• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۹ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مهاجم ایرانی پورتو فاصله کمی تا جایزه بهترین گل سال داشت

برنده جایزه پوشکاش از نگاه هواداران

مراسم بهترین‌های سال 2021 فیفا دوشنبه‌شب در زوریخ برگزار شد و درنهایت جایزه بهترین بازیکن سال دنیا برخلاف اتفاقاتی که در مراسم اهدای توپ طلا رخ داد به روبرت لواندوفسکی لهستانی رسید تا این ستاره گلزن درکنار کریس رونالدو به‌تنها بازیکنانی تبدیل شوند که توانسته‌اند دوبار از زمانی که این جایزه بهTHE Bestتغییرنام داده آن را تصاحب کنند.

برنده جایزه پوشکاش از نگاه هواداران

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: مراسم بهترین‌های سال 2021 فیفا دوشنبه‌شب در زوریخ برگزار شد و درنهایت جایزه بهترین بازیکن سال دنیا برخلاف اتفاقاتی که در مراسم اهدای توپ طلا رخ داد به روبرت لواندوفسکی لهستانی رسید تا این ستاره گلزن درکنار کریس رونالدو به‌تنها بازیکنانی تبدیل شوند که توانسته‌اند دوبار از زمانی که این جایزه بهTHE Bestتغییرنام داده آن را تصاحب کنند. در بخش زیباترین گل سال هم فوتبال ایران یک نماینده داشت که درنهایت با اختلاف کمی نتوانست به این جایزه مهم و ارزشمند دست پیدا کند. مهدی طارمی با گل آکروباتیک خود به چلسی با پیراهن پورتو توانسته بود به جمع سه کاندیدای نهایی راه پیدا کند اما درنهایت این جایزه به اریک لاملا رسید که در زمان حضورش در تاتنهام با یک ضربه رابونا در دربی شمال لندن دروازه آرسنال را گشود.

بازهم یک تاتنهامی

وقتی مهدی طارمی در آخرین دقایق دیدار برگشت برابر چلسی با یک قیچی برگردان دروازه این تیم را گشود، اگرچه این گل تغییری در سرنوشت پورتو و حذف این تیم از لیگ قهرمانان ایجاد نکرد اما مشخص بود ستاره ایرانی یکی از بهترین گل‌های سال 2021 را به ثمر رسانده است. او به زیبایی یک ضربه آکروباتیک تماشایی را به سمت دروازه ادوارد‌مندی شلیک کرد که این گلر سنگالی که از قضا در مراسم فیفا عنوان بهترین دروازه‌بان سال را تصاحب کرد، نتوانست واکنش خاصی روی آن داشته باشد. این گل به‌عنوان بهترین گل فصل لیگ قهرمانان هم انتخاب شد و مشخص بود برای کسب جایزه پوشکاش هم حداقل بین 10 گل برتر قرار خواهد گرفت. فیفا چند هفته پیش سه کاندیدای نهایی را معرفی کرد که گل طارمی درکنار گل‌هایی که اریک لاملا و پاتریک شیک (مهاجم تیم ملی جمهوری چک) به ثمر رسانده بودند به جمع 3 کاندیدای نهایی راه پیدا کرده بود. شاید اگر تنها نظرسنجی مردم در انتخاب برنده این جایزه تاثیرگذار بود طارمی آن را به دست می‌آورد اما فیفا علاوه‌بر نظرسنجی مردمی، از کارشناسان خود هم در این زمینه نظرخواهی می‌کند و در اینجا بود که لاملا درمجموع آرای بیشتری را به دست آورد. گل بازیکن آرژانتینی 13 امتیاز از کارشناسان و 9 امتیاز از مردم به دست آورده بود، درحالی که طارمی تنها 8 امتیاز از کارشناسان به دست آورد و البته 13 امتیاز هم از مردم گرفت و آنها معتقد بودند گل طارمی از دو گل دیگر بهتر و تماشایی‌تر است. پاتریک شیک هم 13 امتیاز از کارشناسان و 8 امتیاز از مردم کسب کرد. به این ترتیب لاملا 22 امتیازی شد و دو بازیکن دیگر 21 امتیاز به دست آوردند تا مهاجم ملی‌پوش ایرانی تنها یک امتیاز برای کسب این جایزه ارزشمند و تاریخی کم بیاورد و به این ترتیب جایزه را ستاره تکنیکی آن زمان تاتنهام که این فصل در سویا حضور دارد به دست آورد. این برای دومین سال پیاپی است که گلی که توسط بازیکنان تاتنهام به ثمر رسیده جایزه پوشکاش را به دست می‌آورد. در دوره قبلی هم حرکت انفرادی سون هیونگ‌مین کره‌ای در دیدار برابر برنلی توانست عنوان بهترین گل سال 2020 را تصاحب کند.

حمایت از طارمی

روزنامه اوجوگو پرتغال در واکنش به ناکامی طارمی در کسب این عنوان با تیتر «طارمی هواداران را متقاعد کرد اما جایزه با رای کارشناسان به او نرسید» نوشت: «مهدی طارمی یکی از کاندیداهای نهایی کسب جایزه پوشکاش بود اما این عنوان به یک گل دیگر رسید و مهاجم پورتو نتوانست به آن دست پیدا کند. در مراسم دوشنبه‌شب گلی که اریک لاملا با لباس تاتنهام به آرسنال در دربی لندن زد و با یک ضربه رابونای زیبا به ثمر رسید، بالاتر از گل آکروباتیک طارمی صاحب این عنوان شد. یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی این بازیکن در رسیدن به این جایزه آرایی بود که کارشناسان فیفا دادند (که نونو گومش، مهاجم سابق تیم ملی پرتغال هم یکی از آنهاست) و اگرچه مهاجم پورتو توانست 13 امتیاز که بیشترین امتیاز ممکن است را از آرای هواداران کسب کند اما به‌دلیل اینکه در بخش دیگر نتوانست تعداد آرای مناسبی از متخصصان فیفا کسب کند در رسیدن به این جایزه ناکام ماند. فیفا در این بخش هم نظر کارشناسان را مدنظر دارد و هم آرای هواداران و به همین دلیل بازیکنی که به این جایزه می‌رسد باید هردو طرف را متقاعد کند که گلی زیبا و خوب را به ثمر رسانده است. طارمی اگرچه با اختلاف خوبی از سوی هواداران انتخاب شد اما در بخش کارشناسان کمترین رای را به دست آورد و به این ترتیب در رتبه سوم بهترین گل سال 2021 قرار گرفت. مرسی اکیده (نیجریه)، جما فای (اسکاتلند)، نونو گومش (پرتغال)، میا هام (آمریکا)، مهدی مهدوی‌کیا (ایران)، لوتار ماتئوس (آلمان)، فرید موندراگون (کلمبیا)، رومینا پاراگوییر (شیلی)، کریستی یالوپ (نیوزیلند) و پابلو زابالتا (آرژانتین) اعضای تیم کارشناسی فیفا هستند که درباره بهترین گل سال از آنها نظرسنجی می‌شود. نخستین جایزه پوشکاش در سال 2009 به کریس رونالدو داده شد که با لباس منچستریونایتد از میانه زمین دروازه پورتوی پرتغال را باز کرده بود. بلافاصله پس از مشخص‌شدن برنده این جایزه، طارمی در پیامی ویدئویی از هوادارانش تشکر کرد: «من می‌خواهم از همه کسانی که به من رای دادند تشکر کنم به‌خصوص مردم ایران و هواداران پورتو.» او همچنین این گل را ضربه‌ای عنوان کرد که هیچ‌گاه از خاطره‌اش فراموش نخواهد شد.

از سوی دیگر نانو، مدافع پرتغالی و هم‌تیمی طارمی در پورتو در مصاحبه‌ای عنوان کرد که به نظرش این مهاجم ایرانی شایسته کسب جایزه پوشکاش بوده و گل او بهترین گل سال 2021 بوده است. نانو می‌گوید: «طارمی ضربه‌ای عالی به توپ زد که شاید هیچ دروازه‌بانی قادر به مهار آن نبود. گل او با زمان‌سنجی مناسب و ضربه‌ای دقیق و آکروباتیک به ثمر رسید و به نظر از تمامی گل‌هایی که کاندیدا بودند شایستگی بیشتری برای کسب این عنوان داشت.»

جایزه طارمی را دزدیدند

روزنامه رکورد هم در گزارشی نوشت که طارمی فاصله کمی با جایزه پوشکاش داشت و تنها یک امتیاز برای رسیدن به آن کم آورد: «طارمی توانست به‌خوبی نظر هواداران را جلب کند اما این کارشناسان فیفا بودند که سرنوشت این جایزه را رقم زدند و مهاجم پورتو تنها یک امتیاز برای رسیدن به جایزه پوشکاش که به زیباترین و بهترین گل سال داده می‌شود، فاصله داشت. به‌عقیده هواداران او بهترین گل سال را زده بود و آنها این نظر را با بیشترین رای که به گل او به چلسی دادند، اعلام کردند اما این موضوع به‌تنهایی برای رسیدن به این جایزه کافی نبود؛ چراکه طارمی باید نظر مثبت تیمی از چندین کارشناس که فیفا برای انتخاب بهترین گل از آنها هم رای‌گیری می‌کند را هم به دست می‌آورد. درنهایت این اریک لاملا و پاتریک شیک بودند که در این بخش 13 امتیازی شدند و به این ترتیب گل طارمی به‌عنوان سومین گل سال 2021 انتخاب شد و جایزه را لاملا برد که مجموعا 22 امتیازی شد و شیک و طارمی هر دو 21 امتیاز به دست آوردند.»

سایت پرتغالی دسپورتو هم با تیتر «لاملا جایزه بهترین گل سال را از طارمی دزدید» نوشت: «ضربه آکروباتیک طارمی به چلسی در لیگ قهرمانان نتوانست در مراسم امسال فیفا جایزه پوشکاش را به دست آورد. درحالی که به نظر می‌رسید این گل شایستگی آن را داشت اما درنهایت لاملا، بازیکن این فصل سویا بود که توانست مهاجم پورتو را شکست داده و به این عنوان برسد. او در دقیقه 4+90 دیدار حساس تیمش برابر چلسی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان این گل را زد تا تیمش با همین گل پیروز شود اما درنهایت این آبی‌ها بودند که درمجموع 2 بر یک برنده شدند. اگرچه به نظر می‌رسید طارمی شانس خوبی برای رسیدن به این عنوان دارد اما درنهایت رقابت را به بازیکن آرژانتینی باخت و نتوانست این افتخار را به نام خود ثبت کند. بین کاندیداهای این جایزه گل لوئیس دیاز، ستاره کلمبیایی پورتو که با لباس تیم ملی کشورش به برزیل زده بود هم وجود داشت که البته هم‌تیمی طارمی نتوانست به جمع سه کاندیدای نهایی راه پیدا کند.»

دومین جایزه ستاره لهستانی

سال گذشته هم در مراسم فیفا این لواندوفسکی بود که موفق شد با 52 امتیاز بالاتر از دو فوق‌ستاره سال‌های اخیر دنیا یعنی کریس رونالدو و لئو مسی این عنوان را به خود اختصاص دهد. او حالا برای دومین سال پیاپی موفق شد این عنوان را تصاحب کرده و این‌بار رقبایش لئو مسی و محمد صلاح بودند که با فاصله‌ای خوب با آنها توانست این جایزه را فتح کند. لواندوفسکی در سال‌های اخیر یکی از آماده‌ترین و بهترین بازیکنان فوتبال دنیا بوده و با گلزنی‌هایش جام‌های متعددی را برای بایرن‌مونیخ به ارمغان آورده است. با این حال سال قبل وقتی مجله فرانسوی فرانس فوتبال که هرساله جایزه توپ طلا را به بهترین بازیکن سال اهدا می‌کند، تصمیم گرفت به بهانه شیوع کرونا مراسم خود را لغو کند، بسیاری معتقد بودند لوا مسلما فاتح این عنوان بود و اگر مراسم برگزار می‌شد و با اختلاف زیادی آرای لازم برای تصاحب نخستین توپ طلایش را به دست می‌آورد. فیفا اما مراسم THE Best را مطابق روال هرسال برگزار کرد و این جایزه به ستاره لهستانی رسید. امسال هم اگرچه فرانس فوتبال رای‌گیری خود را انجام داد اما درحالی که بسیاری منتظر اعلام نام لواندوفسکی به‌عنوان برنده این جایزه بودند اما این لئو مسی بود که برای هفتمین‌بار این افتخار را به نام خود ثبت کرد و رکوردی تاریخی از خود به جای گذاشت.

هواداران لواندوفسکی معتقد بودند که او شایستگی بیشتری برای رسیدن به این عنوان دارد اما نظر روزنامه‌نگارانی که در این رای‌گیری حضور داشتند با آنها متفاوت بود. فیفا اما در رای‌گیری خود از مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی نظرسنجی می‌کند و مسلما در این زمینه نظر آنها شاید متفاوت باشد. در این دوره کاملا اختلاف‌نظر این دو طیف مشخص بود و لواندوفسکی با اقتدار بیشترین رای را از هردو گروه کسب کرد تا جایزه دوم خود را نیز از فیفا دریافت کند.

انتقاد از عدم‌توجه به مانچو و دوناروما

با اعلام آرای تفکیکی از سوی فیفا، برخی رای‌ها جالب‌توجه بود. مسی به‌عنوان کاپیتان آرژانتین نام لواندوفسکی را بین سه نفر منتخب خود نیاورده بود و صدرنشین فهرست او نیمار بود که اصلا سال خوبی را سپری نکرده است. یه‌هسین چون، سرمربی تیم چین‌تایپه هم تنها نفری است که ارلینگ هالند را به‌عنوان نفر اول در برگه خود نوشته است و دراگان اسکوچیچ، سرمربی ایران نیز به ترتیب لواندوفسکی، مسی و جورجینیو را انتخاب کرده است. احسان حاج‌صفی نیز به‌عنوان کاپیتان ایران لواندوفسکی، جورجینیو و محمد صلاح را انتخاب کرده است.

رسانه‌های ایتالیایی هم به‌شدت از انتخاب توماس توخل و ادوارد‌مندی به‌عنوان بهترین مربی و گلر سال انتقاد کرده و معتقد بودند درحالی که تیم ملی این کشور فاتح یورو 2020 شده اما روبرتو مانچینی و دوناروما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند جایی بین برندگان جوایز فیفا داشته باشند. نکته عجیب دیگر در این مراسم عدم‌انتخاب الکسیا پوتیاس در تیم منتخب سال زنان بود. مهاجم 27ساله بارسلونا که تیمش را به قهرمانی لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان رسانده بود و پس از کسب توپ طلا حالا جایزه بهترین بازیکن سال 2021 را از فیفا دریافت کرده نامش در تیم منتخب سال قرار نداشت که این اتفاق به هیچ عنوان منطقی نیست. از سوی دیگر در تیم منتخب فیفا نام دو ستاره دیگر فوتبال زنان در این سال یعنی جنیفر هرموسو (بارسلونا) و سم کر (چلسی) نیز دیده نمی‌شود که این موضوع هم واکنش‌هایی منفی را به‌دنبال داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار