• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۸ - ۰۱:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تلاش جمعی در نبرد نابرابر

ما نمی‌توانیم با چیزی که با موجودیت‌مان در تضاد است، به همزیستی مسالمت‌آمیز برسیم پس باید «مقاومت» کنیم. این مقاومت باید همانند دوران دفاع مقدس که از جنس «ملت» بود، این بار نیز از جنس «ملت» باشد.

علی بزرگخو، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت: رهبر انقلاب در چهلمین سالگرد شروع جنگ تحمیلی در دیدار با رزمندگان دفاع مقدس، روش مدیریتی در زمان جنگ را «مدیریت مردمی» خواندند و برای آن یک ویژگی مهم برشمردند و آن نقش‌آفرینی مردمی از بالا تا پایین بود. ایشان در تبیین و توضیح این ویژگی، یک اتفاق مهم را توضیح می‌دهند و آن اینکه در آن مدیریت مردمی که همیشه می‌توانست مردم را دخیل تمام امور کند، هر کسی نقش و جایگاه خود را می‌دانست یا حداقل در یک نظام ارزشی می‌توانست برای خود یک جایگاه واقعی و اثرگذار تعریف کند. «همه‌ آحاد ملت ایران، آنهایی که مایل بودند در این عرصه شرکت کنند، هر که بود، هر چه بود، توانست در یک شبکه زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند. فرض بفرمایید یک رزمنده 13، 14 ساله که حالا مثلا با دستکاری در شناسنامه موفق شده بود خودش را به جبهه برساند، جایش مشخص بود؛ یعنی می‌توانست جای خود را پیدا کند، بیکار نمانَد؛ فرض بفرمایید که آب بیاورد، خبر ببرد، پیام‌رسان باشد و از این قبیل کارها. یک پیرمرد 70 ساله هم که می‌رفت جبهه، او هم همین جور؛ او هم می‌توانست کار خودش را پیدا کند. توقعی که از یک پیرمرد در جبهه وجود داشت، کاملا مشخص بود، معلوم بود؛ هیچ‌کس بیکار نمی‌ماند؛ نه آن بچه‌ 13 ‌ساله بیکار می‌ماند و نه آن پیرمرد 70 ساله» و این مهم‌ترین ویژگی این مدیریت مردمی در این جنگ بود.

البته که قدم اساسی ما قبل از اجرای این مدل و در زمان شروع جنگ اتفاق افتاد و آن اصل تشخیص لزوم حضور ملت برای پیروزی ملت بود. «یک تشخیص اساسی و حیاتی امام داد و آن این بود که این مساله‌ مهم را فقط ملت ایران می‌تواند حل کند. این مساله، صرفا مساله‌ نیروهای مسلح نیست. ولو نیروهای مسلح بعدها وضع بهتری پیدا کردند لکن این کار، کار ملت ایران است، ملت باید وسط بیاید؛ همچنان که ملت ایران انقلاب را به پیروزی رساند، جنگ را هم ملت ایران باید به پیروزی برساند.» اساسا برای پیروزی ملت‌ها تا زمانی که خود مردم به پا نخیزند، هرگز هیچ قدرتی توانایی به پیروزی رساندن‌شان را ندارد؛ حتی اگر به لحاظ ظاهری پیروزی حاصل شود آن پیروزی به ملت تعلق ندارد. از این جهت مهم‌ترین اقدام یک حاکمیت مردمی در تقابل با یک مساله، ایجاد بستر برای بروز ظرفیت‌های مردمی و سپس هدایت آن به سمت صلاح عمومی است. جهاد تبیین در عصر جدید از این جنس امور است. امروز نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران و اساسا مفهوم «ایران» تحت شدیدترین بایکوت رسانه‌ای تاریخ و بیشترین لجن‌پراکنی‌ها قرار دارند. دشمنان جمهوری اسلامی امروز به چیزی که رهبران انقلاب 43 سال پیش متوجه شده بودند، رسیدند و آن اینکه مهم‌ترین پشتوانه این نظام مردم هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر می‌خواهند ضربه‌ای کاری و اساسی به نظام انقلابی بزنند، راهکار نه در جنگ نظامی بلکه در جنگ علیه اذهان مردم است.

اما اکنون راهکار چیست؟ آیا باید در مقابل این هژمونی رسانه‌ای سکوت کرد و با جریان آن همراه شد؟ اساسا چنین اتفاقی غیرممکن است؛ چراکه در انتهای این هجوم رسانه‌ای «ما»ای وجود نخواهد داشت که بخواهد با آن همراهی کند یا نکند. ما نمی‌توانیم با چیزی که با موجودیت‌مان در تضاد است، به همزیستی مسالمت‌آمیز برسیم پس باید «مقاومت» کنیم. این مقاومت باید همانند دوران دفاع مقدس که از جنس «ملت» بود، این بار نیز از جنس «ملت» باشد. در نبرد نابرابر جنگ نرم که از تمام ظرفیت‌ها برای تخریب ایران استفاده می‌کند، تنها یک عامل می‌تواند موفق شود و آن واکسیناسیون عمومی در مقابل ویروس تحریف خواهد بود. نام این واکسیناسیون «جهاد تبیین» است. عامل این واکسیناسیون هم حلقه‌های مردمی خواهند بود. جهاد تبیین از این جهت است که خاص و ویژه است؛ چراکه هدفی مقدس را با همراهی خود مردم دنبال می‌کند. هدایت و سازمان‌دهی ظرفیت‌های مردمی برای مقابله هژمونی رسانه‌ای دشمن، تنها روشی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام مردمی را در مقابل این سم مهلک مقاوم کند و این پیروزی در نهایت متوجه مجموعه‌ ملت ایران خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار