• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۰ - ۰۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد واحد قم:

450 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و درحال داوری است

در دانشگاه‌ها یک‌سری قطب‌های تاثیرگذار داریم که یکی از مهم‌ترین این قطب‌ها، کانون‌های فرهنگی و دانشجویی هستند. از آنجایی که نگاه ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان این است که کار به دانشجو سپرده شود و این به معنای کاهش تصدی گری معاونت فرهنگی است، یعنی با سپردن کار فرهنگی به دانشجو، وظیفه نظارت و ارزیابی را برعهده داشته باشیم و این موضوع، نقش ویژه کانون ها را نشان می دهد.

450 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و درحال داوری است

محمدعلی کفایی‌فر، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره سراسری رشد در ارتقای فعالیت‌هایی کانون‌های فرهنگی-دانشجویی بیان کرد: «در دانشگاه‌ها یک‌سری قطب‌های تاثیرگذار داریم که یکی از مهم‌ترین این قطب‌ها، کانون‌های فرهنگی و دانشجویی هستند. از آنجایی که نگاه ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان این است که کار به دانشجو سپرده شود و این به معنای کاهش تصدی‌گری معاونت فرهنگی است، یعنی با سپردن کار فرهنگی به دانشجو، وظیفه نظارت و ارزیابی را برعهده داشته باشیم و این موضوع، نقش ویژه کانون‌ها را نشان می‌دهد.»  وی ادامه داد: «برای مشارکت کانون‌های فرهنگی و دانشجویی در کارهای فرهنگی، دو راه پیش‌رو داریم؛ یکی بخش‌های روتین دانشگاهی است، کارهایی که خود دانشجویان به دانشگاه پیشنهاد می‌دهند و ما از آنها در قالب برنامه‌های مصوب شورای فرهنگی از آن ‌فعالیت‌های کانون‌ها استفاده می‌کنیم که همیشه وجود داشته و تاثیرگذار است. دسته دوم، اقداماتی است که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان جشنواره و رویدادهایی تصویب می‌شود که موجب رشد و شکوفایی کانون‌های فرهنگی و دانشجویی شده‌ و این دسته اقدامات موجب شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشجویی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.»  معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: «این جشنواره ویژه کانون‌هاست، یعنی کانون‌های فرهنگی و دانشجویی به‌صورت جمعی دست به تولید محتوا در زمینه‌های مختلف می‌زنند که نه‌تنها کار گروهی را تقویت می‌کند، بلکه ظرفیت‌های گروهی دانشجویان را در قالب کانون فرهنگی و دانشجویی نشان می‌دهد. از طرف دیگر باعث بروز روحیه و توانایی اجتماعی فردی دانشجویان می‌شود.»  کفایی‌فر درخصوص تعداد آثار ارسالی کانون‌های فرهنگی و دانشجویی این استان به دبیرخانه جشنواره گفت: «تاکنون حدود 450 اثر به دبیرخانه جشنواره از سوی کانون‌های فرهنگی و دانشجویی رسیده که درحال داوری است. از آنجایی که استان قم، تک واحد است و مرحله رقابتی بین واحدها وجود ندارد، صرفا یک رقابت استانی داریم که چون تک واحد است، زمان بیشتری یعنی تا اسفندماه برای داوری آثار در اختیار داریم.»

وی با اشاره به ارزیابی کمیت و کیفیت آثار در دومین دوره جشنواره سراسری رشد نسبت به سال گذشته عنوان کرد: «از کمیت می‌توانیم به کیفیت برسیم؛ در دوره گذشته صرفا 5 اثر به جشنواره سراسری رشد ارسال شده ‌بود، اما در دومین دوره این رویداد، شاهد رشد 400 برابری بودیم و از 5 کار به 450 اثر در جشنواره سراسری رشد رسیدیم که قطعا هم از لحاظ کیفیت به درجه بالاتری رسیدیم. دوره گذشته کمیت و کیفیت کار پایین بود، اما امسال در کنار هر کانون، یک استاد راهنما قرار دادیم که بتواند دانشجویان را در زمینه‌های مختلف همراهی کند که این اقدام موجب افزایش کیفیت آثار شد.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان کرد: «رقابت موجب‌ انگیزه می‌شود و چون جشنواره سراسری رشد نیز، یک رویداد رقابتی میان کانون‌های فرهنگی و دانشجویی است، به نوبه خود‌ انگیزه فعالیت را در دانشجویان بالا می‌برد و کانون‌ها تلاش می‌کنند که آثارشان را ارتقا داده و به بالاترین درجه از کیفیت برسانند. گاهی وقت‌ها حتی جشنواره‌ها می‌تواند جرقه‌ای برای ورود دانشجویان به حوزه صنعت و بازار کار باشد و حتی می‌توانیم تولیدات و توانایی دانشجویان را در حوزه صنعت به کار بگیریم. معتقدم برگزاری این جشنواره‌های فرهنگی بستر خوبی برای شناخت ظرفیت‌های دانشجویی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار