• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۱ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
انگلیسی‌ها رقابت برای خرید ستاره جوان ایرانی را می‌برند؟

امید هال‌سیتی به اللهیار برای فرار از سقوط

صیادمنش یک سال‌ونیم در زوریا بازی کرد و یکی از بازیکنان تاثیرگذار این تیم بود اما با پایان قرارداد قرضی‌اش مجبور شد به فنرباغچه برگردد و حالا براساس آنچه که رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی ظاهرا این باشگاه تصمیمی برای حفظ او ندارد.

امید هال‌سیتی به اللهیار برای فرار از سقوط

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: اللهیار صیادمنش به‌عنوان یکی از پدیده‌های این فصل فوتبال اروپا توانست با عملکرد خوبش در زوریا لوهانسک مشتریان زیادی پیدا کند و حالا با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی ژانویه احتمالا باید منتظر نهایی شدن انتقالش به باشگاهی جدید باشیم. صیادمنش یک سال‌ونیم در زوریا بازی کرد و یکی از بازیکنان تاثیرگذار این تیم بود اما با پایان قرارداد قرضی‌اش مجبور شد به فنرباغچه برگردد و حالا براساس آنچه که رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی ظاهرا این باشگاه تصمیمی برای حفظ او ندارد. در چنین شرایطی هر روز نام‌های مختلفی به‌عنوان مقصد احتمالی این مهاجم ایرانی منتشر می‌شود اما به نوشته یکی از خبرنگاران مشهور ورزشی این کشور اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حضور او در تیم انگلیسی هال‌سیتی مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و قرار است به‌زودی راهی این کشور شود.

به دنبال مشتری مناسب

صیادمنش در تابستان هم چند مشتری داشت اما ترجیح داد تا پایان مدت قراردادش در زوریا بماند و در نیم‌فصل نخست امسال هم توانست روند روبه رشد خود را در این تیم ادامه دهد. در ابتدا گفته می‌شد که زوریا درحال مذاکره با فنرباغچه است تا او را به صورت قطعی به خدمت بگیرد. با این حال خیلی زود مشخص شد که پرداخت 3.5 میلیون یورویی که برای قطعی کردن قراردادش لازم است در توان این باشگاه نیست و آنها بودجه لازم برای پرداخت چنین مبلغی را ندارند. به این ترتیب زوریا وارد فاز جدیدی شد و تلاش کرد تا قرارداد قرضی صیادمنش را تا پایان فصل تمدید کند اما فنرباغچه با آن مخالفت کرد. درنهایت با آغاز سال نو میلادی او به ترکیه برگشت و در تمرینات تیمش حاضر شد تا تکلیفش مشخص شود.

در ابتدا رسانه‌های ترکیه‌ای معتقد بودند که فنرباغچه با توجه به مشکلاتی که در خط حمله دارد و روند نه‌چندان خوبی که در نیم‌فصل نخست داشته احتمالا صیادمنش را تا انتهای فصل در ترکیب خود حفظ خواهد کرد تا بتواند از توانایی‌های او برای برطرف کردن نقاط ضعف خود استفاده کند و هم نمایش خوبش سبب شود که قیمتش در پایان فصل بالاتر رفته و باشگاه بتواند با رقم بهتری این بازیکن را بفروشد. باشگاه ترکیه‌ای اگرچه شانس زیادی برای حضور در کورس قهرمانی ندارد و تا پیش از دیدار دیشب مقابل آدانا دمیراسپور با 32 امتیاز در رتبه چهارم قرار داشت اما در ادامه مسابقات می‌تواند به کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی امیدوار باشد. از سوی دیگر اوضاع مالی تیم نیز چندان مساعد نیست و مدیران باشگاه به دنبال فروش چند بازیکن برای بهتر شدن شرایط بودند. در این اوضاع انتقال صیادمنش می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرده و شرایط تیم را به روال طبیعی برگرداند. ارزش این بازیکن در سایت ترانسفرمارکت 2 میلیون یورو عنوان شده است اما با توجه به اینکه تنها 20 سال دارد و با پتانسیلی که از خود نشان داده آینده‌ای درخشان را نوید می‌دهد به نظر می‌رسد فنرباغچه به این راحتی او را نخواهد فروخت و به دنبال یافتن بهترین مشتری با بالاترین پیشنهاد است تا جواهر ایرانی خود را به‌فروش برساند. در روزهای اخیر رسانه‌های ترکیه‌ای نوشتند که مدیران باشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که صیادمنش را با قیمتی کمتر از 5 میلیون یورو نفروشند و به این ترتیب شاید تیم‌های کمتری برای خریدش متقاعد شوند اما اگر بتوانند با تیمی به توافق برسند سود خوبی از این جابه‌جایی نصیب‌شان خواهد شد.

2 خرید برای فرار از سقوط

روز یکشنبه صیادمنش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که شخصا با وینسنت کمپانی، ستاره سابق منچسترسیتی و سرمربی کنونی اندرلخت بلژیک صحبت کرده و این مربی جوان اصرار زیادی دارد تا او را به خدمت بگیرد. درحالی‌که گفته می‌شد هال‌سیتی هم برای خرید او ابراز تمایل کرده اما این مصاحبه نشان می‌داد که خود صیادمنش تمایل دارد فوتبالش را در بلژیک و زیرنظر این مدافع سابق ادامه دهد. با این حال چند ساعت بعد احمد فیسان‌اوغلو، خبرنگار شبکه TRT spor ترکیه خبر داد که کار انتقال دو بازیکن فنرباغچه به باشگاه هال‌سیتی انگلیس که مالکیت آن را یک تاجر ترک‌تبار برعهده دارد نهایی شده و قرار است این دو بازیکن به‌زودی راهی این کشور شوند تا در تست‌های پزشکی هال‌سیتی حاضر شوند.

صیادمنش و میها زاجچ اسلوونیایی دو بازیکن فنرباغچه هستند که مورد توجه این تیم انگلیسی قرار گرفته‌اند و درباره صیادمنش گفته می‌شود این باشگاه حاضر شده 5/5 میلیون یورو برای خرید او بپردازد. این درحالی است که دو باشگاه اوکراینی و مشهور دینامو کی‌یف و شاختار دونتسک هم امیدوار بودند بتوانند این بازیکن ایرانی را به خدمت بگیرند اما ظاهرا روابط خوب روسای دو باشگاه هال‌سیتی و فنرباغچه باعث شده تا این تیم شانس بیشتری در این میان داشته باشد. سایت یورک‌شایر پست انگلیس در گزارشی از این جابه‌جایی‌ها می‌نویسد: «هال‌سیتی به دنبال اضافه کردن دو بازیکن از یک تیم ترکیه‌ای است و همزمان کارهای این دو خرید را پیش می‌برد. در این میان ظاهرا مذاکراتی هم بین هال‌سیتی و فنرباغچه برای خرید اللهیار صیادمنش و میها زاجچ صورت گرفته و پس از تایید این موضوع توسط گرنت مک‌کین، سرمربی این تیم انگلیسی رگان اسلاتر، مدیر فوتبال باشگاه تلاش‌هایش برای انجام مذاکرات نهایی را به‌صورت جدی آغاز کرده است. از طرف دیگر کارهای انتقال مالکیت باشگاه از عاصم علام مصری به آکون ایلیچالی ترک‌تبار در جریان است و اگرچه قرارداد خرید این باشگاه امضا شده اما هنوز رسما این جابه‌جایی صورت نگرفته است. اما مالک جدید باشگاه کارهای نقل‌وانتقالاتی تیمش را آغاز کرده و به دنبال این است تا در نیم‌فصل باشگاه را تقویت کرده و برای ادامه مسابقات آماده کند. از سوی دیگر شرایط مالی هال‌سیتی به‌گونه‌ای است که گفته می‌شود فعلا فقط می‌توانند به‌دنبال خرید بازیکن آزاد یا قرضی باشند و از طرف دیگر محدودیت تعداد نفرات باعث شده تا مدیران باشگاه به فکر فروش چند بازیکن هم باشند. بحران کرونا و شیوع این بیماری باعث شد تا باشگاه با مشکلات مالی روبه‌رو شود و در نتیجه نتواند همانند قبل خود را برای حضوری موفق در مسابقات فصل جدید تقویت کند. حالا با آمدن ایلیچالی آنها می‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کرده و در شرایطی بهتر به دنبال خرید نفرات جدید باشند. یکی از بازیکنانی که مدنظر این تیم قرار گرفته و گفته می‌شود به‌زودی راهی انگلیس خواهد شد اللهیار صیادمنش، مهاجم ایرانی فنرباغچه است که با حمایت مالک ترکیه‌ای قرار است به خدمت گرفته شود. مک‌کین که تیمش این هفته در جام حذفی 3 بر 2 به اورتون باخت و از دور مسابقات کنار رفت درباره نقل‌وانتقالات تیمش گفت که هنوز با مالک جدید باشگاه دراین‌باره صحبت نکرده و البته هیچ ایده‌ای درباره اینکه آیا خودش هم در این باشگاه ماندنی خواهد بود یا فرد جدیدی جایش را خواهد گرفت، ندارد. از سوی دیگر گزارش‌هایی که در ترکیه منتشر شده خبر از نهایی شدن انتقال صیادمنش به هال‌سیتی دارد. این بازیکن ایرانی از سال 2019 به فنرباغچه پیوسته اما در این مدت تنها دو بازی برای تیمش انجام داده و بیشتر به‌عنوان بازیکن قرضی در تیم‌های دیگر حضور داشته است. او در یک سال‌ونیم گذشته در لیگ اوکراین و تیم زوریا لوهانسک بازی می‌کرد و حالا علاوه‌بر هال‌سیتی مورد توجه تیم بلژیکی اندرلخت هم قرار دارد. هدایت این تیم را وینسنت کمپانی، مدافع سابق منچسترسیتی برعهده دارد.

صعود به چمپیونشیپ و نتایج پرنوسان

هال‌سیتی هم‌اکنون در دسته چمپیونشیپ فوتبال انگلیس حضور دارد و البته شرایط خوبی هم در جدول ندارد. این باشگاه که در سال 1904 تاسیس شده است در فصل 2008-2007 موفق شد برای نخستین بار در تاریخ خود به بالاترین دسته فوتبال انگلیس صعود کند و پس از برتری در دیدار فینال پلی‌آف صعود به لیگ برتر راه یافت. بالاترین رتبه‌ای که این تیم در لیگ برتر کسب کرد به فصل 2014-2013 برمی‌گردد که توانستند در رده شانزدهم قرار گیرند و در همان فصل تا فینال جام حذفی نیز صعود کردند. این باشگاه بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه MKM که 25586 نفر گنجایش دارد انجام می‌دهد. آنها در سال 2002 و پس از 56 سال حضور در استادیوم بوتفری پارک به این ورزشگاه جدید نقل مکان کردند.

آنها آخرین بار در سال 2016 در لیگ برتر حضور داشتند و پس از آن به دسته پایین‌تر سقوط کردند و حتی فصل پیش در دسته یک حضور داشتند که با قهرمانی در این دسته توانستند دوباره به چمپیونشیپ برگردند. شرایط نه‌چندان مساعد مالی باشگاه باعث شد تا در تابستان تنها به دنبال خرید بازیکن آزاد و قرضی باشند و دیشون برنارد(منچستریونایتد)، مت اسمیت(منچسترسیتی) و ناتان باکستر(چلسی) ازجمله نفراتی بودند که به صورت قرضی راهی این باشگاه شدند. با این حال با گذشت 24 هفته از شروع مسابقات این تیم در رتبه نوزدهم قرار گرفته و تنها 23 امتیاز دارد. در چنین شرایطی بعید نیست که مک‌کین، سرمربی 41 ساله این تیم هم به‌زودی سمتش را از دست بدهد و مدیران باشگاه برای فرار از سقوط دوباره به دسته یک به سراغ سرمربی باتجربه‌تری بروند.

هال‌سیتی در این 24 مسابقه تنها 20 گل به ثمر رسانده و خط حمله این تیم شرایط خوبی تا این برهه از فصل نداشته است. به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آنها خرید یک مهاجم جدید و گلزن است تا شاید کمی از انتهای جدول فاصله بگیرند. در پایان فصل لیگ 24 تیمی چمپیونشیپ سه تیم راهی دسته یک خواهند شد که فعلا پیتربورو(19 امتیاز)، بارنزلی(14) و دربی کانتی(11) رتبه‌های آخر را در اختیار دارند و هال‌سیتی در صورت ادامه این روند می‌تواند یکی از کاندیداهای جدی سقوط لقب بگیرد. 11 هفته طول کشید تا شاگردان مک‌کین نخستین برد خود در این فصل را جشن بگیرند اما پس از آن 5 باخت پیاپی و 4 برد متوالی داشتند که نشان می‌دهد تیم ثبات لازم را ندارد و عملکردی پرنوسان ارائه داده است. در هفته‌های اخیر هال‌سیتی با ارائه نمایشی بهتر و کسب نتایجی قابل قبول توانسته کمی خود را از تیم‌های قعر جدول جدا کند اما هنوز شرایط مساعدی ندارد و با توجه به اینکه هنوز 22 هفته دیگر تا پایان مسابقات باقی‌مانده است هر اتفاقی ممکن است برای این تیم رخ دهد و از حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این تیم در پایان فصل چه رتبه‌ای را به دست خواهد آورد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار