• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۳۰ - ۰۱:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«کارویا»، امکان سرمایه‌گذاری جمعی بر طرح‌های فناورانه را فراهم کرد

تعداد سرمایه‌گذارانی که بر پلتفرم شرکت حضور پیدا و بر این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 1510 نفر و میانگین سرمایه‌گذاری هر فرد 26 میلیون تومان‌ بوده است. از این 16 طرح، 15 طرح موفق به تامین منابع مالی شدند و یک طرح موفق به جذب سرمایه مورد نیاز نشد.

«کارویا»، امکان سرمایه‌گذاری جمعی بر طرح‌های فناورانه را فراهم کرد

علی عمیدی، مدیر شرکت تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری «کارن‌کراد» به‌عنوان یکی از سه سکوی سرمایه‌گذاری حاضر در مسابقه کارویا با اشاره به روند فعالیتی این شرکت گفت: «فعالیت ما از سال 1397 به‌صورت رسمی آغاز شد. کار اصلی شرکت، تامین مالی و جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌هاست که از طرق مختلف سنتی (دوهزار سرمایه‌گذار نهادی شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های بورسی، مشاور سرمایه‌گذار و... ) یا از مدل‌های جدیدی چون تامین منابع مالی جمعی که از مشارکت مردمی برای جذب سرمایه‌گذاری بر طرح‌ها بهره‌مند خواهیم شد.»  وی با اشاره به روند فعالیتی سکوی این شرکت در مسابقه کارویا افزود: «تامین مالی 16 شرکت در سکوی کارن‌کراد انجام شد که مجموعا این شرکت‌ها حدود 40 میلیارد تومان نیاز به جذب سرمایه داشتند و توانستیم از این مبلغ حدود 38 میلیارد تومان جذب سرمایه مردمی داشته باشیم. تعداد سرمایه‌گذارانی که بر پلتفرم شرکت حضور پیدا و بر این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 1510 نفر و میانگین سرمایه‌گذاری هر فرد 26 میلیون تومان‌ بوده است. از این 16 طرح، 15 طرح موفق به تامین منابع مالی شدند و یک طرح موفق به جذب سرمایه مورد نیاز نشد.»  مدیر شرکت تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری «کارن‌کراد» با اشاره به تاثیرگذاری چنین مسابقه‌ای برای حمایت و تامین منابع مالی برای طرح‌های دانش‌بنیان توضیح داد: «روز اولی که این برنامه هدف‌گذاری شد تا برگزار شود، توجه به دو نکته اهمیت داشت؛ نخست آنکه تمامی مسابقاتی که در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپی در دنیا اجرا می‌شود، حول محور تامین منابع مالی برای شرکت‌های حاضر در رویداد است اما متاسفانه در کشور چنین ابزاری را نداشتیم و اگر هم مسابقه‌ای برگزار می‌شد، چنین امکانی را برای جذب سرمایه شرکت‌ها فراهم نمی‌کرد، بالاخره برای نخستین‌بار توانستیم این رویداد را رقم بزنیم و از طریق ابزار رسانه به مردم نشان بدهیم که راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در عرصه تولید وجود دارند.» عمیدی ادامه داد: «نکته دیگر آن بود که ابزار تامین منابع مالی جمعی و اینکه مردم بتوانند در شرکت‌های دانش‌بنیان از جنس سرمایه در گردش، سرمایه‌گذاری کنند، تا امروز در کشور وجود نداشت و حتی خیلی از مردم از این جنس سرمایه‌گذاری مطلع نبودند. حال آنچه اهمیت دارد، این است که این مسابقه توانست فرهنگ خوبی را در این زمینه بسازد و در اختیار جامعه قرار بدهد.»

 روند نظارتی از طرح‌های کارویا تا زمان سوددهی یا ضرر ادامه دارد

وی با اشاره به روند نظارت و ارزیابی سکوها درخصوص تامین منابع مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و بهره‌مندی از این سرمایه در مسیر تولید عنوان کرد: «در حوزه تامین منابع مالی جمعی، اتفاقی که در مسابقه کارویا افتاد، این بود که طرح‌هایی که درخواست‌ شرکت در مسابقه کارویا را داشتند، کاربرگ‌های خودشان را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه دادند و صندوق نیز با کارگزاران متعددی که در حوزه سرمایه‌گذاری داشت، فایل‌ها را ارزیابی کرده و سره را از ناسره تشخیص داد و آنچه نیاز مالی شرکت‌ها بود، تعیین کرد. در پایان طرح‌هایی که توسط کارگزاران تایید شده، به‌سمت سکوها برای تامین منابع مالی فرستاده شدند.» به‌گفته مدیر این شرکت با توجه به اینکه طرح‌ها از دو فیلتر کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی و فیلتر خود صندوق -به‌دلیل اینکه قرار بود اصل سرمایه مردم را تضمین کند- گذشته بود، کار سکوها در روند نظارت و ارزیابی آسان‌تر بود. پس از ارزیابی صندوق از طرح‌ها وارد عمل شدیم، البته روند نظارت سکوها متفاوت از آن چیزی نبود که صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی کرده بود. نهایتا نهاد مالی که ناظر بر فعالیت کارن‌کراد است، طرح‌ها را ارزیابی کرد که پس از تایید منتشر شدند تا جذب سرمایه جمعی نسبت به آنها صورت گیرد.»  عمیدی همچنین درخصوص نظارت پس از جذب سرمایه مردمی برای طرح‌ شرکت‌ها و سوددهی آنها گفت: «هر شرکتی که با کارن‌کراد عقد قرارداد دارد، در پیوست‌های آن قرارداد، روند اجرایی و هزینه‌کرد طرح به توافق می‌رسیم. برای هر چیزی که روز اول توافق کرده بودیم، ضمانت اجرا وجود دارد و تیم هر شرکتی صرفا گزارشی از فعالیت‌هایش ارائه خواهد داد و شرکت کارن‌کراد نیز صحه‌سنجی می‌کند که آیا شرکت دانش‌بنیان یا فناور مدنظر در مسیر درستی از بهره‌مندی سرمایه دریافتی حرکت می‌کند یا خیر. اگر احیانا انحرافی داشته باشد، توسط عامل، نهاد مالی و کارگروه تامین منابع مالی جمعی به این جریان رسیدگی می‌شود.»  وی در پایان بیان کرد: «نکته قابل‌توجه این است که اگر شرکت‌ها به سود منفی یا ضرر دست پیدا کنند، در آن نقطه طبق قرارداد با طرح‌ها، حسابرسان معتمد سازمان بورس وظیفه خواهند داشت که طرح را ارزیابی کرده و هزینه‌ها و درآمدهای طرح را با داده‌هایی که شرکت ارائه کرده است، بسنجند و از لحاظ مالی طرح را تایید کنند که هزینه و درآمد آن قابل‌قبول بوده و دارای سود یا ضرر است. اگر شرکت با سود مواجه شود، آن سود حاصله میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و اگر شامل ضرر باشد، صندوق نوآوری و شکوفایی ضرر را پذیرفته و اصل سرمایه را به صاحبان سرمایه پس خواهد داد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین