• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۴ - ۰۰:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ادعای فدراسیون؛ تایید اساسنامه بدون مصوبه مجلس!

صلح با فیفا پس از صعود

عضو فراکسیون ورزش: لایحه‌ای از دولت نیامد، ما هم خوشحالیم

فیفا در نامه‌اش روند قانونگذاری را پذیرفته و از مراجع اجرایی کشور بابت این مساله تشکر کرده است. در نامه وزیر به رئیس مجلس هم اعلام شده بود فدراسیون کارش را انجام داده و اگر فکر می‌کنید نیاز به تصویب دارد، انجام دهید.

صلح با فیفا پس از صعود

به گزارش «فرهیختگان»، سایت رسمی فدراسیون فوتبال دیروز با انتشار خبری به‌نقل از غلامرضا رفیعی، مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون فوتبال ایران، مراتب تبریک خود را بابت اقداماتی که درمورد اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذی‌صلاح ملی انجام شده است، اعلام کرد.

انتشار این خبر در شرایطی که پیش از این عنوان شده بود اساسنامه فدراسیون نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی دارد باعث ایجاد ابهاماتی شد با این حال شواهد نشان می‌دهد فدراسیون توانسته با استفاده از قوانین موجود و مصوبه‌های پیشین بدون اینکه نیازی به تصمیم‌گیری مجلس باشد کار را پیش ببرد و مشکل را حل کند.

رفیعی، مشاور حقوقی عزیزی‌خادم اخیرا اعلام کرده بود ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به موسسه غیرانتفاعی غیردولتی تغییر کرده است و استناد فدراسیون فوتبال به این تغییر، قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال1386 و همچنین دادنامه‌ هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده که در آن فدراسیون به‌عنوان یک موسسه غیردولتی با اساسنامه مستقل و متفاوت از اساسنامه‌های سایر فدراسیون‌های آماتوری مصوب تیرماه1400 در نظر گرفته شده و خارج از شمول دستگاه‌های اجرایی مذکور در قانون5 مدیریت خدمات کشوری است.

البته جریانی که ظاهرا علاقه‌مند بود اساسنامه در مجلس مورد تصویب قرار نگیرد و کار به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی بکشد بحث ارسال اطلاعات کذب به فیفا را مطرح کرده است اما مسئولان فدراسیون عقیده دارند مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران نامه‌نگاری‌ها درباره اینکه فدراسیون نهادی غیردولتی غیرانتفاعی است انجام شده و جای ابهامی وجود ندارد.

یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «فیفا در نامه‌اش روند قانونگذاری را پذیرفته و از مراجع اجرایی کشور بابت این مساله تشکر کرده است. در نامه وزیر به رئیس مجلس هم اعلام شده بود فدراسیون کارش را انجام داده و اگر فکر می‌کنید نیاز به تصویب دارد، انجام دهید.» قبلا قاضی‌زاده‌هاشمی هم در تلویزیون اعلام کرد، «مشکلی وجود ندارد. استنادها کاملا به قوانینی است که در مجلس، دولت و شورای نگهبان مصوب شده و همه‌چیز شفاف و روشن است.»

 عضو فراکسیون ورزش: ان‌شاءالله که مشکل حل شده است

برای پیگیری ماجرا سراغ یکی از اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی رفتیم. اسماعیل حسین‌زهی درباره اینکه چطور بدون مصوبه مجلس اساسنامه فدراسیون فوتبال که بند یک آن دچار ایرادهایی بود ازسوی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا مورد تصویب قرار گرفته است، به «فرهیختگان» گفت: «ما هم از طریق اخبار این موضوع را شنیدیم که اتفاقا موجبات تبریک فدراسیون فوتبال را فراهم آورد و آنها این موضوع را تبریک می‌گفتند، اما طبق همین اساسنامه، اساسنامه فدراسیون فوتبال نیاز به مصوبه هیات‌وزیران داشت که شاید فدراسیون فوتبال این مصوبه را از طریق وزارت ورزش گرفته و آن را به فیفا ارسال کرده باشد. حقیقتا ما بیشتر از این در جریان نیستیم اما آرزوی ما این است که فیفا اساسنامه فدراسیون فوتبال ما را قبول داشته باشد تا ان‌شاءالله از این معضلات و مشکلاتی که گریبانگیر فوتبال ما شده بتوانیم خلاصی پیدا کنیم و این موضوع راهگشای مشکلات ما باشد. همه ما امیدواریم که این اساسنامه مورد تایید فیفا باشد اما بازهم تاکید می‌کنم ما بیشتر از این در جریان امور نیستیم.»

حسین‌زهی درباره اینکه آخرین مراحل تصویب اساسنامه در مجلس شورای اسلامی به کجا رسیده بود، گفت: «اصلا چیزی به ما ارائه نشد یعنی لایحه‌ای از طرف دولت برای مجلس نیامده بود.»

وی در پاسخ به این سوال که چطور فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به مجلس برای تصویب اساسنامه فشار می‌آورد اما هنوز دولت لایحه را به مجلس ارسال نکرده است و این دوگانگی چطور امکان دارد، گفت: «شما مطمئن باشید اگر از طرف دولت لایحه‌ای فرستاده شود و اگر این لایحه طرح دوفوریتی هم باشد بلافاصله این لایحه در صحن مجلس مطرح شده و تصمیم‌گیری می‌شود اما هیچ لایحه‌ای درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال از طرف دولت برای مجلس نیامده بود.»

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا مجلس از این تاییدیه فیفا استقبال می‌کند یا خیر، گفت: «وقتی که اساسنامه تایید شده باشد دیگر نیازی به مصوبه دیگری نیست و اتفاقا این موضوع باعث خوشحالی ماست.»

وی درباره اینکه برخی‌ نگران راستی‌آزمایی ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال هستند و آیا مجلس به این قصه ورود می‌کند یا خیر، گفت: «ان‌شاءالله چیزی که به‌صرفه و صلاح ملت باشد، انجام شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک