• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۶ - ۰۲:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 3
  • 0
«فرهیختگان» تاریخچه فیلم‌های پرسود دنیای سینما را بررسی می‌کند

کت جادویی کارگردان

اگر سینما را از جنبه میزان سوددهی فیلم‌ها بررسی کنیم، به فهرست‌های دیگری خواهیم رسید. وقتی فیلمی با هفت‌هزار دلار ساخته شده است، رقمی که در همین امروز هم چیز چندانی به‌حساب نمی‌آید و همان فیلم، دومیلیون دلار در گیشه فروش کند. این فیلم اگرچه در میان جدول پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار سینما جایگاه خاصی ندارد اما درصد سود آن و میزان بازدهی‌اش حیرت‌انگیز است.

کت جادویی کارگردان

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: وقتی نام پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌میان می‌آید، عموما از ابرقهرمانی‌های مارول یا اخیرا بلاک‌باسترهای چین حرف زده می‌شود. این درباره پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما هم به شکلی دیگر صادق است. فهرست‌های متعددی در این زمینه تهیه شده‌اند اما اگر سینما را از جنبه میزان سوددهی فیلم‌ها بررسی کنیم، به فهرست‌های دیگری خواهیم رسید. وقتی فیلمی با هفت‌هزار دلار ساخته شده است، رقمی که در همین امروز هم چیز چندانی به‌حساب نمی‌آید و همان فیلم، دومیلیون دلار در گیشه فروش کند. این فیلم اگرچه در میان جدول پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار سینما جایگاه خاصی ندارد اما درصد سود آن و میزان بازدهی‌اش حیرت‌انگیز است. در ادامه ۲۰ نمونه از پرسودترین فیلم‌های تاریخ سینما معرفی شده‌اند که خیلی‌هایشان از پرفروش‌های چشمگیر هم نبودند. با این حال نگاه به میزان سودرسانی فیلم‌ها، نوع دیگری از نگاه به سینماست. این دیگر فهرست باکس‌آفیس نیست که سوای سودده یا زیان‌ده بودن فیلم‌ها به آنها رتبه بدهد، مثلا آواتار که تا سال‌ها پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود، در اصل نسبت به سرمایه‌گذاری اولیه‌اش زیان‌ده بود اما فیلمی با دومیلیون دلار فروش، می‌تواند بسیار سودرسان باشد. در این فهرست ۲۰ تایی می‌توان دید که نام فیلم‌های ژانر وحشت با مایه‌های مختلف، ازجمله روانشناختی، بیشتر به چشم می‌خورد و پس از آن کمدی‌ها را می‌بینیم. چند فیلم شاخص تاریخ سینما هم در این فهرست قرار گرفته‌اند اما درصد سودرسانی‌شان به‌اندازه همان فیلم‌های معمولی‌تر نبوده است.

عنوان فیلم: فروشنده‌ها (Clerks)

هزینه تولید: 27 هزار و 500 دلار
میزان فروش: 3 میلیون و 900 هزار دلار
سال تولید: اکتبر 1994
درصد سوددهی: 141 برابر

درباره فیلم: اولین فیلم کم‌بودجه و سیاه‌وسفید کوین اسمیت است که نقطه‌عطفی در فیلمسازی مستقل محسوب می‌شود. این فیلم در سال 2019 توسط کتابخانه کنگره برای نگهداری در فهرست ملی فیلم انتخاب شد و آن را ازلحاظ فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی مهم دانست. اسمیت بخشی از هزینه‌های تولید این فیلم را فروش مجموعه کتاب‌های مصور خود در سال 1993 به‌دست آورد و بخش دیگری از سرمایه فیلم، همان هزینه تحصیلات دانشگاهی او بود. اسمیت کاراکتر «دانته هیکس» در این فیلم را براساس خودش و راندال گریوز را براساس دوستش برایان جانسون که در فیلم‌های بعدی اسمیت ظاهر شد، ساخت. صحنه‌های این فیلم در یک فروشگاه فیلمبرداری شده و همان فروشگاهی است که خود اسمیت، روزها در آن مشغول به‌کار بوده است.

عنوان فیلم: هوسران (Swingers)

هزینه تولید: 200 هزار دلار
میزان فروش: 4 میلیون و 600 هزار دلار
سال تولید: اکتبر 1996
سوددهی: 23 برابر

درباره فیلم: این فیلم کمدی جزء 100 فیلم برتر خنده‌دار قرار دارد و داستان زندگی بازیگران مجرد و بیکار ساکن هالیوود کالیفرنیا است. گفته می‌شود که جان فاورو فیلمنامه این کار را طی دوهفته نوشته است. داستان نوشتن این فیلمنامه هم به این صورت بوده که پدر فاورو برایش یک برنامه فیلمنامه‌نویسی می‌خرد و این نویسنده به‌صورت تمرینی تلاش می‌کند یک فیلمنامه بنویسد. کاراکترهای این فیلم براساس دوستان فاورو طراحی شدند و به کمک همکاران تئاتری‌اش نمایشنامه این اثر را روی صحنه برد تا علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در این فیلم پیدا شود. بالاخره هم‌اتاقی فاورو توانست به‌نام او، داگ لیمان، پول تولید فیلم را از شریک تجاری پدرش بگیرد، به این شرط که خودش بتواند کارگردانی فیلم را عهده‌دار شود. عنوان فیلم از کافی‌شاپی الهام گرفته شده است که داگ لیمان و جان فاورو در آن رفت‌وآمد می‌کردند.

عنوان فیلم: شب‌مردگان زنده (Night of the Living Dead)

هزینه تولید: 11هزارو 400 دلار
میزان فروش: 42 میلیون دلار
سال تولید: اکتبر ۱۹۶۸
درصد سوددهی: 3684 برابر
کارگردان: جورج رومرو

درباره فیلم: «شب‌مردگان زنده» که در سال 1968 با نمایش وحشتناک زامبی‌های گوشتخوار، تماشاگرانش را تکان ‌داد، همچنان به ترساندن دوستداران ژانر وحشت در سینما و الهام بخشیدن به فیلمسازان امروزی ادامه می‌دهد. در این فیلم، گروهی از مردم در حین شیوع طاعون زامبی‌ها در خانه‌ای واقع در یک مزرعه پنهان می‌شوند. این فیلم شروع جریانی در سینما بود برای طرفدارانش با عنوان The Walking Dead یا همان مردگان متحرک. از اکتبر سال 2010 هم سریال مردگان متحرک از تلویزیون کابلی ای‌ام‌سی در آمریکا آغاز به پخش کرد که تقلید کاملی از این فیلم بود و فصل دهم آن در 2021 به پایان رسید. فصل یازدهم این مجموعه هم در راه است.

عنوان فیلم: کشتار با اره برقی تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

هزینه تولید: 140هزار دلار
میزان فروش: 151 میلیون دلار (تا سال 2019)
سال تولید: اکتبر 1974
درصد سوددهی: 1078 برابر
کارگردان: توبی هوپر

درباره فیلم: کشتار با اره برقی تگزاس یک فیلم اسلشر کم‌خرج بود که براساس جنایات واقعی قاتلی زنجیره‌ای به‌نام اد جین ساخته شد و به‌عنوان تفسیری ظریف بر فضای سیاسی آن دوران عمل کرد. اگرچه شخصیت Leatherface و جزئیات دیگری از داستان با جنایات اد جین تطابق داشت، اما طرح کار تا حد زیادی تخیلی بود. بازیگران فیلم نوجوانان نسبتا ناشناخته‌ای بودند که عمدتا از مرکز تگزاس، جایی که فیلمبرداری انجام می‌شد، آورده شدند. داستان فیلم خشن بود و هوپر به امید کسب رتبه PG در اکران، مقداری خودش را محدود کرد، اما انجمن تصویر متحرک آمریکا (MPAA) فیلم را R درجه‌بندی کرد.

عنوان فیلم: ناپلئون دینامیت (Napoleon Dynamite)

هزینه تولید: 40 هزار دلار
میزان فروش: 46 میلیون دلار
سال تولید: ژوئن ۲۰۰۴
درصد سوددهی: 1150 برابر
کارگردان: جارد هس

درباره فیلم: شخصیت اصلی این فیلم که اولین‌بار در جشنواره ساندنس رونمایی شد، یک نوجوان است و فیلم در کل روایتی از داستان بلوغ او و رویاهایش برای آینده است. ناپلئون دینامیت یک جوان 16 ساله بی‌دست‌وپا از پرستون در ایالت آیداهو است که با مادربزرگش کارلیندا دینامیت و برادر بزرگ‌تر 32 ساله و البته بیکارش زندگی می‌کند. برادر ناپلئون به خود می‌بالد که ساعت‌ها در اینترنت با دختری وقت می‌گذراند و آرزو دارد یک «مبارز در قفس» باشد. ناپلئون هم راه آینده خود را در مدرسه رویاپردازی می‌کند و با قلدرها و موجودات فانتزی مختلفی که او را عذاب می‌دهند، برخورد می‌کند.

عنوان فیلم: برو بیرون (Get Out)

هزینه تولید: 4 میلیون دلار
میزان فروش:  230 میلیون دلار
سال تولید: 2017
درصد سوددهی: 57 برابر
کارگردان: جوردون پیل

درباره فیلم: یک فیلم آمریکایی در سبک ترسناک و روانشناسانه به نویسندگی و کارگردانی جوردن پیل که پدیده اکران در بهار 2017 به‌حساب آمد. این فیلم را جوردون پیل کارگردانی کرد که از او در همین ژانر وحشت فیلم «ما» هم دیده شده است. جدا از تحسین منتقدان و تماشاگران، برو بیرون نامزد و برنده جوایز متعددی از جشنواره‌ها و مراسم مختلفِ سینمایی شده‌است. در نودمین دوره جوایز اسکار، فیلم در چهار رشته ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار بود که درنهایت موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای جوردن پیل به خود اختصاص دهد.

عنوان فیلم: میس سان‌شاین کوچولو (Little Miss Sunshine)

هزینه تولید: 8 میلیون دلار
میزان فروش: 100.5 میلیون دلار
سال تولید: جولای ۲۰۰۶
درصد سوددهی: 13 برابر
کارگردان: جاناتان دیتون و ولری فاریس

درباره فیلم: این کمدی مستقل موفق با بازی تونی کولت، استیو کارل و گرگ کینیر یک فیلم جاده‌ای عجیب‌وغریب درمورد خانواده‌ای ناکارآمد است که در تلاش برای دیدن دخترشان در فینال مسابقه زیبایی هستند. درطول سفر، خانواده با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند و درنهایت در این روند به هم نزدیک‌تر می‌شوند. این فیلم علاوه‌بر گیشه موفقی که داشت، نامزد چهار جایزه اسکار ازجمله در بخش بهترین فیلم شد و نهایتا دو جایزه اسکار را برای مایکل آرندت در رشته بهترین نمایشنامه و آلن آرکین به‌عنوان بهترین نقش مکمل مرد از آن خود کرد. فیلم همچنین توانست جایزه بهترین فیلم «ایندیپندنت اسپیریت آواردز» را دریافت کند.

عنوان فیلم: گمشده در ترجمه (Lost in Translation)

هزینه تولید: 4 میلیون دلار
میزان فروش: 120 میلیون دلار
سال تولید: 2003
درصد سوددهی: 30 برابر
کارگردان: سوفیا کاپولا

درباره فیلم: دختر فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه‌گانه ماندگار پدرخوانده، در سال ۲۰۰۳ با بازی بیل مری و اسکارلت جوهانسون فیلمی ساخت که برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی‌موزیکال شده‌ است. این فیلم در سه بخش دیگر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و نامزد گلدن‌گلوب بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول زن فیلم کمدی هم شد. همچنین برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و تدوین شد و نامزد بفتای بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه اورجینال، موسیقی و فیلمبرداری هم شد.

عنوان فیلم: دیوارنویسی آمریکایی (american graffiti)

هزینه تولید: 777 هزار دلار
میزان فروش: 200 میلیون دلار
سال تولید: 1973
درصد سوددهی: 257 برابر
کارگردان: جورج لوکاس

درباره فیلم: این فیلم یکی از اولین فیلم‌های ساخته‌شده توسط جورج لوکاس، سازنده افسانه‌ای «جنگ ستارگان» است. فیلم در مورد برشی از زندگی چند جوان ۱۸ساله آمریکایی است که تازه‌ از دبیرستان فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند. فیلم اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنوی سوئیس به‌نمایش درآمد و در 11 آگوست 1973 در ایالات‌متحده اکران شد. استقبال گسترده منتقدان از این فیلم غافلگیرکننده بود و پس از آن هم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد. در سال 1995، کتابخانه کنگره ایالات‌متحده فیلم را «از لحاظ فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی» مهم دانست و آن را برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب کرد. دنباله‌ای بر این فیلم در سال 1979 منتشر شد.

عنوان فیلم: راکی                 

  

هزینه تولید: 1/1 میلیون دلار
میزان فروش: 225 میلیون دلار              

  سال تولید: 1976
درصد سوددهی: 205 برابر              

کارگردان: سیلوستر استالونه

درباره فیلم: داستان فیلم مربوط به یک ورزشکار رشته بوکس به نام راکی بالبوآ (با بازی سیلوستر استالونه) است که با اصالتی ایتالیایی در فیلادلفیا نتوانسته بود به قهرمانی برسد اما شانس به او رو کرد و مسابقه‌ای بین او و قهرمان سنگین‌وزن جهان به نام آپولو کرید (با بازی کارل ویترز و الهام‌گرفته از شخصیت محمدعلی کلی) شکل گرفت. راکی توانست با او تا آخرین راند مبارزه کند، با این حال درنهایت آپولو کرید با رای داوران برنده مبارزه اعلام شد. بسیاری از منتقدان ازجمله راجر ایبرت، فیلم را از جنبه‌های مختلف ستایش کردند. در چهل‌ونهمین دوره جوایز اسکار، فیلم در سه رشته بهترین فیلم، کارگردانی و تدوین برنده جایزه اسکار شد.

عنوان فیلم: پروژه جادوگر بلر  (The Blair Witch Project)               

هزینه تولید: 600 هزار دلار
میزان فروش: 248 میلیون دلار                    

سال تولید: 1999
درصد سوددهی: 413 برابر                     

کارگردان: دانیل مایریک و ادواردو سانچز

درباره فیلم: یک فیلم ترسناک فراطبیعی به سبک ویدئوی پیداشده محصول ۱۹۹۹ آمریکا که با نویسندگی، کارگردانی و تدوین توسط دانیل مایریک و ادواردو سانچز تهیه ‌شد. داستان فیلم روایت سه دوست است که در سال ۱۹۹۴ به‌دنبال تهیه فیلمی مستند درباره یک افسانه محلی به نام «جادوگر بلر» هستند. فیلمی راجع‌به روح یک زن جادوگر به نام «الی کدوارد» (وارونه‌ای از واژه ادوارد کلی). او زنی است که در شهرک زندگی می‌کرد تا اینکه در سال ۱۷۸۵ از آنجا تبعید و طرد شد. پروژه جادوگر بلر موفقیت تجاری زیاد و امتیازات بالایی از منتقدان فیلم در بیشتر رسانه‌ها کسب‌کرد ولی مخاطبان واکنش‌های متفاوت داشتند.

عنوان فیلم: قصه‌های عامه‌پسند  (Pulp Fiction)

هزینه تولید: 8.5 میلیون دلار
میزان فروش: 213 میلیون دلار
سال تولید: 1994
درصد سوددهی: 25 برابر
کارگردان: کوئنتین تارانتینو

درباره فیلم: امروز تقریبا همه این فیلم را می‌شناسند و با گذشت ربع قرن از ساخته شدنش، تبدیل به یک اثر کلاسیک شده است؛ یک فیلم جنایی عجیب. عمده شهرت فیلم به‌دلیل به نمایش درآوردن ترکیبی کنایه‌آمیز از خشونت و شوخ‌طبعی، داستان غیرخطی، اشاره‌های سینمایی، ارجاعات آن به فرهنگ عامه و دیالوگ‌های عمدتا ابزورد است. فیلم، نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۹۴ را از آن تارانتینو کرد و نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد که نهایتا تنها اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد. در کل این فیلم در تقسیم جوایز اسکار به‌نوعی تحت‌تاثیر فارست گامپ قرار گرفت ولی در جشنواره کن خوش‌تر درخشید و نخل طلا را نصیب تارانتینوی جوان و نه‌چندان مشهور کرد، درحالی‌که رقیبی چون «قرمز» کیشلوفسکی داشت.

عنوان فیلم: عروسی یونانی پرریخت‌وپاش و بزرگ من (My Big Fat Greek Wedding)

هزینه تولید: 5 میلیون دلار
میزان فروش: 368 میلیون دلار
سال تولید: 2002
درصد سوددهی: 74 برابر
کارگردان: جوئل زوئیک

درباره فیلم: این فیلم علی‌رغم اینکه درطول اکران خود هرگز به رتبه یک در باکس‌آفیس نرسید، به پردرآمدترین کمدی رمانتیک تمام دوران تبدیل شد و به مدت 14 سال پرفروش‌ترین فیلم با این امتیاز بود تا اینکه انیمیشن Sing در سال 2016 به فروش 268 میلیون دلاری دست پیدا کرد، البته اگر «سلام مامان»، فیلم چینی که امسال سومین اثر پرفروش جهان شد را در نظر نگیریم. این فیلم یک فرنچایز ایجاد کرد که الهام‌بخش مجموعه تلویزیونی کوتاه‌مدت سال 2003 به همین نام و دنباله‌ای با عنوان My Big Fat Greek Wedding 2  بود که در 25 مارس 2016 منتشر شد. در اکتبر 2021، واردالوس تایید کرد که فیلمنامه برای دنباله دوم تکمیل شده که شامل یک عروسی یونانی دیگر است.

عنوان فیلم: فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity)

هزینه تولید: 15هزار دلار
میزان فروش: 193 میلیون دلار
سال تولید: 2007
درصد سوددهی: 12866 برابر
کارگردان: اورن پلی
درباره فیلم: در مطالعات ژانر، یک‌گونه روایت سینمایی هست به نام ویدئوی پیداشده  (Found footage).

این یک ژانر فیلم است که در آن تمام یا بخشی از اتفاقات داستان از طریق ویدئوهایی که توسط شخصیت‌های داستان ضبط‌شده یا درحال ضبط است، روایت می‌شود. در این ژانر یک یا چندین شخصیت در داستان اقدام به فیلمبرداری می‌کنند و فیلم از طریق تصاویر همان دوربین روایت می‌شود. فعالیت فراطبیعی فیلمی در همین ژانر است که اورن پلی پیشنهاد ساخت این فیلم را به چندین کمپانی برای سرمایه‌گذاری داد اما هر بار به بهانه‌ای رد شد. وی تصمیم گرفت که فیلم را با هزینه شخصی و دوستش جیسون بلوم بسازد. فیلم داستان یک زوج جوان از طبقه متوسط است که به خانه‌ای در حومه شهر نقل ‌مکان می‌کنند.

عنوان فیلم: ال ماریاچی (El Mariachi)        

هزینه تولید: 7هزار دلار                

میزان فروش: 2 میلیون دلار
سال تولید: سپتامبر 1992          

 درصد سوددهی: 285  برابر                

درباره فیلم: هفت‌هزار دلار برای ساختن یک فیلم بلند، رقم بسیار ناچیزی است. این رقم، 30 سال قبل هم باوجود نرخ تورم، رقم قابل‌توجهی به‌حساب نمی‌آمد. باوجود این، رابرت رودریگز، فیلمساز صاحب سبک سینما، در سال ۱۹۹۲ و در شرایطی که ۲۳ سال بیشتر نداشت، با بودجه ۷ هزار دلار فیلمی را به‌نام ال ماریاچی (El Mariachi) ساخت که در ادامه به یکی از فیلم‌های کالت دهه ۹۰ سینما تبدیل شد و زمینه‌ای مناسب را برای ساخت آثار بیشتری از این دست فراهم کرد. رودریگز فیلم «ال ماریاچی» را به زبان اسپانیایی و صرفا برای توزیع در شبکه نمایش خانگی در مکزیک ساخت، اما در ادامه، سران کمپانی آمریکایی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) از اثر رودریگز خوش‌شان آمد و پس از تغییر تصاویر فیلم از ۱۶ میلیمتری به ۳۵ میلیمتری، آن را به اثری کاملا سینمایی تبدیل کردند و این‌گونه شد که فیلم پس از نمایش در ماه‌های فوریه و مارس ۱۹۹۳، به فروش ۲ میلیون و 40هزار دلاری دست یافت. رابرت رودریگز در سال ۱۹۹۵ کتابی را با نام شورش بدون عوامل پشت صحنه منتشر کرد که در آن به روایت خاطراتش از ساخت فیلم ال ماریاچی، چگونگی ورودش به هالیوود و همچنین توصیف میزان علاقه‌مندی‌اش به سینما می‌پردازد. او در نسخه‌های بعدی این کتاب، یک بخش آموزشی را نیز برای کسانی که قصد ساخت فیلم با بودجه‌ای اندک دارند، درنظر گرفته است.

عنوان فیلم: کله‌پاک‌کن (Eraserhead)

هزینه تولید: 100 هزار دلار
میزان فروش: 7 میلیون دلار
سال تولید: مارس ۱۹۷۷
سوددهی: 70 برابر

درباره فیلم: این فیلم سورئال و سیاه‌وسفید نخستین فیلم بلند دیوید لینچ است که پس از چند کار کوتاه آن را کارگردانی کرده است. بخش اصلی فیلمبرداری کله‌پاک‌کن به‌خاطر مشکلات مالی چندین سال به‌طول انجامید و در آخر کمک‌های مالی جک فیسک کارگردان آمریکایی و همسرش سیسی اسپیسک خواننده و هنرپیشه آمریکایی پیشروی کار را میسر کرد. طراحی صدای کله‌پاک‌کن از عناصر کلیدی این فیلم محسوب می‌شود. فیلم شامل مشخصه‌های بصری برجسته متعددی است که با صداهای اطراف‌شان نیز هماهنگ هستند. فیلمبرداری این اثر در چند لوکیشن متعلق به بنیاد فیلم آمریکا در کالیفرنیا ازجمله گریستون مانشن و تعدادی اصطبل متروک که لینچ در آنها زندگی می‌کرد، انجام شد.

عنوان فیلم: مکس دیوانه (Mad Max)

هزینه تولید: 200 هزار دلار
میزان فروش: 100 میلیون دلار
سال تولید: آوریل ۱۹۷۹
درصد سوددهی: 500 برابر
کارگردان: جرج میلر

درباره فیلم: فیلم مکس دیوانه محصول 1979 که در یک دیستوپیا یا همان پادآرمان‌شهر در آینده‌ای نزدیک می‌گذرد، داستان یک پلیس بزرگراه است که پس از قتل همسر و فرزندش توسط گروه‌های خشن جاده‌ای برای انتقام از سمت پلیس بزرگراه بیرون می‌آید. این فیلم که در استرالیا با دوچرخه‌سواران یاغی واقعی که اعضای باند را به تصویر می‌کشند فیلمبرداری شد، نقش اول بسیار موفقیت‌آمیز خود را نیز به مل گیبسون داد. فیلم‌های «مکس دیوانه۲» و «مکس دیوانه: در آن سوی تاندردوم» هم با بازیگری میل گیبسون در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۵ ساخته شدند و در سال 2015 باز هم به کارگردانی جرج میلر، «مکس دیوانه: جاده خشم» جلوی دوربین رفت که بازیگرانی متفاوت داشت.

عنوان فیلم: اره (Saw)

هزینه تولید: 1.2 میلیون دلار
میزان فروش: 104.7 میلیون دلار
سال تولید: 2004
درصد سوددهی: 87 برابر
کارگردان: جیمز وان

درباره فیلم: نام اره را تقریبا همه شنیده‌اند، اما معلوم نیست هرکسی بتواند حداقل یک قسمت از سری نه‌گانه آن را تا انتها تماشا کند. اتفاقا خیلی از فیلم‌های به‌شدت سودآور تاریخ به همین نحو فیلم‌هایی بوده‌اند که به مذاق هرکسی خوش نمی‌آمدند؛ فیلمی مستقل در سبک وحشت و روان‌شناختی محصول سال ۲۰۰۴. این فیلم اولین قسمت از مجموعه فیلم اره است که توسط جیمز وان ساخته شد. جیمز وان، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس چینی‌تبار مالزیایی که در استرالیا بزرگ شده و در سینمای هالیوود فعالیت می‌کند که این فیلم را براساس داستانی از لی ونل و خودش کارگردانی کرد و تنها توانست ۱۸ روز به نمایش دربیاید، اما پس از موفقیت این فیلم، قسمت‌های دوم تا نهم هم در ادامه‌اش ساخته شدند.

عنوان فیلم: جونو  (Juno)

هزینه تولید: 7.5 میلیون دلار
میزان فروش: 231 میلیون دلار
سال تولید: 2007
درصد سوددهی: 31 برابر
کارگردان: جیسون رایتمن

درباره فیلم: یک کمدی ساده و کم‌خرج با دستانی سرراست که به‌شکلی شگفت‌انگیز توانست گیشه‌ها را منفجر کند. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که اگر تفاوت‌های اخلاقی بین ایران و آمریکا را در نظر نگیریم، می‌توان آن را به فیلم «من ترانه 15 سال دارم» شبیه دانست اما در ادامه به سمت و سوی دیگری می‌رود و موضع آن علیه سقط جنین است. جونو برنده اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد و سه نامزدی اسکار دیگر، ازجمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن برای بازیگر 20 ساله‌اش به‌دست آورد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بسیاری از آنها این فیلم را در فهرست 10 اثر برتر سال قرار دادند اما انتقادها و تمجیدهای اعضای انجمن‌های ضدسقط جنین را در رابطه با رفتارش درخصوص این موضوع دریافت کرد.

عنوان فیلم: هالووین (Halloween)

هزینه تولید: 325 هزار دلار
میزان فروش: 47 میلیون دلار
سال تولید: اکتبر ۱۹۷۸
درصد سوددهی: 144 برابر
کارگردان: جان کارپنتر

درباره فیلم: این فیلم به کارگردانی جان کارپنتر، کارگردان شناخته‌شده در ژانر وحشت و علمی-تخیلی جلوی دوربین رفت که علاوه‌بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگسازی فیلم را هم برعهده داشت. داستان هالووین به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار