• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۲ - ۰۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به رمان «رویای بعد از ظهر» برگزیده جایزه شهید اندرزگو

سفر یک‌روزه به گذشته

داستان «رویای بعد از ظهر» نوشته نیلوفر مالک که در نشر مهرک منتشر شده و جایزه داستان انقلاب و شهید اندرزگو را هم از آن خود کرده است نیز چنین ماجرایی دارد. کتاب در‌واقع یک داستان بلند است و هم بر همین اساس نوشته شده.

مصطفی رضایی: ادبیات هر‌چقدر که جلو برود الگوی سفر در زمان همواره جذاب و غیر‌تکراری خواهد ماند. سفر در زمان یکی از زیر شاخه‌های ادبیات علمی-تخیلی است که آثار بسیار زیادی براساس این الگوی داستانی نوشته شده است. حتی فیلم‌های سینمایی بسیاری براساس آنها ساخته شده که عمدتا جذاب است.

داستان «رویای بعد از ظهر» نوشته نیلوفر مالک که در نشر مهرک منتشر شده و جایزه داستان انقلاب و شهید اندرزگو را هم از آن خود کرده است نیز چنین ماجرایی دارد. کتاب در‌واقع یک داستان بلند است و هم بر همین اساس نوشته شده. داستان یک کودکی که به گذشته خانواده خویش سفر کرده. به روزهایی که مادرش کودک است و او در خانه پدری با جوانی‌های پدربزرگ و مادر بزرگش مواجه می‌شود، اما این سفر همچون یک رویا است که شخصیت نوجوان داستان توسط برق‌گرفتگی وارد آن شده و وقتی که به‌هوش می‌آید همه آنچه دیده بود همانند یک رویا به‌نظر می‌رسید.

نکته قابل توجه در این داستان و به‌عبارت دیگر عنصری که داستان را شکل می‌دهد، زمانی است که کودک به آن سفر کرده و آن سه ماه مانده به انقلاب اسلامی است. او در زمان حال روایت‌های بسیاری از آن دوران از زبان مادرش شنیده است. شهادت دایی‌اش در انقلاب و شهادت پدر بزرگش در جنگ تحمیلی و...  اما وقتی در رویای خویش به زمان گذشته و نزد خانواده مادری خود سفر می‌کند به‌دنبال تغییر این اتفاقات است. جلوی شهادت دایی‌اش را بگیرد. پدربزرگش را از جنگ منصرف کند و... اما شخصیت نوجوان ما آن‌طور که از داستان انتظار می‌رود کنش‌مند نیست. البته با توجه به گروه سنی مخاطب که کودک و نوجوان هستند این نکته قابل اغماض است.

حضور شخصیت در گذشته بسیار خوب نشان داده شده است. واکنش‌هایش با توجه به اینکه کودک است و حتی اشتباه‌های کلامی او داستان را باور پذیر کرده است. مثلا در پاسخ به سوال مادر بزرگش که اسم مدرسه‌اش را می‌پرسد، می‌گوید: «شهید مطهری. مادر بزرگش با تعجب از این اسم واکنش نشان می‌دهد؛ چراکه مرتضی مطهری آن دوره هنوز شهید نشده بود! توصیف‌ها خوب بود و در خدمت داستان.»  زبان و نثر داستان بسیار ساده و روان بود و به خوشخوان بودن داستان کمک کرده بود. این داستان حدود ۶۰ صفحه‌ای را می‌توان در یک روز خواند و لذت برد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که داستان در جایزه امیرحسین فردی مورد تقدیر قرار گرفته است.

بهتر بود با توجه به مخاطب کودک و نوجوان اندازه قلم در متن کمی بیشتر از استاندارد کتابی می‌بود، اما در کل یک داستان جذاب با محوریت موضوعی انقلاب اسلامی است. ایده ساده و جذابی دارد و خوشخوان است. و این ایده نسبت به عناصر دیگر داستان غالب است و با توجه به مخاطب کودک و نوجوان می‌تواند داستان جالبی برای مخاطبان باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار