• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۵ - ۰۱:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

مراحل تولید مستندهای آرشیوی

معمولا بحران مدیریت و نبود وحدت رویه آسیب‌رسان است. البته علاوه‌بر مشکل آرشیو، یکی از بزرگ‌ترین مساله مستندسازان این است که تحقیق درستی ندارند و کلی حرف می‌زنند.

مهدی مویدی، تهیه‌کننده: آرشیو ستون‌فقرات مستند است و وقتی نباشد باید مستند بازسازی شود. ما در کشور چند مرکز داریم که محل نگهداری اسنادی هستند که به درد مستندسازان می‌خورند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد کتابخانه ملی و سازمان صداوسیما که بزرگ‌ترین آرشیوها را دارند. از عکس و فیلم گرفته تا صدا در آرشیوشان وجود دارد. اما دلیل اینکه چرا به‌راحتی در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد این است که مدیریت داخلی آرشیوها به‌شدت بحرانی است و دسته‌بندی و طبقه‌بندی موضوعی ندارد و خود آرشیودارها هم نمی‌دانند چه اسنادی دارند. به همین دلیل وقتی یک مستندساز به آنها مراجعه می‌کند با یک به هم‌ریختگی خاصی مواجه می‌شود و ممکن است سند مدنظر را پیدا نکند. معمولا بحران مدیریت و نبود وحدت رویه آسیب‌رسان است. البته علاوه‌بر مشکل آرشیو، یکی از بزرگ‌ترین مساله مستندسازان این است که تحقیق درستی ندارند و کلی حرف می‌زنند. مشکل اصلی آنها آرشیو نیست و پژوهش ناقص‌شان است. وقتی مستندساز پژوهش نمی‌کند و می‌خواهد موضوعش را از داخل آرشیوها پیدا کند، معلوم است که رفتار خوبی با او نمی‌شود. مستندسازان با نقاط تاریک زیادی سراغ آرشیو می‌روند و حتی خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند. در مستندات آرشیوی باید مطالب آماده باشد و بعد سراغ آرشیو بروی و بعد با کمک آن کمی متن را تغییر دهی. بعضی مستندسازان به‌دلیل هزینه‌های زیاد و اینکه می‌خواهند کار را زودتر تمام کنند خوب تحقیق و پژوهش نمی‌کنند. یک اثر محتوایی آرشیوی بیش از هرچیز بر یک پژوهش استوار است، خواه این اثر محتوایی، مستند توصیفی باشد که نیاز به یک پژوهش ژرف و عمیق دارد و خواه یک مستند گزارشی که به یک پژوهش سطحی و نه‌چندان عمیق. بدین معنا که بدون پژوهش نباید سراغ ساخت مستند به‌ویژه مستند آرشیوی رفت. دسترسی به آرشیو خود می‌تواند بخشی از فرآیند پژوهش برای یک مستند تلقی شود. اگر دسترسی به آرشیو در مرحله پژوهش اولیه محقق شود، می‌‌تواند بیشترین بهره‌‌وری را برای یک مستندساز داشته باشد، زیرا او می‌تواند مواد آرشیوی را پس از بازبینی اولیه و انتخاب، مورد تحلیل قرار دهد و آنچه برایش مهم‌تر است برجسته و شاخ‌وبرگ داده و پس از تطبیق با اسناد دیگر درنهایت استنتاج کند. مراحل ساخت یک مستند آرشیوی پس از پژوهش، جمع‌آوری محتوای آرشیوی منطبق با سناریو، تحلیل و نگاه مستندساز است. به جز چند سازمان رسانه‌ای در ایران، که یکی از آنها صداوسیماست، آرشیو بزرگ و گسترده‌ای وجود ندارد. سامانه‌ای به نام «میراث جام‌جم» در اداره‌کل آرشیو صداوسیما در راستای تامین مواد آرشیوی برنامه‌سازان تلویزیون به‌ویژه مستندسازان راه‌اندازی شده است تا تهیه‌کنندگان و کارگردانان با مراجعه به آن بتوانند همه محتوای موجود در آرشیو را جست‌وجو کنند. این جست‌وجو براساس پارامترهای مختلفی می‌تواند انجام شود که مهم‌ترین آن براساس تاریخ و مکان مواد آرشیوی، عنوان محتوا، شخصیت‌های حاضر در محتوا، عوامل تولید، محل ثبت محتوا، موضوع تصاویر و محتواست. محقق یا مستندساز در فیلدهای مربوط به هریک از این پارامترها مقادیر مورد تحقیق خود را وارد و نتایج جست‌وجوها را مشاهده کرده و چنانچه تصویری مطابق با موضوعش یافت، آن را در سامانه ثبت‌سفارش می‌کند و پس از ثبت‌سفارش، ابزار ذخیره داده را به آرشیو می‌رساند تا روی آن گذاشته شود. موفقیت و کسب بهترین نتایج در فرآیند جست‌وجو در بانک داده‌‌های آرشیوی مستلزم صبر و حوصله زیادی است و هرگز نباید با یکی دوبار جست‌وجو و همچنین جست‌وجو با چند کلیدواژه محدود توقع آن را داشت تا نتایج مطلوب حاصل شود بلکه باید هر کلیدواژه‌ای را که به موضوع مورد مطالعه مستندساز مربوط می‌شود در آن دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. عمق پژوهش در مرحله پیشین، در مرحله جست‌وجو در سامانه نیز می‌تواند ناجی مستندساز باشد؛ چراکه محقق در پژوهش‌های عمیق به کلیدواژه‌های بیشتری دسترسی خواهد داشت و این شانس مستندساز را در یافتن مواد آرشیوی موجود در سامانه بالا خواهد برد. پس از جمع‌آوری مواد آرشیوی موردنیاز، لازم است براساس آنچه یافت شده است یک سناریو مبتنی‌بر مواد آرشیوی که با خلاقیت و هنر کارگردان اثر پرورش یابد و با استفاده از تکنیک‌های سینمایی و دراماتیک یک اثر جذاب آرشیوی شکل بگیرد. مستند‌های آرشیوی از آنجا که از اسناد مختلف و گوناگون شکل می‌‌یابند نیاز به روایتی دارند که این اسناد را به هم بدوزد و یک اثر یکپارچه ایجاد کند که در بیشتر این‌گونه مستندها نریشن یا روایتِ گوینده، که همان دانای کل است، این نقش را ایفا می‌کند. البته در برخی از این جنس مستندها روایت یا ایجاد پیوستگی را یک یا چند مصاحبه از خبرگان و مطلعان آن موضوع ایجاد می‌کنند و درنهایت با یکی از حالات یا هر دوی آنها یک مستند آرشیوی خلق می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار