• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۸ - ۰۲:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

دانشجویان باید تحقق جهاد تبیین را مطالبه کنند

جهاد تبیین؛ کنار هم قرارگرفتن این دو کلمه بار معنایی و محتوای قویی به این کلیدواژه مهم می‌دهد و آن هم اینکه برای بیان حقایق و توصیف واقعه‌ها باید کوشید و فداکاری کرد و اگر در این راه آسیب خورد، مورد هجمه دشمن قرار گرفت یا مورد وسوسه قرار داشت، باید فداکاری و کوشش کند یعنی جهاد در تبیین.

محمدحسین کاظمی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: برای شناخت بیشتر کلیدواژه جهاد تبیین باید اول به معنای و مفهوم دو کلمه «جهاد» و «تبیین» بپردازیم و بعد برای شناخت این کلیدواژه که مقام‌معظم‌رهبری مأموریت این جهاد را به دانشجویان دادند باید زمان صدور فرمان و مناسبت و مخاطبان این فرمان را بررسی کنیم تا بتوانیم شناخت کامل از این کلیدواژه مهم داشته باشیم و بعد بتوانیم نقش دانشجو، دانشجو تشکلی، دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی، جریان دانشجویی و سایر اقشار را تعریف کنیم.

واژه «جهاد» از ریشه «ج - ه - د» به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است و فرق مهمی با جنگ عادی دارد. جهاد یکی از فروع دین و از واجبات دین اسلامی است که بسیار در قرآن تکرار شده و تاکید بر آن شده و مژده بهشت به کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند داده شده است که در فرهنگ شیعه، جهاد و شهادت آمیختگی محکم و استواری با قیام امام حسین(ع) دارد. به‌طورکلی جهاد کوشش و مبارزه در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف است و به اقتضای زمان نوع و آرایش مقابله با دشمن فرق کرده و جهاد تعاریف مختلفی برخود می‌گیرد.

تبیین؛ به معنی بازگفت و توصیف از واقعیت‌هایی است که با گفتن حقایق ابعاد پنهان، آشکار و روشن می‌شود. یعنی نیاز است که در زمان‌های مختلف با استدلال و منطق حقایق گذشته را بیان و توصیف کرد تا در لابه‌لای گذر زمان حقایق عوض نشوند. پس تبیین‌کننده نیاز دارد به اینکه کاملا ابعاد مختلف موضوعات را بشناسند و به‌صورت مبنایی مطالعه داشته باشد. موضوعات و زوایای پنهان را برای خود آشکار کرده و بتواند اظهارنظر کند. البته بیان نظر باید بر حقایق استوار باشد و در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها هم می‌توان تبیین را تعریف کرد و به بیان دیدگاه‌ها پرداخت.

جهاد تبیین؛ کنار هم قرارگرفتن این دو کلمه بار معنایی و محتوای قویی به این کلیدواژه مهم می‌دهد و آن هم اینکه برای بیان حقایق و توصیف واقعه‌ها باید کوشید و فداکاری کرد و اگر در این راه آسیب خورد، مورد هجمه دشمن قرار گرفت یا مورد وسوسه قرار داشت، باید فداکاری و کوشش کند یعنی جهاد در تبیین.

بیان کردن جهاد تبیین در روز اربعین حسینی و نقش حضرت زینب(س) در آن واقعه مهم امر مهمی بود که باعث تداوم و در جریان بودن حرکت امام حسین(ع) شد. تبیین و بیان حقایق و وقایع عاشورا از زبان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و تبیین جهادگونه این بزرگواران باعث شد که حرکت و قیام امام حسین(ع) زنده بماند و اثرگذاری خود در قلب‌ها و ذهن‌ها را حفظ کند. مناسبت بعدی که تولد حضرت زهرا(س) است این موضوع بیان می‌شود، اگر نگاهی به زندگی این بزرگوار داشته باشیم در می‌یابیم که خطبه‌ها و تبیین این بزرگوار برای مردم بود که ولایت حضرت علی(ع) را زنده و پویاتر می‌کرد. حضرت زهرا(س) اهداف و آرمان‏های اصیل دینی را با استناد به قرآن و سنت رسول خدا(ص) در قالب موضع‌گیری سیاسی خود بیان کرد. بیان ایشان در آن زمان حساس با فداکاری ایشان در راه ولایت بود که به‌نوعی می‌توان گفتن اولین شهید راه ولایت و اولین شهید در راه «جهاد تبیین» حضرت فاطمه(س) بوده‌اند که بررسی زندگی این دو بانوی بزرگوار و همچنین سایر امامان معصوم(ع) نشان‌دهنده ابعاد و جایگاه تبیین حقایق و بیان دستورات خداوند متعال و سنت حقیقی و راستین پیامبر اکرم(ص) است که البته تبیین این موضوعات باید همراه با فداکاری و کوشش باشد یعنی تبیین از نوع جهاد.

زاویه دیگر برای بررسی جهاد تبیین جامعه مخاطب این کلیدواژه مهم و اثرگذاری و کنش‌گرای آنان در فضاهای حقیقی و مجازی است. تبیین جهادگونه در روز اربعین حسینی خطاب به دانشجوها بیان می‌شود و فرمان جهاد تبیین در این روز صادر می‌شود که دانشجوها باید بتوانند با درک درست از وقایع و باتکیه‌ برمبانی محکم و قوی خود حقایق و آرمان‌های اسلام و انقلاب را با الگوگیری از حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و ائمه اطهار(ع) به‌صورت جهادگونه تبیین کنند. با توجه به حلقه میانی بودن قشر جوان و به‌خصوص دانشجویان، می‌توانند به‌صورت علمی در جامعه‌های علمی به تبیین اهداف، آرمان‌ها و نقشه‌های دشمنان اسلام و انقلاب بپردازند و روشنی‌بخش بر ظلمات باشند و حقایق را روشن کنند و اگر این وظیفه مهم انجام بشود دیگر جای شهید و جلاد عوض نمی‌شود و ارزش به ضدارزش تبدیل نمی‌شود. دانشجویان باید در جهت تحقق اهداف و تبیین آرمان‌ها و حقایق مطالبه‌گری هم داشته باشند از مسئولان و دستگاه‌های مختلف و نگذارند که حقایق پوشیده بشوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار