• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۳ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی ارتحال «فقیه‌ عالی‌مقام» و «مرجع بصیر»

درپی درگذشت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و چهره‌های متعدد دینی، سیاسی و علمی کشور در پیام‌هایی، فقدان این مرجع تقلید بزرگ شیعه را به مقلدان، شاگردان و عموم امت اسلامی تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی ارتحال «فقیه‌ عالی‌مقام» و «مرجع بصیر»

درپی درگذشت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و چهره‌های متعدد دینی، سیاسی و علمی کشور در پیام‌هایی، فقدان این مرجع تقلید بزرگ شیعه را به مقلدان، شاگردان و عموم امت اسلامی تسلیت گفتند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را «از استوانه‌های حوزه‌ علمیه قم» و همینطور «از برجستگان علمی و عملی» برشمردند و با اشاره به خدمات ایشان، این عالم برجسته را امین و مورد اعتماد امام‌خمینی(ره) عنوان کردند.

متن پیام رهبر انقلاب، به‌شرح ‌زیر است:

با تاسف خبر درگذشت فقیه عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله آقای حاج‌شیخ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پرسابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ مبارک بودند. در دوران مرحوم آیت‌الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام‌خمینی رحمت‌الله علیهم به‌شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. قریحه شعری، حافظه‌ تاریخی و پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ علمیِ دینیِ کشور مایه‌ تأسف است. اینجانب به خاندان مکرم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در پیام تسلیت خود به این مناسبت، با اشاره به بینش عمیق دینی و زهد آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، آثار ماندگار این مرجع تقلید برجسته شیعه را الهام‌بخش طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه عنوان کرد.

متن پیام رئیس‌جمهور به‌شرح زیر است:
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی‌الْإِسْلَامِ ثُلْمَةً لَایَسُدُّهَا شَیْءٌ.
ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی(طاب‌ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را برعهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل‌بیت(ع)، به‌ویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزش‌های دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به‌یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلا و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، در پیام خود، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را در پیامی، فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی عنوان کرد و ایشان را یار امام و رهبری و مدافع اهداف ارزشمند انقلاب و اسلام دانست.

متن پیام دکتر ولایتی به‌شرح زیر است:
الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَیِّبِینَ * یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَاکُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
عروج ملکوتی مرجع عالیقدر و شخصیت برجسته و عالم جهان اسلام، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، موجب تاسف و تالم گردید.
تلاش‌های بی‌نظیر، مبارک و پرافتخار این مرجع عالیقدر که عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی به‌کار گرفت، همواره چراغ راه روشن این مسیر بوده و هست.
ایشان یار امام و رهبری و همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف ارزشمند انقلاب و اسلام بودند.

اینجانب رحلت جانسوز آن فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی را به محضر ولی‌الله‌الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، علاقه‌مندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسألت می‌نمایم .

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به خدمات ارزشمند این عالم وارسته در راه نشر معارف ناب محمدی، شاگردان برجسته آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را، منشأ خیر و برکت سرشار برای جامعه اسلامی قلمداد کرد.

متن پیام دکتر طهرانچی به‌شرح زیر است:
إذا مات العالم، ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شئی الی یوم‌القیامه
رحلت جانگداز مرجع عالیقدر تقلید، عالم ربانی و فقیه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی موجب تاثر و تالم گردید.
حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی(رحمه‌الله‌علیه) بیش از ۹۰ سال از عمر گرانمایه خویش را صرف تعلیم و تربیت طلاب و فضلای حوزه علمیه و نشر معارف ناب‌محمدی (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) کرده و در این راه خدمات ارزشمند و شاگردان برجسته‌ای را به یادگار گذاشتند؛ که یقینا برای آن مرجع جلیل‌القدر باقیات‌الصالحات و برای جامعه اسلامی، منشأ خیر و برکت سرشار و فراوانی خواهد بود.

این مرجع بزرگ با عضویت در شورای نگهبان، همراهی‌ها و همدلی‌های فراوانی در سال‌های اولیه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی از خود نشان دادند و همواره درطول سال‌های تصدی مرجعیت، از ابراز حمایت‌ها و نصیحت‌ها و دلسوزی‌ها برای دانشگاهیان و جامعه دانشگاهی کشور و لزوم تعالی علمی و معرفتی کشور، دریغ نفرمودند.

اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از اساتید، اعضای هیات‌های علمی و کارکنان دانشجویان، این ضایعه جبران‌ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و حوزه‌های مبارکه علمیه، رهبرمعظم انقلاب اسلامی (حفظه‌الله)، مراجع معظم تقلید و مردم شریف ایران و جامعه دانشگاهی کشور تسلیت گفته و برای آن مرجع عالیقدر، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر عظیم از درگاه خداوند متعال درخواست می‌نمایم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار