• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۴ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کارستان نماینده آسیایی ایران در نقل‌وانتقالات زمستانی

فولاد بهانه‌ای به نکونام نداد

گودرزی، عضو هیات‌مدیره: با حساب و کتاب بازیکن گرفتیم

از بازگشت نکونام به تیم‌مان رضایت کامل داریم. نتایج این تیم گواه بر ادعای ماست، ولی باید قبول کنیم که مشکل تیم ما از ابتدای فصل نبود بازیکن بود.

فولاد بهانه‌ای به نکونام نداد

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: نگرانی در‌مورد فولاد درست وقتی شروع شد که این تیم قهرمان جام حذفی شد و نامش به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از قرعه شانس بیرون آمد. تیمی که تزلزل مدیریتی داشت، پنجره‌اش بسته بود و مربیانش از رفتن دم می‌زدند. این نگرانی و عزل و نصب‌ها در فولاد طی یک نیم‌فصل به سرانجام رسید و با بازشدن پنجره نقل‌وانتقالاتی فولاد و بازگشت نکونام این‌طور به‌نظر رسید که این تیم مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد داشت. مشکل اما دقیقا همین‌جا بود.

 نیم‌فصلی به شیرینی عسل

سوال این بود که در نیم‌فصل مسابقات نکونام با کدام بازیکن می‌خواهد تیم فولاد را تجهیز کند؟ بازیکنان خوب همگی قرارداد داشتند و تیم فولاد برای جذب بازیکنان باید هزینه زیادی می‌کرد. با این حال اوضاع بر وفق مراد فولاد چرخید و مدیران بالا‌دست فولاد چراغ سبز را به گرشاسبی و دیگر اعضای هیات‌مدیره نشان دادند. همین هم باعث شد این تیم با پشت‌گرمی مدیران شرکت فولاد و حمایت دیگر باشگاه‌های ایرانی بتواند در نقل‌و‌انتقالات عملکرد خوبی به‌جا بگذارد. بدون‌شک جذب بازیکن در نیم‌فصل یکی از سخت‌ترین کارهاست، ولی فولاد نه‌تنها بازیکنان خوبی جذب کرد بلکه همکاری و حمایت دیگر باشگاه‌ها را به‌همراه داشت و تقریبا همه باشگاه‌ها با این تیم به‌عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا همکاری کردند. هر‌چند جیب پر‌پول فولادی‌ها هم مزید بر علت شد تا هیچ باشگاهی دست رد به سینه آنها نزند.

اسماعیل گودرزی، عضو هیات‌مدیره باشگاه فولاد در‌مورد عملکرد فولاد در لیگ قهرمانان آسیا به «فرهیختگان» می‌گوید: «چه از نظر جذب بازیکن و چه امکانات لجستیک به حمایت نیاز داشتیم. از این‌رو در نقل‌و‌انتقالات با وسواس زیادی فعالیت کردیم. برای جذب هر بازیکن برنامه‌ریزی داشتیم و هیچ اقدامی بدون‌حساب‌و‌کتاب انجام نشد. برخی بازیکنان در ابتدای فصل از تیم ما جدا شده بودند و برای جایگزین آنها به بازیکنانی نیاز داشتیم که به تیم کمک کنند. نمی‌توانستیم هر بازیکنی بگیریم، بلکه فقط بازیکنی باید به تیم ما می‌آمد که بتواند کمک کند. فکر می‌کنم خوب عمل کردیم و در بازی سوپرجام مشخص شد که نفرات خوبی جذب شدند و در ادامه می‌توانند به کادرفنی کمک کنند. برخی از این بازیکنان تجربه آسیایی دارند و بار تیم را بالا بردند. ما هم همین را می‌خواهیم. یکی از مشکلات تیم ما نبود بازیکنان مورد‌نیاز در برخی پست‌ها بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. ما در ابتدای فصل برخی نفرات خوب را از دست دادیم و به‌نوعی تیم‌مان خالی از بازیکن بود. در‌حال‌حاضر مجموعه موفقی هستیم و همه با هم اتحاد دارند.»

 نکونام رفت و برگشت

بزرگ‌ترین اشتباه مردان تصمیم‌گیرنده در باشگاه فولاد، دادن اجازه جدایی به جواد نکونام بود. اشتباهی که جبران‌ناپذیر شد و دوباره فولادی‌ها را مجبور کرد که با این مربی به توافق برسند. در این بین البته نکونام هرگز بیکار نبود و بارها و بارها برای بازگشت به فولاد تلاش کرد. از طرفی در مجموعه شرکت فولاد بودند نفراتی که خواهان بازگشت او بودند. در هیات‌مدیره هم او مخالفی نداشت. درنتیجه همه چیز به‌سمت و سویی رفت تا نکونام دوباره تیمش را پس بگیرد و به فولاد برگردد. بازگشت او برای سرخ‌پوشان اهوازی خوش‌یمن بود و بعد از گذشت کمتر از نیم‌فصل سوپر‌جام را برایشان به ارمغان آورد.

نکونام بر این باور است که در فوتبال ما ثبات وجود ندارد و این نقطه‌ضعف همه ماست. او حتی بخش عمده مشکلات فوتبال ما را نتیجه همین عدم‌ثبات می‌داند. نکونام البته اگر ابتدای فصل هم می‌آمد کاری از دستش بر‌نمی‌آمد؛ چراکه پنجره نقل‌و‌انتقالاتی باشگاه دیر باز شد و از دست او هم کاری برنمی‌آمد. در اصل مشکل فولاد نه‌فقط جدایی نکونام بلکه از آن مهم‌تر نداشتن بازیکن بود. گودرزی هم بر همین باور است. او در ادامه گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید می‌کند: «از بازگشت نکونام به تیم‌مان رضایت کامل داریم. نتایج این تیم گواه بر ادعای ماست، ولی باید قبول کنیم که مشکل تیم ما از ابتدای فصل نبود بازیکن بود. اگر این مشکل از ابتدا حل شده بود تا این حد آسیب نمی‌دیدیم.»

 فولاد به سوپرجام نیاز داشت

تیم فولاد که در فصل‌جاری از جنبه‌های بسیاری آسیب دید، برای احیای روحیه از دست رفته و همچنین ایجاد خودباوری در تیمش به قهرمانی سوپرجام نیاز داشت. این جام برای فولادی‌ها نه یک جام قهرمانی بلکه دلیلی برای ادامه راه و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا است. دیگر کسی حذف از مرحله گروهی را نمی‌پذیرد. این تیم نه‌تنها قهرمان جام حذفی ایران، بلکه قهرمان سوپرجام ایران است. روند قهرمانی‌های تیم پرسپولیس را متوقف کرده است، دیگر پنجره‌اش بسته نیست و همین حالا هم داعیه قهرمانی لیگ برتر فصل‌جاری را دارد. مشخص است که همه از فولاد عملکردی بهتر از آنچه فصل قبل در آسیا رخ داد، توقع دارند. حتی مدیران این باشگاه به حذف از مرحله اول گروهی راضی نمی‌شوند. اسماعیل گودرزی به ما می‌گوید: «بعد از تغییر و تحولات اخیر، سوپر‌جام اولین بازی رسمی ما بود. هم خوب بازی کردیم و هم نتیجه خوبی گرفتیم. این قهرمانی از نظر ‌انگیزشی برای تیم ما مثبت بود. نفرات جدید خوب بازی کردند به‌طوری که شرایط برای ما در این بازی عالی بود و امیدواریم تداوم داشته باشد. ما قرار است یک تیم باشیم و این اتحاد را از حالا در تیم احساس می‌کنم. ما از عملکرد تمام نفرات قبلی و جدید راضی هستیم. این بازیکنان باید در ترکیب جا بیفتند تا تیم از کمبود بازیکن راحت شود و بتواند در لیگ و آسیا نتیجه بگیرد. نگرانی ما فقط جذب بازیکنان خارجی بود که میسر نشد. با این حال شرایط خوب است و نفرات مورد‌نظر به ما اضافه شدند که عیار تیم را بالا می‌برند. تیم فولاد همیشه تیمی خوب بوده است و شک نکنید باز هم به روزهای اوج برمی‌گردد.»

 اهمیت سید یک برای فولاد

فولاد با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در سید یک این رقابت‌ها قرار می‌گیرد. این شرایط کار را برای فولاد راحت‌تر می‌کند؛ چراکه باید با حریفان راحت‌تری بازی کند و این راحتی آنها را به صعود از این مرحله نزدیک‌تر می‌کند. این شانس برای فولاد در نتیجه ندانم‌کاری آدم‌های تصمیم‌گیرنده در فوتبال ایران به‌وجود آمده است. با این حال فولادی‌ها چندان از این وضع خوشحال نیستند و ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه در سید یک قرار بگیرند استقلال و پرسپولیس را در این رقابت‌ها در کنار خود ببینند.

گودرزی با ابراز تاسف از به‌وجود آمدن چنین اتفاقی به «فرهیختگان» می‌گوید: «سیدبندی برای ما اهمیتی ندارد؛ چراکه از نظر ما، تیم آسان در این رقابت‌ها وجود ندارد و باید در همه بازی‌ها هر حریفی را سخت در‌نظر بگیریم. متاسفم که کار فوتبال ما به اینجا کشید، ولی در فوتبالی که در لیگ حرفه‌ای آن یک تیم زمین بازی ندارد و هر هفته در یک شهر بازی می‌کند بیش از این نمی‌توان توقع داشت. آیتم‌های لازم برای حرفه‌ای بودن مطابق با استاندارد‌های فیفا در لیگ اصلا رعایت نمی‌شود. اگر توان ندارند و نمی‌توانند تیمداری کنند نباید وارد رقابت‌ها شوند؛ چراکه به این شکل کلیت فوتبال لطمه می‌خورد. آن افرادی که مسئولیت برعهده می‌گیرند باید بتوانند از دانش و تجربه استفاده کنند و بهترین‌ها را به‌کار بگیرند تا مشکلات اینچنینی به وجود نیاید. ایجاد ساختار حرفه‌ای سخت نیست، ولی تغییرات مداوم مدیریت اجازه نداد حرفه‌ای شوند. مدام افراد غیرمرتبط مسئولیت گرفتند، آمدند و رفتند و با هر بدبختی بود تیم را نگه داشتند و به مشکلات توجه نکردند، در‌نتیجه الان به مشکل خوردیم. خودمان را گول نزنیم. اگر تیم‌هایی از عربستان و ژاپن هم با فیلترهای کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه می‌شوند مشکلاتشان اصلا به وسعت مشکلات ما نیست. بیشتر بحث بدهی این تیم‌هاست که برایشان دردسرساز شده است، اما ایرادات ما اساسی است و دیگر زمان آن است تا برطرف شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک