دکتر طهرانچی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س):
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شأن و جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: ایشان هم به صورت فردی و هم در خانواده و اجتماع، کوثر بودند.
  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۴ - ۰۹:۰۵
  • 00
دکتر طهرانچی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س):
حضرت فاطمه زهرا (س) هم به صورت فردی و هم در خانواده و اجتماع «کوثر» بودند
حضرت فاطمه زهرا (س) هم به صورت فردی و هم در خانواده و اجتماع «کوثر» بودند

به گزارش «فرهیختگان» به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن و روز مادر که با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد نور کوثر و بیمارستان فوق‌تخصصی عدل که عصر دیروز یکشنبه (3 بهمن ماه) در تالار شهیدمطهری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد امام خمینی (ره) را تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به مسئله جمعیت و «زوجیت در نظام خلقت»، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت رجوع کنیم، چرا که ما مسلمانان تجربه تمدن‌سازی براساس تعالیم کتاب خدا و سنت اهل بیت (ع) را داریم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: داستان امروز بشر عجیب است؛ چرا که فناوری افق‌هایی را پیش روی انسان باز کرده که محیرالعقول است و اگر به گذشته بازگردیم، تا 10 سال پیش کسی باور نمی‌کرد که چنین پیشرفت‌هایی در عرصه فناوری اتفاق بیفتد. صنعت الکترونیک، هوش مصنوعی، صنایع کامپیوتر، موبایل و... در سال‌های اخیر رشد بی نظیری داشتند، اما به اعتراف همگان؛ فرهنگ خودساخته و بشرساخته رو به انحطاط است و به راستی دلیل آن چیست؟ 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید که اگر کسی در سه عامل بینش، گرانش و رفتار، بر غیرخداوند مبتنی باشد، محکوم به شکست است، همانطور که تمدن‌هایی که با آیات خداوند مبارزه کردند و آن را به سخره گرفتند نیز محکوم به نابودی شدند. در حقیقت آنچه با آن مواجه هستیم، مصداق آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس» است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه انسان در موضوع فناوری از خلقت الهی بهره گرفت، اما در فرهنگ با آن تعارض پیدا کرد، گفت: بشر رمز و راز خلقت الهی را موشکافی کرده و از آن الگو می‌گیرد و همگام با خلقت الهی، پیشرفت را رقم زده است، چرا که همانگونه که قرآن کریم بیان می‌کند؛ «دنیا مسخر انسان» است. در حقیقت در حوزه فناوری، انسان قانون‌ساز نیست، بلکه قانون را کشف می‌کند. این در حالی است که در زمینه فرهنگ، نگاهی به کتاب هدایت نداشته و آنچه به عنوان رسم و راه فرهنگ به بشر ارائه می‌شود، با سخن خداوند تعارض دارد. ما هم به فعل خداوند و هم به قول خداوند باید تکیه داشته باشیم، اما بشر امروز خود را از قول الهی محروم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه شریفه «وَ مِنْ کُلِّ شَیْ‌ءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» گفت: خداوند در آیه 49 سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید زوجیت و زوج بودن در اشیاء عالم مقدر شده است. خداوند در جایی دیگر می‌فرماید «دریاهای شور و شیرین داریم که آنها را به یکدیگر می‌رسانیم، اما مرزی بین آنها وجود دارد و بر هم سلطه‌گری نمی‌کنند». این آیات شریفه به زوجیت اشاره می‌کنند و امروز در دنیای علم نیز با فناوری‌هایی ازجمله polarition dipole،oled  و diode روبرو هستیم که همگی خاصیت زوجیت را دارا هستند.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، به سوره مبارکه نساء اشاره کرد و افزود: جا دارد در روز گرامیداشت مقام زن نگاهی به سوره زنان (نساء) در قرآن داشته باشیم. خداوند در اولین آیه این سوره می‌فرماید «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» یعنی ای مردم نسبت به رب العالمین که خالق شماست، تقوا پیشه کنید. خداوند شما را آفرید و زوج شما را نیز خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی در روی زمین منتشر ساخت و جوامع خلق شدند. پس نگاه قرآن به انسان، خانواده و جامعه است. 

وی ادامه داد: خداوند در این سوره می‌فرماید «زوج را نه تنها برای شما، بلکه برای تشکیل خانواده آفریدیم و مودت و رحمت را بین شما قرار دادیم». اساساً در نگاه اسلام، خانواده رکن است و از فرد به جامعه نمی‌رود، بلکه در این میان هویتی به نام خانواده وجود دارد که بستر تربیت اجتماع است. نمی‌توان برمبنای تربیت فرد، جامعه را اصلاح کرد و در نگاه اسلام، خانواده جایگاه رکنی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آیه اول سوره نساء به ارکان اشاره دارد، از آیه 2 تا آیه 35 به حقوق و ابعاد مختلف خانواده می‌پردازد. از آیه 36 تا 57 اجتماع و بنیان‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد و از آیه 58 دوباره مبحث خانواده مطرح می‌شود. سپس آیات مربوط به جامعه و آیه آخر نیز مربوط به خانواده بدون فرزند است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در اسلام همانطور که بر هویت خانواده تأکید می‌شود، در درون خانواده نیز بر هویت زن و مرد به صورت مستقل تأکید شده، گفت: این موضوع نشان می‌دهد، درست است که زوج تشکیل خانواده داده‌اند، اما هضم نشده‌اند. در این خصوص خداوند در سوره مبارکه نساء می‌فرماید «لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا». 

وی با تأکید بر اینکه بین زن و مرد باید مودت و رحمت حاکم باشد تا در کنار یکدیگر تعالی یابند، تصریح کرد: براساس سوره مبارکه نحل؛ انسان دو وظیفه برعهده دارد که با «یأمر» و «ینهی عن» در خانواده مشخص شده است (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی‏ وَ یَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ). اگر این موارد در خانواده رعایت شود، فضای فرزندآوری ایجاد خواهد شد و اگر خانواده بر این اساس نباشد، مانند کسی است که به عهد خداوند پایدار نمانده و نتیجه آن طلاق و خانواده ابتر است که از کنار هم بودن احساس آرامش نمی‌کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: حقوق طرفین و خانواده باید رعایت شود و این موضوعی است که اسلام بر آن تأکید دارد، اما به دروغ می‌گویند که در اسلام حقوق زن وجود ندارد، در حالی که دین مبین اسلام بیشترین و محکم‌ترین دفاع از حقوق زن را داشته است. نماد خانواده موفق، کوثری است که خداوند به پیامبر عظیم الشأن عطا کرده است.

وی در پایان گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) هم فرداً کوثر بود، هم در خانواده و هم در اجتماع. به خاطر دفاع ایشان از ولایت و صحنه‌هایی که در مسجد النبی آفرید، امامت ادامه پیدا کرد و جان ولی خدا حفظ شد. همه اینها ثمره کوثر بودن ایشان بود که خداوند می‌فرماید «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ». 

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰