• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۲ - ۰۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خورشیدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سوءتفاهم درباره طارمی با دخالت عزیزی‌خادم حل شد

کدام شب‌زنده‌داری؟ 21 لژیونر در اردو بودند

می‌خواهیم هر 4 بازی آینده را ببریم تا بهترین نتیجه در تاریخ ثبت شود/ رویای صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی با کمک مسئولان محقق می‌شود

اردوی تیم ملی هم از روز یکشنبه با حضور بازیکنان داخلی آغاز شده و از اواسط هفته شاهد حضور بازیکنان لژیونر در اردوی تیم ملی هستیم.

کدام شب‌زنده‌داری؟ 21 لژیونر در اردو بودند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: به احتمال بسیار زیاد پنجشنبه هفته آینده صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی قطر در پایان بازی شاگردان اسکوچیچ با عراق در تهران نهایی خواهد شد تا یک روز خاطره‌انگیز دیگر در تاریخ فوتبال ایران به ثبت برسد. این درحالی است که حواشی مثل همیشه در پیرامون این تیم جریان داشته، ضمن اینکه هنوز به‌صورت قطعی نیز تکلیف ادامه همکاری اسکوچیچ با تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی نیز مشخص نشده است، آن هم درحالی که از نظر نتیجه عملکرد فوق‌العاده‌ای در تیم ملی داشته است. درخصوص آخرین اخبار مربوط به تیم ملی که از فردا تمریناتش شروع می‌شود با سرپرست این تیم هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجتبی خورشیدی را در ادامه می‌خوانید.

از تیم ملی در آستانه اردوی جدید چه خبر؟ شرایط خوب است؟

خدا را شکر وضعیت خوبی داریم. اردوی تیم ملی هم از روز یکشنبه با حضور بازیکنان داخلی آغاز شده و از اواسط هفته شاهد حضور بازیکنان لژیونر در اردوی تیم ملی هستیم.

از لحاظ روحی، روانی و ‌انگیزشی شرایط چطور است؟

روحیه کادرفنی برای این دیدارها بسیار خوب است و آنها بی‌صبرانه منتظر هستند تا برای دو بازی آینده، اردوی جدید تیم ملی آغاز شود. کادرفنی شبانه‌روز درحال کار هستند و آنالیز خوبی روی تیم‌های عراق و امارات صورت گرفته است. این درحالی است که نفرات خودمان را نیز مورد ارزیابی قرار داده و به جرات می‌گویم اسکوچیچ و دستیارانش همه بازی‌های لیگ را تماشا کردند و بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی نیز به‌شدت زیرنظر و رصد کادرفنی هستند و تمام بازی این نفرات نیز دیده می‌شود و قطعا نفراتی که به اردو دعوت می‌شوند جزء آماده‌ترین نفرات فوتبال ایران هستند. انگیزه‌ای که من در کادرفنی می‌بینم به این شکل است که آنها منتظر هستند تا هر 4 بازی را با پیروزی پشت سر بگذارند و به این قانع نیستند که بعد از صعود قطعی به جام‌جهانی به بقیه بازی‌ها نگاه باری به هر جهت داشته باشیم بلکه به دنبال آن هستند که رکورد خود را حفظ کرده و بهترین نتایج را برای تاریخ فوتبال ایران ثبت کنند.

در بازدیدی که از کمپ‌های قطری داشتید، برای اردوی تیم ملی پیش از رقابت‌های جام‌جهانی به نتیجه‌ای هم رسیدید؟

از دو سال پیش و قبل از آغاز رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، مکاتباتی از سوی فیفا با فدراسیون ایران صورت گرفت و مثل همه کشورها از فدراسیون ایران خواسته شد تا هر کشوری که می‌خواهد، با سفر به قطر کمپ تمرینی خود را انتخاب کند که خیلی از تیم‌ها این کار را انجام دادند اما از آنجایی که ما متاسفانه آخرین نامه را دریافت کردیم اما خوشبختانه خیلی زود اقدامات سفر را انجام دادیم و 3 روز قبل از اینکه فرصت نهایی را از دست بدهیم، در همین 3 روز از کمپ‌هایی که بود بازدید به عمل آوردیم و خوشبختانه از بین کمپ‌هایی که باقی بود 3 کمپ را که با شرایط ما مطابقت داشت و استانداردهایی که ما به دنبال آن بودیم را آنها برخوردار بودند؛ توانستیم طبق اولویت‌های اول تا سوم کمپ خود را انتخاب کرده و حالا به دنبال آن هستیم تا بعد از صعود به جام‌جهانی روی این اولویت‌ها بتوانیم قراردادمان را با کمپ مربوطه در قطر امضا کنیم و در آن زمان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا ان‌شاءالله یک اردوی خوب را در زمان رقابت‌های جام‌جهانی با یک محل اسکان مناسب برای بازیکنان داشته باشیم. درواقع بعد از 9 فروردین 1401 که آخرین بازی خود را انجام می‌دهیم 3 رویداد مهم در قطر برگزار می‌شود که ما باید در این رویدادها شرکت کنیم که یک مورد آن قرعه‌کشی جام‌جهانی است و مورد بعدی کنگره فیفاست و مورد نهایی نیز به ورک‌شاپی مربوط می‌شود که قرار است با حضور سرپرستان تیم‌های ملی برگزار شود و در همان فاصله مواردی که نیاز به تغییرات آن در کمپ و هتل اسکان است را با مقامات مربوطه درمیان می‌گذاریم و از آنها می‌خواهیم تا این موارد را لحاظ کنند. این درحالی است که برای اسکان نیز 3 هتل را هم انتخاب کردیم که به ترتیب اولویت یکی از آنها انتخاب خواهد شد. البته فکر می‌کنم بتوانیم در هتلی که اولویت اول ماست اسکان پیدا کرده و کار را آنجا پیگیری کنیم.

درحالی صعود تیم ملی به جام‌جهانی روز پنجشنبه آینده قطعی می‌شود که برخی مقامات فدراسیون فوتبال نسبت به عدم حمایت دولت از تیم ملی انتقادهایی را همواره مطرح کرده‌اند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

تیم ملی متعلق به 80 میلیون جمعیت ایران است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که تیم ملی فقط برای من است بلکه تیم ملی برای همه ازجمله افراد محرومی است که در دورافتاده‌ترین نقاط ایران زندگی می‌کنند و همه مردم ایران دلخوشی‌شان به این است که تیم ملی ایران بتواند به جام‌جهانی صعود کرده و در این رقابت‌ها بدرخشد. این درحالی است که به خاطر تحریم‌های ظالمانه و وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم این تنها کاری است که می‌توانیم انجام بدهیم تا بتوانیم دل مردم را شاد کنیم. لیاقت مردم ایران خیلی بیشتر از این صحبت‌هاست و این کمترین کاری است که از دست فدراسیون فوتبال، تیم ملی و این بچه‌ها بی‌می‌آید. در کنار این موضوع ما امیدواریم که دولت و مجلس هم کنار ما باشند و از نمایندگان و وزرا گرفته تا رئیس‌جمهور به این تیم ملی که متعلق به مردم است، کمک کنند. ما همچنان در آرزوی این هستیم که تیم ملی بتواند از مرحله مقدماتی در جام‌جهانی صعود کند اما این اتفاق مستلزم داشتن کمپ‌های خوب، امکانات خوب و برگزاری اردوهای مناسب و دیدارهای تدارکاتی مطلوب است و همه اینها نیازمند این است که ما هزینه لازم را فراهم کنیم. در هر صورت امیدوارم مسئولان محترم که تا الان همواره حمایت‌های مادی و معنوی از تیم ملی داشته‌اند الان هم جلو بیایند و آستین‌ها را بالا بزنند و در این مهم به ما کمک کنند. جام‌جهانی آوردگاه مهمی است که هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود و جایی است که همه کشورها و همه تیم‌های دنیا به عشق پرچم و مردم خود به این رقابت‌ها می‌آیند و با هم مبارزه می‌کنند تا غرور ملی خود را حفظ کنند و ما هم قطعا از این قاعده مستثنی نیستیم و تمام تلاش خود را از رئیس فدراسیون گرفته تا کارمندان فدراسیون و تمام ارکان تیم ملی می‌کنیم تا بتوانیم دل مردم را شاد کنیم تا دوباره خنده را به لب‌های آنها بازگردانیم. تا اینجای کار به لطف خدا موفق بودیم و امیدوارم از اینجا به بعد هم بتوانیم در همین راستا عملکرد خوبی داشته باشیم تا به این مهم دست پیدا کنیم.

طی این مدت بارها به بحث بی‌نظمی در اردوهای تیم ملی پرداخته شده است. در این خصوص چه دفاعیاتی دارید؟ موضوع شب‌زنده‌داری ملی‌پوشان چقدر صحت دارد؟

تا حالا 6، 7 اردو برگزار کردیم که حتی یک مورد از این موارد را خودم از نزدیک ندیدم؛ چراکه این بازیکنان به اندازه‌ای حرفه‌ای هستند که خودشان همه چیز را می‌دانند و رعایت می‌کنند. خود من 25 سال در باشگاه‌های مختلف کار کردم و مثلا به بازیکنان می‌گفتیم که راس فلان ساعت بخوابند و برای این کار کادرفنی را به اتاق‌ها می‌فرستادیم تا آنها را چک و کنترل کنند. اما در تیم ملی از این خبرها نیست. وقتی از 27 بازیکنی که دعوت می‌کنیم، 21 نفر لژیونر هستند و بقیه نیز بازیکنان داخلی باتجربه به‌شمار می‌روند و حرفه‌ای هستند. پس چطور امکان دارد این اتفاقات بیفتد. بنابراین این شایعات به ضرس قاطع دروغ محض است و این افراد فقط به دنبال شایعه‌پراکنی برای ضربه زدن به تیم ملی هستند حتما این داستان را از مولانا شنیده‌اید که یک اربابی یک نوکری داشت و او را از کودکی بزرگ کرده بود. ارباب یک روز به او می‌گوید اگر به گردن تو حق دارم باید به کاری که می‌گویم عمل کنی، پس من سرم را روی دیوار همسایه می‌گذارم و سرم را طوری ببر که سرم در خانه همسایه بیفتد. آن نوکر باتعجب دلیل این موضوع را می‌پرسد که اربابش می‌گوید من از این همسایه کینه به دل دارم و می‌خواهم سرم آنجا بیفتد تا تقصیر این اتفاق به گردن او افتاده و او را مجازات کنند. یعنی طرف حاضر بوده سرش قطع شود و خودش بمیرد اما فقط به خاطر کینه او همسایه‌اش مجازات شود. الان حکایت تیم ملی ما و منتقدان همین است و آدم یاد این داستان می‌افتد. یعنی حاضرند تیم ملی که دلخوشی مردم است را بکوبند و له کنند تا تیم ملی نتیجه نگیرد به این دلیل که با منِ نوعی یا فلان آدم‌ها در این سیستم مشکل دارند. تیم ملی ارث پدری هیچ‌کس نیست و افراد قبلی در این تیم زحمت کشیده‌اند و چند صباحی هم ما آمدیم و کارمان را می‌کنیم و یک روز هم ما نیستیم و افراد دیگری می‌آیند اما هر کسی باشد باید از او حمایت کنند چون این تیم متعلق به مردم است، متعلق به شخص نیست. یک زمانی یک موضوعی صحت دارد و آن زمان این حرف‌ها را می‌پذیریم اما مگر می‌شود بازیکنان حرفه‌ای تیم ملی شب‌زنده‌داری کنند.

انتقادها از زمانی شروع شد که در ساعات پایانی شب و در دیروقت برخی بازیکنان در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و به صورت زنده مصاحبه کردند.

اتفاقا در همان برنامه یک‌ونیم ساعت ما از ایران عقب بودیم و در آن کشور برای ما آخر شب نبود. ضمن اینکه ما دو بازیکن جوان را آوردیم که اصلا در لیست 18 نفر تیم ملی برای بازی نبودند اما این‌طور انتقاد کردند که تا نصف شب بیداریم و پای برنامه تلویزیونی نشستیم و مصاحبه می‌کنیم، البته از یک‌سری از منتقدان ممنونیم که انتقاد درست را مطرح می‌کنند چون کسی که انتقادپذیر نباشد آدم کوچکی است و ما هم انتقاد را می‌پذیریم اما انتقاد سازنده را و‌ ای کاش لااقل این افراد اطلاعاتی که دارند را زیاد کنند و بعد دست به انتقاد بزنند. مثلا می‌گویند چرا در فیفادی بازی دوستانه برگزار نمی‌کنیم؟ مگر می‌شود این کار را کرد؟ برای همین بازی بعدی با عراق که پنجشنبه برگزار می‌شود یک سری از بازیکنان‌مان دوشنبه می‌رسند و یک‌سری سه‌شنبه. آنهایی که دوشنبه می‌آیند تست می‌دهند و به اتاق‌هایشان می‌روند و از سه‌شنبه به تمرین اضافه می‌شوند و آنهایی که سه‌شنبه می‌آیند از چهارشنبه به تمرین اضافه می‌شوند یعنی فقط یک روز مانده به بازی رسمی تیم ملی به تمرین اضافه می‌شوند. یعنی فرصت یک نیمچه تمرین تا بازی رسمی می‌ماند. بعد چه جوری باید بازی دوستانه بگذاریم؟ مگر تیم‌های اروپایی یا همین داخلی به ما بازیکن می‌دهند که بازی دوستانه بگذاریم. اما انتقاد می‌کنند که توانایی برگزاری بازی دوستانه و تدارکاتی را نداریم درحالی که شاید حتی ندانند فیفادی‌های ما چه روزهایی است و اصلا اجازه برگزاری بازی دوستانه را داریم یا خیر. یا مثلا از تعداد چمدان‌ها انتقاد می‌کنند. مثلا در لبنان گفتیم که دیگر آرامش داریم و دیگر هیچ خبری نیست اما فردایش عکس‌هایی بیرون آمد که دارند در چمدان چه چیزی می‌برند؟ این درحالی است که در هر سفری که می‌رویم 144 ساک با خود می‌بریم آیا در سفر به قطر و بحرین و امارات هم برای آنها چیزی بردیم؟ در همه سفرها 144 ساک می‌بریم. این درحالی است که کره‌ای‌ها 176 ساک با خود به ایران آوردند. آیا آنها هم برای ما چیزی آوردند؟ اینها به خاطر کم اطلاعاتی است که گاهی آب را به آسیاب دشمن ریخته و گاهی آب را در هاون و بی‌خودی می‌کوبند. من معتقدم باید نگاه‌ها در این خصوص ملی باشد و طوری باشد که به صعود تیم ملی کمک کنند و اگر هم انتقادی می‌کنند انتقاد سازنده باشد؛ چراکه ما از انتقاد سازنده به‌طور کلی استقبال می‌کنیم.

یک سوال مهم؛ اسکوچیچ با تیم ملی در جام‌جهانی ادامه می‌دهد؟

در این خصوص تا جایی که می‌دانم ایشان هست و حتی قرار است در مراسم قرعه‌کشی ما هم باشد. او قعلا با ما قرارداد دارد و فعلا هست و باید منتظر آینده باشیم که تا یار که خواهد و میلش به که باشد. شاید هم خود ایشان تمایل نداشته باشد ادامه بدهد اما اینها جزء مسائلی هستند که توافقات نهایی مربوط به آن باید بعد از رقابت‌های مقدماتی باشد اما الان همه تمرکز اسکوچیچ روی این مسابقات است و فدراسیون نیز نقش حمایتی را بازی می‌کند و بعد از این دیدارها امیدوارم شرایطی ایجاد شود که بتوانیم در خدمت‌شان باشیم.

مشکل طارمی هم که به‌طور کامل حل شد؟

بله، درست است و با دخالت رئیس فدراسیون و صحبت‌هایی که ایشان کردند حل شد، هرچند این موارد سوءتفاهم بود و خوشبختانه طارمی را در ترکیب تیم ملی خواهیم داشت.

سر بحث برگزاری بازی استقلال و هوادار هم گفتند اسکوچیچ ناراحت شده و با لحن بدی با مسئولان سازمان لیگ صحبت کرده است. این مورد صحت دارد؟

من خودم آنجا بودم و حرف اسکوچیچ منطقی بود ضمن اینکه با سهیل مهدی هم صحبت کردم و حرف او هم منطقی بود و می‌گفتند بعد از اعلام اسامی ملی‌پوشان اگر استقلالی‌ها به تیم ملی دعوت شده باشند این بازی را لغو می‌کنیم که البته اینها همه سوءتفاهماتی بود که حل و فصل شد.

اسامی ملی‌پوشان چه زمانی اعلام می‌شود؟

به احتمال زیاد روز شنبه(امروز) اعلام می‌شود.

برای حضور موفق در جام‌جهانی چه اقداماتی در دست انجام است؟

درحال حاضر عزیزی‌خادم با محوریت کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون یک کارگروهی را تشکیل داده و دوستان درحال مذاکره و رایزنی هستند تا بتوانیم بازی‌های خوبی را برای تیم ملی تدارک ببینیم.

بازی با تیم خاصی برای بازی تدارکاتی قطعی شده است؟

رایزنی‌ها انجام شده اما چیزی قطعی نیست چون شاید موضوع قطعی شود و به یک باره تیم فوق همگروه‌مان بشود بنابراین بعد از قرعه‌کشی می‌توان با قطعیت در این خصوص صحبت کرده و با تیم‌ها به توافق رسید. بنابراین الان در مرحله رایزنی هستیم و قطعا بعد از قرعه‌کشی وارد مذاکره رسمی می‌شویم ضمن اینکه یک‌سری کشورها هم از ما خواستند تا با تیم ملی بازی کنند. همه اینها در دست بررسی هستند ان‌شاءالله ببینیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

موضوع ناراحتی اسکوچیچ در مراسم بدرقه تیم ملی تا چه اندازه صحت داشت؟

این هم یکی از مواردی بود که تعجب برانگیز بود. زمانی که مراسم تمام شد و اسکوچیچ داشت مراسم را ترک می‌کرد و همه سرپا بودند او به سمت عزیزی‌خادم رفته و او را بغل کرد و به آرامی با وی از آنجایی که صدای بلندگوها زیاد بود چند دقیقه‌ای در گوش او صحبت کرد. اگر قهر کرده بود هیچ‌گاه سرمربی تیم ملی به سمت رئیس فدراسیون نمی‌رفت. ما پشت سر همان مراسم جلسه‌ای داشتیم و زمانی که اسکوچیچ از سالن بیرون رفت، به سمت عزیزی‌خادم رفتم و از او استعلام گرفتم که برای جلسه می‌آید یا خیر که او گفت نه و در ادامه افزود که اسکوچیچ به وی گفته چون گوشش درد می‌کند و ورم کرده باید به دکتر برود و از من اجازه خواست که جلسه را فردا برگزار کنیم که من هم موافقت کردم. بعد از آنکه از سالن بیرون رفتم، برخی خبرنگاران به من گفتند که اسکوچیچ ناراحت شده و قهر کرده است که من توضیحات لازم را درباره جلسه سرپایی او با رئیس فدراسیون به آنها دادم و بعد از آن به سمت اتاق اسکوچیچ رفتم و موضوع را تعریف کردم که او خنده‌اش گرفت و گفت کاری کردی که با این گوش درد این‌طوری به خنده بیفتم تا جایی که گوش او به‌شدت تیر کشید و در ادامه به من گفت شما ایرانی‌ها خیلی آدم‌های جالبی هستید که از هیچ چیز مساله درست می‌کنید. فقط این را می‌توانم بگویم زمانی که ما این چیزها را می‌بینیم و باز می‌بینیم که نوشتند اسکوچیچ قهر کرد و این مساله را استوری می‌کنند که سرمربی تیم ملی به نشانه اعتراض مراسم را ترک کرد و به این دلیل روی سن نرفت. این درحالی است که قبل از آن 10 دقیقه برای حضار صحبت کرد و به بانوان تبریک گفت و برای آنها آرزوی موفقیت کرد؛ خودمان هم تعجب می‌کنیم. باز هم تاکید می‌کنم برخی به دنبال آن هستند تا حاشیه درست کنند و تیم ملی را بزنند. متاسفانه بحث ما با منتقدان بر سر همین مسائل است، هر چند ما می‌گوییم که انتقاد بکنید اما انتقاد درست و سازنده، نه براساس توهمات و فرضیات‌تان.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار