• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۱ - ۰۰:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر پیشین فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بازگشت مرادی ظلم است

نباید از شکاف قانونی سوءاستفاده شود

نه کرسی داریم و نه ارتباط، باید به حکم صادرشده احترام گذاشته شود

مرادی که از او به‌عنوان باثبات‌ترین رئیس فدراسیون وزنه‌برداری یاد می‌کنند بهتر از هر فردی می‌داند به‌دلیل حکم بازنشستگی دیگر شانسی برای ادامه کار ندارد، با این حال شاید انتخابات جهانی یک راه‌حل برای ادامه فعالیتش باشد.

نباید از شکاف قانونی سوءاستفاده شود

روزبه دلاور، خبرنگار: مدتی است که حکم بازنشستگی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری صادر شده و علی مرادی به‌لحاظ قانونی بازنشسته است و باید فرد دیگری به‌عنوان رئیس انتخاب شود، با این حال هنوز فدراسیون وزنه‌برداری در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. این در شرایطی است که شنیده می‌شود تا چندی دیگر انتخابات فدراسیون جهانی برگزار خواهد شد و علی مرادی در تلاش است با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد همچنان در سمت ریاست فدراسیون ایران باقی بماند تا شانس خود را برای گرفتن یک کرسی در فدراسیون جهانی امتحان کند. مرادی که از او به‌عنوان باثبات‌ترین رئیس فدراسیون وزنه‌برداری یاد می‌کنند بهتر از هر فردی می‌داند به‌دلیل حکم بازنشستگی دیگر شانسی برای ادامه کار ندارد، با این حال شاید انتخابات جهانی یک راه‌حل برای ادامه فعالیتش باشد. مرادی در سال‌های حضورش به‌عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری به‌دلیل اینکه ارتباط خوبی با منتقدانش نداشت معمولا به افرادی که در خانواده وزنه‌برداری بودند کمتر بها می‌داد و در سال‌های اخیر به‌لحاظ عدم درآمدزایی در این رشته و عدم توجه به زیرساخت‌ها به‌شدت تحت فشار از جانب مخالفانش قرار داشت. مخالفان ریاست مرادی در وزنه‌برداری می‌گویند او با رفتارهایش خیلی از وزنه‌برداران و مربیان را از این رشته دور نگه داشته و به‌جای آنها از افراد غیرمتخصص استفاده می‌کند. تازه‌ترین اقدام او هم تلاش برای ماندن با وجود بازنشستگی است!

 کار بدون خروجی فایده ندارد

برای پیگیری وضعیت و همچنین آینده یکی از ورزش‌های مدال‌آور کشورمان در میادین جهانی و المپیک با غلامرضا سیاهپور، دبیر سابق فدراسیون تماس گرفتیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم. سیاهپور در ابتدا و درخصوص اینکه آیا ممکن است که مرادی با وجود بازنشسته بودن همچنان در فدراسیون بماند یا خیر به «فرهیختگان» گفت: «اگر قرار بر ماندن هر فردی به‌عنوان رئیس در فدراسیونی باشد باید قبل از حکم بازنشستگی کارهای مرتبط را انجام ‌داد. بنده در حالت کلی می‌گویم و صحبتم با شخص خاصی نیست ولی می‌شود از شکاف قانونی استفاده کرد، اما نباید از شکاف قانونی سوءاستفاده شود و این مضر است.»

سیاهپور درخصوص عملکرد مرادی در 6سال اخیر حضورش در فدراسیون وزنه‌برداری گفت: «در این 6سال آنهایی که دستی به آتش دارند باید بیایند و بگویند مثلا در بحث استعدادیابی خروجی فدراسیون وزنه‌برداری چه بوده است. اینکه کارهایی انجام شود اما خروجی نداشته باشد، مفید نیست.»

سیاهپور در ادامه با نام بردن از قهرمانانی همچون بهداد سلیمی و کیانوش رستمی آنها را خیرالموجودین خواند و ادامه داد: «این قهرمانان در فدراسیون‌های قبلی پرورش داده شدند و استعدادهای بودند که مربیان‌شان در شهرستان‌ها کشف کردند. فدراسیون فعلی در بحث استعدادیابی در مدارس فعالیت‌هایی داشته اما اثربخشی آن اهمیت دارد. در دوره‌های قبل اکثر استعدادها حداکثر در دوره دبیرستان کشف می‌شدند و علت هم ارتباط فدراسیون با مدیران مدارس و رئیس‌های آموزش‌وپرورش بود.»

 کرونا تهدیدی بود که می‌شد به فرصت تبدیل شود

دبیر سابق فدراسیون درخصوص مقام‌های تیمی به‌دست‌آمده در دوره ریاست مرادی در فدراسیون گفت: «رشته وزنه‌برداری، رشته‌ای انفرادی است و کسب مدال در رنکینگ برای رقابت‌های المپیک تاثیر دارد. همین امتیازهای به‌دست‌آمده هم توسط بچه‌هایی به دست آمد که از قبل بودند.»

او با اشاره به امکانات ضعیف ملی‌پوشان کشورمان ادامه داد: «من در روزنامه‌ها می‌خواندم که بچه‌ها می‌گویند آب‌معدنی نداریم یا در اردوها از منزل غذا می‌آوریم و این جای پیگیری دارد. یک ایرادی که من دیدم اسکان و غذا و مکمل بچه‌ها است. سه‌سال به‌دلیل کرونا عملا اردوها تعطیل بود و این تهدید می‌توانست تبدیل به فرصت شود. نکته دیگر آسیب‌دیدگی ورزشکاران کشورمان است، می‌شد با حضور یک روانشناس درکنار بچه‌ها حداقل به‌لحاظ روحی به آنها کمک کرد. چند نفر بررسی می‌کردند که مقدار کالری برای وزن ورزشکار چقدر باشد، اینکه بگوییم آسیب‌دیدگی ورزشکار به ما مربوط نمی‌شود درست نیست‌ و باید زمانی که ورزشکاران به اردو دعوت می‌شوند به‌لحاظ تغذیه هم تحت‌نظر قرار بگیرند.»

 ضعف درآمدزایی و کرسی‌هایی که از دست رفت

سیاهپور با اشاره به بندی از اساسنامه مبنی‌بر درآمدزایی رئیس فدراسیون گفت: «عملکرد فدراسیون در بحث اسپانسر کجاست؟ یکی از شاخصه‌های مدیریت اسپانسر است. چطور مربی از یک شهرستان دورافتاده هزینه‌هایش را تامین می‌کند اما در راس هرم درخصوص تامین اسپانسر به مشکل می‌خوریم؟ شما فدراسیون‌های دیگر را ببینید در سال چند مسابقه می‌گذارند یا اردو تشکیل می‌دهند، مقایسه کنید با فدراسیون وزنه‌برداری‌. فدراسیون با منابع انسانی موجود هم ‌می‌توانست درآمدزایی کند، با پیگیری‌های معاون وزارت ورزش از وزارت امور خارجه درخواست می‌شد با کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی ارتباط گرفت. همان‌طور که از طریق سفیر سابق ژاپن آقای آیان، رئیس فدراسیون جهانی را دعوت کردند و از مرادی در کنفدراسیون آسیا حمایت مستقیم داشتند.»

وی همچنین با ابراز تاسف برای از دست دادن کرسی‌ها ادامه داد: «انوشیروانی می‌توانست به‌جای آن رئیس هیاتی که قبل از انتخابات کنار کشید کاندیدا شود یا توکلی و باقری و رضازاده که هم وجهه خوبی داشتند و هم شناخته‌شده بودند. می‌توانستیم با‌ حمایت از آنها در کنفدراسیون خوشبخت‌شان کنیم. متاسفانه الان نه کرسی داریم و نه ارتباط! فرصت خوبی که به‌راحتی از دست دادیم.»

 ماندن مرادی ظلم به وزنه‌برداری است

سیاهپور با اشاره به شرایط بد وزنه‌برداری در شرایط فعلی گفت: «راه نجات وزنه‌برداری این است که خانواده بزرگ وزنه‌برداری فعل خواستن را به‌خوبی صرف کنند. خیلی از بچه‌ها به‌دلیل حجب و حیایی که دارند از این رشته فاصله گرفتند و افراد غیرمرتبط وارد کار شدند. باید خانواده وزنه‌برداری را به یکدیگر نزدیک کرد و غیرمرتبط‌ها را کنار گذاشت‌. بنده اگر به‌جای مرادی بودم عطای کار را به لقایش می‌بخشیدم، وقتی می‌بینم با من همکاری نمی‌کنند و دارم هم به خودم و هم به این رشته ظلم می‌کنم. مرادی به حکم داده‌شده احترام بگذارد (حکم بازنشستگی)، باید اجازه داد منتقدها وارد گود شوند و کارنامه‌های آنها را دید و قضاوت کرد. آقایان به من می‌گفتند تو با مخالف‌های فدراسیون ارتباط داری! مگر بنده وام‌دار کسی هستم؟ در فدراسیون باید روی همه باز باشد.»

سیاهپور با نگرانی خواستار پیگیری سریع وضعیت آینده فدراسیون وزنه‌برداری شد و در این خصوص ادامه ‌داد: «نباید گذاشت کار به دقیقه90 برسد و بعد بخواهند تصمیم بگیرند! باید جمع شد و آسیب‌ها را شناخت و به فکر گزینه مناسب بود‌ تا در دقیقه90 از ورود مدیران سیاسی هم جلوگیری شود. آقای مرادی هم زحمتش را کشید اما باید به مخالفان فدراسیون هم احترام گذاشته شود. امیدواریم ‌در ادامه درخصوص ریاست فدراسیون خیلی زود تصمیم‌گیری شود‌.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک