• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۳۰ - ۰۰:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهاجم یوونتوس گزینه اول بارسلونا برای تقویت خط حمله است

ژاوی امیدوار به حضورآزمون در تورین!

برای بارسا شاید تقویت خط دفاعی اولویت مهم‌تری باشد اما ژاوی پس از آنکه فران تورس را به‌عنوان یک وینگر جوان و آینده‌دار ‌به‌خدمت گرفت، حالا به‌سراغ خرید یک مهاجم گلزن رفته تا شاید به کمک این خریدها بتواند وضعیت بهتری در ادامه فصل پیدا کند.

ژاوی امیدوار به حضورآزمون در تورین!

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: بارسلونا امیدوار بود با آمدن ژاوی به‌عنوان سرمربی جدید بتواند از بحران بزرگی که در آن گرفتار شده خارج شود اما این مربی جوان که سابقه سال‌ها بازی در نوکمپ را در کارنامه دارد هم هنوز نتوانسته تغییر محسوسی در شرایط باشگاه ایجاد کند. کاپیتان سابق کاتالان‌ها در مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی به‌دنبال تقویت تیم خود و برطرف کردن نقاط ضعف تیمش است که شاید در نیم‌فصل دوم بتواند وضعیت بهتری در جدول پیدا و حداقل سهمیه لیگ قهرمانان سال بعد را دریافت کند. در این میان یکی از خطوطی که ژاوی به‌دنبال تقویت آن است، خط حمله تیم است که تا اینجای فصل نتوانسته انتظارات را برآورده کند و با وجود ترافیک بازیکنی که او در این بخش دارد، هنوز مهاجمانش نتوانسته‌اند مانند سال‌های گذشته در گشودن دروازه حریفان موفق باشند. در این شرایط یکی از بازیکنانی که او برای این پست در نظر دارد آلوارو موراتا، مهاجم کنونی یوونتوس است که سابقه بازی در دو تیم مادریدی رئال و اتلتیکو را دارد اما مشکل اینجاست که یووه با توجه به مصدومیت فدریکو کیه‌زا در خط حمله با مشکلاتی روبه‌رو شده و بدون خرید نفر جدید، اجازه جدایی به مهاجم تیمش نمی‌دهد. بیانکونری در روزهای اخیر بازیکنانی چون سردار آزمون، آنتونی مارسیال و اوبامیانگ را مدنظر دارد که شاید در همین زمستان یکی از آنها را به خط حمله خود اضافه کند.

آزمون، کلید حل مشکل بارسا!

برای بارسا شاید تقویت خط دفاعی اولویت مهم‌تری باشد اما ژاوی پس از آنکه فران تورس را به‌عنوان یک وینگر جوان و آینده‌دار ‌به‌خدمت گرفت، حالا به‌سراغ خرید یک مهاجم گلزن رفته تا شاید به کمک این خریدها بتواند وضعیت بهتری در ادامه فصل پیدا کند. موراتا یکی از انتخاب‌های نخست او برای این پست بود اما به‌خدمت گرفتن او که احتمالا به‌صورت قرضی خواهد بود کار راحتی برای ژاوی و لاپورتا نخواهد بود؛ چراکه یوونتوس هم حال‌وروز مناسبی در لیگ ندارد و به همین دلیل به این راحتی اجازه جدایی یکی از بازیکنان تاثیرگذارش را نخواهد داد.

از سوی دیگر رسانه‌های ایتالیایی از تمایل ماسیمیلیانو آلگری برای به‌خدمت گرفتن سردار آزمون خبر می‌دهند و به‌نظر می‌رسد این مهاجم ایرانی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مربی ایتالیایی برای تقویت خط حمله تیمش است. رسانه‌های هوادار بارسا هم معتقدند اگر یووه بتواند با زنیت برای خرید این بازیکن به توافق برسد، آن زمان آبی‌واناری‌ها فرصت خوبی برای مذاکره جهت به‌خدمت گرفتن موراتا خواهند داشت. آزمون البته تنها از یووه پیشنهاد ندارد و دو تیم لیون فرانسه و نیوکاسل انگلیس هم به‌دنبال خرید این مهاجم آماده و گلزن بودند که البته دومی ظاهرا از جمع مشتریان خارج شده است. بااین‌حال رقابت با تیمی چون یوونتوس کار بسیار دشواری خواهد بود و به همین دلیل گفته می‌شود در شرایط کنونی شانس این تیم برای خرید آزمون بیشتر از بقیه است، آن هم درحالی‌که لیون کاملا به جذب این ستاره ایرانی نزدیک شده بود اما با جلو آمدن یووه نظر زنیت هم تغییر کرد.

احتمال سردار بیشتر از ایکاردی

این تیم به‌جز این با مشکل دیگری نیز مواجه است و آن مصدومیت شدید کیه‌زا، ستاره جوانش است که عملا فصل را از دست داده و در این شرایط از دست دادن موراتا می‌تواند دردسرهای آلگری برای ادامه فصل را بیشتر کند. هم بارسا و هم یووه روزهای سختی را در لیگ‌های داخلی خود سپری می‌کنند و در چنین شرایطی باید در ژانویه بهترین عملکرد را در نقل‌وانتقالات داشته باشند. سایت «بارسلونا نوتیسیاس» در این باره نوشت: «بارسا در نقل‌وانتقالات زمستانی برای تقویت خط حمله خود موراتا را می‌خواهد اما مشکل اینجاست که یووه اول باید جانشینی مناسب برای این فوروارد اسپانیایی پیدا کند و پس از آن درباره فروش او تصمیم‌گیری خواهد کرد. تیم ایتالیایی در رادار خود یک بازیکن ایرانی را مدنظر دارد و در روزهای اخیر گفته می‌شود به خرید سردار آزمون نزدیک شده است اما هنوز سرنوشت این جابجایی مشخص نیست. قرارداد این بازیکن با زنیت در انتهای فصل به‌پایان می‌رسد و به همین دلیل یووه به‌دنبال این است او را با قیمتی مناسب بخرد. از سوی دیگر این تیم با مصدومیت کیه‌زا با مشکلات دیگری روبه‌رو شده و نیاز به خرید یک بازیکن در فاز تهاجمی را به‌خوبی حس می‌کند. آزمون در این فصل لیگ قهرمانان به یووه گل زده و به همین دلیل گفته می‌شود آلگری با شناخت خوبی که از او دارد به‌دنبال خرید این بازیکن است. این البته تنها هدف یووه در این برهه از فـــصل نیست، بلکه رسانه‌های مختلف از آنتونی مارسیال (منچستریونایتد)، ماکسی گومز (والنسیا) و البته ممفیس دپای (بارسا) به‌عنوان دیگر گزینه‌های یووه نام برده‌اند.»

روز گذشته برخی نشریات ایتالیایی از نزدیک شدن مائورو ایکاردی به باشگاهی تورینی خبر دادند. مهاجم آرژانتینی پاری‌سن‌ژرمن پس از حواشی‌ای که در نیم‌فصل نخست داشت برای ترک پاریس و بازگشت به فوتبال ایتالیا بی‌میل نیست و به همین دلیل یووه که پیش از این هم برای خرید او ابراز تمایل کرده بود، دوباره سراغ او رفته است.

دیگر گزینه‌های ژاوی

بارسا در این میان البته فقط به‌دنبال موراتا نیست و مهاجمان دیگری را نیز مدنظر دارد. روبرتو فرمینو، مهاجم برزیلی لیورپول تازه‌ترین گزینه‌ای است که برای تقویت خط حمله کاتالان‌ها مطرح شده است و شاید ژاوی برای رفع مشکلات این بخش از تیمش سراغ مهاجم قرمزها برود که در این فصل کمتر از قبل در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد. او در پست شماره 9 ممفیس دپای و لوک دی‌یونگ را در ترکیب خود دارد و البته مارتین برایت‌وایت که مصدوم است و در این فصل نتوانسته کمکی به تیمش کند. در هفته‌های اخیر برخلاف دوران رونالد کومان، این دی‌یونگ است که بیشتر در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد و دپای به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شده تا احتمال جدایی این مهاجم هلندی افزایش یابد.

بارسا اگرچه شرایط مالی مناسبی ندارد و به‌راحتی نمی‌تواند بازیکن جدید به ترکیب خود اضافه کند اما هر روز نفرات جدیدی به این باشگاه لینک می‌شوند و تقریبا هر بازیکنی این روزها در آستانه جدایی از تیم باشگاهی‌اش قرار دارد در بین گزینه‌های احتمالی این تیم اسپانیایی دیده می‌شود. آنها اگرچه تورس را با انتقالی نسبتا گرانقیمت به‌خدمت گرفتند اما بازگشت دنی آلوس 38 ساله نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی باشگاه به‌حدی خراب است که برای رفع برخی نقاط ضعف خود مجبورند سراغ چنین بازیکنان پا به سن گذاشته و ارزان‌قیمتی بروند.

ژاوی مجبور است در ژانویه برای خرید دیگر بازیکنان بیشتر روی نفراتی که قابلیت انتقال قرضی دارند، تمرکز کند و به همین دلیل است که پیشنهاد بارسا برای خرید موراتا قرضی و با بند خرید 40 میلیون یورویی در تابستان است. یکی دیگر از بازیکنانی که احتمالا با قیمت مناسبی می‌توانست راهی نوکمپ شود، ادینسون کاوانی اروگوئه‌ای بود که جایگاه ثابتی در منچستریونایند در هفته‌های گذشته نداشت و به‌دلیل مصدومیت کمتر به‌میدان می‌رفت اما رالف رانگنیک با اعلام اینکه در ادامه فصل به کاوانی نیاز دارد آب پاکی را روی دست بارسا ریخت و این انتقال هم منتفی شد.

بازیکن دیگری که گفته می‌شود شاید در روزهای باقی‌مانده از نقل‌وانتقالات به ترکیب کاتالان‌ها اضافه شود تیمو ورنر آلمانی است که روزهای خوبی را در چلسی سپری نکرده و در طول یک‌سال و نیمی که در لندن حضور دارد نتوانسته انتظارات را برآورده کند و به همین دلیل ممکن است با توجه به نیمکت‌نشینی در تیم توماس توخل چالش جدیدی را در لالیگا تجربه کند. البته رقم بالای دستمزد او و قیمت زیادی که چلسی برای او طلب می‌کند می‌تواند یکی از موانع مهمش این انتقال باشد. ورنر البته تنها گزینه‌ای نیست که از تیم‌های لندنی به بارسا لینک شده است. پیر امریک اوبامیانگ، مهاجم گابنی آرسنال که پس از تمدید قرارداد با این تیم با افتی شدید مواجه شد حالا حتی بازوبند کاپیتانی توپچی‌ها را هم از دست داده است و در چنین شرایطی احتمال دارد در همین زمستان راهی تیمی دیگر شود. حواشی عجیب او در جام ملت‌های آفریقا که منجر به اخراج او از اردوی گابن شد هم تازه‌ترین مشکلی است که برای اوبامیانگ ایجاد شده و البته در چنین اوضاعی یافتن تیمی جدید برای او کمی سخت به نظر می‌رسد. الکساندر لاکازت، زوج او در آرسنال هم یکی‌دیگر از نفراتی است که گفته می‌شود با توجه به اتمام قراردادش در انتهای فصل ممکن است این تیم را به‌زودی ترک کند. این مهاجم فرانسوی هم این روزها به‌عنوان یکی از اهداف ژاوی در خط حمله مطرح شده و باید دید درنهایت کدام یک از این نفرات قرار است لباس این تیم را به تن کنند.

این پایان لیست بلندبالایی نیست که این روزها رسانه‌ها درباره فهرست خرید بارسا مطرح می‌کنند. نام اسکار برزیلی که روزگاری در چلسی حضور داشت و به‌عنوان یکی از بازیکنان گرانقیمت اروپایی راهی لیگ چین شد هم حتی در این فهرست دیده می‌شود. دیووک اوریگی و دیه‌گو کاستا ازجمله دیگر نفرات این لیست هستند اما به نظر نمی‌رسد شانس زیادی برای حضور در این باشگاه پرطرفدار داشته باشند. پائولو دیبالا دیگر ستاره یوونتوس است که بارسا نیم‌نگاهی به وضعیت او دارد و درحالی‌که هنوز قراردادش را با بانوی پیر تمدید نکرده شاید یووه مجبور شود برای جلوگیری از جدایی آزاد او، این مهاجم آرژانتینی را زودتر در لیست فروش قرار دهد. دوسان ولاهوویچ، مهاجم گلزن فیورنتینا و ارلینگ هالند نیز که مدت‌هاست موردتوجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار دارند هم می‌توانند گزینه‌هایی بسیار مناسب برای تقویت خط حمله این تیم باشند اما مشکل اصلی اینجاست که دورتموند و فیورنتینا پول زیادی برای جدایی این دو بازیکن طلب کرده‌اند و در شرایط کنونی خرید این دو بازیکن نمی‌تواند برای کاتالان‌ها منطقی و قابل‌انجام باشد.

در خط دفاعی هم گفته می‌شود ژاوی سه بازیکن از چلسی را مدنظر دارد که از قضا هر سه نفر در چلسی عضویت دارند و در انتهای فصل قرارداد هر سه نفر به پایان می‌رسد. روز گذشته اعلام شد فعلا مذاکرات چلسی با مدیربرنامه‌های آندرس کریستنسن دانمارکی به‌دلیل خواسته‌های مالی زیاد به نتیجه نرسیده و ممکن است توافقی حاصل نشود. آنتونیو رودیگر آلمانی هم دستمزد بالایی می‌خواهد و یکی از بازیکنانی است که احتمالا در تابستان مشتریان زیادی خواهد داشت. البته گفته می‌شود شانس ماندنش در چلسی یا انتقال به بایرن‌مونیخ بیشتر است. سزار آزپیلیکوئتا هم پس از سال‌ها حضور در فوتبال انگلیس به‌دنبال بازگشت به کشورش است و حضور در بارسلونا می‌تواند بهترین گزینه برای این مدافع باتجربه باشد. البته بعید است این سه بازیکن در زمستان راهی تیم جدیدی شوند و احتمالا کاتالان‌ها در انتهای فصل برای تقویت خط دفاعی خود برای خرید نفرات مدنظرش از میان آنها اقدام می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار