتاب اسلامی بودن یا اثرگذاری بومی مولفه بسیار مهمی است. برای مثال یک کتاب یا مقاله بتواند در تجاری‌سازی یا در راستای علمی شدن یا اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاثیر داشته باشد.»

او درخصوص تفاوت کیفیت آثار نهمین دوره جشنواره فرهیختگان با دوره‌های قبلی اظهار کرد: «ازلحاظ کمی به‌صورت معمول استا‌ن‌ها ترین‌ها را انتخاب می‌کنند؛ اما ازنظر کیفی در بخش دانشجویی آثار بسیار قوی‌تر و بهتر بودند. برای مثال پیش‌تر در بخش رساله دکتری 2مقاله حداکثر موظفی‌ بود اما برای جشنواره امسال 2مقاله چاپ‌شده و 2مقاله درحال چاپ هم در نشریات داخلی و هم در نشریات خارجی داشته است.»

اسفندیاری‌مقدم درمورد افزایش آثار ارسالی در این دوره از جشنواره گفت: «اگر بپذیریم که در دانشگاه‌های سطح کشور رشد شتابانی را در این سال‌ها شاهد بودیم، به‌طور حتم این افزایش در دانشگاه آزاد هم بوده است اما برای ارسال به جشنواره از هر استان تنها یک اثر به جشنواره ارسال می‌شود که آن‌هم به 31 اثر در حوزه تقسیم می‌شود.»

او درباره تعداد آثار نهایی که به مرحله پایانی رسیده‌اند، اظهار کرد: «باتوجه به موضوع‌های جداگانه‌ای که در جشنواره وجود دارد و دبیرخانه از قبل آنها را احصا کرده، 10اثر برتر در حوزه علوم‌انسانی وجود دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار