• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۶ - ۰۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عابدزاده پیشنهاد سویا را در جیب دارد و به بازی در لالیگا نزدیک شده است

تعبیر یک رویا

امیر عابدزاده یکی از بهترین‌های نیم‌فصل نخست لیگ دسته دو اسپانیا بوده و بی‌دلیل نیست که تیمی همچون سویا برای پرکردن جای خالی خود درون دروازه به سراغ او رفته است. به نوشته سایت «اینفوبیرزو» او که فصلی فوق‌العاده را در پونفرادینا سپری کرده موردتوجه سویا قرار گرفته و به عقیده این سایت این جابه‌جایی حدود 3.5میلیون یورو برای سویا هزینه خواهد داشت.

تعبیر یک رویا

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: امیر عابدزاده از همان زمان که درکنار پدرش به ورزشگاه می‌رفت و از نزدیک به تماشای بازی‌های او و سایر ستاره‌های آن زمان فوتبال ایران می‌نشست یک آرزوی بزرگ در سر داشت که این روزها به نظر می‌رسد پس از سال‌ها به رسیدن به آن بسیار نزدیک شده است. پسر گلر نامدار فوتبال ایران بارها در صحبت‌هایش از رویایش برای حضور در لالیگا و بازی در یکی از تیم‌های این کشور سخن گفته و حالا خبر پیشنهاد سویا برای به خدمت گرفتن او می‌تواند او را به تعبیر این رویا نزدیک کند. عابدزاده پس از تنها نیم‌فصل حضور در لیگ دسته دو اسپانیا به‌قدری خوب کار کرده که حالا موردتوجه یکی از تیم‌های معتبر و نامدار این کشور قرار گرفته و شاید در همین ژانویه به لالیگا برود.

شروع عالی در اسپانیا

امیر عابدزاده یکی از بهترین‌های نیم‌فصل نخست لیگ دسته دو اسپانیا بوده و بی‌دلیل نیست که تیمی همچون سویا برای پرکردن جای خالی خود درون دروازه به سراغ او رفته است. به نوشته سایت «اینفوبیرزو» او که فصلی فوق‌العاده را در پونفرادینا سپری کرده موردتوجه سویا قرار گرفته و به عقیده این سایت این جابه‌جایی حدود 3.5میلیون یورو برای سویا هزینه خواهد داشت.

این گلر 28ساله که در تیم ملی ایران نیز حضور دارد و البته بیشتر پشت‌سر علیرضا بیرانوند قرار گرفته است، پس از ترک ایران راهی فوتبال پرتغال شد و پس از مدتی حضور در باریرنسه به ماریتیمو رفت و 4 سال بسیار خوب را در این باشگاه سپری کرد. عابدزاده درحالی راهی این تیم پرتغالی شد که در آن زمان هنوز فرصت بازی در تیم ملی ایران را پیدا نکرده بود اما با تلاش و پشتکار خوبی که داشت به‌تدریج توانست شرایط بهتری در ماریتیمو پیدا کند و در دو سال آخر به گلر اصلی تیمش تبدیل شد که نقش مهمی در بقای این تیم در لیگ برتر داشت. عابدزاده که به‌تدریج نامش را به‌عنوان یک گلر آماده که به سختی می‌توان دروازه او را باز کرد، مطرح کرده بود در لیگ پرتغال به یکی از بهترین‌ها بدل شد و حتی گفته می‌شد تیم‌هایی چون بنفیکا هم برای خرید او در تلاش هستند. در پایان فصل قبل او با وجود پیشنهادهایی که از ماریتیمو برای تمدید قراردادش داشت، ترجیح داد به‌عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شده و به این ترتیب مسیر از ماریتیمو و حتی فوتبال پرتغال جدا شد. وقتی خبر عقد قراردادش با پونفرادینا منتشر شد بسیاری معتقد بودند شاید این انتخاب حتی باعث شود شانس دعوت به تیم ملی را از دست بدهد، چون این تیم اسپانیایی در لیگ این کشور هم چندان نام و نشانی نداشت.

آیا این واقعا انتخاب مناسبی از سوی عابدزاده است؟ این سوالی بود که در آن زمان مطرح شد و با توجه به روند رو به رشدی که او داشت همه انتظار داشتند تا پسر عابدزاده بزرگ را در تیمی بهتر ببینند اما انتخاب او پونفرادینا بود. برخی معتقد بودند که علاقه به لالیگا سبب شده تا این تیم دسته‌دومی را انتخاب کند تا کمی به آرزویش نزدیک شده باشد اما با توجه به اینکه در ابتدای فصل به نظر نمی‌رسید این تیم یکی از مدعیان صعود به دسته بالاتر باشد امیدی به حضور عابدزاده در لالیگا هم وجود نداشت.

شروع لیگ اما شرایط را به‌گونه‌ای دیگر رقم زد و این تیم نه‌چندان پرطرفدار خیلی زود خود را به رده‌های بالایی جدول رساند و حتی مدتی صدرنشین بود. در رقابت‌هایی که تیم‌های شناخته‌شده‌ای همچون آلمریا، وایادولید، مالاگا، ایبار، خیرونا، لاس‌پالماس، هوئسکا و ساراگوسا حضور دارند، قرار گرفتن پونفرادینا بین مدعیان جای تعجب داشت اما این تیم در ادامه نشان داد حضورش بین تیم‌های بالای جدول اتفاقی نبوده و تا این برهه از فصل هم توانسته نتایج قابل‌قبولی کسب کند.

آنها وقتی لیگ را با سه برد پیاپی آغاز کردند و فقط یک گل خوردند، خیلی زود فهمیدند خرید بسیار خوبی درون دروازه داشته‌اند و به کمک عابدزاده می‌توانند به ماندن بین مدعیان امیدوار باشند. به‌خصوص پس از نخستین غیبت عابدزاده در بازی‌های این تیم به‌دلیل حضور در اردوی تیم ملی که از قضا با شکست 2 بر صفر پونفرادینا همراه بود، ارزش‌های این گلر 28 ساله بیش از قبل مشخص شد. پس از آن عابدزاده بازی دیگر تیمش را به‌دلیل دعوت به اردوی تیم ایران و همچنین ابتلا به کرونا از دست داد که حاصل این سه مسابقه دو شکست و یک تساوی برای پونفرادینا بود.

عابدزاده تاکنون 19بار در این فصل در لیگ درون دروازه تیمش ایستاده که فقط 14 گل خورده و در 8 بازی هم موفق به کلین‌شیت شده است. در چنین شرایطی دریافت پیشنهاد از سویا اصلا عجیب نیست و او نشان داده گلر است که می‌توان روی او برای درخشش و نمایش خوب در چهارچوب دروازه حساب کرد. این ملی‌پوش ایرانی در ماریتیمو هم آمار بسیار خوبی از خود به‌جای گذاشته بود و در 84 بازی با دریافت 91 گل و کلین‌شیت در 30 مسابقه روندی بسیار خوب را نشان داده بود.

پونفرادینا پس از وقفه‌ای دوهفته‌ای در لیگ باید روز یکشنبه آینده در هفته بیست‌وچهارم رقابت‌های لیگ به مصاف هوئسکا برود که بازی چندان راحتی برای این تیم نخواهد بود. یاران عابدزاده درحال حاضر با 38 امتیاز در رتبه پنجم جدول قرار دارند و فاصله 5 امتیازی با وایادولید رده‌دومی باعث شده کمی از جمع مدعیان صعود مستقیم به لالیگا دور شوند اما با توجه به دیدارهای زیادی که تا پایان فصل باقی مانده است، بی‌شک تغییرات زیادی در این رتبه‌ها ایجاد خواهد شد و البته پونفرادینا همچنان می‌تواند به حضور در پلی‌آف صعود امیدوار باشد.

رقابت سخت با گلر مراکشی

سویا تیم دوم جدول لالیگا درحال حاضر رقابت نزدیکی با رئال‌مادرید برای قهرمانی این فصل دارد و با توجه به افت فاحش بارسلونا و اتلتیکو‌مادرید جدی‌ترین رقیب کهکشانی‌ها در این فصل محسوب می‌شود. شاگردان خولن لوپتگی به‌خوبی تا اینجای فصل توانسته‌اند پا به پای رئال کارلو آنچلوتی پیش بروند و با توجه به شرایطی که جدول دارد تنها تیمی که می‌تواند مانع قهرمانی تیم پایتخت شود همین سویا خواهد بود.

اما چرا این تیم که در کورس رقابت برای قهرمانی لالیگاست به سراغ خرید گلر در نیم‌فصل رفته است؟ پاسخ این سوال را باید در برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا جست‌وجو کرد. تقویم این رقابت‌ها به‌گونه‌ای است که هر دوره در میانه‌های فصل لیگ‌های اروپایی انجام می‌شود و به این ترتیب باشگاه‌های قاره سبز حدود یک ماه ستاره‌های آفریقایی خود را در اختیار ندارند که این اتفاق به عملکرد تیم‌هایی که بازیکنان زیادی از این قاره دارند، صدمه می‌زند. سویا هم در این فصل سه گلر در فهرست خود دارد که یکی از آنها درحال حاضر راهی کامرون شده تا برای تیم ملی کشورش بازی کند. به این ترتیب گفته می‌شود این تیم شاید برای پرکردن جای خالی سنگربان شماره یک خود به سراغ عابدزاده برود.

بونو، گلر 30ساله و مراکشی که متولد کاناداست در این فصل به انتخاب اول لوپتگی برای قرارگرفتن درون دروازه سویا بدل شده است. او تا پیش از حضور در تیم ملی مراکش 17 بار در لالیگا به میدان رفته که 10 گل خورده و 9 کلین‌شیت داشته که او را بین دروازه‌بان‌های موفق این فصل قرار داده است. بونو در هر 6 مسابقه تیمش در لیگ قهرمانان هم فیکس بوده و در این دیدارها هم 5 گل خورده و 2 بار کلین‌شیت کرده است. او که در سال 2019 به‌عنوان بازیکن قرضی از خیرونا به سویا رفته بود، پس از عملکرد خوبی که در تمرینات تیمش داشت در ازای تنها 4 میلیون یورو قراردادش را قطعی کرد اما درحال حاضر 15 میلیون یورو ارزش دارد.

دیگر گلر سویا مارکو دمیتروویچ صربستانی است که در ابتدای همین فصل از ایبار به‌عنوان بازیکن آزاد جدا شد و به سویا پیوست. دمیتروویچ که سابقه دعوت به تیم ملی کشورش را نیز دارد در سه بازی این فصل برای سویا به میدان رفته و در این سه مسابقه دو کلین‌شیت و سه گل خورده داشته است. در دیدارهای کوپادل‌ری نیز این گلر صربستانی در ترکیب اصلی تیمش به میدان رفته و یک‌بار نیز دروازه‌اش باز شده است. با توجه به غیبت بونو، دمیتروویچ انتخاب اصلی لوپتگی در شرایط فعلی است اما اینکه او برای خرید یک دروازه‌بان دیگر دست به‌کار شده است شاید حاکی از عدم‌رضایتش از این سنگربان صرب باشد.

سومین گلر این تیم نیز خاوی دیاز 24ساله است که در تیم دوم باشگاه بازی می‌کند و هنوز فرصتی برای بازی در تیم اصلی در این فصل پیدا نکرده است. با توجه به برنامه رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا به نظر می‌رسد بونو سه دیدار بعدی تیمش در لیگ برابر سلتاویگو، اوساسونا و الچه را از دست خواهد داد.

سویا به‌تازگی برای تقویت خط حمله خود به سراغ خسوس کرونا، وینگر مکزیکی پورتو رفت و این بازیکن را با قراردادی 3.5 ساله به خدمت گرفت اما با توجه به اینکه تیم پس از کنار رفتن از لیگ قهرمانان باید در لیگ اروپا به کارش ادامه دهد و در لالیگا و کوپا دل‌ری هم جزء مدعیان محسوب می‌شود، لوپتگی برنامه‌های زیادی برای تقویت تیمش در نیم‌فصل دارد. آنها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اگرچه در گروه آسانی قرار داشتند اما پس از لیل و سالزبورگ در رتبه سوم قرار گرفتند و به لیگ اروپا رفتند. حالا برای رسیدن به مراحل حذفی این رقابت‌ها باید در دیدار پلی‌اف به مصاف دینامو زاگرب کرواسی بروند. در لالیگا اما شرایط برای آنها بسیار خوب پیش می‌رود و با یک بازی کمتر نسبت به رئال 5 امتیاز با این تیم فاصله دارند که در ادامه فصل می‌توانند آن را جبران کنند. از طرف دیگر بتیس رده سومی با این تیم 10 امتیاز فاصله دارد و به همین دلیل رقابت برای قهرمانی این فصل لیگ اسپانیا عملا بین همین دو تیم در جریان خواهد بود. تیم لوپتگی در این فصل با تنها 13 گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد و با توجه به اینکه خط دفاعی و همچنین بونو تا اینجای فصل نمایش بسیار خوبی ارائه کرده‌اند، عابدزاده درصورت حضور در این تیم کار بسیار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی خواهد داشت و باید تلاش زیادی برای گرفتن جای این گلر مراکشی داشته باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار