• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۵ - ۰۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
جشنواره ویژه‌برنامه‌های رجب و شعبان همزمان با ایام ولادت امیرالمومنین(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می‌شود

فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد بر مدار فرهنگ مهدویت

دانشگاه آزاد استان اصفهان میزبانی و مسئولیت دبیرخانه کشوری مهدویت را برعهده گرفت و قرار شد مامور فعالیت در این موضوع باشد؛ زیرا دانشگاه آزاد به‌عنوان یک نهاد علمی و دانشگاهی، ظرفیت گسترده‌ای برای پیشبرد فعالیت‌ها در موضوع مهدویت داشته و می‌تواند از این ظرفیت عظیم دانشجویان و دانشگاهیان برای نشر فرهنگ مهدویت در کشور بهره‌مند شود.

فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد بر مدار فرهنگ مهدویت

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رسالت انسان‌سازی و رسالتی که در حوزه علوم انسانی دارد، بنابر تاکید محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد مبنی‌بر حرکت این دانشگاه به‌سمت دانشگاه منتظر، تلاش کرد تا به‌صورت تخصصی در حوزه مهدویت ورود کند. برای حرکت به سمت این هدف، نخست دبیرخانه‌های استانی مهدویت شکل گرفت و تمام اعضا و دانشگاهیان دانشگاه آزاد با علاقه شخصی، بدون هیچ دعوت رسمی و بروکراسی‌های از پیش تعیین‌شده‌ای پذیرای آن بوده و در این مسیر همراه شدند تا بنابر توان و ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و محلی برای نشر حداکثری فرهنگ مهدویت در دانشگاه و کشور اقدام کرده و به این مهم دست پیدا کنند.

بنابر تعیین این رسالت، دانشگاه آزاد استان اصفهان میزبانی و مسئولیت دبیرخانه کشوری مهدویت را برعهده گرفت و قرار شد مامور فعالیت در این موضوع باشد؛ زیرا دانشگاه آزاد به‌عنوان یک نهاد علمی و دانشگاهی، ظرفیت گسترده‌ای برای پیشبرد فعالیت‌ها در موضوع مهدویت داشته و می‌تواند از این ظرفیت عظیم دانشجویان و دانشگاهیان برای نشر فرهنگ مهدویت در کشور بهره‌مند شود و به فعالیت‌های دانشجویی ازجمله ارائه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، پژوهشی همچون تولید انیمیشن، کلیپ، نگارش رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها با محوریت فرهنگ مهدویت جهت داده و یک شبکه علمی عمیق در این موضوع نیز تشکیل بدهد.

 ارائه 3500 موضوع پژوهشی حوزه مهدویت در سامانه پایش و پژوهش‌یار

محمدعلی قیصریان، دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه کشوری بیان کرد: «ابتدای فروردین سال 1400 بود که دبیرخانه کشوری مهدویت به دستور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه در اصفهان تشکیل شد و به‌صورت رسمی مصادف با نیمه‌شعبان آغاز به کار کرد. پس از راه‌اندازی دبیرخانه کشوری مهدویت در اصفهان، چارت مشخص فعالیتی برای دبیرخانه اعم از تشکیل کمیته‌های علمی-پژوهشی، فرهنگی-ترویجی، بین‌الملل، پشتیبانی و راهبردی تعریف شد.»  وی افزود: «کمیته فرهنگی-ترویجی در راستای پیشبرد اهداف خود بیشتر به‌دنبال افزایش مسائل فرهنگی حوزه مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی است تا به‌نوعی در این زمینه از طریق بهره‌مندی مسائل فرهنگی و هنری، گفتمان‌سازی را در فضای مجازی، کتاب، تولید نماد، فیلم و... در حوزه مهدویت ایجاد کند. در بخش کمیته علمی-پژوهشی بر مسائل علمی و پژوهشی تاکید می‌شود. به‌طور مثال در حوزه پژوهشی، سامانه پایش و پژوهش‌یار که بارگذاری موضوعات مهدویت را در دستورکار قرار داده‌اند، حدود 3500 موضوع در حوزه پژوهش آماده کرده‌اند که برخی از این تعداد به‌تازگی در سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شده ‌است. برخی دیگر از موضوعات نیز به‌صورت مداوم در سامانه بارگذاری خواهد شد تا دانشجویان، استادان و دانش‌آموختگان دانشگاه بتوانند در این موضوعات پژوهشی تولید محتوای علمی ازجمله رساله، پایان‌نامه و مقاله داشته ‌باشند.»  دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اشاره کرد: «برگزاری کرسی‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌ها در دستورکار دبیرخانه کشوری با محوریت مهدویت قرار گرفته‌ است. همچنین تولید و انتشار هشت نشریه و مجله علمی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در راستای برنامه‌های اهم این دبیرخانه پیش‌بینی شده ‌‌است که همگی انجام خواهد شد.»

 اجرای ماموریت‌های ازپیش‌تعیین‌‌شده دبیرخانه مهدویت بنابر ظرفیت استان‌ها

وی با اشاره به فعالیت کمیته بین‌الملل دبیرخانه کشوری مهدویت توضیح داد: «به‌دلیل اینکه بخشی از دانشجویان دانشگاه آزاد، دانشجویان خارجی هستند، تلاش کرده‌ایم بخشی از برنامه‌های دبیرخانه مهدویت را در راستای فهم دانشجویان بین‌المللی طراحی و اجرا کرده تا موردتوجه دانشجویان بین‌الملل قرار بگیرد.»  قیصریان اشاره کرد: «مجموعا حدود 35ماموریت برای کمیته‌ها در بخش‌های مختلف علمی- پژوهشی، فرهنگی-ترویجی و بین‌الملل تعریف شده‌ که در راستای رسیدن به اهداف این دبیرخانه توسط کمیته‌ها اجرایی خواهد شد. طی جلسه‌ای که اردیبهشت یا خرداد ماه امسال با رئیس دانشگاه داشتیم بر این موضوع تاکید شد که ماموریت‌های دبیرخانه باید میان استان‌ها تقسیم و هر استان و معاونت متکلف یکی از این ماموریت‌ها باشد.»  دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تقسیم ماموریت دبیرخانه در میان استان‌ها توضیح داد: «هر استانی با توجه به ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای، توانایی و علاقه خود یکی از ماموریت‌های تعیین‌شده دبیرخانه مهدویت را قبول کرد؛ به‌طور مثال دانشکده فنی و مهندسی استان قزوین اعلام آمادگی کرد که با توجه به توانایی خود در زمینه المان‌سازی درحوزه مهدویت فعالیت کند. دیگر استان‌ها نیز به همین ‌صورت ماموریت‌هایشان را انتخاب و قبول کردند و درکل همه مجموعه‌ها درگیر توسعه جریان مهدویت در کشور به‌ویژه میان دانشجویان و قشر فرهیخته شدند.»

 رویداد مهدویت به‌صورت مستمر برگزار می‌شود

به‌گفته وی، فعالیت دبیرخانه کشوری مهدویت و اجرای ماموریت‌های تعیین‌شده، اقدام ادامه‌دار دانشگاه بوده و صرفا مختص به سال جاری نمی‌شود. شروع این رویداد در سال 1400 بوده، اما قطعا این رویداد به‌صورت مستمر برگزار خواهد شد.

قیصریان با اشاره به استقبال استان‌ها برای پیشبرد فعالیت‌های دبیرخانه مهدویت گفت: «به دلیل اینکه نشر جریان مهدویت در کشور، اقدام بخشنامه‌ای و ابلاغی نبود، صرفا به مدیران واحدها و استان‌ها اطلاع‌رسانی کردیم که می‌خواهند برای امام‌زمان(عج) چه اقداماتی انجام بدهند و آنها در پاسخ به این سوال بنابر ظرفیت، توانایی و علاقه‌شان یکی از ماموریت‌های کمیته‌های دبیرخانه مهدویت را انتخاب کردند.»

وی ادامه داد: «این اقدام در تمام کشور، یک اقدام دلی بود و تمام استان‌ها بدون هیچ اجبار و با علاقه‌تمام قدم در این راه گذاشتند. یکی از مزیت‌های این دبیرخانه این است که به هیچ دبیرخانه‌ای ماموریتی را ابلاغ نکرده، بلکه خود استان‌ها براساس میل باطنی کاری را پذیرفته و پیش‌ می‌برند و این کار، برگ‌برنده‌ای برای ماست؛ چراکه همه افرادی که در این دبیرخانه گرد هم آمده‌اند، با محوریت امام‌زمان(عج) کار را پیش می‌برند.»

 پیشبرد برنامه‌های دبیرخانه مهدویت در استان‌ها به‌طور مداوم پایش می‌شود

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به روند نظارتی از ماموریت دبیرخانه مهدویت دراستان‌ها عنوان کرد: «به‌صورت منظم با استان‌ها درخصوص پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی‌شان در حوزه مهدویت در ارتباط هستیم و رفتارهایشان به‌صورت مداوم نظارت می‌شود. همچنین از طریق برگزاری جلسات مجازی و حضوری با استان‌ها در ارتباط هستیم.»

وی در ادامه بیان کرد: «همچنین سامانه‌ای را در سایت دبیرخانه کشوری مهدویت طراحی کردیم که استان‌ها باید فعالیت‌های انجام‌شده یا درحال انجام خود را در آن سامانه بارگذاری کرده و اطلاعات آن رویدادها را ارائه کنند. براساس بارگذاری اطلاعات می‌توان به‌صورت روزانه برنامه‌های حوزه مهدویت استان‌ها را پایش کرد و از روند برگزاری آن مطلع شد.»

 فضای دانشگاه آزاد اسلامی در ماه‌های رجب و شعبان کاملا مهدوی است

به‌گفته قیصریان، برگزاری چنین رویدادی با این سبک و سیاق، مدلی بود که تا پیش از این در برنامه‌های دانشگاه آزاد وجود نداشت. اقدامی که طی آن کار دبیرخانه‌ای به تمام کشور واگذار شود و همه اعضا درگیر آن باشند. ریاست دانشگاه آزاد تاکید داشت که فضای دانشگاه آزاد در ماه رجب و شعبان کاملا مهدوی باشد؛ بنابراین توصیه کرد در این دو ماه تمام واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور هر روز برنامه‌های مشخصی در حوزه مهدویت داشته ‌باشند. بر این اساس، چارت برنامه‌ای تعریف کردیم که از 16 بهمن‌ماه آغاز شد و تا 27 ماه رجب ادامه دارد.

وی ادامه داد: «فعالیت‌های حوزه مهدویت در استان‌ها شروع شده‌ است. آمار تقریبی فعالیت دبیرخانه‌های کل کشور به شرح زیر است: 12 کرسی،20 پادکست، 20 تولید نماد مهدوی، 17 جشنواره، 47 جلسه هم‌اندیشی، 61 جلسه سخنرانی، 37 کارگاه آموزشی، 9 کنفرانس، یک نشریه و 36 نشست علمی. هر روز در بازه ماه رجب و شعبان بین سه تا پنج برنامه در تمام کشور داریم و از روزی یک برنامه در استان‌ها طبق گفته ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به روزی چند برنامه در استان‌ها رسیده‌ایم که این نشانگر تلاش و علاقه واحدها به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است.»

 ظرفیت عظیم دانشگاه باید به سمت مهدویت و منجی‌گرایی سوق پیدا کند

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص خلأ وجود دبیرخانه کشوری مهدویت با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این دانشگاه ظرفیت عظیمی از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دارد که همگی در موضوع مهدویت دغدغه‌مند هستند. بنابراین خوب است بتوانیم ظرفیت عظیم دانشگاه را به‌سمت مهدویت و منجی‌گرایی سوق بدهیم و از این حیث، روند فعالیتی ما آسان بود؛ چراکه موضوعات مهدویت را در سامانه پایش بارگذاری کردیم و اگر دانشجو و استادی علاقه‌مند به فعالیت دراین حوزه باشد، می‌تواند پایان‌نامه یا مقاله‌هایی را در این حوزه بنویسد یا اگر ظرفیت مناسبی در ساخت کلیپ و انیمیشن در فضای مجازی دارد، در این مسیر فعالیت کند.»

وی با اشاره به اینکه تلاش دبیرخانه کشوری مهدویت، جهت‌دهی ظرفیت‌های عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به سمت عرصه مهدویت بود، گفت: «به‌طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در حوزه تهیه پادکست فعال است، کاری که دبیرخانه انجام داد، این بود که به فعالیت این تیم جهت داد که در حوزه مهدویت تولید‌محتوا کند. نتیجه این جهت‌دهی نیز راه‌اندازی رادیو انتظار بود که خلأ آن بسیار در کشور حس می‌شد.»

 موضوعات حوزه مهدویت با مسائل حال‌ حاضر کشور گره‌ خورده است

قیصریان با اشاره به استقبال دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای شرکت در برنامه‌های دبیرخانه مهدویت توضیح داد: «در بحث نشست‌ها و کرسی‌ها استقبال استادان و دانشجویان بسیار خوب بوده و تلاش کرده‌ایم موضوعاتی که در حوزه مهدویت مطرح می‌کنیم را به‌نوعی با موضوعات روز جامعه گره بزنیم. نگاه منجی‌گرایی و آخرالزمانی در تولیدات کمتر وجود دارد و باید بیشتر به آن پرداخته شود.»

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تامین منابع مالی پیشبرد فعالیت‌های دبیرخانه مهدویت گفت: «مزیت کار دبیرخانه کشوری مهدویت این است که نهاد و کار تشکیلاتی در دانشگاه راه‌اندازی نکرده‌ایم، یعنی همان نیروها و تشکیلات در دانشگاه برای فعالیت در این عرصه همراه شده‌اند. بودجه‌های فرهنگی مصوب در دانشگاه آزاد اسلامی را کمی به این سمت‌وسو سوق می‌دهیم؛ اما به این معنا نیست که بودجه‌ای مخصوص در سرفصل بودجه دانشگاه تحت‌عنوان بودجه دبیرخانه مهدویت وجود داشته ‌باشد. نکته دیگر آنکه تلاش می‌کنیم بیشترین بهره را از ظرفیت خیران در راستای رسیدن به اهداف‌مان ببریم.»

 راه‌اندازی پویش «یوسف‌زهرا» مصادف با نیمه‌شعبان

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش «یوسف‌زهرا» دبیرخانه کشوری مهدویت بیان کرد: «مصادف با نیمه‌شعبان، پویشی را تحت‌عنوان پویش «یوسف‌زهرا» راه‌اندازی کرده‌ایم که قرار است تمام واحدهای دانشگاه سراسر کشور تجمعی در روز نیمه‌شعبان در قم داشته باشند و مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا جمکران را پیاده بروند و خود خانواده دانشگاه سهمیه دارند که در این برنامه شرکت کنند. البته تصمیم داریم در این مسیر چند موکب بزنیم که خدمت‌رسانی کند.»

به گفته قیصریان، برای اینکه بار مالی سنگین و مضاعفی درخصوص فعالیت‌های دبیرخانه کشوری مهدویت به سازمان مرکزی دانشگاه تحمیل نشود، به‌دنبال این هستیم که خیران را پای کار آورده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

بیان مفاهیم حوزه مهدویت با زبان هنر، تاثیرگذاری بسیاری در جامعه دارد (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار