• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۹ - ۰۳:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نشریه باید جریان‌ساز و موثر باشد

این که بتوان نیاز مخاطب را سنجید و موضوع موردنظرش را بازتاب داد و با او همراهی کرد، یکی از چالش‌های مهم نشریات به‌شمار می‌رود و همین‌طور باید توجه کرد، کسی که نگاه اصلی را به موضوعات شکل می‌دهد، اصحاب نشریات هستند و نباید این مساله برعکس باشد.

ابراهیم غمخوار، فعال نشریات دانشگاه شیراز: یکی از دغدغه‌های نشریات دانشجویی، داشتن مخاطب است. این که بتوان نیاز مخاطب را سنجید و موضوع موردنظرش را بازتاب داد و با او همراهی کرد، یکی از چالش‌های مهم نشریات به‌شمار می‌رود و همین‌طور باید توجه کرد، کسی که نگاه اصلی را به موضوعات شکل می‌دهد، اصحاب نشریات هستند و نباید این مساله برعکس باشد. البته با این پیش‌شرط که نشریات را نخبگان هر جامعه که از دل دانشگاه بیرون می‌آیند، شکل می‌دهند.

نشریه، شروعی برای کارهای بزرگ‌تر

نوشتن با دست، مغز را برای یادگیری فعال و همین‌طور به افزایش تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند. فارغ از این یافته‌های علمی، با شروع فعالیت در نشریات، شما دغدغه‌مندتر خواهید شد و چون برای بازتاب بهتر نشریه‌ خود باید با چالش‌های روزمره‌ جامعه آشنا باشید، شما را با نیازهای جامعه بیشتر روبه‌رو می‌کند. نوشتن مقاله و کتاب می‌تواند به نوعی ادامه‌ فعالیت افراد فعال در نشریه شمرده شود؛ پس باید افق دید خود را بلندمدت تنظیم کرد.

 امکان‌سنجی شروع فعالیت

مهم‌تر از مجوز نشریه، چاپ و انتشار منظم آن است. برای شروع فعالیت ابتدا باید یک هدف‌گذاری کلی انجام داد و در ادامه بررسی کرد که به چه مواردی نیاز داریم. ابتدا با توجه به زمینه‌ انتشار نشریه، یک برنامه‌ چندماهه متناسب با تقویم زمانی تنظیم کنید. در مورد هدف‌گذاری نشریه، اگر در دانشگاه فعالیت دارید سعی کنید نیازها و چالش‌های دانشگاه را شناسایی و برایش ارائه راه‌حل کنید تا بازخورد مناسب را از مخاطب بگیرید. در ادامه، برای تولید محتوا فقط به فضای دانشگاه بسنده نکنید و نگاه ملی و به‌خصوص فرامنطقه‌ای داشته باشید.

توجه به علم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری در نشریات

در کنار اینکه دانشجو باید نگاه واقع‌بینانه به اتفاقات اطراف خود داشته باشد و با توجه به رسالت خود که موذن جامعه معرفی شده مسائل مختلف را تبیین کند، اما نباید هویت خود را که شامل آرمان‌خواهی است فراموش کند. یکی از مواردی که در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد، مبارزه با یاس و ناامیدی است.  مطالبه‌ دانشجو چون برخاسته از یک نهاد علمی و منطقی به نام دانشگاه است، به‌سادگی نمی‌شود آن را نادیده گرفت و همین دلیلی می‌شود که بتوان مسئولان را بیشتر و بهتر در برابر سوالات قرار داد.

 فضاسازی نشریه

یک نشریه‌ خوب تشکیل شده از یک طراحی و کار گرافیکی مناسب. خیلی از افراد معتقدند مهم‌ترین بخش یک نشریه، طراحی آن است و اهمیت این مورد تا 70 درصد هم پیش‌بینی شده است. در نشریه باید به محتوای تصویری توجه ویژه‌ای شود، چون مخاطب بیشتر به‌دنبال دیدن است تا خواندن. می‌توان این مورد را در قالب عکس‌نوشته و برای صفحات پایانی نشریه آورد اما می‌توان برای هر مطلب هم با توجه به فضای آن عکسی انتخاب کرد تا فضای نشریه برای مخاطب جذاب‌تر شود.  توجه به مطالب کوتاه خیلی مهم است. در عین حال باید موضوع موردنظر به‌صورت مختصر، مفید و کامل بیان شود تا به مخاطب حس پوچی دست ندهد.

تیمی کار کنید

برای داشتن یک نشریه‌ تاثیرگذار باید یک تیم خوب داشت که بخش‌های مختلف نشریه را مدیریت کنند. به‌طور مثال می‌شود بخشی ایجاد کرد تا هر هفته یکی از اعضای هیات‌تحریریه با مخاطبان صحبت کرده و به سوالات آنها پاسخ دهد.  برای جمع‌آوری مطالب نشریه در ابتدای کار مهم‌تر از هر چیز، تهیه‌ یک فراخوان مناسب است. در فراخوان نباید نویسنده را تحت فشار قرار داد و همین‌طور باید بازه‌ زمانی تعریف کرد تا مطالب به‌موقع برای انتشار برسد. البته این کار به مسئولیت‌پذیری خود نویسنده هم کمک می‌کند. سعی کنید در فراخوان دست نویسنده را برای نوشتن مطالب باز بگذارید و از همه‌ دیدگاه‌ها بهره بگیرید.

محتوا

توجه به موضوعات مختلف در جذب مخاطب کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید با توجه به نوع نشریه بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی را با یک نگاه آزادانه مورد بررسی قرار دهید.  محتوا باید به‌روز و با توجه به نیازهای جامعه باشد تا بتوان مخاطب را راحت‌تر همراه کرد. سعی کنید در نشریه ستون‌های ثابتی داشته باشید و متناسب با اتفاقات و مسائل روزمره برایش مطلب تهیه کنید. این کار کمک می‌کند بعضی از مخاطبان پای ثابت نشریه‌ شما بشوند.  چیزی که شما را در نشریه ممتاز می‌کند، خلاقیت است؛ پس سعی کنید خرق عادت کرده و به عرصه‌های جدیدی که بقیه جسارت وارد شدن به آن را ندارند، ورود کنید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار