• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۹ - ۰۰:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی لطیفی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فرهاد برای برتری مقابل پیکان 2 دلیل دارد

پرسپولیس فرصت‌سوزی کرد، نکو با سبک کی‌روش قهرمان شد

فوتبالی که فولاد با نکونام ارائه می‌دهد، همان سبکی هست که کی‌روش در تیم ملی ارائه می‌داد و سبک نکونام به سبک مربی پرتغالی بسیار نزدیک است.

پرسپولیس فرصت‌سوزی کرد، نکو با سبک کی‌روش قهرمان شد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی «فرهیختگان» درخصوص برتری فولاد مقابل پرسپولیس در دیدار سوپرجام اظهار داشت: «فوتبالی که فولاد با نکونام ارائه می‌دهد، همان سبکی هست که کی‌روش در تیم ملی ارائه می‌داد و سبک نکونام به سبک مربی پرتغالی بسیار نزدیک است؛ چراکه شروع مربیگری و پایه‌های مربیگری جواد نکونام همراه با کی‌روش بود و به همین دلیل او تحت‌تاثیر این مربی بزرگ قرار گرفته و کارهایی که در ساختار دفاعی انجام می‌دهد و یاد گرفته و امروز در آنها تخصص پیدا کرده، همه به‌خاطر همین علت است، تا جایی که می‌بینیم تیم‌های جواد نکونام کم گل می‌خورند.»

وی ادامه داد: «خیلی از مربیان این‌گونه کار می‌کنند. مربیانی مانند گواردیولا، مورینیو یا همین کی‌روش صاحب سبک هستند و ضمن ارائه فوتبال مالکانه، حفظ توپ را هم در دستورکار قرار داده و روی ضدحملات و ضربات ایستگاهی برنامه دارند و نکونام نیز از کی‌روش این مسائل را خوب یاد گرفته است. آنها در زمین خود خوب جمع می‌شوند و به‌طرز مطلوبی ضدحمله می‌زنند، همان‌طور که در چند مورد در دیدار مقابل پرسپولیس توانستند کار این تیم را سخت کنند.»

 لطیفی تاکید کرد: «پرسپولیس هم به‌خوبی در این دیدار ظاهر شد و به‌نظر من موقعیت‌سوزی کرد. اگر توپ مهدی‌ عبدی در دقایق پایانی گل می‌شد، چه‌بسا این تیم می‌توانست برنده باشد، اما درمجموع یک بازی تاکتیکی را از دو تیم شاهد بودیم، هرچند این بازی برای نکونام و فولاد مهم‌تر بود؛ چراکه بعد از اینکه نکونام جایگزین ویسی شد، فولاد آن‌طور که باید در لیگ برتر خوب نتیجه نگرفت، اما بعد از قهرمانی جام حذفی، آنها حالا با قهرمانی در سوپرجام به یک شخصیت جدید دست پیدا کرده‌اند که در کمتر از یک سال به دو قهرمانی رسیده و حالا در ادامه رقابت‌های لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا می‌توانند با یک روحیه و اعتمادبه‌نفس بالا به میدان بروند، ضمن اینکه این تیم در نیم‌فصل بازیکنان خوبی هم گرفته و در امر یارگیری موفق بوده است.»

پیشکسوت فوتبال ایران یادآور شد: «پرسپولیس هم در میدان بازی خوبی انجام داد، آنها همچنان طبق روال گذشته و در سال‌هایی که برانکو سرمربی این تیم بود، به همان سبک و سیاق به کار ادامه می‌دهند. این درحالی است که بعد از برانکو، گابریل کالدرون ادامه‌دهنده خوبی برای راه سرمربی کروات بود و بعد هم یحیی گل‌محمدی به بهترین شکل این مسیر را ادامه داد، اما یکی از محاسن پرسپولیس در قهرمانی‌های این تیم در سال‌های اخیر به ثبات آنها برمی‌گردد و اگر هم تغییراتی در این تیم شکل گرفته، برخلاف رقیب دیرینه‌شان، آرام‌آرام این موضوع محقق شده است. آنها همیشه در این چندسال اخیر در هرسال بیشتر از ۳ یا ۴ بازیکن از دست نداده و بازیکنانی با همان پتانسیلی که جدا شدند را جذب کردند.»

وی افزود: «آنها می‌توانستند با حفظ شاکله خود مقابل فولاد هم برنده باشند. بازی نزدیکی بود و هر دو تیم می‌توانستند قهرمانی را به‌دست بیاورند که درنهایت اشتباهات پرسپولیسی‌ها ازجمله اخراج آماتور مهدی شیری باعث شد پرسپولیس ۱۰نفره شده و تا حدودی از فشار این تیم در حملات کم شود و همین موضوع اعتمادبه‌نفس فولادی‌ها را بالا برد و درنهایت آنها با برتری در این دیدار به قهرمانی رسیدند.»

پیشکسوت استقلال درباره دیدار امروز این تیم مقابل پیکان از مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی اظهار داشت: «فرهاد مجیدی در این دیدار به‌شدت به‌دنبال پیروزی می‌گردد آن‌هم به دو دلیل؛ دلیل اول اینکه جام حذفی یک راه میان‌بر برای رسیدن به اهداف متعالی یا همان قهرمانی و رسیدن به آسیا در فوتبال ایران محسوب می‌شود و تیم‌ها با ۴ بازی می‌توانند قهرمان شده و به آسیا بروند، این درحالی است که در لیگ برتر باید ۳۰ بازی انجام داد و به باور من مسیر از رقابت‌های لیگ بسیار سخت‌تر است تا جام حذفی. ضمن اینکه استقلال باید حواسش را در این دیدار جمع کند، چون جام حذفی جایی نیست که تیم‌ها اشتباه کنند.»

 وی افزود: «دلیل دوم برای قهرمانی استقلال این است که سرمربی این تیم‌ انگیزه‌های فردی برای این کار دارد، چون مجیدی دوبار پیاپی استقلال را به فینال برده، اما در هر دوبار تیمش شکست خورد. ازسوی دیگر پیکان بازیکنانی دارد که جوان و‌ باانگیزه هستند و می‌توانند کار استقلال را سخت کنند. بنابراین استقلالی‌ها هم نباید فکر کنند با همان پیکان لیگ که راحت به این تیم سه گل زدند بازی دارند. جام حذفی جام شگفتی‌ها است و باید حواس استقلال ششدانگ به این بازی باشد.»

 لطیفی تاکید کرد: «به‌خودی خود در رقابت‌های پخش مستقیم و بازی با تیم‌هایی مانند استقلال این موضوع به همه تیم‌ها ‌انگیزه می‌دهد، خصوصا اینکه تیم‌های جوان باشند. البته این دیدار برای استقلال هم راحت است و هم سخت. راحت از این جهت که آنها شخصیت خوبی پیدا کردند و مفت‌باز نیستند و می‌دانند در زمین چه می‌خواهند و اگر با همان تفکر پیروزی به میدان بروند تا حدودی برای آنها کار راحت می‌شود، اما کار سخت است اگر بخواهند با اعتمادبه‌نفس کاذب به‌عنوان قهرمان نیم‌فصل و اینکه پیکان را در لیگ برتر راحت شکست دادند به میدان بروند، این تفکر خطرناک است و می‌تواند کار را دشوار کند. فکر می‌کنم مورد اول برای آبی‌ها اتفاق بیفتد، چون بازیکنان این تیم حرفه‌ای هستند و کادر فنی تفکر خطرناک دست‌کم گرفتن تیم مقابل را از بین می‌برد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار