• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۴ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

فریاد دادخواهی در علفزار ناگفته‌ها

پژمان جمشیدی که خواه‌ناخواه پس‌زمینه کمدی را همراه خود داشته و دارد، در علفزار انگار دوباره متولد شده و نقش بازپرسی کاملا جدی در رسیدگی به پرونده‌های جدی‌تر را فراتر از انتظارات ایفا کرده است.

فریاد دادخواهی  در علفزار ناگفته‌ها

علی صولتی: «علفزار» می‌خواهد فریاد دادخواهی و صدایی را که به گوش جامعه و محکمه نمی‌رسد، به وجدان ما برساند. اولین مواجهه مخاطب با کتاب، خواندن آن نیست، اولین مواجهه ما با فیلم، دیدن آن نیست و باید گفت اولین تماس هر مخاطب با هر اثری، مواجهه با نام آن است، چه اسم فیلم را روی بیلبوردها ببینیم و چه آن را با گوش‌هایمان بشنویم. با شنیدن نام اثر، ناخودآگاه دستگاه پیش‌داوری‌مان فعال می‌شود، البته که نباید کتاب را با جلدش و فیلم را هم با اسمش قضاوت کرد اما وجود اسم به هیچ عنوان بیهوده نبوده و حرف‌ها برای گفتن دارد... . علفزار نامی ساده و درعین‌حال پر از ابهام است. علفزار سبز و باصفا است یا خشک و بی‌فایده؟ وسیع و بی‌پایان است یا محدود و کم‌اهمیت؟ اینها سوالاتی است که ذهن مخاطب را قلقلک می‌دهند، چه قبل از تماشای فیلم و چه بعد از آن.

به تماشای فیلم که می‌نشینید اما علفزاری را در ابتدا مشاهده نمی‌کنید، یک فیلم جنایی و پلیسی با ضرباهنگ تند که فرصت فکرکردن را هم از ما می‌گیرد. پس از دقایقی پیرنگ‌های تکان‌دهنده‌تر از راه می‌رسند و روایت را برایتان تعریف نمی‌کنند بلکه آن را در ذهن‌تان می‌سازند و قطعات پازل را کنار یکدیگر قرار می‌دهند. علفزار اثری درگیرکننده، پرتنش و دارای تعلیق‌های بجاست؛ اثری که مخاطب را سر جای خود میخکوب می‌کند تا با هنرمندی تمام، فریاد دادخواهی و صدایی را که به گوش جامعه و محکمه نمی‌رسد، به وجدان ما برساند. «کاظم دانشی» توانست هویت خود را به‌عنوان خالق و مولف اثر، در کلیت و جزئیات اولین فیلمش به بهترین شکل تعریف کند. او کاملا سوار کار بوده و آگاهی‌اش حین نوشتن فیلمنامه و کارگردانی اثر برای مخاطب مشهود است.

 دکوپاژ دوربین طوری دست مخاطب را گرفته و از جزجز داستان عبور می‌دهد که لحظه‌ای به فیلم‌بودنش فکر نمی‌کنیم، همه‌چیز نزدمان کاملا جدی، واقعی و چالش‌برانگیز است. کارگردان با استفاده به‌موقع و هوشمندانه از لانگ‌شات و طراحی صحنه‌های شلوغ و مملو از جزئیات، به‌نوعی هنر و تسلط خود در فیلمسازی را به رخ می‌کشد و با مدیریت نقاط‌عطف قصه، ما را تا انتهای داستان کشیده و حتی پس از پایان فیلم هم رهایمان نمی‌کند.

بازی‌ها هرکدام به‌تنهایی غافلگیرکننده‌اند و همه‌چیز دقیقا سر جای خود قرار گرفته است، کاراکتر‌ها سیاه و سفید نیستند و هرکدام با پیچیدگی‌ها و جزئیاتی خیره‌کننده خلق شده‌اند. پژمان جمشیدی که خواه‌ناخواه پس‌زمینه کمدی را همراه خود داشته و دارد، در علفزار انگار دوباره متولد شده و نقش بازپرسی کاملا جدی در رسیدگی به پرونده‌های جدی‌تر را فراتر از انتظارات ایفا کرده است.

 او همچون تک‌گلی است درمیان علفزار شخصیت‌های فیلمنامه که زاویه‌ و موقعیتی تازه از قهرمان را به روی مخاطب می‌گشاید، زمینی که به ظاهر خشک و لم‌یزرع نبوده و گیاهان انبوه در آن می‌رویند و سبز می‌شوند اما خاصیت و ثمره‌ای ندارند و علف‌های بیهوده‌ای بیش نیستند. «این علفزار جهان هیچ است هیچ، تو برین موهوم‌ ای نادان مپیچ» با همه این اوصاف در توضیح این آثار نباید زیاده‌گویی کرد، فیلم علفزار بیش از هر توضیح و شرح دیگری گویای اهمیت و جایگاه خود است و با مخاطب ارتباط کاملی برقرار می‌کند. اگر آماده شنیدن ناگفته‌های مساله تجاوز و مواجهه نظام دادرسی، افکار عمومی، فرهنگ و جامعه ما با این‌گونه پرونده‌ها هستید، تماشای اثر هنری کاظم دانشی را که تا اینجا پدیده چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بوده است، به هیچ عنوان از دست ندهید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار