• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۸ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رضایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: یزدانی‌خرم جزء با‌لیاقت‌ترین مدیران ورزشی کشور بود

داوری‌های کشتی مدیریت نشود ضربه خواهیم شد

امیدوارم آنهایی که غرض و مرض دارند یا بروند یا تذکر جدی بگیرند/ سطح مسابقات کشوری خوب بود ولی بعضی مدعیان در حد انتظار نبودند

یکی از بالیاقت‌ترین و بهترین مدیران ورزشی تاریخ کشورمان را از دست دادیم و من این افتخار را داشتم که زمان ریاست او در فدراسیون کشتی، سرمربی تیم ملی کشتی جوانان باشم و بسیار از او آموختم. به نظرم مدیر در سطح او در ورزش کشورمان بسیار کم است و امیدوارم روح او در آرامش باشد که خدمات بسیار زیادی را به ورزش کشور ارائه دادند.

داوری‌های کشتی مدیریت نشود ضربه خواهیم شد

نسیم شیرازی، خبرنگار: رقابت‌های کشتی قهرمانی کشور درحالی به میزبانی گرگان به پایان رسید که به‌رغم کشتی‌های تماشایی این چند روز، رشته‌ای که در آن همیشه بر پهلوانی و اخلاق تاکید شده است اخلاق را شاید ضربه فنی کرد تا جامعه کشتی هم متحیر از این اتفاق تلخ باشند. اتفاقی که باعث و بانی‌اش هم از دل کشتی بود تا این اتفاق تلخ‌تر هم بشود. درگیری‌ها در حاشیه مسابقات فینال دو وزن ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم تا حدی در سالن امام خمینی گرگان سایه انداخت که کار به درگیری فیزیکی و اسپری فلفل هم رسید! انگار حرمت تشک کشتی توسط متولیانش شکسته شد تا قهرمانی کشور 1400 با تمام اتفاق‌های خوشش، این پایان تلخ را در حافظه کشتی ثبت کند. درگیری نخست، مربوط به دو کشتی‌گیر هم‌استانی بود، احمد بذری و امیرحسین فیروزپور هر دو از مازندران که تغییر تصمیم داوران بعد از اعتراض مربی فیروزپور جرقه‌ای شد تا مربی احمد بذری در پایان بازی اولین شعله را روشن کند و علاوه‌بر کشتی‌گیرش تماشاچیان حامی بذری هم وارد درگیری شوند که این موضوع به بیرون از سالن هدایت شد. در فینال کشتی وزن 125 کیلوگرم هم در ادامه تشنج ایجادشده در سالن آتش خشم در کشتی کامل شد، آنجا که یدالله محبی از کرمانشاه با علی هاشمی از مازندران رقابت کرد و پیروز میدان شد و موقع خروج از سالن به همراه برادرش مورد حمله تعدادی از حامیان کشتی‌گیر قرار گرفت. البته گفته شد هاشمی در مسیر ورود به سالن گرم به دلایل نامشخص با لگد به یکی از ماموران کادری نیروی انتظامی ضربه زد، پس از این اقدام تعدادی از ماموران نیروی انتظامی به این حرکت کشتی‌گیر واکنش نشان دادند و چند تن از طرفداران هاشمی نیز وارد محل مسابقه شدند که این درگیری‌ها منجر به شکسته شدن انگشت و بینی این کشتی‌گیر، پارگی دست و آسیب و جراحت صورت وی شد. این حمله کار را به دخالت دوباره ماموران و البته اسپری فلفل کشاند! تا حاضران در سالن هم از ناحیه چشم و گلو دچار ناراحتی شوند و فینال 125 کیلوگرم ضربه فنی اخلاق در کشتی هم باشد و آتش شعله‌کشیده این‌گونه تلخ خاکستر شود. البته که به این حاشیه‌ها و از دست رفتن کنترل می‌توان به نبود استانداردها هم اشاره کرد که اگر استانداردها ازجمله تونل رفت و آمد ورزشکاران در محل بهتری قرار داشت شاید از حمله تماشاچیان در امان مانده می‌شد. البته که همه‌چیز را نمی‌توان به استانداردها ربط دارد، آنجا که پیش‌تر در وزن 65 کیلوگرم مربی کرمانشاه برای اعتراض به داوری وارد تشک شد و لگدی هم به یزدانی زد و دیگر ربطی به استانداردهای زمین و جانمایی‌ها نداشت. همه اینها باعث شد نتوان از اتفاق تلخ 25 بهمن‌ماه در سالن کشتی گرگان گذشت. البته که این ماجرای تلخ همه روی سکه قهرمانی کشور نبود، روحیه و ‌انگیزه بالای کشتی‌گیران و کیفیت بالای رقابت‌ها و تلاش دوبن پوشان روی تشک قهرمانی کشور از نکات مثبت این مسابقات بود که نباید بگذاریم زیرسایه بی‌اخلاقی‌ها گم شود. به همین خاطر و در رابطه با رقابت‌هایی که می‌توانست با دل خوش طرفداران کشتی به پایان برسد ولی این‌گونه آشفته پرونده‌اش نیمه‌تمام ماند و البته خبر تلخ درگذشت رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، با سرمربی تیم لیگ برتری سهند ارس و پیشکسوت کشتی آزاد هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا رضایی را در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا یزدانی‌خرم درگذشت و جامعه کشتی هم مانند سایر ورزشی‌ها سوگوار است، ابتدا از مدیر پیشین کشتی بگویید.

جای تسلیت دارد و من بسیار متاثر شدم. یکی از بالیاقت‌ترین و بهترین مدیران ورزشی تاریخ کشورمان را از دست دادیم و من این افتخار را داشتم که زمان ریاست او در فدراسیون کشتی، سرمربی تیم ملی کشتی جوانان باشم و بسیار از او آموختم. به نظرم مدیر در سطح او در ورزش کشورمان بسیار کم است و امیدوارم روح او در آرامش باشد که خدمات بسیار زیادی را به ورزش کشور ارائه دادند. امیدوارم خدا به خانواده‌اش صبر بدهد و زحمات‌شان بر تمام جامعه ورزش حلال بوده باشد.

به مسابقات کشتی قهرمانی کشور برویم، کیفیت و کمیت مسابقات را چطور دیدید؟

مسابقات را از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی دنبال کردم و دیدم. سطح مسابقات را بسیار خوب دیدم و تقریبا تمام مدعیانی که معاف از شرکت در مسابقات کشوری بودند به غیر از یکی دو نفر که به خاطر آسیب نیامدند بقیه بودند و سطح بسیار خوب و بالایی را داشت.

این مسابقات 3 کشتی‌گیر جدید را در وزن‌های مختلف به تیم ملی کشتی معرفی کرد، نظر شما دراین‌باره چیست و آیا می‌شود نتیجه گرفت که این اتفاق نبود و می‌شود روی این 3 نام سرمایه‌گذاری کرد؟

نمی توان گفت که سه کشتی‌گیر جدید معرفی شدند، آنها کشتی‌گیران باسابقه و رزومه‌داری هستند که در نوجوانان، جوانان، امیدها و بزرگسالان کشتی گرفتند و قهرمان کشور بودند و بعضی‌ها هم نفرات تیم ملی ولی در این مسابقات از استان‌ها آمدند و خودی نشان دادند و کشتی‌گیران ناشناخته‌ای نبودند و با‌انگیزه در این مدت تمرین کردند. به نظر من اعلام فدراسیون و کادر فنی برای اینکه هر فردی در مسابقات قهرمانی کشور اول شود به آسیایی اعزام می‌شود. به نظر من فکر خیلی خوبی از لحاظ ‌انگیزشی بود و خیلی به بچه‌ها کمک کرد.

آنالیز شما از کشتی‌ها چطور بود و کدام کشتی‌گیران نتوانستند انتظارها را برآورده کنند؟

به نظر من یک‌سری از کشتی‌گیران نتوانستند در حدواندازه‌های خود ظاهر شوند. کشتی‌گیرانی که به نظر من مدعی بودند و اینها مشکلات مختلفی مانند عدم آمادگی و اضافه‌وزن داشتند و انتظاری که از آنها می‌رفت را نتوانستند جامه‌عمل بپوشانند. از کشتی‌گیرانی مانند محمد رمضان‌پور، مجید داستان، امین طاهری، حسین شهبازی، ارشک محبی و خیلی‌های دیگر انتظار بیشتری می‌رفت که متاسفانه نتوانستند در این مسابقات آن‌طور که باید و شایسته است خود را نشان دهند.

نیامدن علیرضا کریمی به مسابقات خیلی حرف و حدیث داشت و البته گفتند او مصدوم است، نظر شما درباره شرکت نکردن این کشتی‌گیر و قهرمان‌هایی مانند او در مسابقات چیست؟

کریمی از ناحیه زانو متاسفانه دچار آسیب‌دیدگی شد و نتوانست در مسابقات شرکت کند و البته که چیز خاصی نیست؛ چراکه برای هر کشتی‌گیر و قهرمانی و حتی کشتی‌گیر آماتور یا تیم ملی ممکن است این حالت پیش بیاید و مورد خیلی غیرمنتظره‌ای نیست و بالاخره آسیب‌دیدگی جزئی از ورزش کشتی است.

لیگ امسال چقدر بر کیفیت کشتی‌ها تاثیر‌گذار بود؟

لیگ امسال به نظر من نقاط زشت و زیبایی داشت که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت و نکات مثبت خیلی خوبی مانند همیشه داشت ولی لیگ ما دچار حاشیه است و بعضی از افراد در لیگ نظر دارند که یا باید نظرات‌شان را عوض کنند یا شخص رئیس فدراسیون آقای علیرضا دبیر که می‌دانم این موضوع با روحیاتش سازگار نیست و شخصا این روحیات را ندارد ورود و برخورد کنند تا دامن فدراسیون را از این مسائل مبرا کند.

کدام حاشیه‌ها بیشتر آزار‌دهنده بود؟

داوری و بحث نظر داشتن بعضی از آنهایی که در فدراسیون کشتی شاید بودند و هستند روی تیم‌های خاص می‌توانند تاثیر منفی بگذارد. من با شناختی که از علیرضا دبیر دارم روحیاتش با این مساله سازگار نیست ولی بقیه اشخاص هستند که در این زمینه روحیات‌شان سازگار است و امیدوارم این مسائل زودتر حل شود چون درنهایت به کشتی کشور ضربه خواهد زد.

جدا از لیگ در مسابقات قهرمانی کشور هم اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای اتفاق افتاد، درحالی‌که در مسابقات رسمی مربیان و ورزشکاران اجازه اعتراض خلاف مقررات را ندارند متاسفانه در این مسابقات شاهد صحنه‌های زشتی از سوی مربیان، ورزشکاران و تماشاچیان بودیم.

مسابقات قهرمانی کشور خیلی مهم بود و حساسیت بالایی به خاطر انتخاب شدن ملی‌پوشان برای مسابقات آسیایی داشت. اگر خاطرتان باشد در مسابقات لیگ هم درباره مشکلات داوری خیلی هشدار دادم و صحبت کردم و گفتم در مسابقات انتخابی تیم ملی و قهرمانی کشور قطعا مشکلات زیادی خواهیم داشت. اکثر درگیری‌ها به خاطر مسائل داوری بود، متاسفانه در مساله داوری خیلی معضل داریم و هر چه فدراسیون در آن تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد قطعا داوری روی آن تاثیر منفی می‌گذارد و ما این را هم در لیگ و هم در قهرمانی کشور دیدیدم که باعث تنش می‌شد. اگر جلوی  این تنش‌ها گرفته نشود تنش آتی بیشتری وجود خواهد داشت. فکر می‌کنم در بحث داوری و بحث اعمال نظرات منفی در بحث داوری خیلی می‌تواند برای فدراسیون کشتی منفی باشد و عملکرد بعضی از دوستان هم به نظرم باید کنترل شود و رئیس فدراسیون که در این‌گونه مسائل با هیچ فردی تعارف ندارد باید به مساله ورود کند.

با کشتی‌هایی که در رقابت‌های قهرمانی کشور دیدید آینده کشتی آزاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من سطح مسابقات خیلی خوب بود و تصمیمات خوب کادر فنی و فدراسیون برای رونق گرفتن مسابقات به‌خصوص مسابقات قهرمانی کشور گرفته است و هر کشتی‌گیری که حتی آسیب‌دیدگی محدودی هم داشت در این مسابقات شرکت کرد و این نشان‌دهنده این است که تصمیم درستی اتخاذ می‌شود. من رقابت را در کشتی آزاد با توجه به سطح مسابقات و اندازه کشتی‌هایی که دیدم رقابت خوب و سازنده‌ای می‌بینم. به‌طور حتم جام تختی هم به همین شکل برای آنهایی که در مرحله آخر قصد شرکت دارند خواهند بود و آنجا هم مسابقات باکیفیتی به امید خدا می‌بینیم. من امیدوارم در هر وزن 4 یا 5 کشتی‌گیر مدعی داشته باشیم و کشتی‌گیران با هم رقابت سنگین داشته باشند و مسلما کشتی‌گیران در سایه رقابت با هم آبدیده‌تر و آماده‌تر و پخته‌تر می‌شوند. هر آنکه انتخاب می‌شود با شرایط بهتر برای مدعی شدن در مسابقات جهانی آماده می‌شود و خوشبختانه تا جایی که من می‌دانم قایم کردن کشتی‌گیر نه در تفکرات رئیس فدراسیون و نه در تفکرات کادر فنی است و به نظر من کشتی‌گیر را نباید قایم کنیم، باید بگذاریم در میدان باشند. قهرمان جهان ما و مدال‌دار ما مال سال قبل هستند و برای سال جدید باید میدان ببینند و زحمت بکشند و از دل مسابقات انتخابی دوباره خارج و خود را اثبات کنند که اگر این کار انجام شود مسلما شانس کسب مدال مسابقات جهانی خواهند بود که درنهایت این هم به نفع خودشان و هم به نفع کشتی کشور خواهد بود.

حرف آخر شما؟

ما جوان‌های خوب و با‌انگیزه‌ای داریم که باید این ‌انگیزه را در آنها حفظ کرد و باید با شرکت در تورنمنت‌های مختلف همان‌طور که در دستور کار است رشدشان دهیم. برای تمام جوانان و مربیان و آنهایی که در فدراسیون کشتی زحمت می‌کشند از رئیس فدراسیون گرفته تا همکارانش که کار و تلاش می‌کنند آرزوی موفقیت می‌کنم. البته که اشتباهات و کم‌وکاستی‌هایی هم صددرصد وجود خواهد داشت ولی چون تلاش شبانه‌روزی می‌کنند من برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و بهترین‌ها را برای آنها و کشتی کشور می‌خواهم. امیدوارم آنهایی هم که با غرض و مرض در کشتی یک‌سری کارها را انجام می‌دهند زودتر تکلیف و اندازه‌شان مشخص شود که یا کنار گذاشته شوند یا تذکرات جدی به آنها داده شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک