• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۶ - ۰۰:۳۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
در «سردر» این هفته «فرهیختگان» بخوانید

واحد نطنز قطب گردشگری استان می‌شود

از سال 1380 با شروع فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز این شهر نقش علمی هم به خود گرفت. نقشی که امروز با گذشت چیزی حدود 20 سال توانسته، عملکرد قابل‌قبولی از خود برای مردم منطقه به همراه داشته باشد.

واحد نطنز قطب گردشگری استان می‌شود

سارا طاهری- راضیه فلاح، گروه دانشگاه: در «سردر» این هفته خود از تهران به سمت مرکز ایران رهسپار می‌شویم؛ از جنوب تهران و اتوبان خلیج‌فارس 330 کیلومتر به سمت مرکز کشور که برویم به شهر تاریخی نطنز می‌رسیم. شهری مابین اصفهان و کاشان که از ابتدای دهه 90 شمسی در خاطره جمعی ایرانیان با صنعت هسته‌ای و مسائل آن نیز شناخته شده است. آنقدر نقش هسته‌‌ای وجهه رسانه‌های نطنز در این سال‌ها پررنگ شد که گاهی قدمت چندصد ساله این شهر و آثار باستانی آن فراموش می‌شود. اما اهمیت روستای ابیانه از توابع این شهرستان و اجرای مراسم‌های آئینی، مذهبی جاروکشی و نخل‌گردانی در ایام محرم نمی‌گذارد نقش بی‌بدیل گردشگری در این منطقه به دست فراموشی برود.

واحد نطنز 20 ساله شد

 از سال 1380 با شروع فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز این شهر نقش علمی هم به خود گرفت. نقشی که امروز با گذشت چیزی حدود 20 سال توانسته، عملکرد قابل‌قبولی از خود برای مردم منطقه به همراه داشته باشد. اسفند سال 1378 بود که در اجلاس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز راه‌اندازی و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز به تصویب رسید و مهر ۱۳۸۰ این واحد دانشگاهی تنها با یک رشته کاردانی ناپیوسته کامپیوتر و با ۱۱۰ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما حالا با بیش از 450 دانشجو در بیش از 25 رشته در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به‌عنوان قطب علمی این شهرستان فعالیت می‌کند. واحد نطنز کارنامه قابل‌قبولی از خود به جای گذاشته است؛ از کمک دانشجویان به شهرداری نطنز برای اجرای پروژه‌های شهری تا ساخت میهمانسرا برای گردشگران. از جذب منابع مالی با کمک‌های مردمی تا ساخت استخر ذخیره آب و برگزاری اردوهای جهادی تا برپایی همایش‌های مختلف مذهبی همه از عملکرد خوب دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز در این شهر است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز در برنامه پنج‌ساله خود نگاه ویژه بر صنعت گردشگری را درنظر گرفته و به ساخت هتلی در مساحت 6 هزار مترمربع مشغول است. همچنین با شیوع کرونا در کشور، کانون هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز در کنار مردم شهر برای سلامت و ایمنی مناسب‌تر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه از خود بر جای گذاشت.

دستاوردهای واحد نطنز در یک نگاه

افزایش 20 درصدی درآمدها (درآمدهای اختصاصی)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز توانسته درآمدهای غیرشهریه‌ای خود را به 20 درصد افزایش دهد؛ این درآمدها بیشتر از فعالیت در صنعت گردشگری بوده است. در دوسال اخیر 100 میلیون تومان از محل سوئیت‌های دانشگاه و 50میلیارد تومان نیز از محل کمک‌های خیرین کسب درآمد کرده است.

آغاز فعالیت مرکز رشد (فناوری)

یک مرکز رشد واحد نطنز در محلی بیش از 60 متر مربع در ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. این مرکز قرار است با سه هسته کامپیوتر، مشاوره معماری، برق و الکترونیک میزبان علاقه‌مندان حوزه فناوری باشد.

گردشگری (مزیت منطقه‌ای)

مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی نطنز در ماموریت منطقه‌ای خود رسیدن به قطب گردشگری است. شهر نطنز به‌‌واسطه ارتفاع هزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا و دارا بودن مناطق کوهستانی و همچنین به‌لحاظ داشتن آثار تاریخی مهم با معماری جالب و شگفت‌انگیز در زمره یکی از مناطق توریستی و گردشگری کشور قرار گرفته و این شهرستان را آوازه هر مرزوبوم در سرتاسر جهان کرد.

پیش به‌سوی تغییر (سند تحول)

هر سازمانی نیازمند برنامه و چهارچوبی برای عملکرد بهتر، تحول و تعادل برای پیشبرد عملکردش است. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی یک سند تحول پنج‌ساله برای خود ترسیم کرده که در این سند هر واحدی یک مسئولیت را برعهده گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز در سند تحول خود بحث صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داده است.

آغاز دانشکده‌های مهارتی به‌زودی (مهارت)

مجوز اولیه برای تاسیس دانشکده‌های مهارتی در رشته‌های گردشگری، کامپیوتر، معماری و گرافیک اخذ شده اما هنوز فعالیت رسمی آنها آغاز نشده است. با در نظر گرفتن محل مورد نیاز این مجموعه به‌زودی فرآیند تشکیل این دانشکده‌ها هم شروع می‌شود.

15 دانشجوی پویشی (طرح پویش)

طرح پویش به بورسیه دانشجویان در صنایع مختلف مربوط می‌شود که در سال‌های اخیر در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده. در گام نخست واحد نطنز، دو دانشجو در رشته‌های برق و حسابداری به صنایع مختلف شهر معرفی شدند که این عدد در ترم فعلی به 15نفر افزایش پیدا کرده است.

عدد نوشت

11 عضو هیات‌علمی رسمی
 45 استاد حق‌التدریس

25 رشته دانشگاهی

450دانشجوی درحال تحصیل

4000 فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف

10 هکتار مساحت زمین دانشگاه

7000 مترمربع ساختمان اداری آموزشی

6000 مترمربع فضای سبز

25 مقاله ISI

10 عنوان کتاب چاپ یا تالیف توسط اعضای هیات‌علمی واحد

4 طرح پژوهشی برون دانشگاهی

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

سرپرست معاونت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز:

چاپ بیش از 100 مقاله علمی و پژوهشی توسط اساتید واحد نطنز (لینک)

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز تشریح کرد

از تشکیل مدرسه تا ساخت هتل برای رسیدن به قطب گردشگری (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار