• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۹ - ۰۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طیبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: عمر مدیریت آنهایی که بله قربان گو نیستند، زیاد نیست!

دبیر مطالبه‌گری کرد و زیربار حرف زور نمی‌رود

سیاستی طی 30 سال گذشته بوده که هر مدیری که کم‌توان بوده و حرفی برای گفتن نداشته است و فقط هرچه به او گفته شده جوابش چشم بوده، همیشه طول عمر مدیریتش بیشتر بوده است.

دبیر مطالبه‌گری کرد و زیربار حرف زور نمی‌رود

نسیم شیرازی، خبرنگار: بهمن طیبی، سرمربی تیم کشتی آزاد دانشگاه آزاد اسلامی که از مسابقات قهرمانی کشور بسیار راضی است و آن را نتیجه لیگ سخت و باکیفیت امسال می‌داند با اشاره به رقابت‌های کشتی قهرمانی کشور به «فرهیختگان» گفت: «این دوره از مسابقات به‌خاطر آمادگی‌ای که کشتی‌گیران در رقابت‌های لیگ برتر کسب کرده بودند سطح بسیار بالایی داشت؛ چراکه لیگ امسال به‌صورت رفت و برگشت با حضور مدعیان همه وزن‌ها برگزار شد و کشتی‌گیران در باشگاه‌‌های خودشان تمرین کرده و آماده بودند و در لیگ هم شاهد فینال‌های جذابی بودیم که به‌نظر من طی 12 سال گذشته این لیگ یکی از سنگین‌ترین و با‌کیفیت‌ترین لیگ‌هایی بود که برگزار شد.»

بهنام طیبی بیان کرد: «البته شور و کیفیت لیگ هم به‌واسطه کسب نتایج خیلی خوب در مسابقات المپیک و جهانی نروژ بود، به همین دلیل سرمایه‌گذاری خوبی در لیگ کشتی انجام شد و بچه‌ها با آمادگی کامل در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا کردند که از نظر آمادگی جسمانی در حد قابل قبولی بودند و جدای از آن‌ انگیزه حضور در قهرمانی کشور امسال بسیار بالا بود که دلیلش چرخه انتخابی تیم‌ملی و پوشیدن پیراهن تیم‌ملی بود. با توجه به شناختی که از پژمان درستکار به‌عنوان سرمربی دارم او سال‌های سال در کشتی زحمت کشیده است و همیشه در انتخابی‌ها شرکت می‌کرد و به‌نظرم به این چرخه خیلی احترام می‌گذارد، کشتی‌گیران هم از سراسر ایران با‌انگیزه در این مسابقه که در شرایط برابر پیراهن تیم‌ملی را تصاحب می‌کردند شرکت و کیفیت و کمیت مسابقات را بالا بردند.»

وی به برگزاری کیفی لیگ اشاره و عنوان کرد: «لیگ همیشه به کشتی کمک کرده است، در اخبار می‌خواندم فدراسیون کشتی 14 میلیارد از وزارت ورزش طلب دارد و می‌توانم بگویم در لیگ امسال بیش از 20 میلیارد تومان بخش خصوصی برای کشتی هزینه کرد و همه‌اش هم به جیب مربیان، کشتی‌گیران، هیات‌ها و برای ارتقای کشتی بود و لیگ همینقدر می‌تواند اثربخش باشد. هر چقدر رونق لیگ بیشتر باشد میدان دادن به جوان‌ها بیشتر است که شاید اگر لیگ نباشد چند سالی دیرتر ظهور پیدا کنند، البته که استعدادها بالاخره دیده می‌شوند ولی دیرتر، به همین خاطر لیگ مسیر را برای استعدادها هموار کرده و امسال با کیفیت بیشتری بود که به نگاه مثبت فدراسیون روی لیگ برمی‌گردد. قبلا هم گفتم الان هم می‌گویم خروجی لیگ برای فدراسیون مهم بوده و به آن اهمیت دادند، فکر می‌کنم هر سال شاهد رونق بیشتر لیگ هم باشیم.»

سرمربی لیگ برتری کشتی ایران تصریح کرد: «در هر حوزه تخصصی وقتی قرار به مدیریت باشد اگر مدیرانی وجود داشته باشند که متخصص و تحصیلکرده همان رشته باشند، خیلی بهتر است. سال‌های سال ورزش اول این مملکت، قهرمان‌هایشان که بسیار موفق بودند و هستند در کشتی نیروهای خودشان را کامل می‌شناسند؛ چراکه از نونهالی روی تشک بودند و همه آگاه و آشنا هستند. ولی متاسفانه سیستم مدیریت ورزش ما ایراد و یک‌سری ضعف‌هایی دارد و آن این است که اجازه نمی‌دهد که آدم‌های متخصص در حرفه خودشان کار درست را انجام دهند که یا این موضوع آنقدر برایشان سخت است که درک نمی‌کنند یا خیلی مغرضانه عمل می‌کنند و اجازه اینکه یک فرد در حوزه تخصصی خودش پررنگ شود و کارش را انجام دهد معمولا نمی‌گذارند و این تجربه‌ای بوده که در این چند وقت دیدیم و هر فردی به خودش اجازه می‌دهد در هر حوزه‌ای دخالت کند و بدتر از همه اینکه در حوزه‌هایی که مردم به آن علاقه‌مندند حالا فوتبال، کشتی، رشته‌های ورزشی دیگر و حتی هنر معمولا آدم‌های غیرتخصصی سعی می‌کنند خودشان را با عضو هیات‌رئیسه بودن، خود را به مجمع نزدیک کردن، با ترفند‌های مختلف نزدیک کنند تا از آن برای خود اعتباری کسب کنند و این یکی از بزرگ‌ترین معضلات سیستم مدیریتی مملکت است. آنها ضعف‌هایی که در سیستم خودشان داشتند را سعی می‌کنند در جاهایی که مردم به آن علاقه‌مندند مثل ورزش و هنر با سمت گرفتن بپوشانند. یک‌سری اتفاق‌ها اخیرا افتاده که البته من خیلی در جریان نیستم، ولی چون از این داستان‌ها طی 20 سال گذشته زیاد دیدم می‌دانم از چه طیفی است.»

او در ادامه گفت‌وگوهایش با «فرهیختگان» تاکید کرد: «کمیته ملی المپیک و امثالش درحقیقت حیاط خلوت دولت‌هاست و این دولت‌ها هستند که تعیین کرده و سعی می‌کنند وزارتخانه‌ها و کمیته ملی المپیک را مال خود کنند و عموما آنهایی که در این مسند می‌نشینند شاخصه اصلی‌شان چهره‌های سیاسی این مملکت بودن است و زیاد درک درستی از ورزش قهرمانی به‌خصوص ورزش‌های تخصصی ندارند و به همین دلیل سعی می‌کنند آدم‌های غیرتخصصی را دور خود جمع کنند و آرایی را به‌دست آورند، تا به امیالی که برایشان از پیش تعیین شده است، برسند و حالا دولت‌ها که تغییر می‌کنند هم کار برای ما سخت می‌شود و هم نیروهایشان را چیدمان کردند و این جریان همیشه وجود دارد و به‌نظر من جامعه ورزش اگر یک سیستم مدیریتی و از جامعه خودش یک مدیر داشته باشد زیر بار حرف زور نمی‌رود همان‌طور که به‌نظر من در این بخش علیرضا دبیر کاملا نسبت به این موضوع محق است و از حق کشتی دفاع می‌کند و زیر بار حرف زور نمی‌رود. سیستم مدیریتی نتیجه‌گرا است و همیشه به‌دنبال نتیجه‌ایم و معمولا هر وقت تب ورزش داغ می‌شود و به بازی‌های آسیایی و المپیک نزدیک می‌شویم توقعات بالا می‌رود و شروع به صحبت و تبلیغ و بزرگ کردن می‌کنند و می‌گویند مردم انتظار دارند در‌صورتی که در رقابت‌های بزرگ برای مدال‌آوری صرف اینکه 6 ماه بیایید دو تا اردو برگزار کنید و یه هزینه‌ای بکنید که موفقیت نمی‌شود. برنامه زمان‌بندی در المیپک 4ساله است و به همین دلیل المپیک هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود و تمام مسابقاتی که بین المپیک‌ها برگزار می‌شود همه‌اش از نگاه کشورهای روز دنیا مسابقه تدارکاتی است و ما متاسفانه از این مسابقات تدارکاتی خیلی‌هایشان را نداریم، چون به‌دلیل نداشتن بودجه و اعتبار اعزام نمی‌شوند ولی نزدیک مسابقات توقع‌ها به‌یک‌باره بالا می‌رود، فدراسیون‌ها و مربیان را تحت فشار می‌گذارند که باید مدال بگیریم چون هدف نتیجه‌گرفتن است تا مدیران بتوانند همان‌جا که هستند، بمانند.»

مربی قائمشهری کشتی ایران اضافه کرد: «به همین دلیل این اختلافات و حاشیه‌ها به‌وجود می‌آید و دلیلش نبود یک سیستم واحد و تعریف خاص از مسابقاتی که وجود دارد، است. چون سیستم را می‌شناسم و آدم‌هایی که در آن سمت گرفته‌اند را می‌شناسم، می‌دانم امیالشان سیاسی است و من هم اگر جای دبیر بودم زیر بار حرف زور نمی‌رفتم و چیزی را که قرار باشد دو سال بعد از فدراسیون کشتی، فوتبال یا هر فدراسیون دیگری بخواهند، مطالبه می‌کردم؛ چراکه مطالبه‌گری‌اش امروز است. مدیری موفق است که امروز مطالبه‌گر باشد وگرنه سالی که نزدیک به مسابقات المپیک می‌شود در عمل هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»

وی درباره حاشیه‌های رخ داده شده در کشتی ادامه داد: «اینها حاشیه نیست، مطالبه‌گری است. سیاستی طی 30 سال گذشته بوده که هر مدیری که کم‌توان بوده و حرفی برای گفتن نداشته است و فقط هرچه به او گفته شده جوابش چشم بوده، همیشه طول عمر مدیریتش بیشتر بوده است؛ چراکه هیچ خطری برای بالادستی‌اش نداشته و همیشه در اختیارش بوده است، ولی هر مدیری که مطالبه‌گری داشته و از حق و حقوق میزی که پشت آن نشسته و به‌‌خاطر قسمش برای کار درست شروع به مطالبه‌گری کرده همیشه برایش حاشیه درست کرده‌اند و درنهایت آنقدر کار را برایش سخت می‌کنند که خودش بگذارد برود و چون معمولا آدم‌های بزرگ حاضر نیستند به هر قیمتی در هر پستی بمانند خودشان می‌گذارند می‌روند و علت رفتن‌شان همین است. به هر قیمتی حاضر نیستند پستی را قبول کنند و به هر قیمتی هم حاضر نیستند که پشت آن میز بنشینند. بنابراین این حاشیه‌ها با توجه به این سیستم از مدیریت همیشه وجود دارد، چرا؟ چون هیچ وقت نیامدیم یک هیات، یک فدراسیون، یک وزیر را انتخاب کنیم و بگوییم از این المپیک تا آن المپیک کار کنید.»

طیبی خاطرنشان کرد: «وزرا را نگاه کنید، برای انتخاب وزرا تعداد مدال‌ها و سابقه چه اهمیتی دارد، وقتی که جناح حمایت‌کننده قرار است به صلاحیت وزرا رای بدهد و این مهم است که به کدام جناح نزدیک‌تر باشد! نمایندگان مردم چقدر ورزش مملکت را می‌شناسند؟ من می‌گویم عموما مطالبه‌گری‌های داخل خودشان است و اگر نزدیک باشد رای می‌دهند و نباشد رای نمی‌دهند و تا وقتی این سیستم این‌گونه عمل کند حاشیه‌ها وجود دارد و به‌نظرم نباید دلمان را خوش کنیم که چه وقت حاشیه‌ها کم می‌شود. مطالبه‌گری‌ها باید اضافه شود و اینقدر این اتفاق باید بیفتد تا آدم‌های ضعیف نتوانند قبول مسئولیت کنند و جرات نشستن پشت‌میز را نداشته باشند. در این باره باید بگویم جامعه کشتی سرش را خم نمی‌کند و علیرضا دبیر حرف بدی نزد و هر فرد دیگری از جامعه متخصص کشتی به‌جای دبیر باشد باز هم همینقدر مطالبه‌گر خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار