• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۷ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم:

طرح اساتید در ترم پیش‌رو اجرا می‌شود

هرقسمت از دانشگاه را که در نظر بگیریم تنها تعداد محدودی از دانشجویان را در جامعه خود مدنظر قرار داده‌ایم اما کلاس درس و استاد با همه جامعه‌دانشگاهی در ارتباط است.

طرح اساتید در ترم پیش‌رو اجرا می‌شود

محمدعلی کفایی‌فر، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در پاسخ به سوال چگونگی تاثیر اجرای طرح اساتید و جهاد دانشگاهی در وضعیت کلاس‌ها و دانشجویان، گفت: «در دانشگاه قطب‌های مختلفی از پرسنل، مدیریت، کانون‌ها بسیج و .... را داریم که هیچ‌کدام به اندازه استاد بر دانشجویان تاثیر‌گذار نیست. هر دانشجو ممکن است با قسمتی از دانشگاه سروکار داشته باشد. به‌طور مثال برخی عضو کانون‌های دانشگاهی هستند، برخی عضو گروه‌های تئاتر اما همه دانشجویان ارتباط مستقیمی با اساتید خود دارند. بنابراین هرقسمت از دانشگاه را که در نظر بگیریم تنها تعداد محدودی از دانشجویان را در جامعه خود مدنظر قرار داده‌ایم اما کلاس درس و استاد با همه جامعه‌دانشگاهی در ارتباط است. از سوی دیگر دانشجویان به‌صورت جدی از ابتدای ورود خود به دانشگاه با استاد در ارتباط هستند. همین امر باعث می‌شود توقع ما برای تغییر مثبت فرهنگی دانشجویان از طرف استاد نسبت به دیگر بخش‌های دانشگاه بیشتر باشد.»

او درخصوص زمان اجرای طرح اساتید و جهاد دانشگاهی در واحد قم، اظهار کرد: «از اولین سالی که آموزش عالی وارد کشور شد، به جز دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی در سال 57 که شاهد تغییرات ساختاری و فرهنگی در دانشگاه‌ها بودیم، بهترین زمان برای اجرای این طرح همین زمان حال حاضر است. امروز به‌خاطر تعطیلی دوساله دانشگاه‌ها به علت شیوع بیماری کرونا ما دانشجویانی را داریم که هیچ تصوری از فضای دانشگاه ندارند یا با دو سال وقفه بین تحصیل خود مواجه بودند. حتی به‌تعبیری برای اجرای این طرح امروز هم دیر است. البته این نکته شایان ذکر است که باید زیرساخت این امر هم مهیا شود، یعنی استادی توانایی آموزش فرهنگی به دانشجویان را دارد که خودش آمادگی‌های لازم در این حوزه را دیده باشد. درنتیجه باید زمینه‌ اجرای این طرح قبل از دانشجویان با اساتید فراهم شود. با توجه به ابلاغ بخشنامه وزارت کشور و با شروع کلاس‌های حضوری در ترم بهمن ماه، این طرح لازم به اجراست و باید اجرا شود.»

کفایی‌فر درخصوص آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای اجرای این طرح، عنوان کرد: «ظرفیت‌های شهرهای مذهبی در مباحث فرهنگی و بسترهای مناسبی که در شهر قم وجود دارد، مانند حوزه علمیه قم، مدارس عالی، سازمان‌های تبلیغاتی، جامعه‌المصطفی و جامعه‌الزهرا دسترسی ما را به استادهایی با بینش فرهنگی آسان کرده، بنابراین ما خیلی ساده‌تر از بسیاری از واحدهای دیگر می‌توانیم استاد مدنظر خود را پیدا کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار