• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۳ - ۰۱:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 3
  • 0
سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

غرب بیش از ایران به برجام نیاز دارد

ما هنوز به یک شفافیت روشن در مذاکرات نرسیده‌ایم و اعلام بی‌هنگام رسیدن به یک چشم‌انداز روشن از جانب مقامات غربی می‌تواند یک عملیات روانی باشد که به‌دنبال مهندسی افکار عمومی و شرطی کردن اقتصاد کشور ایران است.

غرب بیش از ایران به برجام نیاز دارد

دور هشتم از مذاکرات وین درحالی آغاز شد که تیم مذاکره‌کننده غربی و آمریکا با فضاسازی رسانه‌ای سعی در کامل کردن سیاست فشار حداکثری داشتند؛ تعیین ضرب‌الاجل یا تهدیداتی همچون پلن بی‌ در این چهارچوب تعریف می‌شود. با این حال طی دو روز گذشته مقامات رسمی وزارت‌خارجه آمریکا رسما اعلام کردند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بسیار بزرگی بوده و حتی تاکید کردند که فشار حداکثری‌شان علیه ایران شکست خورده است. پیرامون بررسی ابعاد صحبت‌های مقامات رسمی آمریکایی با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو پرداختیم. او در ابتدای سخنان خود با اشاره به روندهای موجود در مذاکرات وین گفت: «روندهای موجود در گفت‌وگوهای وین شرایطی را به‌وجود آورده که بسیاری از آنچه در طول پنج سال گذشته توسط رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران و فضاسازی برای تخریب جایگاه جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل انجام می‌داد، تا حدود قابل‌توجهی رفع شده و درواقع حقایق روشن شده است که اولا آمریکایی‌ها در تداوم توافقنامه برجام با خروج خودشان ایجاد اختلاف کردند، دوم اروپایی‌ها به‌جای تذکر و عدم‌همکاری با آمریکا، همراهی و همکاری با این کشور داشته و بی‌علاقگی خود را رسما و عملا به برجام اعلام کردند و نکته سوم اینکه امروز جهان‌غرب بیش از جمهوری اسلامی به برجام نیاز دارد، اینها واقعیت‌هایی است که در طول گفت‌وگوهای قریب به دو ماه گذشته، مشخص شده است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین تاکید کرد: «البته باید توجه داشته باشیم پیام‌های متناقضی که گاهی از زبان مقامات آمریکایی شنیده می‌شود، به هیچ عنوان نباید مسیر روشن و شفاف و نقشه راه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران را برای تامین منافع ملی ملت ایران تحت‌تاثیر قرار دهد. این مساله در طول هفته‌های اخیر با اعلام مواضع از جانب مقامات آمریکایی از جمله وزارت امورخارجه آمریکا، بیشتر نمایان شده است و حتی آنها موضوع روشن شدن یا رسیدن به نتایج گفت‌وگوها را به‌طور مستقیم یا از طریق بعضی از مقامات غربی شرکت‌کننده در کنفرانس گفته‌اند. اما باید بدانیم که این پیام‌ها نمی‌تواند در مسیر حرکت جمهوری اسلامی برای رسیدن به یک «توافق پایدار» و «توافق قابل اتکا» تاثیرگذار باشد. با توجه به این مساله باید بگویم ما هنوز به یک شفافیت روشن در مذاکرات نرسیده‌ایم و اعلام بی‌هنگام رسیدن به یک چشم‌انداز روشن از جانب مقامات غربی می‌تواند یک عملیات روانی  باشد که به‌دنبال مهندسی افکار عمومی و شرطی کردن اقتصاد کشور ایران است. بر این اساس من فکر می‌کنم به هیچ عنوان مطالب و موضوعاتی خارج از بیانات رسمی اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده و وزارت امورخارجه ایران در این رابطه قابل اتکا نبوده و حتی در ساعات اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی را بیان کردند که با واقعیت میز مذاکرات تطبیق نداشته و این بیانات واکنش افراد مرتبط با میز مذاکرات را به همراه داشته است. به همین علت با توجه به شرایطی که با آن روبه‌رو هستیم، هیچ‌گونه اظهارنظر غیرکارشناسی در داخل کشور یا عملیات روانی در خارج از کشور نباید روی عزم و اراده و تصمیم جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده برای استیفای حقوق ملت ایران کمترین اثر منفی را بگذارد. با توجه به مطالب گفته شده باید به این مساله توجه کنیم که آمریکایی‌ها و همه مقامات مسئول در حوزه داخلی و خارجی مرتبط با مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی هم به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی بی‌تاثیر بوده و علی‌رغم افزایش فشار آمریکا بعد از تغییر دولت ترامپ به بایدن هم نتوانست بر اراده جمهوری اسلامی در استیفای حقوق ملت خودش تاثیرگذار باشد.»

همچنین در پایان این گفت‌وگو صدرالحسینی، پیرامون اینکه چطور باید آمریکا اعترافات خودش را در عمل هم نشان دهد، گفت: «با توجه به اینکه مساله شکست فشارهای حداکثری یا فشارهای مضاعف یا فشارهای خردکننده علیه جمهوری اسلامی در طول ماه‌های اخیر کاملا مشخص بوده، دولت سیزدهم براساس این واقعیت دو سند را در ارتباط با مساله رفع تحریم‌ها و تداوم اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای تهیه و به تیم مذاکره‌کننده غربی تحویل داده است و علی‌رغم استنکاف اولیه طرف‌های غربی، آنها مجبور به پذیرش این اسناد متقن و مستدل شدند. بر این اساس تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم با اعتماد و اعتقاد کامل به شکست فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها شرکت کرده بود. می‌خواهم این را بگویم که این شکست فشار حداکثری آمریکا موضوع جدیدی نیست و نیازمند اقرار مقامات آمریکایی هم نخواهد بود، به‌دلیل اینکه ممکن است پشت‌سر این اقرارها به‌نوعی شیطنت‌هایی باشد که بخواهد با بیان این موضوعات، مساله توافقات نهایی و امتیازات تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد تهدید قرار دهد. در پایان باید این را بگویم که ما می‌دانستیم این فشارهای حداکثری نتیجه نداشته و نخواهد داشت و با علم به این موضوع اسناد مذاکرات دور جدید تهیه شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار