• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۴ - ۰۰:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

اولین تجربه اما ماندگار

علفزار اتفاقات موجود در جامعه را به‌خوبی و بدون پرده نشان داده بود. درواقع در این فیلم با نشان دادن بخشی از واقعیت، مخاطب به فیلمنامه اعتماد می‌کند و درنتیجه داستان را دنبال می‌کند تا ببیند در پایان چه اتفاقی می‌افتد.

اولین تجربه  اما ماندگار

کیانا تصدیق‌مقدم: «علفزار» نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند کاظم دانشی و نخستین تجربه تهیه‌کنندگی بهرام رادان است. با درنظر گرفتن این موضوع بیشتر بازخوردها مثبت بودند. واقعی بودن داستان علفزار شاید بهانه‌ای بود تا مخاطب بیشتر دنبال نتیجه آن باشد و منتظر بماند ببیند درنهایت چه اتفاقی می‌افتد. داستان مشابه این فیلمنامه تاکنون بارها اتفاق افتاده‌ است، اما پرداختن به آن، به‌‌صورت حرفه‌ای و ‌دقیق کاری متفاوت و نو بود. هرچند باید منتظر ماند و دید که علفزار با همین‌ ترکیب و‌ همین نسخه‌ پخش خواهد شد یا خیر. موضوع دیگری که در فیلمنامه آن وجود داشت این بود که سکانس‌های فیلم غیرقابل پیش‌بینی بودند و با وجود جدی بودن داستان سکانس‌های طنز، آن هم در جایی که فکرش را نمی‌کردی، غافلگیرت می‌کرد و این ترکیب طنز در کنار جدی بودن، تضاد جالبی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. البته این غافلگیری در انتخاب نام ‌فیلم هم دیده می‌شود. نامی که مخاطب باید با دید باز معنای آن را بفهمد.

بازیگر؛ مکمل فیلمنامه

ظاهر شدن پژمان جمشیدی با کاراکتری متفاوت در این فیلم بسیار جذاب بود و مخاطبی که همیشه انتظار بازی کمدی از پژمان را دارد، با وجهه دیگر او روبه‌رو می‌شود و این رویارویی بسیار خوب اتفاق افتاده است. البته ناگفته نماند که بازی بی‌نظیر سارا بهرامی در این فیلم به نقش‌آفرینی‌های خوب دیگر او افزود. گاهی برای پوشاندن یک فیلمنامه ضعیف از بازیگران خوب استفاده می‌کنند تا فیلم دیده شود اما در این فیلم انتخاب کاراکترهای مناسب برای هر نقش باعث شد بازیگر خوب، مکمل فیلمنامه خوب شود و نتیجه‌اش علفزاری باشد که برای دانشی ماندگار خواهد شد.

  بیان حقیقت، جلب اعتماد

علفزار اتفاقات موجود در جامعه را به‌خوبی و بدون پرده نشان داده بود. اینکه شخصی می‌خواهد با استفاده از جایگاه اجتماعی‌ای که دارد در پرونده دست ببرد و برای این کار به دادستان پیشنهاد رشوه می‌دهد و بدون درنظر گرفتن اتفاقاتی که برایش افتاده و صرفا به‌خاطر حفظ آبرو و منافع خود چشم روی حقیقت می‌بندد و خواستار این است که صورت‌مساله پاک شود. درواقع در این فیلم با نشان دادن بخشی از واقعیت، مخاطب به فیلمنامه اعتماد می‌کند و درنتیجه داستان را دنبال می‌کند تا ببیند در پایان چه اتفاقی می‌افتد.

پایان دور از انتظار

نگرانی‌های مادرانه در شرایط‌های مختلف در این فیلم بسیار به ‌واقعی بودن داستان کمک می‌کرد. اینکه یک مادر معتاد نگران شناسنامه و آینده ‌فرزندش است، یا مادری که با وجود خطای بزرگ فرزندانش سعی‌ می‌کند آنها را از دردسر نجات دهد و اعتقادش این است که مادر است و باید از فرزندانش با هر گناهی محافظت کند، یا مادری که ‌دوست داشت از فرزندش حمایت کند اما به‌دلیل موقعیت همسرش نمی‌توانست و سعی می‌کرد به ‌عروسش راه درست را نشان دهد، آن هم به‌صورت پنهانی و درنهایت نگرانی سارا برای ذهن فرزندش به‌دلیل دیدن صحنه‌های دردناک و فراموش نکردن آن در آینده... ؛ دغدغه‌هایی در ذهن ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد این کارگردان هم می‌خواهد جایگاه مادر را نشان دهد و هم اتفاقاتی که برای کودکان در جامعه می‌افتد، آن هم به‌صورت کاملا واقعی، نشان دهد. حقیقت مهم‌ترین نکته‌ای بود که در این فیلم سعی شد به آن اشاره شود. البته درنهایت با توجه به روشن و واقعی بودن موضوع، مخاطب منتظر پایان بهتر و بسته‌تری بود و تمام شدن داستانی به این بزرگی آن هم تنها با یک دیالوگ دور از انتظار بود. البته با توجه به موضوع فیلمنامه و محدودیت‌هایی که برای نمایش این موضوعات وجود دارد، علفزار در دسته فیلم‌های خوب جنایی قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار