• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۳ - ۰۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تلویزیون در دهه‌های گذشته در کدام فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کرده است؟

رد پای سیما در سینما

صداوسیما حداقل یک دهه است که دچار بحران‌های مختلفی شده و اتفاقا همین یک دهه را موازی و همزمان با دوره افول فیلمسازی در این سازمان می‌بینیم.

رد پای سیما در سینما

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: سیما و سینمای ایران از سال‌های دور برادران دوقلو بودند. هم‌افزایی‌های آنها طبیعی جلوه می‌کرد چه اینکه اکثر فیلم‌های ایرانی تا مدت‌ها دوبله می‌شدند و بهترین استودیوهای دوبله در صداوسیما مستقر بود. لابراتوار صداوسیما و چاپ فیلم آن هم از بهترین مراکز کشور به حساب می‌آمدند. علاوه‌بر همه اینها خیلی از کارگردانان سینما و البته سایر عوامل، ازجمله فیلمبردار، صدابردار، صداگذار و بازیگر، پرورده‌های سازمان صداوسیما بودند. پخش فیلم‌ها از تلویزیون هم جنبه دیگری از این ارتباطات را نشان می‌داد. حتی تلویزیون با پخش فیلم‌های غیرایرانی هم می‌توانست به ذائقه مخاطبان و نوع انتخاب آنها در فیلم‌های ایرانی جهت بدهد. برنامه‌های تحلیلی تلویزیون راجع‌به سینما هم جنبه دیگری از این جهت‌دهی بودند. اما گذشته از همه اینها یک جنبه مهم دیگر را می‌توان فیلم‌هایی دانست که خود تلویزیون مستقیما تولید می‌کرد. از «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی تا «تنهای تنهای تنها» اثر احسان عبدی‌پور، خیلی از فیلم‌های سینمای ایران در تلویزیون تولید شده‌اند. فیلم‌هایی که خیلی از آنها را نه می‌شد مطابق معیارهای گیشه دانست نه حتی بسیاری از اوقات مطابق معیارهایی که نهادهای سفارش‌دهنده فیلم مد نظر داشتند، بودند. فیلم‌هایی که اگر صداوسیما سراغ ساختن‌شان نمی‌رفت، بعید بود تولید شوند. صداوسیما در بخش‌های مختلف خودش، تا به حال مجموعا 134  فیلم تولید کرده است و البته این روند در دهه ۹۰ متوقف می‌شود.   از ابتدای دهه 60 تاکنون ۲۶۴۵ فیلم بلند ایرانی ساخته شده که ۹۵۹ مورد آن، یعنی بیشترین سهم، به دهه 90 تعلق دارد؛ همان دهه‌ای که صداوسیما از میدان فیلمسازی در سینما پایش را بیرون کشید. به‌طور تقریبی ۵ درصد فیلم‌های پس از انقلاب در سینمای ایران، جزء تولیدات صداوسیما هستند. یعنی از هر ۲۰ فیلم، یک فیلم را صداوسیما تولید کرده است. اگر این روند در دهه ۹۰ متوقف نمی‌شد، سهم صداوسیما حالا می‌توانست بیشتر هم باشد اما به هر حال، اگر دقت کنیم، میزان تاثیرگذاری تولیدات تلویزیون بر جو کلی سینما بیشتر از یک‌بیستم است چون فیلم‌هایی که تولید شدند، عموما آثار شاخص و موثری بودند و علاوه‌بر این، سوژه‌هایی را مورد توجه قرار می‌دادند که نه سینمای گیشه ‌انگیزه‌ای برای رفتن به سراغ‌شان را داشت نه ارگان‌های سفارش‌دهنده فیلم که اکثرشان دنبال تبلیغ مستقیم بعضی مسائل بودند. صداوسیما حداقل یک دهه است که دچار بحران‌های مختلفی شده و اتفاقا همین یک دهه را موازی و همزمان با دوره افول فیلمسازی در این سازمان می‌بینیم. با تغییر مدیریت در سازمان صداوسیما اخیرا امیدهایی برای احیای بعضی از ظرفیت‌های این نهاد ایجاد شده است. البته پیش از این هم هربار که با عملکرد یکی از مدیران سازمان، این نهاد دچار چالش‌هایی می‌شد، چشم امید همه به مدیر جدید بود اما بی‌راه نیست اگر رئیس جدید را منشأ بعضی تغییرات مثبت بدانیم؛ هرچند برای قضاوت دراین‌باره زود است. در کل پیمان جبلی به‌عنوان کسی که سابقه‌ای طولانی در کار خبر داشت، امیدهایی را نسبت به تغییر رویه سازمان در انعکاس اخبار به وجود آورد اما بخش مهم دیگری از فعالیت‌های سازمان صداوسیما به تولید سرگرمی برمی‌گردد. از برنامه‌های تلویزیونی که شامل تاک‌شوها، مسابقات و انواع و اقسام برنامه‌های میهمان‌محور می‌شود گرفته تا سریال‌ها و تله‌فیلم‌ها که متاسفانه سال‌هاست صداوسیما به غلط عنوان فیلم سینمایی را به آنها می‌دهد و البته تولید فیلم در صداوسیما، کاری که سال‌هاست متروک مانده و کسی سراغ آن نمی‌رود. سهم صداوسیما در بودجه امسال افزایش چشمگیری داشت و می‌توان روی همین حساب توقع داشت که آنتن‌فروشی و تولید برنامه براساس اولویت‌های اسپانسرها کمتر شود و تولیداتی که به تربیت سلیقه عمومی و ارتقای سطح آن می‌پردازند، افزایش پیدا کنند. این البته صرفا توقعی است که به‌طور معقول می‌توان نسبت به نهادی با ظرفیت‌ها و امکانات صداوسیما داشت، نه چیزی که به طور قطعی قرار است رخ بدهد. صداوسیمایی که مدت‌ها بود بابت کمبود بودجه می‌نالید و خیلی از رفتارهایش را به همین سبب توجیه می‌کرد؛ اما واضح و مشخص بود که خیلی از مشکلات به ضعف‌های ساختاری و مدیریتی برمی‌گشتند، نه کمبود بودجه یا امکانات. حالا با توجه به تعاملاتی که اخیرا میان سازمان سینمایی وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما شده، می‌توان امیدوار بود که ظرفیت‌هایی در این زمینه ایجاد شوند و سازمان صداوسیما یکی از جایگاه‌های کلاسیک خودش، یعنی تولید فیلم‌های سینمایی را بازیابد.

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار