• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۱ - ۰۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به تازه‌ترین اثر سینمایی رضا میرکریمی

نگهبان شب، آرام و منطقی

میرکریمی در نگهبان شب به قصه تحول انسان‌ها می‌پردازد و با نشان دادن شخصیت منفعل و بله‌قربان‌گوی رسول روند تحول این شخصیت را به‌نمایش می‌گذارد که طی اتفاقات مختلف پیش می‌رود.

مریم رحمانی: نگهبان شب جدیدترین اثر رضا میرکریمی در مقام کارگردان و تهیه‌کننده سعی دارد در فضایی آرام روایت تغییر یک انسان را از شخصیتی منفعل به فردی موثر نشان ‌دهد.

این فیلم روز ششم جشنواره فیلم فجر روی پرده نقره‌ای سینمای برج میلاد برای اصحاب رسانه به‌نمایش درآمد. فیلمی شلوغ به‌لحاظ شخصیت و چیدمان صحنه اما دارای ریتمی آرام همچون سایر آثار میرکریمی.

خط داستانی روایت‌کننده زندگی پسری است به نام رسول که نقش آن را تورج الوند به درست‌ترین شکل ممکن بازی کرده است. پسری کرمانی که برای پیدا کردن کار به تهران می‌آید و این درواقع شروع یک تغییر در زندگی اوست.

در روایت داستان نگهبان شب باید بگوییم مانند دیگر فیلم‌های میرکریمی اتفاق خاص و هیجان‌انگیزی مخاطب را غافلگیر نمی‌کند و کارگردان آگاهانه نمی‌خواهد به بیننده رودست بزند، بلکه قصد دارد کم‌کم مفاهیم موردنظرش را بازگو کند و به‌این‌ترتیب باز کردن گره‌ها توسط مخاطب انجام شود، این نه‌تنها نقطه‌ضعف فیلم محسوب نمی‌شود، بلکه ساختاری منطقی به کار می‌دهد.

تیم بازیگری از نقاط قوت این اثر است. کارگردان از ستاره‌های سینما استفاده نکرده اما هماهنگی بین نقش اول زن و مرد داستان باعث خروجی مطلوب اثر شده است. لاله مرزبان در نقش نسیبه، دختر کم‌شنوای فیلم با گریم و طراحی لباسی دقیق و مناسب توانسته احساسات مخاطب را درگیر و او را با خود همراه کند. مرزبان کم‌شنوایی را درست نشان می‌دهد و از این بابت نقصی در بازی او دیده نمی‌شود، حتی احتمال نامزد شدنش در بخش جوایز هم می‌رود. نقش دایی که علی‌اکبر اصانلو آن را بازی کرده هم برای دریافت سیمرغ امکان نامزد شدن دارد؛ چراکه او به‌دور از بزرگ‌نمایی و کلیشه‌ دانای کل قصه‌ها توانسته نقش راهنما را برای رسول بازی کند. علی‌رغم بازی خوب بازیگران گمنام، بازیگران چهره فیلم همچون محسن کیایی جلوه‌گری خاصی ندارند. او بازی جدیدی را رو نمی‌کند و در نقش مهندس مثل همیشه ظاهر شده است و یک تیپ تکراری از خود به‌نمایش می‌گذارد.

میرکریمی در نگهبان شب به قصه تحول انسان‌ها می‌پردازد و با نشان دادن شخصیت منفعل و بله‌قربان‌گوی رسول روند تحول این شخصیت را به‌نمایش می‌گذارد که طی اتفاقات مختلف پیش می‌رود.

نگهبان شب در پرداختن به مسائل سیاسی، اشاراتی به لابی‌گری‌ها در انتخابات می‌کند که در حد کنایه است و در کل کمک چندانی به خلق موقعیت در داستان نمی‌کند.

این فیلم شاید نتوانسته باشد نفس‌ها را در سینه حبس کند یا چشم‌های مخاطب را گرد کند ولی اثری قابل‌تامل است که بیننده را با خود همراه می‌کند و در عین داشتن ریتمی آرام حس کسالت به او نمی‌دهد.

میرکریمی کارگردان کهنه‌کاری که آثاری مثل «یک حبه قند»، «قصر شیرین» و... را در کارنامه خود دارد، در تازه‌ترین اثرش نشان می‌دهد همچنان می‌توان بدون ایجاد گره‌های بزرگ و صرفا پرداختن به مسائل جزئی اما دقیق حول محور خانواده و جامعه بیننده را روی صندلی نشاند و بعد از پایان فیلم حس شیرین تماشای لحظه‌های شریف انسانی در قاب پرده سینما را به کام تماشاگر ریخت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار