• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۱ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تحول‌خواهی در راستای اعتلای جمهوری اسلامی مقدس است

اصولا آنچه برای ما اصیل است و رهبری هم در سخنرانی دوسال پیش خود به‌مناسبت رحلت‌ امام(ره) مطرح کردند؛ همین بحث تحول‌خواهی بود و آنجا ایشان، بزرگ‌ترین تحول‌خواه را امام(ره) معرفی کردند. یکی از عوامل تقدس نظام نیز همین بعد آرمانخواهی و تحول‌خواهی است.

زینب مهدوی، مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر: با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، تجربه برخی روش‌ها و دیدن نتایج برخی سازوکار‌ها، تحول‌خواهی برایمان نه یک امر مهم بلکه یک امر ضروری است. اتصاف به صفت تحول‌خواهی، یکی از علل قرارگرفتن در مسیر دستیابی و افزایش کارآمدی است. اساسا کاهش کارآمدی، بیماری گریز‌ناپذیر هر نظام سیاسی است و نظام‌های موفق نظام‌هایی هستند که همواره با ارائه راهکارهای عملی و نظری، سعی در علاج این بیماری دارند و این مهم جز با تسری خصیصه تحول‌خواهی در رئوس مختلف نظام میسر نیست.

اصولا آنچه برای ما اصیل است و رهبری هم در سخنرانی دوسال پیش خود به‌مناسبت رحلت‌ امام(ره) مطرح کردند؛ همین بحث تحول‌خواهی بود و آنجا ایشان، بزرگ‌ترین تحول‌خواه را امام(ره) معرفی کردند. یکی از عوامل تقدس نظام نیز همین بعد آرمانخواهی و تحول‌خواهی است.

جمهوری اسلامی به‌معنای پراگماتیسم و آنچه درحال حاضر دارد اتفاق می‌افتد باید به سمت انقلاب اسلامی و آنچه باید باشد، حرکت کند و به‌طور مداوم، منطبق با آرمان‌های انقلاب اسلامی خود را به‌روز کند. اساسا در فلسفه اسلامی، مفهوم تقدس، با مفهوم رشد گره خورده است؛ به این معنا که هر آنچه مقدس است، علاوه‌بر اینکه مبنایش مقدس است، هر لحظه به سمت‌وسوی رشد و بهبود شرایط حرکت می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانیم بگوییم نظام ما مقدس است، علاوه‌بر اینکه بگوییم از نقطه مقدسی شروع شده، باید بتوانیم بگوییم به سمت مقدسی هم درحال حرکت است. حال انقلاب اسلامی یک تعداد کلیدواژه دارد، مانند استقلال، آزادی، رفاه، عدالت و کلیدواژه‌های دیگر و باید درصدد عینیت بخشیدن و در مسیر تلاش برای احقاق همه آنها بربیاییم و اگر یکی از آنها را نادیده بگیریم درواقع اصل انقلاب و آرمان انقلاب را شهید کرده‌ایم. علاوه‌بر این یکی‌دیگر از عوامل تقدس سیستم، که یکی‌دیگر از ویژگی‌های نظام اسلامی و نظام مردم‌سالار است؛ تحول هوشمند و تنقیح قوانین با توجه به مردم است. به آن معنا که سیستم باید تصمیمات خود را با مردم در میان بگذارد و با توجه به واکنش مردم آنها را اصلاح کند. حال این اصلاح‌گری یا با توجه به عموم مردم است یا توسط مردم و در سطوح مختلف استفاده از نظر اقشار نخبگانی، یعنی حاکمیت سازوکاری را ایجاد کند که مردم بر رفتار دولت و دیگر ارکان نظام نظارت کنند و بستر پرسشگری و پاسخگویی عمومی مسئولان را ایجاد کنند و اصلاحاتی که مردم و اقشار نخبگانی می‌گویند را بپذیرد و درمقابل تغییر مقاومت نکند و به اصطلاح در تله تحول‌خواهی نیفتد.

همان‌طور که گفتیم سیستم کارآمد هر لحظه خودش را نو به نو می‌کند. به اهداف و ارزش‌هایش وفادار است اما تحول‌گراست. مدام فرآیند پوست‌اندازی را تکرار می‌کند، قبل از اینکه پوسته قبلی سیاه شود. با این حال در هر جامعه‌ای نیروهایی حافظ وضع موجود هستند که همان تله تحول‌خواهی است.

رهبری در ادامه سخنرانی خود که پیش‌تر ذکر شد، در بحث تحول‌خواهی یک قیدی را قرار دادند و صحبت از تحول‌خواهی با مبنا به میان آوردند. از این‌رو تحول‌خواهی‌ای مقدس است که در راستای اعتلای نظام در رسیدن به مبانی انقلاب باشد؛ برای اینکه یک نقشه راهی را ترسیم کنیم و ببینیم در هر لحظه در کجای مسیر قرار داریم. لذا در این میان از افرادی صحبت می‌کنند که با عنوان فسیل‌های انقلاب از آنها تعبیر می‌کنند. درواقع آنها افرادی هستند که ابتدای انقلاب علیه فسیل‌هایی برخاستند که حالا خودشان مسیر را گم کردند و به همان فسیل‌ها تبدیل شدند و غالبا همان افراد بی‌مبنا ما را در تله تحول‌خواهی می‌اندازند. بنابراین این تغییرات لزوم تحول‌خواهی با مبنا را برای ما روشن می‌کند؛ چراکه اساسا نوع نگرش بی‌مبنا نسبت به مسائل و عوض‌شدن لحظه‌ای اهداف برای افراد، آنها را دچار سردرگمی می‌کند و آنها را تبدیل به عناصری می‌کند که در جامعه به ضدخودشان تبدیل می‌شوند.

لذا در عدالتخواهی، در تحول‌خواهی و به‌این نحو در جنبش دانشجویی و در صنوف دیگر نیز باید به مبانی اسلامی و اصیل انقلاب توجه کنیم تا در ادامه مسیر به ضد‌خودمان تبدیل نشویم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار