• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۴ - ۰۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «سردر» این هفته از دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر بخوانید

درآمد غیر شهریه ای؛ بیش از ۵ میلیارد تومان

سال1368 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر بنا شد تا جوانان منطقه بتوانند در این واحد دانشگاهی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی تکمیل کنند. در گذر از این سال‌ها 24هزار و 674 فارغ‌التحصیل حاصل تلاش این واحد بوده است. این دانشگاه در سال گذشته توانسته 5میلیارد و 500میلیون تومان از راه‌های غیرشهریه‌ای کسب درآمد کند و در حوزه فرهنگی نیز رتبه پنجم کشوری را درخصوص کارنامه فرهنگی به دست آورده است.

درآمد غیر شهریه ای؛ بیش از ۵ میلیارد تومان

 راضیه فلاح، خبرنگار: در «سردر» این هفته به یکی از بندرهای جنوبی کشور می‌رویم؛ مسافت هزار و 692کیلومتر را در یک‌ساعت‌وخرده‌ای با هواپیما طی کردیم و به فرودگاه بندرماهشهر می‌رسیم. این بندر از مهم‌ترین پایگاه‌های پتروشیمی در ایران است؛ بندری که تاریخ آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد ولی از زمان صفویه تا زمان احداث راه‌آهن سراسری، توسط دولت‌های وقت گرفتار نوعی بی‌توجهی می‌شود. بعد از تاسیس این مسیر ریلی، بندرماهشهر دوباره جان تازه‌ای می‌گیرد و پس از کشف ذخایر نفتی در آن، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تهران را با کاپشن و لباس گرم ترک می‌کنیم و با یک هوای بهاری 20درجه سانتیگراد بالای صفر شگفت‌زده می‌شویم. هوای بهاری و بوی نم خلیج‌فارس‌انگیزه‌ای است تا گشتی در شهر بزنیم. ابتدای سفر را با زیارت سیدصالح در خیابان مطهری آغاز می‌کنیم و پس از آن به قدمگاه امیرالمومنین در بلوار امام‌خمینی می‌رویم. سال1368 در شمال این بلوار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر بنا شد تا جوانان منطقه بتوانند در این واحد دانشگاهی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی تکمیل کنند. در گذر از این سال‌ها 24هزار و 674 فارغ‌التحصیل حاصل تلاش این واحد بوده است. این دانشگاه در سال گذشته توانسته 5میلیارد و 500میلیون تومان از راه‌های غیرشهریه‌ای کسب درآمد کند و در حوزه فرهنگی نیز رتبه پنجم کشوری را درخصوص کارنامه فرهنگی به دست آورده است. از دیگر اقدامات مثبت واحد بندرماهشهر می‌توان به ارائه 500مقاله بین‌المللی و 200پایان‌نامه در طرح پایش اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر:
درآمد غیرشهریه‌ای واحد ماهشهر به بیش از 5 میلیارد رسید

پژمان شعبانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر، رشته‌های مهندسی برق، معماری، فناوری اطلاعات، عمران، کامپیوتر، شیمی و مکانیک در زیرمجموعه ریاضی و در زیرمجموعه علوم‌انسانی جغرافیا و حسابداری و در رشته‌های علوم‌پایه رشته‌های شیمی و ریاضی تدریس می‌شود.» او درخصوص عملکرد واحد ماهشهر در طرح پویش نیز صحبت به میان آورد و عنوان کرد: «برخی اساتید دانشگاه، شرکت‌های خصوصی به ثبت رسانده‌اند که این شرکت‌ها درحال فعالیت به‌صورت پیمانی با مراکز پتروشیمی هستند. بنابراین دانشجویان به‌عنوان کارآموز و کارورز در این شرکت‌ها شروع به فعالیت کردند و درحال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر توانسته درقالب طرح پویش 9دانشجوی مقطع کارشناسی را به‌عنوان کارآموز در 2شرکت خصوصی بورسیه کند.»

  امضای تفاهمنامه همکاری با 6 شرکت پتروشیمی

شعبانی درخصوص اقدامات انجام‌شده این واحد دانشگاهی در طرح پایش گفت: «از آنجایی که شهر ماهشهر با داشتن 22مرکز پتروشیمی در منطقه اقتصادی ویژه پتروشیمی فعالیت دارد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشر نیز بر آن شد تا با احصای نیاز منطقه، برای طرح پایش در برنامه علمی پتروشیمی حرکت خود را آغاز کند. پس از آن با 6شرکت پتروشیمی و سازمان ویژه اقتصادی تفاهمنامه امضا شد و اساتید دانشگاه با این مراکز ارتباط گرفتند و به پیدا کردن سرفصل‌های ویژه و مشکلات این صنعت پرداختند. درحال حاضر دانشگاه به جمع‌بندی برای حل این مسائل رسیده است تا دانشجویان در پژوهش‌های خود آنها را انجام دهند که حدود 200پایان‌نامه در مقطع دکتری و کارشناسی‌ارشد در این طرح به ثبت رسیده است.» او در ادامه افزود: «با توجه به پیشرفت پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد، بر آن شدیم تا درون خود دانشگاه یک مرکز رشد تاسیس کنیم. پس از آن، به‌صورت اقماری با مرکز رشد اهواز درحال فعالیت هستیم و توانستیم 4هسته فناور در زمینه صنعت پتروشیمی مانند حلال‌های صنعتی خاص پتروشیمی و تولید کاتالیزهای خاص این صنعت به ثبت برسانیم که این تعداد قطعا بیشتر هم خواهد شد.» او درخصوص تعداد مراکز تحقیقاتی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر گفت: «در این واحد دانشگاهی 4مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه پتروشیمی وجود دارد که با رشته کامپیوتر آغاز به‌کار کرده و سپس به‌سمت شیمی و رشته‌های وابسته به پتروشیمی تغییر مسیر دادند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر درخصوص مدارس سمای واحد ماهشهر اظهار کرد: «از سه‌سال گذشته با کمک اساتید و کارکنان دانشگاه چهار مدرسه سما با عملکرد خوب و شاخص در شهر با جمعیت 1100دانش‌آموز تاسیس شد که 70درصد دانش‌آموزان آن دختر و 30درصد مابقی آن پسر هستند. همچنین در این مدارس کامپیوتر، صنایع شیمیایی و برق تدریس می‌شود.»

  آغاز به‌کار هنرستان دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده

شعبانی درخصوص عملکرد مدارس سمای واحد ماهشهر ادامه داد: «این مدارس به‌علت آنکه فضای مناسب‌تری برای آموزش موارد آزمایشگاهی به دانش‌آموزان داشته باشد، در خوابگاه‌هایی بلااستفاده تاسیس شد تا سرویس‌دهی مناسب‌تری برای دانش‌آموزان داشته باشیم. همچنین در نظر داریم در سال آینده یک هنرستان فنی‌و حرفه‌ای هم تاسیس کنیم تا بتوانیم پاسخگوی علاقه‌مندی مردم شهر به تحصیل در این واحدها باشیم.» او درخصوص اقدامات دانشکده مهارتی این واحد دانشگاهی عنوان کرد: «در این واحد دانشگاهی یک دانشکده مهارتی راه‌اندازی شده که 11رشته در مقطع کاردانی پیوسته در رشته‌های برق، کامپیوتر و شیمی در آن تدریس می‌شود که برخی رشته‌ها مانند گرافیک و عمران هم در دانشکده وجود دارد اما درحال حاضر دانشجویی برای این رشته‌ها نداریم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر درخصوص چگونگی انجام ماموریت منطقه‌ای در این واحد دانشگاهی گفت: «ماموریت منطقه‌ای دانشگاه واحد ماهشهر روی صنعت پتروشیمی و برنامه علمی صنایع پتروشیمی بنا شده که برای انجام آن، چندین تفاهمنامه بین دانشگاه و کارگروه‌های صنعتی به امضا رسیده است.» شعبانی درخصوص درآمدهای اقتصادی غیرشهریه‌ای این دانشگاه عنوان کرد: «واحد ماهشهر در سال1400 حدود 5میلیارد و 500میلیون تومان درآمد داشته که بخشی از مدارس سما، بخشی از انجام پروژه‌ها و بخش دیگری از برگزاری دوره‌های مختلف و باقی هم از طریق اجاره ساختمان‌ها بوده است.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر خبر داد

ارائه 500 مقاله بین‌المللی توسط واحد ماهشهر

بیژن قنواتی، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر درخصوص اقدامات انجام‌شده برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گفت: «از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم می‌توان از پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز رشد، طبقه‌بندی اساتید براساس تخصص در گروه‌های پژوهشی برای تولید دانش فنی مواد، برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه درقالب ایده‌شو و استارتاپ و داوری ایده‌های داده شده و سپس ارسال آن به استان خوزستان برای عرصه رویداد گام دوم، معرفی اساتید فناور مراکز رشد و حمایت از آنها برای تولید محصولات دانش‌بنیان مانند تولید آب از انرژی خورشید، اینترنت اشیا و تولید دانش فنی شوینده‌های نانو توسط اساتید فناور این واحد دانشگاهی نام برد.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر درخصوص مراکز رشد این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «دانشگاه واحد ماهشهر به‌تازگی به‌صورت اقماری از دانشگاه اهواز صاحب یک مرکز رشد شده که درحال جذب شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر مطرح کرد

راه‌اندازی «رادیو دانشگاه»

علیرضا عظیمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر ماهشهر در توضیح جزئیات کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: «سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی برای ارزیابی دقیق فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی واحدهای مختلف، پنج قطب اثرگذار به‌عنوان معیار برای صدور کارنامه فرهنگی مشخص کرده و در زمینه‌های مختلف هم، اثربخشی اقدامات دانشگاه برای این قطب‌ها را بررسی می‌کنند.» او در ادامه با اشاره به کسب رتبه پنجم در انجام کارنامه فرهنگی در سطح کشور افزود: «یک تعداد قطب اثرگذار به‌عنوان معیار برای این ارزیابی‌ها مشخص شده است؛ در این تعریف، اولین قطب خانواده قرار گرفته که میزان فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها با خانواده دانشجو، خانواده اساتید و خانواده کارکنان در تعداد برگزاری کارگاه‌های آموزشی بررسی می‌شود. قطب دیگر اساتید هستند که با توجه به توانمندسازی آنها در دوره‌های دانش‌افزایی و ضیافت اندیشه بررسی می‌شود.»

عظیمی در ادامه عنوان کرد: «از دیگر قطب‌های تاثیرگذار در کارنامه فرهنگی فعالیت‌های دانشجومحور است که واحد بندرماهشهر عملکرد خوبی در این زمینه داشته است. کانون‌های دانشجویی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی و میزان فعالیت اجراشده توسط آنها معیار برای اندازه‌گیری می‌شود. فعالیت فضای مجازی و رسانه‌ها قطب دیگر این کارنامه‌ها تعریف شده است. » معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر با بیان تاثیرگذاری قطب شهرستان در کارنامه فرهنگی ادامه داد: «آخرین قطب تاثیرگذار فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در برنامه‌های زیست‌بومی و محلی شهرستان است که آن را قطب شهرستان هم می‌نامند. به‌عبارت دیگر، چگونگی تعامل دانشگاه با مردم و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مانند حوزه‌ها و مساجد در حل برخی مشکلات شهرستان‌ها مانند مشکلات فرقه‌های نوظهور که از خارج کشور حمایت می‌شوند، ازدواج سفید، طلاق، اعتیاد و مشکلات کولبری یا مانند خوزستان که دارای مشکلات امنیتی مانند قاچاق و خریدوفروش اسلحه اهمیت دارد. واحد ماهشهر در این زمینه با تاسیس یک هیات مذهبی به‌نام شهدای گمنام تمام برنامه‌های مسجدمحور را بدون دریافت بودجه‌ای از دانشگاه انجام داده است.او درخصوص فعالیت‌های کانون‌های این واحد دانشگاهی گفت: «بخش دیگر برنامه‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی درقالب کانون‌ها انجام می‌گیرد. با آنکه رشته ادبیات در دانشگاه تدریس نمی‌شود اما کانون شعر و ادب دانشگاه واحد ماهشهر یکی از کانون‌های برتر دانشگاه است و سه تن از دانشجویان عضو در این کانون توانستند به مرحله کشوری در زمینه شعر و ادب وارد شوند. کانون هلال‌احمر نیز در ایام شیوع کرونا اقدامات مثبتی به‌خصوص در مناطق روستایی شهرستان داشته است. همچنین کانون تئاتر و هنرهای تجسمی، کانون محیط‌زیست، کانون مهدویت، کانون خیریه فطوت، کانون معرفت رضوی که درحال عضوگیری است و تشکل سیاسی آزاداندیشان از دیگر کانون‌های فعال دانشگاه هستند.»

عظیمی درخصوص تعداد نشریات فعال این واحد عنوان کرد: «این دانشگاه 4نشریه به نام‌های صنفی عصرنو، نشریه تاریخی گذر زمان، نشریه ادبی گلشن برای کانون شعر و ادب و نشریه پایشگران محیط‌زیست متصل به کانون محیط‌زیست فعالیت دارند. همچنین مدارس سما نیز یک نشریه فعال دارد.» او درخصوص فعالیت معاونت فرهنگی واحد ماهشهر در فضای مجازی گفت: «به‌علت شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و همچنین نبود بودجه کافی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بیشتر به‌سمت فضای مجازی سوق پیدا کردیم و در پلتفرم روبیکا یک کانال مستقل تشکیل دادیم و توانستیم رادیوفرهنگ دانشگاه را به‌صورت آفلاین راه‌اندازی کردیم و در حوزه مشاوره و روان‌شناسی، مذهبی، ورزشی و اخبار دانشگاه در کانال بارگذاری می‌شود.»

ویژگی‌های شاخص واحد ماهشهر در یک نگاه

5 میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای

واحد ماهشهر در سال 1400 حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است است. 4 میلیارد تومان آن از مدارس سما، یک میلیارد از انجام پروژه‌های انجام شده، 200 میلیون تومان از برگزاری دوره‌های مختلف و باقی هم از طریق اجاره ساختمان‌ها بوده است.

4 مرکز تحقیقاتی در حوزه پتروشیمی

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر 4 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه پتروشیمی وجود دارد که با رشته‌ کامپیوتر آغاز به کار کردند و سپس به سمت شیمی و رشته‌های وابسته به پتروشیمی تغییر مسیر دادند.

ماموریت در حوزه پتروشیمی

ماموریت منطقه‌ای دانشگاه واحد ماهشهر در صنعت پتروشیمی است؛ برنامه علمی این دانشگاه نیز در همین حوزه بنا شده و برای انجام آن چندین تفاهمنامه بین دانشگاه و کارگروه‌های صنعتی به امضا رسیده است.

دانشکده مهارتی در 11 رشته

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر یک دانشکده مهارتی وجود دارد که در این دانشکده 11 رشته در مقطع کاردانی پیوسته در رشته‌های برق، کامپیوتر و شیمی تدریس می‌شود که البته برخی رشته‌ها مانند گرافیک و عمران هستند.

حضور 9 دانشجو در صنعت پتروشیمی

برخی از اساتید دانشگاه شرکت‌های خصوصی به ثبت رسانده‌اند که درحال فعالیت به‌صورت پیمانی با مراکز پتروشیمی هستند. واحد ماهشهر توانسته 9 دانشجو مقطع کارشناسی را در طرح پویش به‌عنوان کارآموز در این شرکت‌ها بورسیه کند.

4 مدرسه با 1100 دانش‌آموز

چهار مدرسه سما با جمعیت 1100 دانش‌آموز تاسیس شده است که 70 درصد دانش‌آموزان آن دختر و 30 درصد مابقی آن پسر هستند. در این مدارس کامپیوتر، صنایع شیمیایی و برق تدریس می‌شود.

واحد ماهشهر به روایت آمار

106عضو هیات‌علمی تمام‌وقت

82رشته دانشگاهی در تمام مقاطع

24674فارغ‌التحصیل در تمام مقاطع

25مقاله بین‌المللی در یک سال

18مقاله پژوهشی و همایشی در یک سال

22 عنوان کتاب از ابتدای تاسیس

30هکتار مساحت دانشگاه

200پایان‌نامه در طرح پایش

  عکس نوشت

  مرحله نخست از دومین رویداد ملی رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی با حضور تیم‌هایی از واحدهای ماهشهر، امیدیه، بهبهان، رامهرمز و ایذه به مدت سه روز در دانشگاه آزاد واحد ماهشهر برگزار شد

 تفاهمنامه پژوهشی میان شرکت بین‌المللی صنایع شیمیایی پرشیانشل و دانشگاه آزاد  واحد ماهشهر به امضا رسید

   توزیع اقلام بهداشتی در قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد  واحد ماهشهر به‌منظور مقابله با بیماری کرونا

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین