• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۷ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
درباره «علفزار» اولین فیلم بلند کاظم دانشی

فیلمی براساس داستان‌های واقعی

در علفزار هیچ عنصری بدون اینکه سهمی در پیشبرد روایت داشته باشد، به قصه اضافه نشده است و یکی از نقاط‌قوت کار هم دقیقا همین‌جا شکل می‌گیرد که کارگردان توانسته به‌طور موازی تمام قصه‌های شخصیت‌ها را مدیریت کند و در عین تعدد شخصیت‌ها و شلوغی داستان، نظم خاصی در پرداختن به موضوعات حاکم کند.

مریم رحمانی: اولین ساخته کاظم دانشی که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت‌های قابل‌توجهی داشت، فیلمی قصه‌گو، پرشخصیت، تلخ، ملتهب و نفس‌گیر است؛ فیلمی که مخاطب را در همان صحنه اول قبل از تیتراژ روی صندلی میخکوب می‌کند و در طول داستان با ایجاد گره‌های ریز و درشت، ذهن او را برای حل آنها با خودش می‌برد. داستان فیلم در فضای حاشیه تهران روایت می‌شود با همان مختصات و ویژگی‌های خاص آن مناطق؛ از شلوغی محله‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها. این انتخاب موقعیت هوشمندانه اتفاق افتاده و در طول داستان به کمک قصه می‌آید چون سرشناس بودن یکی از شخصیت‌ها در آن منطقه کوچک، باعث تحت‌الشعاع قرارگرفتن تصمیم شخصیت‌های وابسته به او در چالشی که برایشان پیش آمده می‌شود. در علفزار هیچ عنصری بدون اینکه سهمی در پیشبرد روایت داشته باشد، به قصه اضافه نشده است و یکی از نقاط‌قوت کار هم دقیقا همین‌جا شکل می‌گیرد که کارگردان توانسته به‌طور موازی تمام قصه‌های شخصیت‌ها را مدیریت کند و در عین تعدد شخصیت‌ها و شلوغی داستان، نظم خاصی در پرداختن به موضوعات حاکم کند. تجاوز به زنان و روند رسیدگی به شکایت آنان که به گفته دانشی مدت‌ها درموردش مطالعه و پژوهش کرده است خط اصلی داستان را شکل می‌دهد. این مورد با حفظ حدود و در چهارچوب‌ها، کاملا واقعی درآمده است. همچنین نگاه آسیب‌شناسانه به دو قشر زن و کودک ویژگی دیگر این اثر است. عمده این نگاه آسیب‌شناسانه معطوف به آن است که چطور مسائل و مشکلات این دو قشر قربانی ملاحظه‌کاری‌ها می‌شود و کلیدواژه حفظ آبرو که گویی بنا بر مصلحت تعریف می‌شود، چالشی بنیادین را در این قسمت ایجاد می‌کند. این چالش تا آنجا پیش می‌رود که به جدال حق و باطل تبدیل می‌شود و پیامد آن جنگیدن نقش اول مرد فیلم با عناصر قدرت و فشارهایی است که می‌خواهند وجدان انسانی نادیده گرفته شود تا مصلحتی برقرار بماند. پرداختن به بعد انسانی قوانین و منطبق کردن ماده‌ها و تبصره‌ها با شرایط افراد در موقعیت‌های خاص، امکانی که به دلایل زیاد ازجمله حجم بالای پرونده‌های قضایی کمرنگ شده یا تقریبا چنان متروک است که گویی وجود ندارد، شیرینی دلچسبی به کار داده است. داستان فیلم در یک روز و طی چند ساعت روایت می‌شود و بیشتر صحنه‌ها در یک اتاق بازپرسی اتفاق می‌افتند ولی ریتم تند و رودست‌های فیلمنامه به مخاطب و گره‌هایی که یکی بعد از دیگری اتفاق می‌افتند و باز می‌شوند، اجازه خستگی به تماشاچی را نمی‌دهد. این درحالی است که فضای محدود و شلوغی را در بیشتر سکانس‌ها می‌بینیم.

 بازی خوب بازیگران فیلم، از سارا بهرامی که تجربه سیمرغ دارد و ستاره پسیانی که سال گذشته دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد تا مائده طهماسبی و رویا جاویدنیا در خروجی کار موثر بوده و انتخاب جسورانه پژمان جمشیدی به‌عنوان بازیگر نقش اول مرد این فیلم در نقش بازپرس که پیشینه‌ای عمدتا کمدی داشت، این پازل را کامل می‌کند. همچنین درخصوص سایر بازیگران این فیلم به‌طور مشخص و ویژه باید به نقش مادر معتادی که صدف استهبدی آن را بازی کرده اشاره کرد که منطبق بر واقعیت درآمده است و شاید شانس نامزد شدن برای گرفتن سیمرغ هم داشته باشد. فیلمنامه کار به قلم کاظم دانشی، روان و با فراز‌وفرودهای مناسب و دیالوگ‌هایی قابل‌تامل نوشته شده و توازن بین عاطفه و منطق در آن به خوبی رعایت شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار