• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۶ - ۰۰:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

باید تعرفه ویژه‌ای برای ارسال پستی کتاب‌های دانشگاهی درنظر گرفته شود

با توجه به اینکه دانشجویان می‌خواهند کتاب‌های جامع و یک ترم خود را در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهیه کنند، بهتر است که متولیان نمایشگاه سیاستگذاری متفاوت‌تری را نسبت به ارسال کتاب‌های دانشگاهی درنظر بگیرند.

باید تعرفه ویژه‌ای برای ارسال پستی کتاب‌های دانشگاهی درنظر گرفته شود

باتوجه به قطور بودن، حجیم ‌بودن و جامع بودن کتاب‌های دانشگاهی امکان ارسال رایگان برای این کتاب‌ها از بالای دو کیلوگرم وجود ندارد و همه کتاب‌های بالای دو کیلوگرم شامل 10 درصد تخفیف می‌شوند و بنابر تفاهمنامه میان شرکت ملی پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های زیر دو کیلوگرم ارسال رایگان خواهند داشت. درصورتی‌که با توجه به اینکه دانشجویان می‌خواهند کتاب‌های جامع و یک ترم خود را در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهیه کنند، بهتر است که متولیان نمایشگاه سیاستگذاری متفاوت‌تری را نسبت به ارسال کتاب‌های دانشگاهی درنظر بگیرند؛ به این معنا که تعرفه‌های پستی را برای کتاب‌های دانشگاهی تغییر بدهند؛ چراکه کتاب‌های دانشگاهی به‌ویژه کتاب‌های فنی، مهندسی و پزشکی به‌دلیل قطور بودن و وزن بالا، گاهی خود به تنهایی دو کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند و اگر دانشجویی بخواهد، پنج کتاب مهندسی خریداری کند، قطعا هزینه و بار ارسال پستی این کتاب بر دوش ناشر خواهد بود؛ در صورتی که می‌توان با درنظر گرفتن یارانه مشخص ارسال تمامی کتاب‌ها ازجمله کتاب‌های دانشگاهی را در نمایشگاه مجازی کتاب رایگان کرده یا تعرفه ویژه‌تری برای خریداری این نوع کتاب‌ها در نمایشگاه مجازی تعیین کرد.

تورانیان دراین‌باره بیان می‌کند که پیشنهاد ما به مسئولان در این‌خصوص این بود که شرایط را به‌گونه‌ای هماهنگ کنند که در جهت حمایت از ناشران دانشگاهی هزینه پست برای این کتاب که بسیار حجیم و سنگین بوده و گاهی نزدیک به دو یا سه هزار صفحه هستند، رایگان باشد و بخشی از یارانه نمایشگاه مجازی کتاب صرف این شود تا تبعیضی میان هزینه ارسال پست کتاب‌ها نباشد. کتاب‌های مرجع و حجیم را نمی‌توان از مجموعه دانشگاهی حذف کرد؛ چراکه نیاز اساسی دانشگاهیان و کتابخانه‌های دانشگاهی است. باید شرایطی ایجاد شود تا کتاب‌های دانشگاهی با تعرفه‌های کمتری برای ناشر به دست مخاطب برسد.

به‌گفته وی، ناشران دانشگاهی در شرایط سخت مالی ناشی از اپیدمی کرونا و تعطیلی دوساله دانشگاه‌ها بازار خودشان را از دست داده‌ و درآمد چندانی هم ندارند و هزینه پست بار مضاعفی بر دوش‌شان خواهد بود. کمکی که متولیان این رویداد می‌توانند داشته ‌باشند، معافی یا کاهش بیشتر هزینه پست از دوش ناشران دانشگاهی است؛ چراکه توجه به این خواسته، کمک به جریان ترویج کتاب و گسترش کتابخوانی است.

زینعلی نیز معتقد است: «کتاب‌های دانشگاهی به دلیل ویژگی‌های حجیم‌بودن، قطور بودن، تعداد صفحات بالا وزن بیشتری دارند و مشمول هزینه ارسال بالاتری هم هستند که برعهده ناشر است. ما ناشران بارها بر این موضوع تاکید کرده و به سیاستگذار و متولیان این رویداد گفته‌ایم که یارانه‌ای که در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود به سمت مشتریان و خریدارانی که در چنین رویدادهایی کتاب می‌خرند، سوق داده شود. یکی از بهینه‌ترین روش‌های ارسال کتاب برای مخاطب به‌ویژه دانشجویان این است که هزینه ارسال را برای ناشر کم کرده و تخفیف ویژه‌تری را برای ارسال کتاب‌های بیشتر از دو کیلوگرم تعیین کنیم تا دانشجو در هر نقطه‌ای از کشور کتاب‌های دانشگاهی خود را بدون هزینه برای ناشر تهیه کند. درست است که در راستای ارسال کتاب‌ها طبق قراردادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت ملی پست بسته است، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده یا تخفیف خورده ‌است اما باز هم نیازمند تصمیم مناسبی در راستای رایگان ‌شدن هزینه ارسال کتاب‌ها هستیم؛ چراکه تاثیر چشمگیری را در راستای کتابخوانی دانشجویان شاهد خواهیم بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار