• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۵ - ۰۲:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

مستندسازان از من آرشیو می‌خواهند

من به‌دلیل اینکه مستند تاریخی زیاد کار می‌کنم یک آرشیو برای خودم آماده کرده‌ام که به‌صورت محدود برای موضوعات تاریخ معاصر به آن دسترسی دارم. اما اگر در پروژه‌ای که مورد خاص در آن وجود داشته باشد و آن آرشیو را نداشته باشم مجبورم دنبالش بگردم.

مستندسازان از من آرشیو می‌خواهند

مهدی شامحمدی، سازنده مستند تاریخی «ثبت با سند برابر نیست» در رابطه با فیلم‌هایی که تولید می‌کند گفت: «من به‌دلیل اینکه مستند تاریخی زیاد کار می‌کنم یک آرشیو برای خودم آماده کرده‌ام که به‌صورت محدود برای موضوعات تاریخ معاصر به آن دسترسی دارم. اما اگر در پروژه‌ای که مورد خاص در آن وجود داشته باشد و آن آرشیو را نداشته باشم مجبورم دنبالش بگردم. مساله‌ای که وجود دارد این است که خیلی از دوستان مستندساز برای آرشیو به من مراجعه می‌کنند و وقتی از آنها می‌پرسم از تلویزیون مجوز دارید جواب‌شان مثبت است، اما تلویزیون آرشیوی دراختیارشان نمی‌گذارد و می‌گویند گرفتن آرشیو از تلویزیون حتی برای موضوع پیشنهادی خودشان آنقدر سخت است که ترجیح می‌دهند بی‌خیال شوند. این بارها اتفاق افتاده و یکی از تلفن‌های مرسومی که به من می‌شود این است که از من آرشیو می‌خواهند و من هم کمک می‌کنم.»

 هیچ مسئولی پاسخگو نیست

شامحمدی در ادامه درباره میزان و محدودیت‌های دسترسی به آرشیو گفت: «مساله‌ای که وجود دارد و خیلی ترسناک است اینکه ما از شبکه‌های مختلف فارسی‌زبان در لندن و مستندهای پخش‌شده آنها با موضوعات انقلاب و... استفاده کردیم. موضوع مربوط به ایران است، اما شبکه‌ای در لندن بیشتر از ما دسترسی به آن دارد و من برای تولید مستند باید لوگوی آنها را پاک کرده و از تصاویر آنها استفاده می‌کردم. این موضوع خیلی دردناک است که آرشیو تلویزیون دست من نمی‌رسد، اما به شبکه لندن می‌رسد و آنها اورجینالش را استفاده می‌کنند و من مستندساز ایرانی باید لوگوی آنها را پاک کنم. بالای 10بار در موضوعات مختلف این اتفاق افتاده است. بهترین تصویرهای ایران به کشورهای دیگر می‌رسد و هیچ‌کس پاسخگو نیست. آرشیو مثل یک چیزی شده که هر مسئولی در تلویزیون می‌آید از آن می‌ترسد و هیچ‌کس هم جرات ندارد کاری انجام دهد.»

وی در ادامه راجع‌به وجود آرشیو ملی ایران در کشورهای دیگر گفت: «من چرا به آن دسترسی ندارم و چرا آرشیو سر از کشورهای خارجی درمی‌آورد؟ چرا هیچ‌کس جواب این سوال را نمی‌دهد؟ همه خودشان را به نشنیدن می‌زنند و رسانه‌ها هم راجع‌به آن حرف نمی‌زنند. آرشیو ما خارج از کشور چه‌کار می‌کند؟ مگر نمی‌گویند گنجینه ملی است؟ این گنجینه خارج از ایران چه کار می‌کند و چرا من مستندساز برای تولید باید بروم از آنها کمک بگیرم و استفاده کنم. یک‌جایی یک اتفاقی افتاده و آرشیو ما در دست آنها افتاده است. الان یکی بگوید بله اشتباه بوده و عذرخواهی کند و این آرشیو را دراختیار مستندسازانی که خود تلویزیون به آنها پیشنهاد موضوعی می‌دهد قرار دهند. یکی حداقل این حرف را بزند. هیچ‌کس جواب نمی‌دهد. مسئولان تلویزیون باید پاسخگو باشند.»

  از شبکه‌های خارجی کمک گرفتم

شامحمدی در پاسخ به اینکه به‌تازگی با این مشکل روبه‌رو شده یا خیر، گفت: «من یک مجموعه‌ای دارم که هنوز به دلایل مختلف به مرحله تولید نرسیده است. موضوع فیلم اتفاقات سال 42 و 43 است؛ یعنی قیام 15 خرداد. ما یک نفر را گذاشتیم با مجوزی که ازطرف شبکه قرآن صادر شده بود، پنج‌ماه هم دستمزد دادیم تا در آرشیو مرکزی لیست جزئیاتی را که نیاز داشتیم، از عکس‌ها و فیلم‌ها درآورد، درحالی‌که این ماجرا باید درطول یک‌ماه تمام می‌شد، اما پنج‌ماه طول کشید؛ این‌هم مهم نیست. اما مدیر گروه و قائم‌مقام شبکه جلسه گذاشتند و ما گفتیم این آرشیوی که برایش آدم گذاشتیم و تهیه‌کننده ما یادداشت کرده چرا نمی‌دهید و چیزی که می‌گفتند این بود که بخش عمده‌ای از دسترسی برای هرکسی میسر نیست و بهانه‌های مختلف می‌آوردند و می‌گفتند ان‌شاءالله درست می‌شود. الان دوسال از این ماجرا گذشته و هنوز مشکلی حل نشده و آرشیو را به ما ندادند. بعد من برای همین کار از BBC و manoto کمک گرفتم و آدم آوردم تا لوگوی آنها را پاک کند و من بتوانم از آن عکس استفاده کنم. وقتی هیچ‌کس جواب نمی‌دهد این مشکلات را به چه کسی باید بگویم. ما آرشیو داریم اما دردسترس ما قرار نمی‌دهند، ولی مستندساز در لندن دسترسی به این آرشیو دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار