• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۶ - ۰۱:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اردلان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: توقع جام‌جهانی از بانوان فوتبالیست انتظار زیادی است

مراسم بدرقه کار قشنگی بود ولی کاش بانوان پیشکسوت هم بودند!

تدارکات خوبی برای تیم ملی انجام شده و فکر می‌کنم خواسته‌های خانم ایراندوست انجام شده و قطعا نبود بازی تدارکاتی می‌تواند اذیت کند.

مراسم بدرقه کار قشنگی بود ولی کاش بانوان پیشکسوت هم بودند!

نسیم شیرازی، خبرنگار: کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان بعد از مراسم بدرقه ملی‌پوشان فوتبال از دعوت نشدن پیشکسوتان فوتبال خانم به مراسم گلایه و البته از حمایت فدراسیون از تیم ملی دختران ایران هم تشکر کرد. ملی‌پوشان فوتبال ایران درحالی راهی هند شدند که در گروه سختی با تیم‌های چین، چین‌تایپه و میزبان مسابقات هند قرار گرفتند و باید دید آیا تیم ملی فوتبال ایران می‌تواند شگفتی‌ساز این دور هم باشد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نیلوفر اردلان را در ادامه خواهید خواند.

چین، چین‌تایپه و هند، هر سه تیم در رده‌بندی آسیا و دنیا بالاتر از ایران ایستاده‌اند، برای به‌هم زدن این رده‌بندی در جام ملت‌ها امیدوارید؟

این تیم‌ها خیلی قدمت‌شان از تیم ملی فوتبال کشورمان بالاتر است و طبیعی است تجربه و مسابقاتی که برگزار کردند خیلی بیشتر است و این کار را برای خانم ایراندوست سخت می‌کند ولی فوتبال است و یک توپ گرد و خیلی از اتفاقاتی که نمی‌شود در فوتبال پیش‌بینی کرد و همین باعث شده فوتبال جزء پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی باشد، چون غیرقابل‌پیش‌بینی است و در شرایط سخت می‌بینیم بازی رنگ عوض می‌کند. ما امیدواریم این اتفاق برای برو‌بچه‌های خوب تیم ملی فوتبال کشورمان بیفتد و بتوانند با تاریخ‌سازی مجدد از گروه خودشان صعود کنند. گرچه کار بسیار سخت است اما نشدنی نیست و بچه‌ها با این اردوهایی که برگزار کردند و تمرینات و بدنسازی که زیرنظر کادر فنی برگزار شد و امکانات خوبی که فدراسیون در اختیارشان قرار داد، می‌توانند بروند و از نام ایران دفاع کنند. این راه برای آیندگان باز شد و ان‌شاءالله در آینده با برنامه‌ریزی درست‌تر می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم و این صعود را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بچه‌ها به تاریخ‌سازی‌شان ادامه بدهند.

شما با بچه‌ها و مربیان تیم در ارتباطید، از روحیه و آمادگی تیم بگویید. آیا تیم ملی و بچه‌ها را آماده قدرت‌نمایی دوباره می‌بینید؟

از آنجا که کاپیتان تیم مریم ایراندوست بودم، با او آشنایی کامل دارم و این روحیه جنگندگی و روحیه مضاعفی که به بچه‌ها منتقل می‌کند، خیلی کمک‌دهنده است و این همدلی که الان در تیم ملی فوتبال وجود دارد، خیلی می‌تواند مثمرثمر باشد. می‌گویند اگر تیمی یکدل باشد، این توپ بالاخره می‌چرخد و وارد دروازه می‌شود و این روحیه بالا و جنگندگی در تیم ملی دختران‌مان موج می‌زند و اتفاق خوبی است که رقم خورده است. از نظر روحی، روانی و فنی بچه‌ها در سطح بالایی هستند و امیدوارم اتفاق خوب بیفتد.

تیم ملی ایران، اولین حضورش را در جام ملت‌ها تجربه می‌کند. تحلیل و آنالیزتان از تیم ملی ایران و رقبا چیست؟

تیم‌ها هم تجربه و هم بازی‌های تدارکاتی‌شان بیشتر است و نقطه ضعف الان تیم ما این است که بازی تدارکاتی نداشتیم و این ضعف خیلی بزرگ برای تیم ملی فوتبال کشور است و باید ببینیم بازی‌ها به چه صورتی پیش می‌رود و چه تدابیری را کادر فنی برای تیم تدارک دیده‌اند. نبود بازی‌های تدارکاتی کار را برای چیدمان ارنج و هماهنگی بیشتر بچه‌ها خیلی سخت می‌کند. با اینکه بازی‌های درون‌تیمی زیادی برگزار می‌شود بازی‌های رسمی و بازی‌هایی که بشود در آن یک مربی تاکتیک‌هایی را که دلش می‌خواهد نشان دهد در بازی‌های تدارکاتی دیده می‌شود، این نقطه ضعفی است که برای تیم ما وجود دارد و کار را برای خانم ایراندوست سخت کرده است.

حمایت‌ها از رقابت‌های قبلی تا الان از تیم ملی فوتبال بانوان در حد جام ملت‌ها بود و اردوها آنطور که باید برگزار شد؟

فدراسیون فعلی شرایط را برای تیم فعلی خوب هماهنگ کرده و چندماه در شرایط اردویی خوب در تهران، اصفهان و کیش بودند و این خودش نقطه امیدی برای آینده فوتبال است و امیدوارم ادامه پیدا کند. بانوان هم نشان دادند که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست می‌توانند تاریخ‌سازی کنند و به‌هرحال دختران مملکت ما دختران تاریخ‌سازی هستند. وقتی با این مشکلات می‌روند و نتایجی را رقم می‌زنند، فکر می‌کنم ارزش سرمایه‌گذاری و بهای بیشتر را دارند و درنهایت پرچم مقدس کشورمان بالا می‌رود و زن و مرد فرقی ندارند و فدراسیون تا امروز نشان داده که برایشان تبعیضی وجود ندارد و جا دارد از عزیزی‌خادم و موسوی برای این امکان تشکر کنم.

فشار روانی روی تیم برای رسیدن به جام‌جهانی مدیریت شد و اصلا می‌توان در این دوره توقع حضور در جام‌جهانی را از تیم ملی داشت؟

حضور در جام‌جهانی توقعی رویایی است. اجازه بدهید ما از این مرحله عبور کنیم و بتوانیم سربلند بیرون بیاییم، اگر این اتفاق بیفتد یک مقدار معادلات فوتبال و معادلات موجود به هم می‌خورد، البته چیزی دور از دسترس نیست ولی قطب‌های فوتبال جهان از آسیا هستند و این موضوع چشم‌انداز بسیار بلندی را می‌طلبد.

پیش‌بینی‌تان از عملکرد تیم ملی با توجه به مصدوم‌های غایب و البته امید به شگفتی‌سازی تیم چیست؟

تدارکات خوبی برای تیم ملی انجام شده و فکر می‌کنم خواسته‌های خانم ایراندوست انجام شده و قطعا نبود بازی تدارکاتی می‌تواند اذیت کند. به‌هرحال از آنجا که بچه‌ها برای بار اول است که شرایط بازی جام ملت‌ها را تجربه می‌کنند و از لحاظ روحی و روانی خیلی می‌تواند مهم باشد که بچه‌ها به چه صورت خودشان را حفظ کنند و کادر فنی بتواند تیم را حفظ کند و البته با درایتی که از خانم ایراندوست دیدم، فکر می‌کنم به این مهم دست پیدا می‌کنند و به خواسته‌ای که دارند می‌رسند. بازی‌های خوب فارغ از هر نتیجه‌ای نشان‌دهنده شخصیت تیم ماست و ما باید به اندازه زحمتی که در این چندسال برای فوتبال بانوان کشیده شده و تاریخچه‌ای که تیم ملی فوتبال ما دارد، توقع داشته باشیم نه بیشتر. توقع زیاد باعث استرس بچه‌ها می‌شود و اینکه آنچه را می‌خواهیم به‌دست نیاوریم.

مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال برگزار شد و شما به‌عنوان کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال به این مراسم دعوت نشدید.

بله، دعوت نشدم. به‌نظر من فارغ از اینکه فدراسیون زحمت زیادی می‌کشد، جا داشت در مراسم بدرقه از تیم ملی فوتبال بانوان پیشکسوتان یا حتی بچه‌های دیگری که برای فوتبال بانوان زحمت کشیدند، بیایند و باشند و ببینند. فردا این قضیه برای همین بچه‌هایی که الان بازی می‌کنند، تکرار می‌شود و باید ببینیم آیا خوش‌شان می‌آید که پیشکسوت شوند و کسی به این موضوع اهمیت ندهد؟ من واقعا این حرف را برای خودم نزدم، چون خودم را پیشکسوت نمی‌بینم ولی گفتم، چون از حقانیت خودمان، خودمان باید دفاع کنیم و اگر نخواهیم به‌عنوان خانم از حق‌مان دفاع کنیم از آقایان هم نمی‌توانیم توقعی داشته باشیم. امیدوارم در آینده هم این مشکلات خیلی کوچک با برنامه‌ریزی کوچک و تفکر درست حل شوند. این اتفاق کار خیلی قشنگی بود و این مراسم برای اولین‌بار بود که برگزار می‌شد، البته من فکر می‌کنم یک‌سری ناهماهنگی هم داشت و در اخبار خواندم که آقایان اسکوچیچ و هاشمیان از یک‌سری مسائل ناراحت شدند و رفتند که این قشنگ نبود و نشان از عدم برنامه‌ریزی درست بود. ان‌شاءالله اتفاق‌های خیلی‌خوبی برای فوتبال و فوتسال بانوان بیفتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار