• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۷ - ۰۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تیم‌ملی ایران در آستانه صعود به جام‌جهانی قطر

یه نفس بیشتر فاصله‌مون نیست

تغییر تاکتیک ایران زیر باران احتمالی، عراقی‌ها ممنوع‌المصاحبه شدند

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در غیاب دو تن از مهاجمان اصلی روز گذشته درحالی در کمپ تیم‌های ملی برگزار شد که معمولا تیم‌های ملی در روز قبل از دیدار رسمی خود یک تمرین را در زمین اصلی ورزشگاه برگزار می‌کردند.

یه نفس بیشتر فاصله‌مون نیست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق از هفته هفتم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی درحالی به مصاف هم خواهند رفت که هنوز تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از همراهی یا عدم همراهی تماشاگران منتشر نشده هرچند تلاش‌ها برای حضور حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تماشاگر در این دیدار از مدت‌ها قبل ادامه داشته اما شیوع سویه‌ جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون و همزمانی آن با پیک ششم باعث شده تا آخرین لحظات نیز همچنان این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد. از مدت‌ها قبل و با اعلام سخنگوی دولت و سایر مسئولان نهادهای ذی‌ربط مقرر شد تا مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق و همچنین احتمالا دیدار مقابل امارات که هر دو در تهران و به میزبانی تیم ملی برگزار خواهد شد در حضور ۱۰ هزار تماشاگر ازجمله 2 هزار بانوی ایرانی برگزار شود اما در لحظات آخر اعلام شد که یک سهمیه هزار نفری نیز برای تماشاگران عراقی درنظر گرفته شده است.

با همه این تفاسیر اما سه‌شنبه نیز در این مورد جلساتی برگزار شده و همچنان روی حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی تاکیداتی صورت گرفت اما با توجه به معطل کردن برای اعلام سایت خرید بلیت از سوی تماشاگران این‌طور به نظر می‌رسد که اراده جدی برای این امر وجود نداشته و حداقل اینکه تا لحظه تنظیم گزارش هنوز خبری که بخواهد سایت فروش بلیت را از سوی فدراسیون فوتبال مشخص کند، اعلام نشده و همچنان حضور یا عدم حضور تماشاگران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته در این خصوص اهالی فوتبال معتقد بودند که به خاطر حضور بانوان و سختگیری‌های فیفا این اتفاقات صورت گرفته اما به نظر می‌رسد توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در این امر یعنی احتمال برگزاری دیدار تیم ملی بدون حضور تماشاگران بی‌تاثیر نبوده باشد.

با همه این تفاسیر اما از استادیوم آزادی نیز خبر رسید که تعداد زیادی از تماشاگران عراقی هم با مراجعه به این مکان همزمان با تمرین تیم ملی عراق نسبت به این موضوع گلایه‌‌هایی را مطرح کرده و از مسئولان مرتبط خواستند تا هر چه سریع‌تر تکلیف حضور تماشاگران به‌خصوص عراقی‌ها در ورزشگاه مشخص شود. این درحالی است که در صورت مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه، عراقی‌ها به احتمال زیاد در یک یا دو تا از سکو‌های پشت دروازه شمالی ورزشگاه آزادی مستقر خواهند شد.

چرا اسکوچیچ رویه تمرینی را تغییر داد؟

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در غیاب دو تن از مهاجمان اصلی روز گذشته درحالی در کمپ تیم‌های ملی برگزار شد که معمولا تیم‌های ملی در روز قبل از دیدار رسمی خود یک تمرین را در زمین اصلی ورزشگاه برگزار می‌کردند. این درحالی است که طبق نظر دراگان اسکوچیچ تمرین در ورزشگاه اصلی یعنی زمین اصلی ورزشگاه آزادی در روز سه‌شنبه برگزار شد تا به این ترتیب تیم ملی از سهمیه خود برای استفاده از تک جلسه تمرین در روزی استفاده کند که سرمربی و کادر فنی تیم ملی تمرین فشرده و سنگین را برای این تیم درنظر گرفته بود.

این درحالی است که به‌طور معمول تمرینات روز قبل از مسابقه رسمی به صورت سبک و در اصطلاح به عرق‌گیری بازیکنان اختصاص پیدا می‌کند که براین اساس اسکوچیچ ترجیح داد تا به جای تمرین سبک روز قبل از بازی، ملی‌پوشان در ورزشگاه اصلی آزادی در روز سه‌شنبه تمرین اصلی و سنگین خود را برگزار کنند که البته این رویه قبل از دیدار با کره‌جنوبی نیز در دستور کار اسکوچیچ قرار گرفته بود و به نظر می‌رسد در ادامه نیز تمرینات دو روز قبل ملی‌پوشان در دیدارهایی که میزبان هستیم، در ورزشگاه آزادی برگزار و تمرین قبل از بازی در کمپ تیم‌های ملی پیگیری شود تا ملی‌پوشان خود را به این طریق آماده مسابقات رسمی کنند.

تدارک ویژه برای بازی بارانی

طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور و نقشه‌های جهانی مرتبط با هواشناسی به احتمال ۹۳ درصد فردا تهران یک روز بارانی را پشت سر خواهد گذاشت و به نظر می‌رسد دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق نیز زیرباران و در هوای سرد برگزار شود.

تهران فردا در بهترین دما به مثبت ۸ درجه و در سردترین دما به منفی یک درجه خواهد رسید که با وجود بارش باران مطمئنا این برودت در زمان برگزاری مسابقه بیشتر به چشم خواهد آمد اما نکته قابل توجه اینکه کادرفنی تیم ملی برای برگزاری احتمالی مسابقه زیربارش باران تدابیری را از قبل اندیشیده و به احتمال زیاد باران، تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق را غافلگیر نخواهد کرد.

عراقی‌ها ممنوع‌المصاحبه شدند

تیم ملی فوتبال عراق به محض ورود به ایران در هتل اسپیناس مستقر شد تا تمرینات خود را برای بازی مقابل ایران پیگیری کند. بر همین اساس نیز تیم فوتبال عراق نخستین جلسه تمرینی خود را در ورزشگاه کارگران تهران برگزار کرد. عراقی‌ها دو جلسه تمرینی را در این ورزشگاه دنبال و روز گذشته هم آخرین تمرین خود را در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی پیگیری کردند.

همچنین این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که تعداد زیادی از بازیکنان هر دو تیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بازیکنان جدیدی جای آنها را گرفته‌اند. از عراق غیبت امجد عطوان، یاسر قاسم و مناف یونس قطعی شده است و فرانس ضیا، مهند جعاز، أمیر العماری و سعد ناطق به اردوی این تیم در تهران اضافه شده‌اند که البته ناطق هم کرونا گرفت و اردوی عراق را ترک کرد.

بر همین اساس تمهیدات سفت و سختی از سوی مسئولان عراقی برای ملی‌پوشان این تیم درنظر گرفته شده تا جایی که آنها حتی اجازه حضور در لابی را هم پیدا نکرده و به محض صرف غذا باید به اتاق‌های خود برگردند. این درحالی است که در این مدت برخی خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی و هواداران عراقی با حضور در لابی هتل، درخواست تقاضای گرفتن خبر، گزارش مصاحبه یا عکس و امضا از بازیکنان عراقی را داشتند که این موضوع با مخالفت مسئولان و دست‌اندرکاران تیم ملی و کادرفنی این تیم همراه شده تا به این ترتیب از انتقال ویروس کرونا به سایر بازیکنان این تیم خودداری شود. البته با تصمیم کادرفنی عراق بازیکنان این تیم به محض ورود به اردو ممنوع‌المصاحبه شدند و حق صحبت با رسانه‌ها را پیدا نکردند.

تغییر تاکتیک قطعی است

دیدار امروز درحالی برگزار می‌شود که به غیر از بحث بارش باران که به خودی خود می‌تواند روی برگزاری مسابقه در شرایط خاص تحولاتی را به وجود آورده و به‌طور حتم تفاوت‌هایی را در قیاس با زمان برگزاری دیدار در شرایط طبیعی ایفا کند اما به نظر می‌رسد غیبت کرونایی‌ها در هر دو تیم و از سوی دیگر دیر رسیدن یا نرسیدن بازیکنانی مانند مهدی طارمی و سردار آزمون که درنهایت تست آخر او منفی اعلام شد باعث خواهد شد تا هم پتروویچ و هم اسکوچیچ سرمربیان دو تیم با تغییراتی نسبت به دیدارهای گذشته خود در ترکیب بازیکنان، تیم‌های خود را به میدان بفرستند که البته به‌طور حتم این موضوع روی مسائل فنی در زمین مسابقه نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. البته به نظر نمی‌رسد در خط دفاعی تیم ملی با وجود کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده حداقل در دفاع میانی با تغییرات مواجه شود، هرچند در روزهای گذشته مباحثی درباره عدم‌دعوت از کنعانی‌زادگان به خاطر مسائل اخلاقی به گوش می‌رسید اما درنهایت این بازیکن به اردو دعوت شد. با این حال شاید موارد اخیر کمی از لحاظ روحی و روانی روی این بازیکن تاثیر گذاشته باشد. این درحالی است که سیاوش یزدانی مدافع استقلال در مدت زمان اخیر در بازی‌های تیم باشگاهی خود به یک چهره قابل‌اتکا تبدیل شده و چه بسا سیاوش یکی از سورپرایزهای اسکوچیچ در دیدار امشب باشد. در این خصوص باید تا لحظه اعلام لیست ۱۱ نفره تیم ملی برای دیدار با عراق منتظر بمانیم.

همچنین در درون دروازه نیز مثل دیدار قبلی شانس امیر عابدزاده برای قرار گرفتن در چهارچوب دروازه بیشتر است و به احتمال زیاد در سمت راست و چپ خط دفاعی بازهم صادق محرمی و امید نورافکن تیم ملی را همراهی خواهند کرد مگر اینکه یک بار دیگر در تفکرات اسکوچیچ وحید امیری جای نورافکن را بگیرد که باتوجه به آمادگی بالای این‌ روزهای بازیکن سپاهان و غیبت برخی بازیکنان در میانه میدان تیم ملی فوتبال ایران به نظر می‌رسد، امیری در یک خط جلوتر در بازی با عراق تیم ملی را همراهی کند اما هرچه که هست بیشترین تغییرات به میانه میدان و خط حمله تیم ملی در غیاب بازیکنانی مانند احمد نوراللهی و احتمالا سردار آزمون و مهدی طارمی باز خواهد گشت و این موضوع باعث می‌شود تا احتمالا درخط حمله جا برای بازیکنان مانند قایدی، انصاری‌فرد، صیادمنش یا کاوه‌رضایی باز شود هرچند شهاب زاهدی نیز می‌تواند یکی دیگر از سورپرایزهای کادرفنی تیم ملی برای این دیدار باشد‌.

در خط میانی تیم ملی ایران هم به نظر می‌رسد علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، سعید عزت اللهی به همراه وحید امیری از نفرات ثابت تیم ملی در این مسابقه باشند و شانس آنها نسبت به سایرین بیشتر باشد اما با همه این تفاسیر و با وجود غیبت تعداد قابل‌توجهی از بازیکنان فیکس تیم ملی نسبت به بازی قبلی مطمئنا تغییر تاکتیک برای ایران قطعی است. این درحالی است که عراقی‌ها نیز مطمئنا با تغییراتی چه در ترکیب و چه از لحاظ فنی در این دیدار به میدان خواهند آمد.

چشم تیم ملی ترسید!

ملی‌پوشان فوتبال ایران روزهای گذشته به دفعات تست کرونا را در دستور کار خود قرار داده و به محض تشکیل اردو صبح هر روز قبل از اقدام و هر کاری ابتدا تست کرونا دادند تا پس از آن روز خود را آغاز کنند.
بر همین اساس ملی‌پوشان در ابتدا روز سه‌شنبه نسبت به انجام این کار اقدام کردند که تست همه آنها منفی اعلام شد تا همگی با خیال راحت در اختیار کادر فنی قرار بگیرند. آنها همچنین روز گذشته نیز مجددا تست کرونا دادند تا در صورتی که باز هم پاسخ تست‌ها منفی باشد ممانعتی برای همراهی‌شان در بازی امشب مقابل عراق به وجود نیاید. عراقی‌ها نیز همین پروسه را طی کردند تا دو تیم صحیح و سالم به یکدیگر برسند.

نماینده رئیسی در اردو

روز گذشته درخصوص حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در تمرینات تیم ملی برخی شایعات مطرح شده بود که این موضوع درنهایت محقق نشد تا در حد همان شایعه باقی بماند. البته اقدامات امیدوار‌کننده رئیس‌جمهور درخصوص تیم ملی و پرداخت پاداش ملی‌پوشان و هزینه‌های جشن مقتدرانه صعود به جام‌جهانی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده بود. درنهایت هم نماینده رئیسی در تمرین تیم ملی قبل از دیدار با عراق حاضر شد و پیام رئیس‌جمهور را به بازیکنان ابلاغ کرد.

بازی همیشه حیثیتی

این دیدار از لحاظ کسب نتیجه برای تیم ملی فوتبال ایران به آن صورت حیثیتی نیست؛ چراکه ما با یک تساوی هم صعودمان به جام‌جهانی قطعی می‌شود و از بعد نتیجه‌گیری این دیدار برای عراقی‌ها اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه آنها چشم به رقابت خود و حریفان‌شان تا پایان رقابت‌ها دارند تا بتوانند احتمالا سهمیه پلی‌آف را از گروه به دست بیاورند اما فارغ از این صحبت‌ها دیدار تیم‌های همسایه ایران و عراق همیشه از حساسیت‌های خاص خود برخوردار بوده و به خاطر ریشه‌های تاریخی مسابقات دو تیم در گذشته این دیدار از هر حیث برای فوتبال ایران حیثیتی و حساس به‌شمار می‌رود.

غایبان به امارات می‌رسند؟

همچنین از اردوی تیم‌ملی خبر می‌رسد که تلاش برای اضافه شدن برخی از لژیونر‌ها مثل احسان حاج‌صفی و مجید حسینی به اردوی تیم ملی ادامه دارد تا این تعداد از بازیکنان بتوانند حداقل در دیدار مقابل امارات تیم ملی را با صلاحدید کادرفنی همراهی کنند. نکته قابل توجه اینکه سایر بازیکنان کرونایی نیز از فهرست خارج نشده و یکشنبه یک تست نهایی دیگر از آنها گرفته می‌شود تا در صورت منفی بودن تست آنها این نفرات نیز بتوانند در دیدار مقابل امارات شانس حضور پیدا کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک